Premýšľali ste niekedy nad tým, čo sa stane s vecami, na ktoré ste zabudli? Ktoré sa potom niekedy stratia a vy už ich nikdy nenájdete? No predsa dostanú sa do ríše zabudnutých vecí, v ktorej ožijú a budú môcť žiť vlastný život. Bohužiaľ, občas sa zabudne aj na ľudí. S touto témou pracuje nová cinematická adventúra Forgotton Anne.

Recenzovaná verzia: Xbox One

Samozrejme, táto ríša musí mať pravidlá a poriadok, keďže veci ktoré sa tam objavia, získajú schopnosť premýšľať a stanú sa z nich individuálne bytosti. A tu prichádza na radu naša protagonistka. Ako jedna z dvoch jediných ľudských bytostí, ktoré obývajú túto ríšu, sa podieľa na udržiavaní poriadku. Medzitým sa jej majster Bonku snaží dokončiť bránu, ktorou by sa obaja vrátili späť do Etheru, do ríše ľudí.

To sa však nepáči určitej skupinke obyvateľov ríše a ako separatisti sa snažia túto ich snahu sabotovať. Ich motívy sú zo začiatku nejasné a keďže Anne je vycvičená na vynucovaniu poriadku, musí tomu prísť na kĺb skôr, než snaha rebelov bude sláviť úspech. Postupne budete odkrývať rôzne tajomstvá, nielen o svete okolo vás, ale aj o majstrovi Bonku alebo o samotnej Anne. K tomu však budete musieť učiniť niekoľko rozhodnutí, ktoré budú mať vplyv na pokračovanie príbehu.

So spomínanými rozhodnutiami je to však trochu komplikovanejšie. V podstate totiž vôbec nezáleží ktorú cestu, alebo kombináciu ciest, si vyberiete. Vždy dospejete k rovnakému záveru s dvomi finálnymi rozhodnutiami. Jeden koniec má reprezentovať zmierenie s vašou súčasnou situáciou a nechať minulosť za sebou a druhý zahodiť všetko čoho ste dosiahli a preskúmať vašu minulosť. No nielenže vám druhá menovaná možnosť nedá žiadne užitočné odpovede, oba konce sú uzavreté a skutočne kompletné, pričom titulkové scény nielenže nemôžete preskočiť, ale ani nič nenaznačuje, že by sa po nich mali objaviť nové scény.

Rozhodnutia v hre prakticky znamenajú len malú odchýlku v príbehu. Buď vám pomôžu dosiahnuť daný koniec jednoduchšie, alebo vás donútia sa zamyslieť nad činmi, pre ktoré ste sa rozhodli, a dokonca budete môcť s blížiacim koncom zvrátiť niekoľko vašich rozhodnutí. Aj vďaka tomu môže postup príbehu niekomu pripadať trochu neuspokojivý. Navyše väčšine hráčom bude hneď jasné kam príbeh smeruje a ako dopadne. Aj keď sa to nemusí zdať ako veľký problém, predsa len to to uberá celkovému čaru.

Prostrediu inak dodávajú život hlavne rôzne a výborne nadabované postavy s vlastnými problémami a odlišným postojom k vašej osobe. Tieto problémy im môžete pomáhať riešiť, pričom narazíte i na charaktery, ktoré z vás majú očividný strach. Ten im, samozrejme, môžete svojimi činmi, vyvrátiť alebo potvrdiť. Ďalšie postavy zase zaujíma len návrat ku svojim majiteľom v Ethere, no vo svete Forgotten Lands nájdete i také, ktoré sú v procese kryštalizácie a teda ich čas vypršal a stanú sa z nich zelené kryštály.

Všetko je to zasadené do krásneho, ručne maľovaného prostredia. Nájdete tu krásne lokality spracované v steampunkovom štýle. Továrne, mesto, podzemný úkryt separatistov, opustené sklady ukrývajúce rôzne prekvapenia, alebo nebezpečné úlomky predmetov ktoré sa vás snažia zničiť. Všetko okolo vás dýcha životom a vy budete mať pocit že nehráte hru, ale sledujete klasický anime film od japonského štúdia Ghibli.

