Od prvého a mimoriadne úspešného titulu Life is Strange uplynuli tri roky a po kratšej odbočke v podobe Life is Strange: Before the Storm, sme sa konečne dočkali plnohodnotného pokračovania od francúzskych vývojárov z Dontnod Entertainment. Life is Strange 2 však prináša úplne nový príbeh, s novými postavami. Obľúbia si hráči bratské duo Seana a Daniela rovnako ako svojho času Max a Chloe?

Prvá séria epizodickej série Life is Strange vyšla v roku 2015 a predstavila nám neľahké osudy dievčat Max a Chloe. Z nenápadného titulu s nenápadným názvom sa však časom stal až nečakaný fenomén a hra na konci roka pozbierala viacero ocenení. Možnosť vracať čas a následne meniť svoje pôvodné rozhodnutia bola dovtedy nevídaná a skvelo a uveriteľne napísané postavy prilákali nespočetné množstvo fanúšikov. Je inak paradoxom, že práve Telltale Games, ktorí v podstate zaviedli žáner epizodických interaktívnych hier, naň nakoniec doplatili a priviedol ich až do vlastného hrobu. A čiastočne za to môže aj Dotnod Entertaiment, ktorý všetkým ukázal, ako sa správne robia filmové adventúry zamerané na príbeh.

Life is Strange 2 sa už každopádne takmer vôbec nevracia k udalostiam prvej série a miesto toho sa zameriava na dvoch bratov Seana a Daniela, žijúcich v Seattli. Žiadne rozhodnutia z predošlých epizód sa v podstate neprenášajú, teda až na jedno, ktoré učiníte hneď ako zahájite hru. Tí čo nehrali prvú sériu, pritom zrejme ani nebudú chápať čoho sa týka, na druhej strane však platí, že si hru môžu užiť aj bez jej znalosti. Druhá séria je skrátka o úplne iných postavách a dôležitý kontext tohto rozhodnutia nájdete v prvom dieli.

Celé dobrodružstvo začína dosť nevinne. Vašou prvou úlohou v roli Seana je poriadne sa pripraviť na večernú párty a zaistiť si peniaze, niečo pod zub a prikrývku chrániacu pred večerným chladom. Tí odvážnejší vezmú aj kondómy, veď čo ak sa niečo pošťastí… Proste život klasického tínejdžera. Počas skypovania s najlepšou kamarátkou Lylou však cez okno uvidíte, ako sa sused púšťa do vášho malého brata Daniela. A to skrátka nemôžete nechať iba tak. Postavíte sa na jeho stranu, alebo na stranu vášho súrodenca? Či už zvolíte jedno alebo druhé, zbytočne vyhrotená situácia končí nečakanou tragédiou, sprevádzanou akýmsi nevysvetliteľným javom. V tom okamihu je preč bezpečie domova, naokolo sú samé trosky a Sean nemá veľa času na premýšľanie. Nezostáva mu nič iné, len zobrať omráčeného brata a stratiť sa z miesta činu. Sám nechápe, čo sa vlastne stalo, ale rozhodne sa, že Danielovi, aspoň zatiaľ, nič nepovie.

Spolu so svojim mladším bratom sa tak vydávate na útek naprieč Amerikou až do Mexika, s cieľom pokiaľ možno vyhľadať príbuzných vášho otca. Polícia však ide po vás, a tak musíte byť maximálne nenápadní. Počas toho vám všetci kamaráti a známi neustále vypisujú sms-ky, zhrození z toho, čo sa stalo, kým Daniel vám pre zmenu neustále brnká na nervy, že je unavený z chodenia a chce sa venovať niečomu inému. A starať sa o neho v tejto situácii nie je úplne jednoduché. Mobil sa vám pomaly vybíja, zásoby jedla sa míňajú a množstvo finančných prostriedkov, ktoré máte k dispozícii je taktiež obmedzené. Navyše musíte nájsť aj prístrešok, kde strávite noc.

Musím povedať, že som nečakala až také priamočiare narážky na politiku (hlavne čo sa týka Trumpovho múru a imigrantov), avšak to iba potvrdzuje, že súčasné hry idú s dobou. V praxi sa politický podtext čiastočne premieta aj do samotného príbehu a tak nemôžete byť vôbec prekvapení, ak narazíte na niekoho, kto bude voči vám zaujatý už len kvôli vášmu mexickému pôvodu. A to je pri úteku v kombinácii s vyhláseným štátnym pátraním ďalšou nevýhodou. Našťastie, nie každý vám ide automaticky po krku, no aj tak sa musíte naučiť nespoliehať príliš na druhých a skôr sami na seba. Respektíve na to čo máte vo vašom batohu, ktorý je vašim najvernejším spoločníkom na tejto strastiplnej ceste. Ten predstavuje váš inventár, pričom oproti prvému dielu trochu zmenil dizajn a tentoraz obsahuje aj mapu, či zoznam úloh, ktoré momentálne musíte splniť. A zmenilo sa toho, pochopiteľne, viac. Narozdiel od prvej série tu napríklad nič nefotíte, avšak Sean rád robí náčrty prostredia. I keď sa pri tom ako hráč veľmi nenarobíte, je naozaj upokojujúce, len tak vypnúť a pozorovať čo sa deje navôkol vás. A to sme sa ešte nedostali k najvýraznejšej novinke, ktorú hra ponúka.

