Grip Digital je české štúdio sídliace v Prahe, ktoré sa v minulosti podieľalo na niekoľkých zaujímavých tituloch. Niektorí z vás si možno spomínajú na minuloročné a nie veľmi dlhé dobrodružstvo nazvané Skylar & Plux: Adventure on Clover Island, ktoré bolo akousi kombináciou populárnych konzolových sérií typu Jak and Daxter, či Ratchet and Clank. V spolupráci so spoločnosťou Terrible Posture Games nám už v minulosti prinieslo dynamický first person titul Tower of Guns, pričom obe zmienené vývojárske štúdia tentokrát znova spojili svoje sily a dodali nám duchovného nástupcu tohto titulu s názvom MOTHERGUNSHIP.

Poznáte ten pocit, keď si len tak kráčate po vašej domovskej planéte, kocháte sa krásnou prírodou, no zrazu na ňu z ničoho nič zaútočí neznáma mimozemská rasa? Asi nie… Každopádne, ako zástanca pozemského života okamžite sadáte do najbližšej vesmírnej lode a už aj sa vydávate do boja s týmito vykorisťovateľmi. V prípade MOTHERGUNSHIP ide o rasu nazvanú Archivist. Po chvíľkovom lete sa ocitáte priamo na jednej z lodí dobyvateľov, navlečiete sa do mechanického obleku a začínate nemilosrdne likvidovať prvé mechanické stroje nepriateľa. Pozemský generál, predstavujúci klasický archetyp danej postavy s hrubým hlasom a kubánskou cigaretou v ústach, vám vyjaví žalostný stav situácie a teda aj dôvod, prečo čím skôr zničiť materskú loď vašich nových nepriateľov. Bez ďalšieho zdržiavania sa preto púšťate do nekonečného cyklu strieľania, skákania a ešte raz strieľania.

Zastav a neprežiješ

Asi každému je jasné, že príbeh nebude silnou stránkou tohto videoherného počinu. Môžete teda očakávať klasické klišé o tom, že vy ste práve ten vojak, ktorému sa podarí zachrániť našu domovinu pred zlovestnou syntetickou rasou. Jednoduchá kostra príbehu je však, našťastie, obalená pomerne veľkým množstvom humoru à la Borderlands. Nesmiete sa teda čudovať, keď bude chcieť generál počas vojnového konfliktu osláviť narodeniny jednej veľmi významnej osoby, teda seba samého, či tomu, keď materskú loď presvedčíte o tom, že prinášate na jej plavidlá pizzu, na základe čoho sa vám otvorí cesta vpred. Jednoducho povedané, príbeh a vlastne celú hlavnú kampaň je možné označiť za čistú bizarnosť, ktorá však má v hre svoje miesto. Bez akéhokoľvek príbehu by totiž MOTHERGUNSHIP okamžite zapadol medzi konkurenciou podobných, miestami i kvalitnejších, first person strieľačiek, akými sú napríklad nový Doom, či aktuálny Quake Champions.

Hrateľnosť v podstate pozostáva z nekonečnej nonstop akcie. Bez prestávky prechádzate náhodne generovanými miestnosťami, pričom vaším hlavným cieľom je zostať v neustálom pohybe, poriadne mieriť a páliť. Hoci to znie veľmi jednoducho, vedzte, že skĺbiť tieto kroky nie je vždy úplne jednoduché. Neskúsených jedincov hra neprivíta milým tutoriálom, v ktorom by ste mali zneškodniť jedného, či dvoch protivníkov. Miesto toho na vás okamžite vrhne desiatky masívnych robotov, pričom sprievod vám bude robiť metalový hudobný podklad a zopár zbraní pre začiatočníkov, rozumej štyri veľké rotačné guľomety. Všetko je krásne plynulé, strieľanie je zábavné a hoci pomerne jednoduché, tak pri poriadnej presile dokážu byť mechanickí roboti pomerne tvrdým orieškom. Nehovoriac o situáciách, keď sa vám do cesty pripletie nejaký ten boss.

Ak sa na hre niečo skutočne vydarilo, tak je to pocit zo streľby. Hoci podobným first person strieľačkám príliš neholdujem, tak tu som sa doslova tešil na to, kedy budem môcť opäť vypáliť zo zbrane. Asi netreba príliš zdôrazňovať, že práve toto je ten kľúčový aspekt, vďaka ktorému sa strieľačky delia na dobré a zlé. Pokiaľ vás totiž nebaví strieľanie, ktoré tvorí podstatnú časť, konkrétne v tomto prípade takmer celú hrateľnosť, tak vás už neoslní vizuálna stránka, či vedľajšie aktivity. Presne preto budete ochotný titulu odpustiť chyby, ku ktorým sa dostaneme nižšie.

Arzenál zbraní nepozná hraníc

Keď vyššie nazývam štyri rotačné guľomety zbraňami pre začiatočníkov, skutočne sa nejedná o žiadnu dramatizáciu, či zveličovanie. Autori vám totiž umožňujú vytvoriť si ľubovoľnú kombináciu zbraní, čiže pokojne môžete mať v ľavej ruke kanón, ktorý sa skladá z raketometu, laserovej pušky, dvoch granátometov a jednej brokovnice, a v pravej zasa devastujúcu kombináciu šiestich rýchlopalných guľometov. Tvorba vlastnej zbrane, ktorú možno považovať za jednoduchý craftovací systém, je, samozrejme, podmienená dostupnými súčiastkami, pričom práve v tomto tkvie jeden z menších problémov titulu.

Pokiaľ totiž nejakú misiu nesplníte, strácate všetko vybavenie, ktoré ste si na danú úlohu vzali. Tento aspekt sa nedá hodnotiť inak, než pozitívne, keďže to už beztak adrenalínovým prestrelkám dodáva aj štipku napätia či strachu, samozrejme v prípade, že so sebou nesiete nejaký vzácny kúsok. Ak sa vám však podarí nejaký level úspešne pokoriť, všetky súčiastky vám logicky zostávajú. Celkový inventár, nachádzajúci sa na hlavnej základni, však dokáže uschovať len 100 predmetov, čo možno nie je vyložene malé číslo, no pre potreby hrateľnosti to skutočne nestačí.

Častokrát teda budete vyhadzovať cenné kúsky vybavenia iba preto, že autori vám jednoducho neumožňujú uschovať väčšie množstvo predmetov. No a pokiaľ si náhodou myslíte, že do každej misie si môžete vziať ľubovoľný počet súčiastok, tak ste na veľmi veľkom omyle. Vždy si totiž môžete so sebou zobrať iba tri až šesť kusov vybavenia, čo pôsobí vcelku obmedzujúcim dojmom. Hra na to aj sama vtipne upozorňuje dialógom, v ktorom samotný generál tvrdí, že musíte dať mimozemšťanom aj nejakú šancu. Ako vtip to síce funguje, no autori nám pôvodne sľubovali možnosť vytvoriť si prostredníctvom vlastnej kreativity skutočné zbrane hromadného ničenia. Vďaka týmto nepríjemným obmedzeniam si tak môžete vytvoriť iba zopár pekných kúskov, lenže o skutočných unikátoch môžete iba snívať.

Čakajú na vás rôznorodé prostredia?

Každá úroveň je rozdelená do niekoľkých menších miestností, ktoré sa občas skladajú z dvoch, či viacerých sekcii. V praxi to vyzerá tak, že prídete do miestnosti, vystrieľate všetko, čo sa hýbe a následne postupujete ďalej. Vždy medzi jednotlivými miestnosťami pritom prebehne akési neviditeľné nahrávanie, keďže najprv musíte prejsť malou chodbou, kde buď len pár sekúnd čakáte, pokiaľ sa otvoria dvere pred vami alebo si vypočujete kratší monológ, prípadne dialóg. Miestami však môžete preskúmať ešte aj ďalšie poschodia, kde na vás čaká druhá, tretia a niekedy dokonca aj štvrtá vlna nepriateľov. No a v prípade, že ak ju porazíte, získavate prístup k väčšiemu počtu skúsenostných bodov a mincí, ktoré slúžia ako herné platidlo. V jednotlivých miestnostiach totiž narazíte aj na obchody, v ktorých si môžete doplniť život, kúpiť nové kanóny, či súčiastky na predĺženie vašej zbrane. Všetky predmety v obchode sú opäť náhodné generované, teda nie vždy máte možnosť dostať sa k užitočným veciam.

Ďalším a tentokrát o niečo markantnejším problémom je jednoduchosť a monotónnosť všetkých levelov. Samozrejme, autori vopred avizovali, že každá úroveň je náhodne generovaná, avšak veľmi rýchlo si začnete všímať malý počet prostredí, čo nakoniec vyústi v to, že časom budete poznať naspamäť rozmiestnenie protivníkov, pascí, skrytých vylepšení a únikových dverí. Potom je to už len o správnom manažovaní trojitého skoku, nábojovej energii a vyhýbaniu sa útokom, a keďže opakujete niekoľko rovnakých prostredí stále dookola, po nejakom čase to začnete zvládať naozaj bezproblémovo. V súčasnej dobe by hrateľnosti prospela väčšia variabilita lokácii, keďže momentálne môže z pohľadu mnohých hráčov rýchlo skĺznuť do nechceného stereotypu. A vzhľadom ku kvalitnému základu je to rozhodne škoda.

MOTHERGUNSHIP je hrou, o ktorej budeme ešte v najbližšej dobe určite počuť. Už teraz dokáže slušne zabaviť, no pokiaľ autori vyložene nezaspia na vavrínoch a budú na nej ešte nejakú dobu pracovať a vylepšovať ju, môže ísť o záležitosť, ktorú budú hráči doslova milovať. Vďaka svojej neutíchajúcej akcii a priamočiarej hrateľnosti totiž môže zaujať aj masy a hrdo sa postaviť na úroveň súčasnej podobne ladenej konkurencie. Zároveň by ju však mohla tromfnúť v oblasti pripravovanej kooperácie, ktorá určite naláka novú vlnu záujemcov. To, či sa autorom podarí dostať hru na skutočné žánrové výslnie, však ukáže až čas. Potenciál tu totiž jednoznačne je.

MOTHERGUNSHIP - Bež, strieľaj a preži
Pokiaľ vám neprekáža nonstop strieľanie a a menší stereotyp z neho prameniaci, s MOTHERGUNSHIP jednoznačne nemôžete šliapnuť vedľa. Ostatní hráči by však mali ešte chvíľu počkať, aby zistili ako sa autori popasujú so súčasnými nedostatkami.
  • Mix akcie a rogue-lite prvkov
  • Tvorba vlastných zbraní
  • Výborná zábava na odregovanie