Sega je jednou z nejznámějších společností herní historie. Proslavila se zejména svými konzolovými přístroji, které formovaly vkus hráčů po řadu let a její klasické hry se zapsaly zlatým písmem do dějin herního průmyslu. Vždyť kdo by neznal Sonic the Hedgehog, Golden Axe, Street of Rage a další dnes již legendární tituly. Pokud jste velkými milovníky retra, tak určitě víte, že nedávno vyšla speciální kolekce Sega Mega Drive & Genesis Classics. Na tu bychom se podívali v rámci této recenze.

O co se konkrétně jedná? Tituly z konzolí Sega Mega Drive a Genesis upravené pro PC jsou na Steamu k dispozici již delší dobu, obvykle za cenu 1 Eura, ale některé z nich i za cenu 4.49 €. Ale s novou kolekcí Sega Mega Drive & Genesis Classics je budete mít všechny pěkně pohromadě. A za solidních 29.99 €, což je daleko výhodnější, než pokud byste je měli nakupovat individuálně. Pokud některé z titulů již vlastníte, zbylé tituly lze dokoupit za sníženou cenu. Navíc updaty, jež přináší nová verze, byste měli k vlastněným hrám získat zdarma.

Celá kolekce zahrnuje celkem 59 klasických titulů z produkce Segy. Což je tedy opravdu úctyhodná nálož herního obsahu. Jako mladší hráč se musím přiznat, že mnohé klasické tituly znám, alespoň podle názvu, ale s řadou z nich se setkávám úplně poprvé. Věřím, že mnozí z vás jsou na tom podobně, a tak si tyto klasické klenoty můžete zahrát úplně poprvé a určitě vás dokážou zaujmout.

Začněme asi tou nejznámější herní postavou, a to ježkem Sonicem. S ním se můžete potkat v prvních dvou dílech originálních plošinovek Sonic the Hedgehog, v titulech Sonic CD, Sonic 3 & Knuckles, ale také v odlišně izometricky pojatém Sonic 3D Blast. A fanoušci pinballů jistě zaplesají a zahrají si Sonic Spinball. A což teprve kultovní rubačka Golden Axe, nad kterou mnozí herní veteráni uroní slzu. Dokonce si můžeme projít všechny tři díly. Další známou bojovkou je trilogie Street of Rage přinášející akční souboje na férovku v ulicích města.

Ve sbírce si může vybrat fanoušek řady žánrů. RPG žánr zastupují tři části série Phantasy Star, historický Light Crusader, příběh elfa – hledače pokladů – v izometrickém provedení jménem Landstalker: The Treasures of King Nole. Pak třeba rogue like Fatal Labyrinth, dvě pokračování Shining Force, Sword of Vermilion. A fanoušci dungeonů nepohrdnou titulem Shining in the Darkness. Logické hříčky zastupují například dva tituly z řady Columns a na bosse ze Sonica upomíná Dr. Robotnik´s Mean Bean Machine.

Nejbohatší výběr mají k dispozici fanoušci akčních her, u kterých se s konzolí svého času připojenou k televiznímu přijímači relaxovalo nejlépe. Typické akce a střílečky reprezentují Alien Soldier, Alien Storm, velmi známá pecka Altered Beast, ESWAT: City Under Siege, Gain Ground, Gunstar Heroes, Shadow Dancer nebo VectorMan. Netypicky pohledem shora bojujeme v akci Crack Down. Jedním z nejznámějších titulů jsou hry ze série Shinobi, jež v kolekci zastupují The Revenge of Shinobi a Shinobi III: Return of the Ninja Master. K žánru shoot ´em up patří Bio-Hazard Battle a Super Thunder Blade.

Pro staré konzole jsou nejtypičtější arkádové hopsačky. Pokud si chcete zaskákat a procvičit rychlost a reflexy, nabídnete si třeba Alex Kidd in th Enchanted Castle, Decap Attack, Dynamite Headdy, Flicky, Kid Chameleon, Ristar, Wonder Boy in Monster World s pokračováním Wonder Boy III. Mix akce a adventury nabízí pro Segu typická značka Ecco s delfínem v hlavní roli. Vyzkoušet si můžete hry Ecco the Dolphin, Ecco: The Tides of Time, Ecco Jr. A pokud si chcete zabojovat s protivníkem tváří v tvář, máte k dispozici  bojové tituly Comix Zone a Eternal Champions a nebo třeba jednu z prvních 3D bojovek, Virtua Fighter 2.

