Stealth titul Aragami pôvodne vyšiel ešte v roku 2016, a to na platformách PlayStation 4 a PC. Jeho neskúsení autori zo štúdia Lince Works sa snažili vytvoriť, čo najzaujímavejší a najzábavnejší stealth zážitok. Takmer dva roky po vydaní autori prichádzajú s prvým príbehovým rozšírením s názvom Nightfall, ktoré by malo slúžiť ako prológ k celému príbehu. Pri príležitosti jeho vydania autori ohlásili takzvanú Shadow edíciu, ktorá v sebe zahŕňa ako hlavnú kampaň, tak aj Nightfall. Stojí za to vstúpiť do sveta, v ktorom eskaluje boj medzi silami tieňa a svetla?

Súčasný videoherný trh je doslova preplnený najrôznejšími titulmi, spadajúcimi do žánru stealth. Máme tu dlhoročné série, akými sú napríklad špionážny Splinter Cell od francúzskeho štúdia Ubisoft, alebo vražedný Hitman, ktorého najnovšie pokračovanie sa nedávno dočkalo definitívnej edície, dokonca aj majstrovské dielo Hidea Kojimu, Metal Gear Solid, sa radí medzi takéto hry. Hoci sú všetky zmienené v jadre rovnaké, a teda by sa mali hrať primárne kradmým postupom, no umožňujú aj akčnejší prístup, dokázali sa však od seba odlíšiť. Hitman disponuje nekonečnými možnosťami ako eliminovať svoj cieľ, Splinter Cell dokáže zaujať unikátnym príbehom plným špiónov, či taktickejšie ladenou akciou, a Metal Gear má zasa obrovských robotov, spletitý príbeh a skvelo spracovanú militantnú akciu. Najmä vďaka presýtenosti týmto žánrom je však čoraz náročnejšie zaujať či prekvapiť hráčov. Španielskych vývojárov z Lince Works to však neodradilo a pustili sa do vyvíjania vlastnej stealth hry s názvom Aragami.

A tak sa zrodil Aragami

Dej sa začína odvíjať zrodom Aragamiho, pomstychtivého ducha, ktorý bol vyvolaný prostredníctvom prastarého rituálu. Jeho úlohou je záchrana uväznenej cisárovnej a zavraždenie jej držiteľov. Tieto informácie vám predá samotná cisárovná Yamiko, ktorá sa pred vami objaví ako astrálna projekcia. Hneď na úvod vám rozpovie časť jej smutného príbehu, v ktorom mocný a ničivý klan Kaiho, ktorého členovia dokážu využívať silu svetla, povraždil jej rodinu a zotročil krajinu patriacu cisárovnej. Aragami sa jej preto takmer okamžite rozhodne pomôcť. Spoločne sa vydávajú na cestu, ktorá bude viesť k oslobodeniu Yamiko a tým pádom aj oslobodeniu jej krajiny spod tieňa Kaiho.

Postupom času sa Aragami dozvedá, že na oslobodenie cisárovnej je potrebné získať 6 talizmanov. V nich sú uväznené časti duše samotnej Yamiko. Na vašej púti za pomstou vás ale začnú trápiť zvláštne vízie. Vízie plné vojen, bojov, utrpenia a smrti. Časť týchto vízii patrí úbohej Yamiko, no vlastníkom zvyšných je neznámy mocný bojovník. Takýmto spôsobom sa dozvedáte všetko o živote Yamiko. O tom ako Kaiho nemilosrdne zabilo jej rodičov, ako niekoľko rokov žila sama v lesoch, až po dobu, kedy sa z nej stala neohrozená bojovníčka. Najväčšmi vás všaktrápia vízie záhadného neznámeho. Neustále ho vidíte bojovať proti armádam a nejakej mocnej bytosti, akejsi bohyni. Snažíte sa teda pozliepať kúsky minulosti a vytvoriť si ucelený obraz o tom, čo sa presne stalo.

Hoci sa príbeh snaží pôsobiť mysteriózne a neočakávane, nedarí sa mu to. Zápletka je podaná príliš jednoducho a prvoplánovo, no neustále sa tvarí vážne, akoby šlo o scenáristický skvost. Tú najväčšiu, a podľa autorov neočakávanú, peripetiu dokážete odhaliť už pri samotných zárodkoch hry. Netreba asi zdôrazňovať, že to dokáže zamrzieť. Čo však môžem pochváliť, tak to je vizuálne spracovanie scenérii z minulosti a finále celého príbehu. Cutscény z minulosti totiž pripomínajú anime seriály typu Hellsing, čo mne osobne mimoriadne imponovalo. No a finále je zasa nabité emóciami a vďaka výborným posledným dialógom vás chytí za srdce, pričom týmto aspektom doslova vyčnieva oproti všednému začiatku a prostriedku príbehu.

