Register

A password will be e-mailed to you.

Superhrdinovia sú aktuálne veľmi populárni. Vďačiť za to možno predovšetkým Marvelu, nakoľko ich Marvel Cinematic Universe už dekádu úspešne búra jeden rekord za druhým a predstavuje ľudom hrdinov, ktorých do tej doby poznali prevažne iba priaznivci komiksov, či nerdi. S hrami je to už trochu komplikovanejšie, nakoľko sme v posledných rokoch mali iba jedno naozaj kvalitné herné prevedenie komiksovej postavy do hernej podoby. Áno, na mysli mám sériu Batman: Arkham, no tu treba dať mierne bokom, nakoľko netopieri muž je zo stajne DC Comics. Teraz však prišiel čas na to, aby sa aj hry inšpirované hrdinami od Marvelu predviedli vo fantastickom svetle.

Spider-Man patrí medzi najpopulárnejších komiksových hrdinov. V samostatných hrách sa objavoval od konca deväťdesiatych rokov až do príchodu aktuálnej konzolovej generácie pomerne často, no naozaj kvalitné hry boli iba tie, ktoré vyšli ešte pre prvú PlayStation, a teda Spider-Man a jeho pokračovanie Spider-Man 2: Enter Electro, i keď sequel na kvalitu prvej hry nedosiahol. Postupne sa začali objavovať skôr herné adaptácie filmov a až na niekoľko vydarenejších titulov mali videoherné dobrodružstvá Spider-Man iba nadpriemernú kvalitu.

Teraz je tu však dôvod na radosť, keďže sa pred niekoľkými rokmi ujalo vývoja novej hry so Spider-Manom štúdio Insomniac Games, ktoré sériami ako Ratchet & Clank, Spyro, či Resistance, dokázalo potešiť milióny hráčov po celom svete. A keďže som mal tú možnosť zahrať si ich novinku, Marvel’s Spider-Man viac, ako mesiac pred oficiálnym vydaním, môžem sa s vami podeliť o dojmy z úvodných dvoch hodín hry.

Friendly Neighborhood Spider-Man

V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že Spider-Man od Insomniac Games, i keď ide o ich prvú hru s týmto hrdinom, si nekladie za úlohu pôsobiť ako origin. Nebudete teda svedkami toho, ako Petra pohryzie geneticky modifikovaný pavúk, ani ako príde o svojho strýka, to sú pre Petra z tohto titulu veci dávno minulé. Novinka sa totiž odohráva v čase, kedy má Peter už 23 rokov, takže je Spider-Manom dlhých osem rokov. Vie, ako sa veci majú, ako fungujú jeho schopnosti, takže už ide o “ostrieľaného” hrdinu, ktorý chápe, ako boj so zločinom prebieha. Okrem toho sú tu ďalšie zmeny, ktoré však nepôsobia v rámci zaužívaných skutočností nepatrične. V prvom rade, Peter nepracuje pre Daily Bugle, ale je vedcom/vynálezcom. Pre Daily Bugle ale pre zmenu pracuje Mary Jane, ktorá je reportérkou, a to, samozrejme, nebude všetko. Osobne tieto zmeny vítam, keďže v konečnom dôsledku mohli vývojárom a scenáristom rozviazať ruky. Príbeh je pre autorov veľmi dôležitý a cieľom bolo priniesť príbeh, v ktorom sa budú svety Spider-Mana a Petra navzájom prelínať.

Napriek tomu, že je Peter o niečo starší, stále je to ten urozprávaný mladík, ktorý musí neustále všetko komentovať, srší energiou a dáva svojim nepriateľom zabrať. Ako by ste od hry so superhrdinom čakali, úvod hry je mimoriadne akčný a výbušný. Po dlhých rokoch boja proti Wilsonovi Fiskovi, alias Kingpinovi, sa naskytuje Spider-Manovi možnosť, aby jedného zo svojich úhlavných nepriateľov konečne poslal za mreže. V tej chvíli sa vy ako hráč chopíte ovládania, pričom hra vás v krátkosti postupne naučí, čo a ako.

Úvodná pasáž je z môjho pohľadu vynikajúca. Autori výborne vystihli Spider-Mana, a tak je správne drzý, húževnatý a zábavný. Súbojový systém vám behom krátkej chvíle prejde do krvi, húpanie sa na pavučinách po New Yorku si osvojíte behom pár sekúnd, jednoducho všetko je správne intuitívne. I vďaka tomu vás hra dokáže už v úvodných minútach naplno zaujať, omotať si vás okolo malíčku a servírovať pred vás jednu skvelú chvíľu za druhou. Takto to má vyzerať, pred ľuďmi s Insomniac Games skladám dolu pomyselný klobúk. Samozrejme, nastolené tempo by nebolo možné udržať po celú hernú dobu, takže po vynikajúcom, hollywoodsky blockbusterovom úvode sa hra upokojí a po prvý raz vás nechá nadýchnuť sa.

Nakoľko mňa osobne zaujala príbehová línia, rozhodol som sa pokračovať vpred a samotné mesto som si vychutnával viac-menej iba vtedy, keď som sa presúval na iné, pre príbeh dôležité miesto. Napriek tomu, že som sa nepokúšal hľadať vežu Avengers, ani iné, pre New York charakteristické miesta, výborná atmosféra naozaj živého mesta u mňa fungovala bez chýb. Nech bol Batman: Arkham akokoľvek skvelý a vyľudnenosť mesta si obhajoval príbehom, na úplne prázdne mesto bol smutný pohľad. Oproti tomu je New York v Spider-Manovi plný ľudí, áut, skrátka tuná to žije a pôsobí to fantasticky.

Aby som sa však vrátil späť k príbehu, ktorý som za ten obmedzený čas mohol vidieť, po hektickom úvode sa celé rozprávanie upokojilo. Za tú krátku chvíľu som mal možnosť stretnúť doktora Otta Octavia, tetu May, Martina Li, Yuri Watanabe, či Mary Jane Watson, a to je iba úvod hry. Neskôr pribudnú ďalšie, už oznámené postavy, no vývojári určite majú pripravených hneď niekoľko prekvapení, o ktorý sa podľa všetkého dozvieme až v septembri. Príbeh dozaista bude veľmi dôležitým prvkom hry, takže bude zaujímavé sledovať, ako bude pokračovať. V úvode ešte Peter netušil, kto je vlastne Martin Li, nebolo tu ani stopy po Sinister Six, ktorú sme mohli vidieť v ukážke z tohtoročnej E3, takže na to autori idú pekne postupne. Na základe toho, čo som si mohol vyskúšať je však príbeh zaujímavý a iba obtiažne sa mi od hry odchádzalo, pretože som chcel vedieť, čo bude ďalej.

My Spider-sense is tingling

Čo sa týka samotného súbojového systému, ten je, ako som už spomínal intuitívny a osvojíte si ho behom krátke chvíle. V niečom pripomína už spomínaného Batmana, no v tomto prípade som si súboje užil predsa len o niečo viac. Jednak to má súvis so samotnou postavou Spider-Mana, ktorý je oproti Batmanovi omnoho rýchlejší a obratnejší, než kolega od konkurencie. To sa, samozrejme, odzrkadľuje aj v hre. Nejde síce v tomto smere o žiadnu revolúciu, ale zvolený systém funguje bezproblémovo, je zábavný a zo súbojov tak má hráč dobrý pocit. Bojovať môžete vlastnými rukami, no k dispozícii sú i pavučiny a okolité predmety, ktoré uchopíte a vrhnete po svojich nepriateľoch. Týmto spôsobom možno odhodiť späť granát, alebo kus nábytku, ktorý po vás hodí nepriateľ. Chýbať nemôže ani uskakovanie, či vyhadzovanie nepriateľov do vzduchu, kde im uštedríte ďalší kus príučky.