Výběr her do kolekce je tedy poměrně reprezentativní a přináší velký počet známých značek her z produkce firmy Sega. Jistě se do nabídky nevešly všechny důležité pecky, ale i tak myslím máme dobře zmapovanou historii této známé firmy. Pokud bych to tedy měl brát z tohoto hlediska, tak se jedná o opravdu velice slušnou záležitost. Z hlediska hratelnosti mě dokázala upoutat většina titulů, zejména těch z akčního žánru. Každý měl něco do sebe a byl svým způsobem originální. Mám pocit, že klasické tituly v kolekci jsou každý z nich něčím unikátní a dobře od sebe rozpoznatelné, což v dnešní době, kdy firmy produkují uniformní a generické hry, není pravidlem. I docela obyčejně působící plošinovky měly unikátní prvky, které z nich dělaly něco výjimečného, což je rozhodně velmi pozitivní.

V rámci recenze bych se zaměřil zejména na technické zpracování a různé novinky, které Sega Mega Drive & Genesis Classic nabízí. Protože podrobný rozbor všech her by se do recenze opravdu nevešel. U grafiky jednotlivých titulů se v podstatě nic výrazného nezměnilo. Všechno vypadá stejně pěkně jako před lety, v retro stylu bez moderních vylepšení, takže zde bych neměl absolutně co vytknout a hry si zachovávají svůj historický vzhled.

Ale pokud chcete, můžete si upravit vzhled obrazu prostřednictvím několika grafických vylepšení, abyste měli grafiku hladší a méně kostičkovanou. K dispozici je i filtr, jenž vám umožňuje docílit vzhledu hry jako na televizích a CRT monitorech. Dokonce je odstraněn sprite limit daný tehdejšími hardwarovými konfiguracemi, ale změnu jsem při hře nepozoroval a navíc, hrozí riziko grafických glitchů. Jediné co mi trochu vadilo, byla nedostupnost konfigurace efektů a filtrů přímo ze hry, hraní se musí přerušit a musíte se vrátit do hlavního menu, což poněkud zdržuje. Sega kolekce je také kompatibilní se zařízeními pro virtuální realitu, ale jelikož nevlastním VR, nemohl jsem tuto možnost otestovat.

Hry jinak běží svižně a plynule, nezaznamenal jsem žádné chyby, pády nebo jiné technické problémy. K dispozici jsou možnosti ovládání pomocí klávesnice a gamepadu. S ovladačem je ovládání bez problémů. Ale protože při hraní dávám přednost klávesnici, zmíním se o ní trochu podrobněji, protože její konfigurace není zcela komfortní. Vzhledem k množství her, jež v kolekci můžete najít, se tato věc vyřešila následovně. V nastavení, jež je dohledatelné v hlavním menu, máte několik předem nastavených tlačítek na klávesnici, jež poskytují všechny ovládací prvky převzaté z konzolí. Naštěstí si klávesy můžete podle potřeby změnit. To má ale dopad na všechny hry, co si můžete zahrát. Takže bohužel, nelze si vytvořit samostatné profily pro jednotlivé hry, ale ovládací prvky budete muset měnit jako celek.

Na začátku hry s klávesnicí můžete tedy někdy trochu tápat, než přijdete na to, co ve hře jednotlivými klávesami dělat. Po chvíli si ale na tuto věc postupně zvyknete. Zase na druhou stranu, ne všechny hry se hrají tak dobře, jak byste vy sami čekali. To kupříkladu dokazují rychlé střílečky, kdy jsem musel dávat velký pozor na to, abyste vůbec někoho dokázali trefit. Nebo rovněž na to, aby váš hrdina nebyl zraněn. Takže v tomto směru bude opravdu lepší použít gamepad, který odpovídá konzolovému stylu ovládání.