Tieň je najlepší priateľ Aragamiho

Hrateľnosť v podstate využíva tie najzákladnejšie stealth princípy. To znamená výhradne nočné misie, skrývanie sa v tmavých kútoch, vyčkávanie na to, kým nejaký neprajník stúpi na správne miesto a následný fluidný útok vašou katanou, ktorý bude sprevádzaný krvavou sprchou a výkrikom nebohého. V podstate každý level je rozdelený do niekoľkých väčších pasáži, po ktorých sa pohybujú hliadky nepriateľov. Tým sa môžete buď vyhnúť alebo ich jedného po druhom zabiť. Pacifistický postup je pomerne jednoduchý, avšak pravá výzva prichádza až keď sa rozhodnete pobiť všetkých protivníkov bez vyvolania alarmu. V takomto prípade vás čaká mnoho napínavých momentov, pretože nepriateľské jednotky sú rozostavané nahusto a môžeme povedať, že si kryjú chrbát. Musíte teda taktizovať a premýšľať, ktorého bojovníka zabiť ako prvého. Trpezlivosť a pevné nervy sú v tomto prípade vašim najlepším priateľom, nakoľko frustrácia sa určite dostaví. O to viac si však užijete vyvraždenie miestnosti nepriateľov, bez toho, aby si vás ktokoľvek všimol.

V prechádzaní levelov vám budú pomáhať rôzne schopnosti. Vďaka nim sa môžete napríklad teleportovať z jedného tieňu do druhého, vyvolať démonické monštrum, ktoré zožerie najbližšieho nepriateľského bojovníka, alebo vyčarovať temnú návnadu, ktorá zaujme protivníka, vďaka čomu ho môžete zozadu skoliť. Na to, aby ste mohli používať tieto schopnosti, však musíte mať nabitú takzvanú tieňovú esenciu. Tu získate tým, že nejakú dobu pobudnete v tmavej oblasti, avšak pokiaľ sa dostanete do priameho kontaktu so silným svetelným zdrojom, tak sa vám začne táto esenciu míňať. Musíte si teda dávať dobrý pozor, akú cestu si zvolíte, nakoľko sa môže pokojne stať, že vašou neopatrnosťou stratíte esenciu a nebudete sa môcť včas teleportovať. To vás v konečnom dôsledku môže stáť život, respektíve v Aragamiho prípade dušu.

Veľmi ojedinele sa dočkáme aj boss súbojov. Nemusíte sa však obávať, že by Aragami prezliekal kabát a menil žáner, nakoľko takéto súboje, ako aj zvyšok hry, prebiehajú v stealth režime. Samozrejme, zaútočiť musíte, avšak nie prostredníctvom quick time eventu alebo nepretržitého stláčanie ľavého tlačidla myši. Aragami disponuje hneď troma súbojmi s bossom, pričom ani jeden z nich nie je rovnaký. V jednom napríklad musíte ničiť svetelné zdroje, vďaka čomu oslabujete vášho protivníka a môžete naňho zaútočiť. Cestu vám však kríži ako váš protivník, tak aj jeho kumpáni a aby toho nebolo málo, tak tento boss dokáže vyvolávať akési svietiace gule, ktorá vás prenasledujú a uberajú tieňovú esenciu. V ďalšom na vás zasa mieri skúsený lukostrelec, ktorý vždy zasiahne svoj cieľ. Vy musíte prejsť nemalou lokáciou, lemovanou protivníkmi a pascami, aby ste ho nakoniec dobehli a zneškodnili.

Keď padne noc

Rozšírenie Nightfall je príbehovými prológom k hlavnej kampani Aragami. V tomto prípade sa vžijete do kože Hya alebo Shinobi, čo sú verní bojovníci cisárovnej Yamiko. Tí sa už nehodlajú prizerať, ako Kaiho zotročuje túto krajinu, a preto sa rozhodnú konečne zakročiť. Vydávajú sa na vlastnú cestu za záchranou Yamiko. Na začiatku rozšírenia sa totiž dozvedáte, že Kaiho vynašlo spôsob, akým by mohli Yamiko definitívne zabiť. Naši dvaja bojovníci to nemôžu dopustiť. Na svojej ceste musia čeliť nielen mnohým armádam ale aj zraneniu, ktoré Hya pomaly ale isto zabíja. Hoci sa vyššie píše, že sa jedná o prológ, Nightfall by ste rozhodne nemali hrať pred hlavnou kampaňou, nakoľko prezrádza dôležité informácie, vďaka ktorým môžu mnohé momenty z pôvodného príbehu stratiť na emotívnosti.

