Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Titul Narcosis od francúzsko-kalifornského štúdia Honor Code zaujal fanúšikov 3D adventúr už svojimi prvými trailermi. Originálne zasadenie do podmorských hlbín, nutnosť neustále doplňovať kyslík v skafandri a prežiť v temných, nepriateľských kútoch oceánu – to všetko sa javilo naozaj nádejne. Potom čo došlo k vydaniu plnej verzie, tak zostáva zodpovedať iba jedinú, no zásadnú otázku: Čím sa odlišuje tento titul od iných podobne ladených exploračných hororov vytvorených na engine Unity?

Recenzovaná verzia: PC

V úvode treba ihneď poznamenať, že hier odohrávajúcich sa výhradne v morských hlbinách naozaj nie je veľa. Ako prvá vás v súvislosti so svojim zasadením a celkovým vyznením zrejme napadne podobne ladená SOMA. Aj v Narcosis zostáva hlavná postava uväznená v hlbinách, konkrétne v ťažobnej podmorskej stanici Oceanova počas katastrofy. Je tu však jeden podstatný rozdiel: Zatiaľ čo v titule SOMA išlo o globálnu katastrofu s ďalekosiahlymi následkami pre celé ľudstvo, v Narcosis musí hlavný hrdina čeliť iba malému lokálnemu problému. V podstate je od začiatku jasné, že ako prežije jediný z celého osadenstva základne. Tomuto faktu, teda že po celý čas vieme ako to s ním dopadne, je podriadený celý príbeh. Narcosis je teda oveľa viac zameraný na opis vnútorných pocitov hlavného hrdinu počas chvíľ, keď postupne nachádza mŕtvoly svojich kolegov. Nerieši žiadnu záchranu ľudstva, ani nečelí žiadnym konkrétnym nepriateľom a jeho jedinou snahou je snaha dostať sa za každú cenu na povrch.

Príbeh je teda podaný netradičnou formou, takže nie je vôbec podstatné ako ku katastrofe prišlo a miesto toho je výrazne zameraný na psychologické aspekty, ktoré prežíva jednotlivec čeliaci veľkému ohrozeniu svojho života. ID kolegov hlavného hrdinu tak neobsahujú informácie o ich posledných okamihoch, ale slúžia výhradne k tomu, aby hlavný hrdina okomentoval postavy, ktoré ich vlastnili. Napríklad keď nájdete kuchárku utopenú v sklade potravín, jej ID obsahuje komentár hlavnej postavy o tom, ako sa snažila nakŕmiť celé osadenstvo základne, ale nakoniec skončila ako pokrm pre podmorských živočíchov.

Práve zástupcovia podmorskej fauny sú vašimi jedinými nepriateľmi, ktorí sa vám neúmyselne snažia zabrániť vo vašej ceste na povrch. Ide o známe tvory ako sú čert americký či veľké hlbinné sépie. Jedinou možnosťou ako sa proti nim brániť je obyčajný malý nožík, pričom proti obrovským pavúkovitým krabom dokonca nemáte žiadnu možnosť brániť sa. Keďže sa v priebehu hry musíte presunúť medzi dvoma podmorskými stanicami Kompas I a Kompas II, v tejto časti ste nútení blúdiť aj cez rôzne podmorské jaskyne, kde bojujete zo silnými prúdmi a musíte dať pozor na to, aby ste nezablúdili do nebezpečných slepých uličiek, plných už spomínaných nebezpečných krabov. A spôsobov ako môžete v Narcosis zomrieť je skutočne veľa. Môžete sa smrteľne obariť horúcimi výparmi z gejzírov, kraby vám môžu preraziť váš skafander a hlavne v posledných častiach hry vás môže ohroziť všadeprítomný metán, keďže táto základňa bola postavená kvôli jeho ťažbe.

 Avšak logicky je vašou primárnou snahou starať sa o neustály prísun kyslíku, ktorý sa vám, pochopiteľne, míňa. V početných rôznych stresových situáciách navyše dochádza k jeho výrazne zvýšenej spotrebe. Tieto stresové situácie nezahŕňajú len súboje s nebezpečnou morskou faunou, ale aj rôzne vidiny, či zhoršujúci psychický stav hrdinu po tom, čo nachádza mŕtvoly svojich utopených kolegov. Mohutný a ťažký titánový skafander tak pripomína akúsi morbídnu chodiacu rakvu, ktorá je však paradoxne jeho jedinou šancou na prežitie. Tento skafander totiž nie je skonštruovaný len na to, aby odolal obrovskému tlaku vody v extrémnych hĺbkach, ale obsahuje aj trysky, ktoré je občas nutné využívať na prekonávanie rôznych zradných priepastí či iných prekážok.

 Po vizuálnej stránke hra spĺňa všetky štandardy kvality, ktoré prináša známy engine Unity. Vyzdvihnúť musím hlavne nadpriemerné zvuky prostredia a aj soundtrack o ktorý sa postaral známy hudobný skladateľ Akira Yamaoka (séria Silent Hill). Aj hlas hlavného hrdinu, ktorý často komentuje situáciu je veľmi príjemný a jeho komentáre sú pomerne zaujímavé. V záverečnej časti je už príbeh podávaný netradičnou formou jeho interview s novinárkou potom, čo sa ako jediný dostal na hladinu. Práve tam tvorcovia zďaleka najlepšie ťažia z už spomínaného faktu, že od samého začiatku vieme, ako to celé dopadne. Až na niektoré úseky je hra striktne lineárna, takže je celá podriadená hlavne tomu, aby ste v koži hlavného hrdinu naplno prežívali jeho pocity. Narcosis síce patrí do rodiny hier, ktoré sú primárne určené pre zariadenia podporujúce virtuálnu realitu, ako Oculus Rift i HTC Vive, ale práve spomínané aspekty ju predurčujú k tomu, aby ste si ju dokázali užiť aj bez toho. A práve vďaka štandardne zvládnutému vizuálu, nadpriemernej zvukovej stránke a netradične podanému príbehu môžem hru odporučiť všetkým priaznivcom 3D adventúr.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Narcosis - Chodiaca rakva v temných hlbinách
Narcosis boduje predovšetkým svojou vydarenou stiesňujúcou atmosférou, vyplývajúcou hlavne z vnútorných pocitov človeka, ktorý sa ocitol uväznený v morských hlbinách.
Pozitíva
  • Originálne zasadenie príbehu a skvelá atmosféra
  • Zvuková a hudobná stránka hry
  • Česká lokalizácia
Negatíva
  • Krátka herná doba
  • Slabšie animácie
75%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov