Adventure Time, animovaný seriál, inšpirujúci sa rôznymi fantasy svetmi, videohrami ale aj stolnými hrami ako napríklad Dungeons & Dragons, zažil svoju premiéru ešte v roku 2010. Jeho popularita s pribúdajúcimi sériami narastala, až sa z neho stal menší kult. Cieľovou skupinou neobyčajných príbehov hlavných postáv človeka Finna a magického psa Jakea sú dodnes najmä mladší diváci, avšak vďaka diverzite svetov a jednotlivých dobrodružstiev, milému odľahčenému humoru a zaujímavým postavám, ho ocení i staršie publikum. Seriál by mal byť ukončený už tento september a Pirates of Enchiridion tak môžeme považovať za akúsi formu rozlúčky. O to viac zamrzí, ako tento titul nakoniec dopadol.

Magickému svetu Ooo, v ktorom sa celý seriál odohráva, sa nikdy nepodarilo výraznejšie zabodovať vo videohernom svete. Futurama svojho času dostala akčný titul s prvkami plošinovky a populárna žltá rodinka zo Springfieldu sa dočkala viacerých zaujímavých videohier, kde stoja za zmienku tituly ako The Simpsons Game, či The Simpsons: Hit & Run. Hoci nešlo o vyložené hity, minimálne za mňa sa jednalo o tituly, ktoré veľmi dobre pracovali so svojou tematikou a priniesli zábavné dobrodružstvá plné svojského humoru. Videohry, vychádzajúce zo sveta Adventure Time boli väčšinou bojovými hrami s menšími RPG elementami, no vždy sa jednalo o priemerné, prípadne jemne nadpriemerne hodnotené počiny. Preto ma celkom potešil fakt, že Pirates of Enchiridion mal byť plnohodnotným RPG s rozsiahlym otvoreným svetom. Výsledný produkt ma však už toľko nepotešil.

Spokojné, no súčasne i skeptické začiatky

Príbehom Adventure Time nikdy nechýbal milý a trochu bláznivý humor a rovnako je to aj v tomto prípade. Finn a Jake počas pozorovania krásnych žltých hviezd na tmavej nočnej oblohe zaspia, a v momente keď sa zobudia, okolitá zalesnené krajina aj ich honosný dom sú ponorené vo vode. Po chvíľke rozčarovania zisťujú, že neďaleké ľadové kráľovstvo sa roztopilo a preto neváhajú a okamžite sa vydávajú zistiť, čo sa vlastne stalo. V tomto momente to ešte vyzerá veľmi nádejne. Finn a Jake si počas plavby pospevujú zvučnú pirátsku pieseň, spracovanie príjemne evokuje seriálovú predlohu a okolitý svet sa javí dostatočne zaujímavo. Už prvý pohľad na mapu však vo mne vyvolal menšiu vlnu nedôvery v toto pirátske dobrodružstvo.

Namiesto desiatok neprebádaných prostredí na vás totiž čakajú iba tri veľké ostrovy a hŕstka menších prístavov. Hovorí sa síce, že nádej zomiera posledná, takže pokiaľ veríte, že aj tri ostrovy môžu ponúknuť množstvo zaujímavých úloh a postáv, prehľadávania lokácie plné zberateľských predmetov, skrytého vybavenia, nebezpečných protivníkov a bossov… tak máte, samozrejme, pravdu. Keď sa však po zakotvení v prvom prístavnom ostrovčeku dívate iba na maličkú oblasť, v ktorej strede je ľadový kráľ Simon, ako jedna jediná postava, okamžite vo vás skrsne myšlienka, že toto vôbec nemusí byť podobný prípad.

