Animovaná snímka The Incredibles, pre tuzemských divákov známa ako Rodinka Úžasných, zažila svoj debut v roku 2004. Šiesty film, pochádzajúci z dielne amerického štúdia Pixar, sa stal, rovnako ako aj predošlé počiny Pixaru, veľkým hitom. Na svoju dobu priniesol revolučné vizuálne spracovanie, skĺbil akčné prvky známe z hraných špionážnych i superhrdinských filmov, no a všetko to okorenil milým humorom a veľkolepým hudobným sprievodom od dobre známeho Michaela Giacchina. Napriek diváckemu i komerčnému úspechu, sa však Pixar rozhodol nepokračovať v tejto značke a to po dobu celých štrnásť rokov. Rok 2018 nám však priniesol nielen filmové pokračovanie ale aj videoherné LEGO spracovanie tejto značky.

Štúdio Traveller’s Tales sa venuje vyvíjaniu LEGO titulov už nejaký ten piatok. Britskí tvorcovia nám v minulosti priniesli napríklad aj nie úplne najhoršie pokračovanie Crasha Bandicoota s názvom Twinsanity, avšak v roku 2005 prišiel veľký zlom. Po prvýkrát sa totiž na naše konzoly a osobné počítače dostala LEGO hra, ktorá sa mohla pýšiť plnohodnotnou filmovou licenciou. Išlo o LEGO Star Wars: The Videogame a jednalo sa o akúsi menšiu revolúciu na scéne. Hráči si mohli vychutnávať neopozerané grafické spracovanie a milý humor, ktorý nevyužíval žiadne verbálne prvky, pričom hrateľnosť pozostávala z neustáleho platformovania, bojov a riešenia jednoduchých hádaniek. Následne z dielne štúdia vzišlo ešte zopár akčných, či pretekárskych titulov, avšak neskôr začali Traveller’s Tales pracovať výhradne na LEGO tituloch. Svojho kockového spracovania sa tak dočkal aj nehrozený dobrodruh Indiana Jones, čarodejník Harry Potter, či hrdinovia z marvelovských komiksov. Najnovšie sa k zástupu týchto hier pridáva aj Rodinka Úžasných, o ktorej vývoj sa postarala pobočka tohto štúdia, známa pod názvom TT Fusion.

Superhrdinovia sú ilegálni

Príbeh LEGO The Incredibles sa začína odvíjať po skončení pôvodného filmu. Zo zeme sa vyderie obrovský vrták a nový antagonista, Underminer, teatrálne zahlási, že vyhlasuje vojnu mieru a šťastiu. To, samozrejme, táto rodinka nemôže nechať len tak a už aj si všetci nasádzajú obleky a vydávajú sa do boja proti tomuto protivníkovi z podzemia. Pokiaľ očakávate, že nová zápletka bude vychádzať z titulu The Incredibles: Rise of the Underminer, v ktorom ste sa spolu s Mr. Incredible a Frozonom vydali do podzemia bojovať proti Underminerovej légii robotov, tak ste na veľkom omyle. Titul z roku 2005 bol síce plne podporovaný štúdiom Pixar, dokonca v ňom účinkovali dabléri z filmu a o hudbu sa opäť postaral Michael Giacchino, no po vydaní oficiálneho filmového pokračovania, sa stal jeho príbeh nekanonickým.

V súčasnej dobe však nemá zmysel podrobnejšie sa venovať príbehovému pozadiu. The Incredibles 2 už síce v zahraničí zažili svoju premiéru, pričom zatiaľ si kritici film pochvaľujú, avšak v našich končinách sa ho dočkáme až počas augusta. Myslím si, že ale nič nepokazím, keď vám prezradím, že v novej zápletke sa superhrdinovia stanú úplnými outsidermi a budú sa snažiť získať si priazeň ľudu. Z tohto pohľadu vás musím vopred upozorniť na to, že hra sa začína udalosťami druhého filmu a tomu prvému sa venuje iba retrospektívne. Osobne tomuto rozhodnutiu autorov veľmi nerozumiem a mierne to narúša celkový zážitok. Nechronologické podanie príbehu navyše ani nie je nijak zdôvodnené. Na to aby ste si hru užili však, pochopiteľne, nemusíte vidieť ani jeden z filmov, no ak to náhodou máte v pláne, hru si rozhodne zahrajte až po ich zhliadnutí. LEGO The Incredibles síce neponúka presnú reprodukciu každej filmovej scény, avšak kostra príbehu je logicky identická a dokáže vám vyzradiť viaceré zvraty.

Rozbíjanie, skákanie, spolupráca

Obom filmom venovali tvorcovia po šestici levelov. Dokopy na vás teda čaká dvanásť príbehových levelov, plus jeden bonusový, ktorý je omnoho kratší, než tie ostatné. Hneď na úvod musím pochváliť veľmi pekný dizajn levelov. Ten je nápaditý a nikdy nemáte pocit, že sa premávate po mŕtvych kulisách. Najväčším problémom tak zostáva to, že nie všetky objekty sú vyrobené z Lega, čo pôsobí v súvislosti s ich slabšou vizuálnou kvalitou predsa len trochu rušivo. Tento problém sa však týka všetkých týchto hier s výnimkou LEGO Movie: The Videogame. Je však smutné, že autori o tomto probléme vedia, avšak očividne s ním nehodlajú nič robiť.

