Futbalová séria FIFA, spadajúca pod obchodnú značku EA Sports nám každoročne prináša ďalšiu iteráciu, ktorá má oproti tej predošlej priniesť niečo nové. Okrem toho sme si zvykli aj na každoročný súboj s momentálne jediným konkurentom FIFA a zároveň najväčším rivalom, a to Pro Evolution Soccer, ktorý na rozdiel od amerických vývojárov držia pod krídlami japonskí vývojári z Konami. Poďme sa teda pozrieť na to, ako sa FIFA 19  podarila, čo nové prináša, a či sa oplatí do nej investovať.

The Champions!

Nový ročník futbalovej série od EA je obohatený o množstvo nových prvkov, avšak hra má stále svoje nedostatky, ktoré ju, bohužiaľ, brzdia v napredovaní. Medzi najočakávanejšie módy vo FIFA 19 patrí jednoznačne Liga majstrov, ktorú okrem toho dopĺňa aj Európska liga. Pro Evolution Soccer totiž prišlo o licenciu, na čo v EA okamžite zareagovali a po dlhom čase nám prinášajú boj o ušatú trofej v ich vlastnom podaní. Autori sa, našťastie, vôbec nezľakli tejto výzvy a obe najprestížnejšie európske klubové súťaže pridávajú značke FIFA na vážnosti. Je tu však jedno ale. Tieto zápolenia sú totiž možné iba v offline režime, a nie je teda možné vychutnať si túto výzvu proti reálnym súperom, ale iba proti umelej inteligencii.

Ak mám byť úprimný, pre mňa osobne to bola zrejme najočakávanejšia novinka nového ročníka, no absencia online hrania ma jednoducho sklamala. Inak však nemám výrazné výhrady. EA sa totiž prekonali a Ligu majstrov spoločne s Európskou ligou vyšperkovali naozaj na skvelú úroveň. Za zmienku stojí už len samotná atmosféra a keď nastúpite na trávnik, iba s otvorenými ústami sledujete, ako to na štadióne žije. Všade naokolo sú fanúšikovia skandujúci mená svojho obľúbeného klubu, za bránami sa objavuje nejeden transparent a neskôr prichádza na rad oficiálna hymna, ktorú si spievate na plné hrdlo a po celom tele vám behajú zimomriavky. V tomto smere ide naozaj o precíznu prácu, pričom si vývojári ustrážili aj infografiku, vďaka čomu máte pocit, že sledujete televízny prenos. A niečo podobné sa deje aj pri Európskej lige.

The Journey – Príbeh pokračuje

Ak si spomeniete, dva roky dozadu, keď nám EA oznámili, že FIFA 17 bude obsahovať príbehový režim, mnohí fanúšikovia zostali prekvapení. Športová hra s príbehom? Vydanie titulu však zahnalo všetky chmáry, pretože príbeh Alexa Huntera a jeho snaha o presadenie sa v Premier League priniesol naozaj kvalitný zážitok. Mód nazvaný The Journey konečne priniesol nový impulz a nešlo iba o zbytočný doplnok do počtu. Hráči si ho navyše obľúbili natoľko, že autori sa rozhodli v príbehu pokračovať. Ani o rok teda nechýbal príbehový mód, pričom k Alexovi Hunterovi sa pridala aj jeho mladšia sestra Kim Hunter a nový diel sa viac zameral aj na jeho kamaráta Dannyho Williamsa. Zatiaľ čo Kim Hunter sa naozaj darí a dokonca to dotiahla až do národného mužstva Spojených štátov amerických, v ktorom sa v novom ročníku snaží zaujať ako jej najmladší článok, Danny Williams to vôbec nemá ľahké. Po ľubovoľnom výbere klubu z Premier League bude musieť nájsť sám seba a začať na sebe naozaj tvrdo pracovať, ak sa chce udržať na profesionálnej úrovni. Hlavná hviezda The Joureny, Alex Hunter zatiaľ žije svoj sen a chce sa výraznejšie presadiť u Los Blancos (Real Madrid CF).

Samotné hranie The Journey je stále zábavné. Nechýba možnosť výberu z troch odpovedí, ktoré nasledovne definujú charakter postavy. Môžete si zvoliť, akým spôsobom odpoviete, či už to bude drzá odpoveď, alebo priateľská. Je to iba na vás, avšak nezabúdajte, že toto všetko ovplyvňuje vaše vzťahy s fanúšikmi, trénerom a realizačným tímom. Okrem toho sa stále sledujú vaše výkony na tréningu, podľa ktorých tréner spoločne s realizačným tímom určí, koľko minút dostanete, ako sa k vám budú stavať a všetko okolo toho. Čím lepšie výsledky dosiahnete na tréningu a na zápase, tým viac odmien dostanete. Taktiež si budete môcť zmeniť štýl oblečenia, alebo samotný vzhľad. Nezabúdajte, že ak niekoho presvedčíte, môžu sa objaviť rôzne reklamné príležitosti, z ktorých budete mať na výber. Pôjdete na rozhovor do rádia, alebo nafotíte niekoľko fotiek pre známu spoločnosť? Život profesionálneho hráča prináša aj takéto skúsenosti a je len na vás, ktorú si zvolíte. Príbeh Alexa Huntera sa však s týmto ročníkom uzatvára a, pravdepodobne, z toho dôvodu pôsobí jeho finálne putovanie ešte viac priamočiaro, než v minulosti. A hoci sa vám nemusí dariť počas tréningov a zápasov, nebude to mať katastrofický dopad na samotný príbeh.