Veľmi rýchlo prídete na to, že zľadovatené predmety sa dajú rozbiť, pričom po vykonaní tejto akcie získate buď niekoľko mincí alebo ľadový kryštál. Ďalší priebeh ponúka i príjemnú detektívnu minihru, v ktorej je vašou úlohou vybrať si medzi dobrým a zlým policajtom. A i napriek tomu, že spomínaná aktivita neponúka veľa možností a hra vám neustále nenápadne naznačuje, ako postupovať, cítiť z nej určitý potenciál od budúcna. Vy tak opäť naberiete vietor do plachiet, vypočujete si ďalšiu pieseň z repertoáru týchto novopečených námorníkov a po krátkej plavbe nastáva čas prvej konfrontácie s protivníkmi.

Tá síce pôsobí pomerne všedne, napriek tomu však nie je nezábavná. Boje prebiehajú v ťahovom režime, pričom každá postava disponuje len jedným klasickým a jedným špeciálnym útokom. Pre vykonanie špeciálneho, ničivejšieho, útoku potrebujete, samozrejme, energiu, pričom tá sa vám postupne dobíja každým kolom. Ďalšou zo štyroch dostupných funkcii je obrana, ktorá však funguje najlepšie na tvrdé útoky nepriateľov. Hra vám hneď v úvode sama oznámi, že daný protivník sa chystá k masívnemu útoku a preto by bolo vhodné zvoliť si funkciu obrany. Poslednou možnosťou je výber liečivého, či iného predmetu, ktorý vylepšuje postavu, alebo prepožičiava špeciálne schopnosti vašej zbrani.

I napriek tomu, že prvý súboj neponúka nijak zvlášť veľkú výzvu, s najväčšou pravdepodobnosťou vo vás môže zanechať dobrý pocit. Minimálne u mňa tak tomu bolo, pričom samotné dobrodružstvo disponuje pomerne sľubným rozjazdom, okoreneným príjemným dialógovým humorom a atmosférou pôvodného seriálu, ktorou si môže získať na svoju stranu nejedného fanúšika. Hra síce v začiatkoch neponúka veľa možností, nedá sa jej však uprieť určitá zábavnosť.  Definitívny zlom však u mňa nastal po kompletom prieskume prvého veľkého ostrova, kedy ma opustili už aj zvyšky optimizmu a dostavilo sa značné vytriezvenie.

Pomerne dlhý tutoriál?

Najväčším problémom Pirates of Enchiridion je fakt, že celá túra za záchranou Ooo pôsobí len ako tutoriál. Bohužiaľ, v tomto prípade sa jedná o tutoriál, ktorý trvá približne desať hodín. Autori jednoznačne doplatili na svoju absenciu kreativity, keďže funkcie, ktoré vám sú v úvode predstavené budete využívať do konca hry. Možnosti ťahových bojov sa takmer vôbec neinovujú, takže to všetko skĺzne do stereotypného opakovania toho istého najničivejšieho útoku. Inými slovami, raz sa naučíte taktiku, ktorá vám vyhovuje a tú budete využívať až do skončenia finálneho súboja. Raz za čas hra príde s novou postavou, ktorá trošku odoženie stereotyp, no ten sa po pár súbojoch opäť vráti.

Climax Studio taktiež svoju hru prezentovalo ako RPG, no prvky ikonické pre tento žáner by ste hľadali len márne. Presným opakom je napríklad titul South Park: The Stick of Truth, či jeho pokračovanie s podtitulom The Fractured But Whole. Ani jednej z menovaných hier, rovnako inšpirovaných seriálovou predlohou, nechýbajú zábavné ťahové súboje, zmysel má zbieranie nových zbraní, či vylepšovanie postavy. Tu však nemusíte očakávať žiadne iné oblečenia a zbrane, než tie, ktoré vám sú predstavené na začiatku hry. Vylepšovanie si postáv neprináša nič nové okrem zvýšenia života, útoku a obrany. No a aby toho nebolo málo, počet rôznych druhov protivníkov spočítate na prstoch jednej ruky.