Pokiaľ očakávate nejakú inováciu v oblasti náplne levelov, tak vás musím sklamať. Robíte totiž to isté, čo aj v iných tituloch tohto štúdia. To znamená, že na vás čaká zástup zničiteľných predmetov, množstvo skákania a k tomu ešte treba prirátať jednoduché súboje. Neojedinele levelom predchádza aj kratší quest, ktorý sa skladá z jednoduchej hádanky alebo príchodu na určité miesto. Občas sa však dočkáte príjemného osvieženia v podobe zábavnej minihry, akou je napríklad bombové bludisko. V ňom sa nachádza množstvo laserových pascí a navyše po vás samotný Bomb Voyage hádže bomby, ktoré sa odpaľujú veľmi podobne ako v legendárnom Bomber Manovi. Bojový systém je opäť jednoduchý a zábavný zároveň, inými slovami stačí neprestajne stláčať klávesu útoku a len si užívať rozpadávanie protivníkov na kocky.

Každá jedna z postáv má vlastné unikátne útočné pohyby, no majster v otĺkaní zločincov je jednoznačne Mr. Incredible a preto ho na túto činnosť budete využívať najčastejšie. Flexibilná Elastigril sa zase dokáže vopchať aj do tých najužších priestorov, či pretransformovať sa na dlhú tyč, na ktorú môžu jej superhrdinskí kolegovia vyšplhať. Mrazivý bojovník so zločinom, Frozone, je zasa schopný vytvárať ľadové objekty, ktoré často dokážu prebúrať cestu ďalej alebo zachraňujú nebohých občanov. No hoci je prítomná kooperácia postáv, len málokedy máte pocit, že postavy spolu skutočne interagujú. Väčšina z nich totiž robí svoje špeciálne úkony úplne autonómne, takže medzi nimi stačí len prepínať, čo sa dá považovať za mierne sklamanie.

V každom leveli sa inak nachádza desať skrytých predmetov, ktoré sa však nedajú získať prvým priechodom. Veľmi často sa totiž stáva, že na získanie predmetu potrebujete charakter, ktorý dokáže hádzať bomby a tým ničiť strieborné LEGO objekty, šikovného mechanika alebo postavu, ktorá dokáže osvetliť tmavú miestnosť. V príbehovom režime sa takéto charaktery nevyskytujú a preto sa musíte do tohto levelu vrátiť v takzvanom Free Play režime. V ňom sú už totiž dostupné všetky postavy, ktoré ste si hraním odomkli. Znovuhrateľnosť je teda vysoká, tak ako aj pri takmer všetkých predchodcoch tohto žánru. No a keď už spomínam postavy, tak som bol veľmi príjemne prekvapený tým, že autori do hry zakomponovali aj iné legendárne postavičky z Pixar filmov. Tým pádom si môžete zahrať napríklad za Woodyho z Toy Story alebo za Sullyho z Monster Inc. ale aj za zábudlivú rybičku Dory. Veľmi pekné využitie filmových licencií, ktoré navyše nepôsobí vôbec nútene.

Trochu ma však zarazilo, že hra je v niektorých úsekoch až príliš zautomatizovaná. Chápem, že cieľová skupina sú v tomto prípade určite najmladšie generácie hráčov, avšak tvorcovia levely postavili tak, že tie najťažšie pasáže  obsahujú minimum hrateľnosti. Skvelým príklad je časť levelu, v ktorej máte preskákať rádiovú vežu, nachádzajúcu sa vysoko nad zemou. V starších tituloch by ste museli túto priepasť poctivo preskákať, tu však stačí stlačiť príslušnú klávesu, a postava vykoná tento úkon poslušne sama. To isté platí aj pri skákaní z jednej steny na druhú alebo preskakovaní z úzkych úchytov.

V krátkosti by som chcel spomenúť aj humorné pasáže, v rámci ktorých autori až enormne často využívajú slovné prešmyčky. Takže keď napríklad bojujete proti gangu zmrzlinárov, v briefingu sa budú veľmi často vyskytovať slová Ice alebo Ice cream. Osobne mi podobne ladené vtipné momenty nijak nevadia, no poznáte to… keď opakovaný vtip počujete po desiatykrát, tak už prestáva byť vtipom. LEGO The Incredibles, samozrejme, ponúka aj iné a podstatne funkčnejšie humorné pasáže. Tých je však predsa len pomenej.

V uliciach zavládol zločinecký chaos

Popri hlavnom príbehu sa v hre nachádza aj vedľajšia aktivita, v rámci ktorej sa budete musieť vysporiadať so zločincami v mestečkách New Urbem a Municiberg. Môžete sa pritom tešiť nielen na starého známeho francúzskeho gaunera menom Bomb Voyage, ktorého kumpáni budú ohrozovať mestečko najrôznejšími bombovými mechanizmami, ale i na mnohých ďalších protivníkov. Na scénu príde aj nový gang posadnutý kradnutím zmrzliny a vytváraním zmrzlinových monštier, mafia námorníkov a dokonca aj samotný Underminer so svojou podzemnou armádou. Každú zločineckú organizáciu sprevádza krátky príbehový briefing, niekoľko zaujímavých misií a, samozrejme, aj finálny súboj.

Táto vedľajšia príbehová aktivita sa nazýva Crime Waves, čo vo voľnom preklade znamená zločinecké vlny. Obe mestečká sú rozdelené na desať, väčších i menších, štvrtí, takže dokopy sa môžete tešiť na desiatku zločineckých vĺn. Pri každom vstupe do obsadenej štvrte vám známa reportérka, Jayne Johnson, veľmi vtipne prezradí, kto má danú oblasť pod palcom. Následne sa ocitáte v otvorenej lokácii, kde sa nachádza množstvo skrytých predmetov, objektov na zničenie, ľudí odkázaných na vašu pomoc i protivníkov, ktorým treba ručne stručne vysvetliť, že si miestni superhrdinovia nenechajú ukradnúť mesto kdejakými zločincami.

Mimo toho je pre vás pripravených niekoľko misií, vďaka ktorým sa definitívne zbavíte protivníkov v danej oblasti. Tie majú rôznorodú náplň, ktorá zahŕňa takmer všetko od pobitia protivníkov a dovezenia auta do garáže poškodeného civilistu, cez uhasenie veľkého požiaru, až po zbavenie sa nebezpečných bômb. Zločineckú frakciu navždy zničíte tým, že porazíte jej hlavného bossa. Samotné bossfighty inak prebiehajú rovnako ako aj v hlavných príbehových leveloch. Testujú váš postreh, nútia vás skákať, vyhýbať sa prekážkam a bojovať naraz s viacerými oponentami. Osobne som bol zločineckými vlnami veľmi milo prekvapený. Nejedná sa totiž o zbytočnú vatu ale o plnohodnotné vedľajšie misie, ktoré navyše fungujú aj po príbehovej stránke.

Superhrdinské dobrodružstvo bez akýchkoľvek zmien

LEGO The Incredibles pokračuje v tradícii predošlých hier, čiže na akékoľvek zmysluplné inovácie hrateľnosti môžete zabudnúť. Aby som autorom úplne nekrivdil, tak nejakých menších noviniek sme sa dočkali. Súbojový systém obsahuje väčšie množstvo útokov a pokiaľ chcete, aby boli vaše údery silnejšie, tak si najskôr musíte nabiť meter energie. Dalšou novinkou je napríklad rodinné stavanie, do ktorého sa môže zapojiť celá Rodinka Úžasných a spoločnými silami vytvoriť majestátny objekt z Lega. Ani v jednom prípade však nejde o nič revolučné. Úprimne osobne si myslím, že Traveller’s Tales bude musieť čoskoro začať výrazne inovovať hrateľnosť svojich hier, nakoľko i mne, ako veľkému fanúšikovi tohto žánru sa už začínajú prejedať.

Technický stav hry je, vzhľadom na štandard svojich predchodcov, pomerne dobre zvládnutý. Samozrejme, menším nedostatkom sa nevyhnete, avšak za viac ako dve desiatky hodín hrania, som sa nestretol s výrazným problémom, ktorý by mi napríklad zabraňoval v ďalšom postupe. Viem, že to znie ako samozrejmosť, no minulosť ma naučila, že si nemôžem byť ničím istým. Stačí spomenúť LEGO The Lord of the Rings alebo LEGO The Hobbit, kde som sa niekoľkokrát stretol s bugmi, ktoré mi napríklad neumožnili pohnúť sa s postavou alebo ma zasekli na určitom mieste, z ktorého nebolo úniku. A mne neostávalo nič iné, iba hrať celý level úplne od začiatku.

LEGO The Incredibles je v podstate iba ďalšou LEGO hrou do počtu. To však ešte neznamená, že sa jedná o zlý titul. Neponúka však nič nové, iba rokmi overenú zábavu a tak ho aj treba brať. Na jednej strane dostanete presne to, čo čakáte, no ak náhodou priahnete po akýchkoľvek výraznejších inováciach, tak máte jednoducho smolu. Miesto toho budete skôr zažívať skôr pocity Déjà vu na každom kroku, čo hlavne starších fanúšikov tvorby britského štúdia veľmi nenadchne. Čo si však budeme nahovárať, mladšia generácia bude určite nadšená a neohrození superhrdinovia na ňu nepochybne zapôsobia.

LEGO The Incredibles - Rodinka Úžasných opäť zasahuje
LEGO The Incredibles stavia na identických pilieroch, ktoré pred trinástimi rokmi postavil LEGO Star Wars: The Videogame. Herný priemysel sa však za tú dobu značne posunul a hoci LEGO hry stále vedia zabaviť, to čaro spred rokov sa už akosi vytráca.
  • Zábavne vystavané levely
  • Kvalitné vedľajšie misie v podobe Crime Waves
  • Tradične vysoká znovuhrateľnosť