Hra inak od pohľadu pôsobí ako 2D záležitosť a väčšinu času sa aj budete pohybovať v 2D priestore, no každý level má svoju hĺbku. Dizajn jednotlivých úrovní je skutočne premyslený a k vášmu cieľu môže viesť viacej ciest. Na to aby ste sa však k nemu vôbec dostali, budete musieť používať svoj náramok Arca. Tento náramok totiž odčerpáva energiu z objektov, ktorú potom môžete “naliať” do iných objektov, batérií alebo zariadení. Tie vám následne uvoľnia cestu a vy tak môžete postupovať ďalej.

Na princípe presunu energie každopádne fungujú takmer všetky logické hádanky, ktoré tvoria väčšinu hracieho času. Tie sú veľmi dobre vyvážené a nebudú na vás pôsobiť priveľmi náročným, ani príliš jednoduchým dojmom. Všetko funguje správne a skoro vždy po vyriešení nejakého rébusu nasleduje postup v príbehu, čo vám dodáva vám pocit odmeny za jeho vyriešenie. Každá takáto hádanka je navyše vďaka odlišnému prostrediu dostatočne unikátna a nehrozí že by na vás doľahol stereotyp.

Okrem hádaniek s presunom energie sa stretnete aj s hádankami obsahujúcimi posuny guličiek, ktoré musíte dostať na svoje miesto. Tie sú zároveň blokované inými guličkami a musíte ich tak posúvať v správnom poradí. Ocitnete sa i na miestach, ktoré potrebujú na postup prítomnosť dvoch postáv, ktorých akcie budete musieť zosynchronizovať. Väčšinou to znamená počkať si na odpočet druhej postavy, jedná sa tak o klasické quick-time eventy.

Samozrejme, v hre nájdete aj využitie pre svoje krídla, ktoré sú však tiež poháňané energiou. Naskytnú sa tak momenty typu, kedy budete musieť hľadať energiu, alebo ju aspoň dočasne odstrániť z niektorých objektov, aby ste sa posunuli ďalej – aj keď to bude znamenať, že vás to na chvíľku niekde uväzní. Celkovo platí, že hrateľnosť, zložená z vyššie spomínaných pasáží, je namiešaná v ideálnom pomere a ani na chvíľku sa nebudete nudiť.

Hra má inak naozaj úžasný hudobný sprievod, ktorý sa nedá popísať inak ako superlatívami. Dokonca aj obyčajná hudba prostredia v zdanlivo bezvýznamnej časti hry, slúžiacej len na doplnenie informácií o okolitom svete, dokáže veľmi dobre vystihnúť, na akom mieste v príbehu sa nachádzate. Vie naozaj šikovne dotvárať obraz konfliktu, ktorý prebieha nielen v rámci krajiny, ale aj v samotnej Anne.

Forgotton Anne je veľmi milým prekvapením a výbornou hrou s krásnymi ručne maľovanými prostrediami a fantastickým soundtrackom, ktoré ideálne dopĺňajú chytľavú hrateľnosť. Ak by mali jednotlivé príbehové voľby, na ktorých titul do istej miery stavia, o niečo výraznejší dopad na samotný záver, potom by som jej asi skutočne nemal čo  vytknúť. Každopádne, ak si chcete dodatočne preskúmať všetky možnosti ktoré vám rozhodnutia ponúkajú, po skončení hry sa vám otvorí výber levelov a vy ju tak môžete prejsť znovu a trochu inak.

Forgotton Anne - Keď na vás zabudnú
Forgotton Anne je jedinečným herným zážitkom, pripomínajúcim diela japonskeho štúdia Ghibli. Ak máte radi jeho tvorbu, potom naozaj nemáte nad čím premýšľať.
  • Výborná audiovizuálna stránka