Když už jsme u toho, tak hlavní menu vypadá velmi zajímavě. Je totiž stylizované do hráčského pokoje, kde kromě televize, zdí s plakáty a konzolovým ovladačem rovněž naleznete skříňku s jednotlivými hrami. Každá má svůj vlastní speciální profil, kde vám po rozkliknutí budou zobrazeny podrobnosti, mezi nimiž můžete také nalézt informaci ohledně získatelného achievementu a případný výběr mezi jednotlivými verzemi (Amerika, Japonsko apod.). Některé hry rovněž zahrnují podporu modů. Každopádně, tento druh volby nenajdete u všech titulů, protože tohle platí pouze pro pár konkrétních případů.

Pokud chcete hru spustit, stačí jenom aktivovat tlačítkem Enter, načež dojde k přesunutí k televizi. V té si můžete nastavit, zda chcete určitý titul mít ve full screenu, nebo zda stačí živější pohled, kdy si připadáte jako regulérní hráč, který sedí a pohodlně hraje. A kromě toho zde jsou ještě možnosti uložení a nahrání uložené pozice, což snad vůbec nemusím popisovat.

Ve hře ještě najdete unikátní novinku – ovládání času. Během hraní totiž můžete vracet čas, abyste například nepokazili určitou pasáž, nebo si ho naopak urychlit, aby nebylo vaše čekání příliš dlouhé. Tuto funkci musím velmi pochválit, protože ne všechny hry, jež jsou obsaženy v samotné kolekci, vám budou připadat jednoduché. Ba právě naopak. U mnohých se značně zapotíte, protože jak známo, starší hry bývají mnohdy značně obtížné. Je důležité ale upozornit na dvě důležité věci. Tuto manipulaci ale nemůžete používat donekonečna. A pro ty, co by si stěžovali na tento přídavek, který by mohl být považován za úroveň univerzálního cheatu, vzkazuji, že nikdo vás nenutí ho používat. Klidně můžete zvolit klasickou obtížnou cestu. Sice vám hra zabere delší dobu, ale je to o poznání větší výzva. Tak jako za starých časů.

A pokud máte rádi výzvy, můžete si zkusit ještě Mirror mód. Ten vám převrátí obrazovku zrcadlově opačným směrem a vy musíte zvládnout hru v tomto převráceném gardu. Je to docela náročné, takže jsem se s díky vrátil k původnímu zobrazení. V Extra sekci s bonusovým materiálem máte ještě jednu možnost – a to Challenge mód, ve kterém čelíte pevně stanoveným výzvám. Na výběr máte z 20 her s tímto módem, takže se můžete do sytosti vyřádit a prověřit vaše schopnosti.

Novou vymožeností dostupnou v kolekci je online multiplayer. U některých podporovaných titulů si zabojujete ve dvou na jedné obrazovce, což žádná novinka není. Přidanou hodnotou je právě online multiplayer, v němž můžete spolupracovat se společníkem, který vám bude náhodně vybrán. Samozřejmě, zahrát si rovněž můžete s kamarády, které máte na Steamu. Jestliže by vám tedy absolutně nevyhovovalo hraní s cizími hráči, můžete se spolehnout na vašeho známého parťáka.

Sega Mega Drive & Genesis Classic je rozhodně velmi zdařilá záležitost. Přinejmenším z finančního hlediska jde o výhodnou koupi, protože za samostatně nakoupené Sega hry byste zaplatili více. Jednotlivé hry vás určitě zaujmou, přičemž máte možnost seznámit se i s takovými, které jste nikdy předtím vůbec nehráli. Určitě vám nesednou úplně všechny, ale výběr titulů je dostatečný, aby si každý hráč vybral tu svoji nejmilejší. S technickým zpracováním jsem spokojený, menší výtku bych však měl vůči ovládání na klávesnici a s možnostmi konfigurace, jež by určitě snesly vylepšení. Já osobně tuto kolekci vřele doporučuji nejenom pro dnešní moderní hráče, kteří touží po poznání herní historie, ale také pro nostalgiky, co by chtěli zavzpomínat na staré dobré časy.

Hru na recenzi poskytla společnostCenega LOGO

Sega Mega Drive & Genesis Classics - Vstříc nostalgii
Sega Mega Drive & Genesis Classics je skvělá kolekce, která je povinností pro hráče, co chtějí poznat herní historii. Má sice pár drobných chyb, ale nemění to nic na její zdařilé kvalitě.