Okrem kontaktných súbojov však je k dispozícii aj tiché likvidovanie súperov. To uplatníte najmä vtedy, ak potrebujete zostať nepovšimnutý, prípadne keď dostanete chuť na trochu iný štýl likvidácie nepriateľov. Obe možnosti, a teda priamy boj i stealth, fungovali v úvodnej dvojhodinovke bez problémov, čo je naozaj skvelá správa. Vždy, keď mal Spidey ticho zlikvidovať nepriateľa, hra to správne zaregistrovala, takže som našťastie miesto požadovaného úkony neurobil niečo iné. V niektorých tituloch sa to bohužiaľ stáva často, no Spider-Mana tento problém v prezentovanej ukážke našťastie netrápil.

Aby toho však nebolo málo, na hráčov čakajú i vylepšenia, ktoré Spider-Mana naučia nové triky, či zefektívnia jeho údery. Strom vylepšení je maximálne prehľadný, jednoduchý, a tak sa v ňom zorientuje každý jeden hráč. Ďalej som mal možnosť skúsiť si i druhý kostým, ktorý so sebou prináša v porovnaní so základným nejaké tie výhody. Autori však mysleli aj na tento prvok, keďže sa vám môžu páčiť vlastnosti niektorého z kostýmov, no nemusí vám sadnúť jeho vizuál. Preto bude možné s jednotlivými vylepšeniami manipulovať a presúvať ich, čo je určite zaujímavý a vítaný prvok. K tomu nemožno zabudnúť ani na rôzne gadgety, ktoré bude mať náš hrdina k dispozícii. V úvode bola možnosť vyskúšať iný druh pavučiny, ktorá nepriateľov zneškodnil behom chvíle, keďže skončili nalepení na stene, prípadne podlahe.

Mimo Spideyho som si mohol zahrať aj za samotného Petra a Mary Jane. Pasáž za Petra bola predovšetkým o plnení logických hádaniek v laboratóriu, no je možné, že v priebehu hry dôjde aj na iné aktivity. Zaujímavejšia bola z tohto pohľadu misia, ktorú som absolvoval v koži Mary Jane. Najskôr išlo o štandardnú misiu pozostávajúcu z fotenia zberateľských kúskov umenia do novín, no následne prišiel na rad i stealth, prieskum prostredia a riešenie logickej hádanky. Páčilo sa mi, že autori do hry zakomponovali viacero hrateľných postáv, keďže to prispieva k variabilite a hra tak nemusí stáť iba na súbojoch a hojdaní sa po meste.

See you next month

Dve hodiny so Spider-Manom ma dokázali utvrdiť v tom, že toto je hra, na ktorú fanúšikovia čakali. Fanúšikovia Spider-Mana, komiksov a dobrých hier. Je ťažké súdiť, čo všetko ponúkne plná hra, no dve hodiny trvajúca ukážka bola dostatočným lákadlom na 7. september, kedy hra vyjde. Podľa všetkého nás čaká prepracovaný príbeh, zábavné súboje, urozprávaný Spidey, množstvo rôznych vedľajších aktivít, a to všetko zabalené do naozaj nádherného grafického kabátiku. Celé stretnutie so Spider-Manom malo len jednu jedinú chybu, ktorá spočívala v tom, že sme sa po dvoch hodinách museli rozlúčiť. Z hry som si odniesol naozaj skvelý dojem, pričom mi hra i behom tej krátke chvíle dokázala opakovane vyčarovať úsmev na tvári.

August bude kvôli čakaniu na tento titul o to dlhší, no Petrov Spider-sense mi napovedá, že nás čaká zásadný titul pre superhrdinov zo stajne Marvelu. A už z tej krátkej ukážky bolo jasné, že pôjde o doposiaľ najlepší titul so Spider-Manom v hlavnej úlohe. V najbližších dňoch sa ešte k Spider-Manovi vrátime, keďže som mal možnosť porozprávať sa s lead writerom Jonom Pacquettom, takže ani o tento rozhovor určite neprídete. Z akcie som odchádzal nadšený, plný dojmov a s pocitom, že sa Insomniac Games podarilo prekonať moje očakávania. Stále mi však vŕta hlavou jedna otázka, a to, prečo je ten 7. september tak strašne ďaleko…

Hru na preview poskytla spoločnosť

Komentuj!