Prostredia sú síce vizuálne atraktívne, no to je skôr zásluha samotného seriálového univerza a nie tvorcov zo štúdia Climax Studio. Miestami dokážete stráviť dlhú dobu len kochaním sa napríklad nad krásami ohnivého ostrova, či kráľovstvá sladkostí. Skôr sa však dá autorom vyčítať to, že priam obrovské množstvo postáv a svetov je žalostne nevyužitých. Na každom ostrovčeku na vás čaká malé množstvo charakterov, pričom interakcia s nimi je minimálna. Hlavné úlohy sú priamočiare, nakoľko väčšinou zahŕňajú iba prechod z jedného konca mapy do druhého a boj s s protivníkmi. Ojedinele je vašou úlohou vyriešiť triviálnu logickú hádanku a ani vedľajšie questy neprichádzajú s ničím novým a opäť iba opakujú prvky hlavnej kampane, pričom niekedy zahŕňajú len zozbieranie určitého počtu predmetov.

Do sveta Ooo vplávali aj menšie chybičky

V hlavnom menu vás ešte pred spustením hry privíta okrem klasickej znelky aj poriadne dlhá nahrávacia obrazovka. A vlastne aj predtým, než zakotvíte v nejakom ostrove, a ešte aj po tom, čo danú lokáciu opustíte. Tiež sa môžete tešiť na pokojne aj desať sekundovú nahrávaciu obrazovku pred každým jedným súbojom. Nahrávaciu obrazovku budete vídať často a pomerne dlho, čo je samo o sebe menším paradoxom, keďže vďaka jednoduchej vizuálnej stránke a veľmi pustému otvorenému svetu by ste skutočne nemali byť neustále rušení otravným nahrávaním.

Zaskočí i množstvo viditeľných chýb. Niekedy sa postava z ničoho nič ocitne v skale alebo sa niekde zasekne. Tiež sa stretnete s tým, že nepriateľskí antagonisti na vás nezaútočia, v dôsledku čoho sa nespustí súboj. Ja osobne som sa dokonca stretol s tým, že som prešiel jednu detektívnu pasáž, avšak keď som sa vrátil do danej oblasti, musel som ju hrať kompletne od začiatku. Vrcholom všetkého je však vypadávanie zvuku počas dialógov, či oneskorené spustenie sa hovoreného slova, vďaka čomu sa nedozviete kompletné pozadie nadchádzajúcej úlohy. Tento problém je však, našťastie, zriedkavý. Zamrzí aj absencia titulkov počas bežného hrania. V prestrihových scénach síce nechýbajú, no mnoho odkazov, vtipov a koniec koncov aj piesní prebieha počas cestovania, skákania, či bojovania a preto je až nelogické, že v týchto pasážach titulky chýbajú.

Samotný Jake zhodnotil tento videoherný počin najlepšie v jednom z dialógov hry. V dobe, kedy celé toto dobrodružstvo skončí, podotkne, že časom určite zabudneme, že niekedy existovala záplava a nejakí piráti. A má, bohužiaľ, pravdu. Potencionálne zaujímavý RPG titul zhadzuje prílišná jednoduchosť a všednosť, i keď skalní fanúšikovia si dokážu užiť známe prostredia, či pôvodné hlasy svojich obľúbených hrdinov a celkovo budú radi, že mohli zažiť nové virtuálne dobrodružstvo s Finnom a Jakeom. Už len tým má pre nich Pirates of Enchiridion pridanú hodnotu. Zvyšná skupina hráčov si však z neho bude pamätať iba krásne spracovaný animovaný svet a príbeh spolu s hrateľnosťou im rýchlo vyšumí z hlavy.

Cenega LOGO

Adventure Time: Pirates of Enchiridion - Pomerne všedné RPG
Adventure Time: Pirates of Enchiridion je jedným z najelementárnejších RPG, aké sme tu za poslednú dobu mali. Fanúšikovia sveta Ooo ho možno ocenia, už len z lásky k seriálovému univerzu, na ostatných však bude pôsobiť skôr všedným dojmom.
  • Vizuálne atraktívne prostredia
  • Miestami dokáže byť zábavné i napriek značnej jednoduchosti
  • Atmosféra seriálu ostala zachovaná