Ďalší nový obsah

Ku značke FIFA neodmysliteľne patrí aj FIFA Ultimate Team, či kariéra. Dokázali EA priniesť niečo nové aj v tomto smere? Práve tu prichádza najväčší kameň úrazu. Režim kariéry je so značkou FIFA už dlhé roky, avšak mám pocit, že EA sa v poslednom čase vyhýbajú akémukoľvek vylepšeniu, alebo nejakému novému obsahu. Áno, stále budete podpisovať nové kontrakty, budete si môcť vytvoriť vlastného hráča, ale to tu už bolo. Nechýba možnosť vybrať si či budete hrať za tím, alebo samostatne za hráča, čo okrem kariéry nechýba ani v príbehovom móde The Journey. FIFA 19 však v tomto smere nepridáva žiadne výrazné novinky, čo je na škodu veci. Kariéra je pri tom zaujímavý mód, avšak je cítiť, že po toľkých rokoch by potreboval vliať novú krv do žíl.

Na druhej strane tu stále máme FIFA Ultimate Team, ktorý je každoročne popri online hraní najväčším lákadlom pre hráčov. Môžete si tak po dlhom čase vyskladať klub svojich snov, avšak EA si zjavne nerobí ťažkú hlavu z používania mikrotransakcií, ktoré boli pritom zakázané v Belgicku a Holandsku, zjavne nerobí veľkú hlavu. Vy si tak môžete pokúpiť množstvo nových vecí, v ktorých sa skrýva nejedno prekvapenie. Je pravdou, že sa politika okolo mikrotransakcií trochu zmenila, no stále musíte počítať s dodatočnými nákupmi, ak si budete chcieť urýchliť svoj progres.

FIFA Ultimate Team spoločne s kariérou teda neprináša veľa nového, avšak FIFA 19 prichádza hneď s niekoľkými zaujímavými módmi. A o tom, že sa pri nich naozaj zabavíte, rozhodne nepochybujte. Prvý mód, ktorý stoji za zmienku je takzvaný Survival, respektíve v preklade známy ako Prežitie. V ňom vstupujeme do zápasu s kompletnou základnou jedenástkou. Nič nové, nie? Omyl. Háčik je v tom, že keď strelíte gól, jeden z vašich hráčov bude stiahnutý z hracej plochy. Môže to byť pritom hocikto okrem brankára. Rovnaké pravidlo platí aj pre oponenta. Ak strelí gól, jeden z jeho hráčov ide von. Maximálny počet stiahnutých hráčov z hracej plochy sa zastavuje na čísle štyri. Ak by vám to nestačilo, EA povolili možnosť dvoch červených kariet, pričom tretia znamená automatickú prehru. Ďalším zaujímavým módom je Gól z diaľky. Ako tomu napovedá samotný názov, gól strelený spoza šestnástky sa počíta za dva. Ak trafíte loptu do brány vo vnútri šestnástky, všetko sa počíta ako obyčajný gól.

Možnosť skórovať hlavičkou alebo volejom si vychutnáte v ďalšom móde Prvý, ktorý…, v ktorom sa dá určiť, po akej situácii sa zápas skončí. Či už si nastavíte koniec zápasu po strelenom góle alebo po prvej červenej karte, všetko to budete mať vo vlastných rukách, a tak sa kreativite nekladú medze . Ak by sa zápas skončil remízou, nezúfajte, na rad príde predĺženie, či pokutové kopy. Najväčším ťahákom vôbec a zrejme aj najväčšou zábavou je možnosť hrať bez kariet. Tu sa okrem kariet nepískajú žiadne fauly ani ofsajdy. Vy si tak môžete hrať ako chcete, avšak nebudete potrestaný. A to stále nie je všetko, takže tu máme i mód Domáci a hostia, v ktorom sa zápas hrá na dvakrát, pričom vyhráva ten, kto strelí viac gólov na ihrisku súpera. Všetko to uzaviera mód zameriavajúci sa na šnúru víťazstiev. V ňom sa dá vybrať možnosť, či si zápasy zahráte na dva, alebo na tri víťazné body. Netreba však zabúdať, že všetko toto si môžete zahrať jedine offline, čo je trochu na škodu veci. S kamarátom však máte jednoznačne postarané o zábavu.