Rozšírenie nijak nevybočuje zo štandardu pôvodnej kampane. Opäť vás čakajú nemalé oblasti, ktoré sú však tentokrát omnoho rôznorodejšie. Mňa osobne potešil aj fakt, že sme sa dočkali dennej misie, čo fungovalo ako príjemné spestrenie nočných levelov. Jednotky sú rovnako nebezpečne rozmiestnené, takže si môžete byť istí, že priestor na ich likvidovanie nebude ľahké nájsť. Dočkáte sa navyše unikátnych schopností, ktoré vytvárajú nové možnosti pre taktizovanie. Za zmienku určite stojí oslepujúci granát, vďaka ktorému môžete prerezať hrdlá hneď trom protivníkov, bez akéhokoľvek povšimnutia, alebo aj výbušný Kunai, ktorý môžete odpáliť v ľubovoľný moment.

Celkovo je vidieť, že autori si dali na tomto DLC pomerne záležať. Nielenže sa hrateľnosťou vyrovnáva pôvodnému Aragami, ale čo ma veľmi prekvapilo, tak jeho príbehová stránka funguje omnoho lepšie. Už som nemal pocit, že sledujem nezáživný priamočiary príbeh, ktorý srší osudovosťou akurát posledných tridsať minúť, ale veľkolepú cestu dvoch bojovníkov. Cestu, ktorej nechýbajú emócie, zvraty ani napätie. Výborný je i melancholický hudobný sprievod, ktorý obsahuje aj niekoľko melódií zo základnej hry.

V dvojici sa zabíja lepšie

Pokiaľ nepatríte k osamelým vlkom, tak je tu pre vás možnosť kooperácie. Tá je dostupná ako v hlavnej kampani, tak aj v DLC. V pôvodnej hre pritom hráte iba za Aragamiho s rovnakými schopnosťami, avšak v rozšírení sú využité obidva charaktery, takže každý hráč má svoje vlastné schopnosti a útoky. Ako to už býva zvykom, tak s druhým živým hráčom sa zábava znásobuje. Môžete totiž vytvárať unikátne synchronizované vraždy a v dôsledku toho dokážete prechádzať levelmi omnoho rýchlejšie. Taktiež sa môžete informovať o rozmiestnení hliadok, ich pohybe, či smere, ktorým sa momentálne pozerajú. Mimochodom, hra podporuje cross platform hranie, čiže si spolu môžu zahrať konzoloví a PC hráči.

Aragami: Shadow Edition je skvelým príkladom toho, že menej je niekedy viac. Autori sa nesnažili vytvoriť revolučné stealth dielo, ktoré by doterajšiu konkurenciu poslalo na dno oceánu. Ich dielo je však v jadre pomerne zábavným titulom, ktorý je síce jednoduchý v jadre, avšak berie to ako svoje privilégium. Základné stealth prvky totiž využíva naplno a najmä preto poteší hlavne fanúšikov žánru, ktorí milujú, keď môžu dlhé minúty čupieť v tmavom kúte, či nenápadne sa prikrádať k svojim cieľom a zabíjať ich. Ostatní hráči si ho však pravdepodobne natoľko neužijú, nakoľko im môže pripadať až príliš jednoduchý.

Aragami: Shadow Edition - Krvavá cesta pomstychtivého ducha
Aragami je aj napriek tomu, že využíva len základné stealth princípy, vcelku solídnou záležitosťou. Dieru do sveta síce nespraví, no fanúšikov žánru by mohol potešiť.
  • Prológ v podobe rozšírenia Nightfall
  • Zábavné a miestami i náročné
  • Rôznorodé boss súboje
  • Príbehová peripetia nie je nijak zvlášť zaujímavá
75%

Veľký fanúšik hier, ktorý si dokáže rovnako užiť temnú adventúru ako aj futuristické FPS. Hry hrávam v podstate od malička a asi aj preto som si k nim vybudoval veľký vzťah a stali sa aj mojou najväčšou vášňou. Okrem hier samozrejme obľubujem filmy a miestami si prečítam dobrú knihu. No hry budú mať v mojom srdci vždy najväčšie miesto.