Daniel a Sean majú medzi sebou trochu väčší vekový rozdiel, konkrétne sedem rokov. Zatiaľ čo Seanom lomcujú hormóny a mozog mu zamestnáva skôr fajčenie trávy a dievčatá, Daniel je ešte vo svojom detskom nevinnom svete a netuší, čo presne sa okolo neho deje. V roli staršieho súrodenca ste tak pre svojho mladšieho bračeka chtiac či nechtiac určitým vzorom, ovplyvňujúcim jeho správanie. Keď príde na lámanie chleba, môžete zo seba urobiť príkladného brata, alebo naopak, použiť Daniela na žobranie, či na drobné krádeže. Toto všetko má však priamy dopad na jeho osobnostný vývoj a nemôžete byť prekvapení, ak začne odrazu sám od seba kopírovať vaše správanie. Takisto ho môžete učiť rôzne veci, pozorovať s ním zvieratá, vysvetliť mu, ktoré bobule sú jedlé, ako sa majú správne hádzať kamene, aby sa kĺzali po vode a tak podobne. Hra vás k tomu vyzýva sama v rámci konkrétnych situácií, avšak do ničoho vás vyložene nenúti. Takže pokiaľ chcete, môžete ho pokojne ignorovať.

V tejto chvíli je každopádne otázne, či sa to výraznejšie prejaví aj v rámci ďalších epizód. Pokiaľ totiž ide o tie väčšie voľby, tie zatiaľ nemajú výraznejší dopad na dianie a technicky je úplne jedno, čo si vyberiete. Za zmienku stojí aj to, že hlavná postava tentokrát nemá žiadnu nadprirodzenú schopnosť. To, samozrejme, neznamená, že tvorcovia úplne rezignovali na akékoľvek mysteriózno, nakoľko ňou pre zmenu disponuje mladší z dvojice bratov. Danielova výnimočná schopnosť však bola zatiaľ  iba jemne načrtnutá a zazriete ju len párkrát za celú epizódu. No už od The Awesome Adventures of Captain Spirit vieme, že je to niečo ako telekinéza. Narozdiel od Maxinho vracania času však nepôsobí až tak zaujímavo a celkovo tu chýba taký ten nádych nadprirodzena a mystiky, ktorým doslova sršal prvý Life is Strange. Aspoň zatiaľ, no je pokojne možné, že Danielova sila sa časom vyvinie v niečo viac, keď sa ju naučí ovládať.

Graficky je to inak určite posun od minula a na všetko sa lepšie pozerá. Textúry sú o niečo vyhladenejšie, pričom si i naďalej zachovávajú ručne maľovaný nádych, modely postáv majú zase kvalitnejší lip sync a tak ďalej.  Hoci stále nejde o nič výnimočné,  zmeny k lepšiemu sú rozhodne cítiť. Zvukovo je na tom hra taktiež dobre a spevák sa skladateľ Jonathan Morali sa znova postaral o niekoľko naozaj príjemných skladieb, ktoré stoja za kúpu samostatného soundtracku. Na vysokej úrovni je aj dabing, ale nič iné sme od Dontnodu ani nečakali. Celkovo hodnotím prvú epizódu kladne, pričom jej dohranie vám zaberie tri až štyri hodiny. Osobne som ju dohrala na jedno posedenie, no i napriek niekoľkým naozaj emotívnym momentom dúfam, že ďalšia časť zamieša kartami ešte o niečo viac. Fanúšikovia totiž ešte stále nezabudli na emócie, ktoré sprevádzali príbeh Max a Chloe a už si musia zvykať na novú čisto chlapčenskú dvojicu. Ja sa však úprimne teším na to, čo nám Dontnod prinesie nabudúce.

Life is Strange 2 - Episode 1: Roads - Príbeh dvoch bratov
Prvá epizóda Life is Strange 2 predstavuje vydarený štart pokračovania jedného z najväčších prekvapení roku 2015 a pokiaľ francúzski vývojári z Dontnod Entertainment nezaspia na vavrínoch, časom môžu jeho kvality aj dorovnať.
  • Vydarená hrateľnosť a dobre vedený príbeh
  • Vylepšená grafika a lip sync
  • Príjemná hudba