Hrateľnosť sa zmenila

Ak si spomeniem na predošlý ročník, ktorý priniesol oproti predchodcovi v podobe FIFA 17 určité vylepšenia, inak tomu nie je ani tentokrát. FIFA 19 ponúka naozaj veľa nového, najmä čo sa týka samotnej hrateľnosti. Kým FIFA 18 sa mi zdala rýchla, založená viac na kombinačnej hre, FIFA 19 toto pravidlo mení. Väčší dôraz sa totiž kladie na fyzickú zdatnosť hráča a jeho individuálne technické schopnosti. Ak chcete hrať kombinačný futbal, musíte klásť väčší dôraz na razanciu a presnosť prihrávky. Prihrávky už totiž nie sú také automatické a presné, ako tomu bolo v minulosti. Hrať futbal založený na držaní lopty je čoraz náročnejšie, pričom kombinácie a hra na jeden dotyk sú tentoraz poriadnou výzvou. Obrana súpera je totiž obozretnejšia, fyzicky silná a obrancovia sa neboja hodiť do strely, či ísť až na hranicu faulu. Na druhej strane je to veľké plus a dodáva to hre väčšiu výzvu.

O level vyššie sú na tom aj brankári, ktorý sa neboja hodiť sa do strely, ísť do súboja jeden na jedného, či nenechať zbytočne loptu zájsť do autu. Skrátka sa o ňu snažia viac zabojovať. Zmenou prešli aj strely. Autori nám dali väčšiu voľnosť a možnosť umiestnenia strely vďaka analógom, takže trafiť bránu už nie je také jednoduché. FIFA 19 je skrátka náročnejšia a bude trvať určitý čas, kým si na hru zvyknete. Keď sa do toho ale dostanete, pôjde to už ako nôž po masle a vy si budete môcť užívať futbal, ktorý sa snaží byť reálnejší v každom smere. Menu v hre je stále podobné predchádzajúcim dielom a tu sa v podstate žiadne zmeny nekonali. Na rozdiel od Pro Evolution Soccer je menu prehľadné a jednoducho sa v ňom orientuje. Opäť tu nechýba česká lokalizácia, ktorá poteší menej zdatných angličtinárov. Toto všetko je tu s nami ale dlhú dobu, no je dobré, že EA nemenia svoj prístup a stále nám ochotne servírujú lokalizáciu v podobe českých tituliek.

FIFA 19 funguje už niekoľko rokov na Frostbite engine, pričom grafika sa i tento rok posunula vpred. Nečakajte však veľký skok, ale skôr zameranie na detaily v podobe nových a vylepšených animácií, kde na hráčoch badať únavu, či agresiu. Okrem toho sa zavlní aj dres, či sa opotrebuje trávnik. Zvuková stránka má svoje plusy, ale aj svoje mínusy. Anglický komentár je síce fajn, ale neponúkol veľa nového a ak si zvolíte trebárs poľský či arabský dabing, zistíte, že ani tam nenastala žiadna zmena. Je to škoda, keďže ja osobne mám rád komentár plný emócií (v rôznych svetových jazykoch), avšak vo FIFA 19 sa ich nedočkáme. Hlášky sú viac-menej rovnaké, fádne a bez výrazných vylepšení. Aj s týmto by EA mohli niečo robiť a v budúcnosti hru obohatiť záživnejším komentovaním. Vo FIFA 19 ale pribudli nové štadióny, či už v španielskej La Lige, anglickej Premier League, nemeckej Bundeslige, alebo francúzskej Ligue 1. Českých susedov poteší aj prítomnosť tímov SK Slavia Praha, AC Sparta Praha, či FC Viktoria Plzeň. Slovenské kluby tu, bohužiaľ, nenájdete, no budúci rok to snáď vyjde aspoň s FC Spartak Trnava. Nechajme sa prekvapiť.

FIFA 19 je futbal, ktorý fanúšikom určite urobí radosť a navyše konečne ponúka aj fanúšikmi žiadanú Ligu majstrov spoločne s Európskou ligou. Okrem toho sme sa dočkali aj množstva nových módov, čo sa počíta ako veľké plus, i keď na druhej strane to je všetko prítomné iba v offline režime. Treba však uznať, že EA sa snažia, značkou len tak nemrhajú a nepoužívajú ju iba ako dojnú kravu. FIFA 19 je teda stále titulom do ktorého sa oplatí investovať svoje peniaze. To či ponúka dostatok noviniek, už musíte posúdiť sami, no z môjho pohľadu je tých zmien rozhodne dosť na to, aby stál za tú kúpu.

FIFA 19 - Futbal plný zábavy
FIFA 19 ponúka najreálnejší futbal, aký sme od EA doposiaľ dostali. Okrem toho tu nájdete aj množstvo nových módov, ktoré skutočne zabavia, avšak stále sa tu nájdu i aspekty, ktoré by už potrebovali zmenu. Napriek tomu je FIFA 19 skvelým titulom, ktorý bude robiť radosť svojim majiteľom po desiatky až stovky hodín.
  • Množstvo nových módov
  • The Journey stále baví
  • Nové štadióny, vylepšené animácie, väčší dôraz na realitu