Séria V-Rally bude známa predovšetkým hráčom, ktorí už majú v živote niečo za sebou. Jej počiatky sa totiž datujú až do roku 1997, kedy vyšiel prvý diel na konzolách PlayStation. Následne sa hra dostala i na ďalšie platformy a neskôr došlo i na dve pokračovania. Najväčší ohlas zaznamenal druhý diel s názvom V-Rally 2 a tento titul dodnes patrí k tomu najlepšiemu, čo možno nájsť na poli arkádovo ladených rally hier. A to i napriek tomu, že sa na ňom, samozrejme, podpísal zub času. Ak si však odmyslíte zastaranú grafiku, stále pri hre môžete stráviť desiatky až stovky hodín. No i napriek popularite, ktorú séria zažívala v časoch svojej najväčšej slávy, sa po nej v roku 2003 zľahla zem. Hráči ju už považovali za mŕtvu, no tento rok došlo na prekvapenie, kedže bolo oznámené pokračovanie s jednoduchým názvom V-Rally 4.

Oznámenie pokračovania polozabudnutej série mi spravilo radosť, nakoľko som pri hraní V-Rally 2 strávil desiatky, možno aj stovky hodín. Bolo to najmä vďaka tomu, že hra mala dostatok obsahu, licencované vozidlá z WRC, bola zábavná a mala asi doteraz neprekonaný editor tratí, v ktorom ste si mohli vytvoriť takmer akúkoľvek trať. K tomu split-screen, dobrá grafika, viacero herných režimov, jednoducho titulu takmer nič nechýbalo. Určite sa nájde mnoho hráčov, ktorí na túto klasiku dodnes s radosťou spomínajú, prípadne ju z nostalgie aj zapnú. Pri oznámení V-Rally 4 mi však vŕtalo hlavou, či nové štúdio dokáže nadviazať na prácu, ktorú pred rokmi odviedlo štúdio Eden Games. A hoci majú KT Racing za sebou napríklad TT Isle of Man, FlatOut 4: Total Insanity, či WRC 5 až 7, ich počiny nedosahujú nadštandardných kvalít. A, bohužiaľ, ani V-Rally 4 na tom nič nemení.

Obsahom neprekvapí

Po stránke obsahu na tom V-Rally 4 nie je nijak zvlášť dobre. V hlavnom menu ma vás čaká V-Rally mód (kariéra), Quick Game a Multiplayer. Tieto tri položky sú jediné režimy, ktoré titul ponúka. Poďme sa najskôr pozrieť na kariéru, ktorá by mala byť tou hlavnou zložkou hry. Po zbytočnom úvode, kedy vám manažérka neustále vysvetľuje, že si môžete kupovať autá, vylepšovať ich, najímať si mechanikov a manažérov sa pred vami hra otvorí a bude len ne vás, do čoho sa pustíte skôr. Samozrejme, pretekať budete neustále, no v hre nájdete päť druhov pretekov, a to klasické rally (rýchlostne skúšky), V-Rally Cross, preteky do vrchu (Hillclimb), preteky bugín a Extreme-Khana.

Ako naznačuje priložený trailer, v Extreme-Khana by ste mali dbať na precíznosť, drift a rýchlosť, no v realite to až taká zábava nie je a mňa osobne bavili tieto preteky najmenej. Jednak je to tým, že trate sú situované na letiská, sklady, prístavy a podobne, no nemalú úlohu na tom má i skutočnosť, že je to skrátka nezáživné. Driftovanie ani zďaleka nevyzerá tak efektne, ako v ukážke, neustále sa pletiete pomedzi rôzne prekážky a v konečnom dôsledku je to aj tak iba o tom, aby ste dosiahli čo najlepší čas. Nemohli sa tu skôr zbierať body za efektné skoky? Prípadne za driftovanie? Alebo za povedzme zhadzovanie/rozbíjanie prekážok? Na papieri to síce mohlo vyzerať ako dobrý nápad, no prevedenie zostalo niekde na polovici cesty. Je mi jasné, že ide o prevedenie Gymkhany do hernej podoby a tým pádom sú tu určité pravidlá, no keď už si autori prispôsobili názov, mohli si prispôsobiť i niečo viac. Ostatné režimy asi nemusím bližšie predstavovať.

Najväčším problémom kariérneho režimu je motivácia ho vôbec hrať. Áno, aby ste sa posúvali vpred, musíte vyhrávať preteky, odomykať si silnejšie autá, pomôcť vám môže i najímanie lepších mechanikov a manažérov. No nevidím v tom žiaden dlhodobý význam, keď v režime Quick Game i tak máte autá ihneď odomknuté. Keby sa tu objavili vozidlá až po tom, čo si ich odomknete v kariére, bolo by to rozhodne zaujímavejšie. Keďže je hra bez oficiálnej WRC licencie, trate sa generujú náhodne (nie je ich nekonečné množstvo, no nájdete tu dostatok variant), takže tie sa ani neodomykajú. Aký je potom dôvod tráviť v kariére desiatky hodín?

Arkádové korene nezaprie

Hoci má V-Rally 4 nasledovať svojich starších súrodencov, nemá s nimi spoločné takmer nič, okrem názvu a pár členov vývojárskeho tímu. Je pravdou, že stále ide o arkádovejšie poňatú hru, no chýba jej “ľahkosť” a zábavnosť, ktorou oplývali staršie hry zo série, plus sa sem predierajú jemné náznaky simulácie. Ovládanie vozidiel je pomerne jednoduché, no prvé najazdené kilometre môžete s autami trochu bojovať, keďže sa dosť kĺžu. Dokonca by som povedal, že až priveľmi. Na Sibíri, kde je všetko pokryté snehom a ľadom by to nebol problém, no rovnako sa správajú autá na blate, či prašných cestách v Keni. Ešte šťastie, že aspoň na asfalte vozidlá držia na vozovke lepšie.

Na začiatku som i ja trochu bojoval s ovládaním vozidla, keďže som očakával, že autori použijú jazdný model, ktorý bol využitý vo WRC 7. To sa však nestalo. Ovládanie vozidiel na asfalte v Japonsku je síce podobné, ako vo WRC 7, no inak ide o odlišný zážitok a v prípade ostatných povrchov autori skôr čerpali z FlatOut 4: Total Insanity. A to je škoda, pretože keby použili celý jazdný a fyzikálny model z WRC, mohlo byť V-Rally 4 omnoho zábavnejším počinom. Takto pokrútite hlavou nad tým, že vozidlá akoby nemali svoju váhu a driftujú takmer ako v Rýchlo a zbesilo: Tokijská jazda. Nemôžem povedať, že by som sa po zvyknutí na jazdný model vôbec nebavil, no keď si spomeniem na takmer dve dekády staré V-Rally 2, najnovší prírastok sa, čo sa týka zábavnosti vôbec nemôže porovnávať so svojim súrodencom. A už vôbec nie s DiRT 4, aktuálnym kráľom arkádových rally hier.

Neurazí, nenadchne

Z technologického hľadiska je na tom konzolová verzia vyložene priemerne. S frameratom som nemal počas hrania problémy, no autori ani zďaleka nevyužili výkon, ktoré im ponúkajú konzoly. Na trhu je pritom veľa pretekárskych hier, ktoré svojou grafickou kvalitou V-Rally 4 prekonávajú, a to sú staršie. Niekedy máte pocit, že hra zaspala dobu, inokedy pre vás pre zmenu naservíruje naozaj peknú scenériu, ako môžete vidieť i na obrázku nižšie. Nepotešia však detaily, ako napríklad dážď, ktorý sa nezachytáva na čelnom skle, pričom blato je na ňom vidieť. Okolie tratí je väčšinou dosť často fádne, pusté, no na druhej strane v takom Japonsku je situácia diametrálne odlišná. Tam je okolie posiate farebnými kvetmi a na pohľad vôbec nevyzerá zle. Obstojne pôsobí aj pohľad na hustejší les. Chcelo to skrátka viac času na doladenie detailov.

Deštrukčný model je základný, a tak môžete pokrčiť plechy na vozidle, zničiť nárazník, no totálnu deštrukciu nečakajte. Zvuková stránka je nemastná-neslaná, zvuky vozidiel sú celkom v poriadku, no i v tejto oblasti by sa dalo urobiť viac. Soundtrack neprekvapí ničím zaujímavým a nenašiel som v ňom žiadne výrazné skladby. Svojim spôsobom je tak iba do počtu, ale áno, stále je to lepšie ako ticho.

Premárnená príležitosť

Na V-Rally 4 som sa po oznámení tešil, a to i napriek tomu, že som nečakal návrat hry na trón arkádových rally hier. Bohužiaľ, autorom sa nepodarilo ani len priblížiť DiRT 4, čo je rozhodne škoda. Napriek nemalým výhradám však nemôžem povedať, že by išlo o zlú hru. Je však iba mierne nadpriemerná, a to je v dnešnej dobe a pri zohľadnení konkurencie naozaj nedostačujúce. Po počiatočných problémoch s ovládaním vozidla sme sa “skamarátili” a potom už to bolo lepšie. Nepoteší však skutočnosť, že hráč nemá motiváciu sa dlhodobo venovať kariére, keďže mu jednoducho stačí skočiť do rýchleho preteku, vybrať si akékoľvek vozidlo a iba si bezstarostne jazdiť. Fanúšikov rally však môže potešiť skutočnosť, že tu nájde licencované vozidlá, a tak môžete usadnúť za volant Lancie Stratos, Mitsubishi Lancer Evo, Porsche 911, Fordu Fiesta, pričom nechýba ani česká stopa v podobe Škoda Fabia. Príjemným bonusom je i lokálny multiplayer, na ktorý sa čoraz viac zabúda.

Pokiaľ ste fanúšikmi tejto značky a tešili ste sa, tak ako ja, na jej plnohodnotný návrat, pristupujte k štvrtému dielu opatrne. Nesie síce slávne meno, avšak chýba mu kúzlo pôvodných titulov. KT Racing pritom majú i na viac, čo dokázali s WRC 7. Je naozaj veľká škoda, že nedokázali kvalitatívne nadviazať na ich minuloročný pokus, pretože značka V-Rally by si to vzhľadom na svoju minulosť zaslúžila. Takto sme dostali iba jemne nadpriemerný pokus, ktorému by rozhodne prislúchala nižšia cenovka a dlhší čas vo vývoji. Možno to však nabudúce vyjde lepšie.

V-Rally 4 - Na pol plynu
V-Rally 4 síce nie je návratom, v aký dúfali fanúšikovia série, no i napriek tomu nejde o vyslovene zlý pokus. Je však, bohužiaľ, iba jemne nadpriemerný, čo v dnešnej dobe nemusí stačiť. Slávne meno naozaj nie je všetko.
  • Arkádové poňatie si nájde svojich hráčov
  • Slušné množstvo pretekov a dostatok vozidiel
  • Lokálny multiplayer