Knižná séria o neohrozenom a brutálnom hrdinovi menom Conan zažila svoj debut v roku 1932 s krátkym príbehom, The Phoenix on the Sword. Tento netradičný a zaujímavý hrdina pochádza z pera autora Roberta E. Howarda, no ten, bohužiaľ, skonal v mladom veku. Preto množstvo známych príbehov tejto postavy vzišlo z hlavy iných autorov, ktorí sa miestami nechali inšpirovať nedokončenými Robertovymi konceptami. Vďaka knihám vznikla v osemdesiatych rokoch aj filmová séria s Arnoldom Schwarzeneggerom, najväčšou akčnou hviezdou vtedajšej doby, v hlavnej úlohe. Jej prvý diel bol kasovým trhákom, avšak pokračovania už nemali taký úspech. V roku 2011 sa v koži Conana objavil Jason Momoa, avšak jednalo sa o prešľap, takže na filmovom plátne túto značku už tak skoro neuvidíme. Na poli videohier každopádne Conan až tak veľa vody nenamútil. Zmení to survival titul Conan: Exiles?

Hoci Conan nedostal veľa príležitostí zažiariť na poli videohier, v minulosti sme sa už dočkali viacerých titulov. Mali sme tu bojové RPG Conan: Dark Axe, ktoré disponovalo zábavným bojovým systémom obohateným o veľké množstvo tvrdých útočných pohybov, veľmi často striedalo jednotlivé oblasti, no v jeho neprospech hrali problémy s kamerou alebo technické problémy. Neskôr sme sa dočkali i obstojného MMORPG, Age of Conan: Unchained. Aj napriek tomu, že nešlo o vyložený hit, Age of Conan si našiel svojich fanúšikov a ešte dodnes má množstvo aktívne hrajúcich hráčov. Za zmienku tiež stojí brutálna hack and slash záležitosť, Age of Barbarian Extended Cut, ktorá si brala veľkú inšpiráciu z 2D titulov osemdesiatych rokov. Ani jedna zo zmienených hier však neurobila dieru do sveta. Štúdio Funcom sa každopádne rozhodlo znova oživiť tento neľútostný a krutý svet, tentokrát v podobe masívneho survivalu s názvom Conan Exiles. Predminulý rok sme sa dočkali Early Access verzie, ktorá spočiatku ponúka iba jednu malú oblasť. Conan Exiles sa však medzitým poriadne rozrástol a stihol už aj opustiť brány Early Access. Ako je na tom finálna verzia?

Conan bez Conana

V dávnych dobách boli zločinci vystavení na hanbu, popravení alebo zotročení. Niektorí však spáchali tak ohavné činy, že boli odsúdení do krajiny vyhnancov, kde boli ukrižovaní a len čakali na smrť dehydratáciou či hladom. Už, už nebohý človek na kríži, hrdina nášho príbehu, prestával veriť v akúkoľvek záchranu a pomaly sa začínal zmierovať s tým, že táto nehostinná púšť bude jeho prašnou hrobkou. Keď zrazu spomedzi piesočnatých morí a oceánov vyšiel urastený muž. Jeho noha sťažka dopadala na žltkasté duny, v pevnom úchope držal naostrenú sekeru a krk mu zdobil náhrdelník s odstrašujúcou lebkou v strede. Bol to mocný barbar Conan. Nezaujímal sa o príbeh ukrižovaného, no aj napriek tomu mu pomohol. Bolo mu jedno, či ide o krvilačného barbara alebo mierumilovného obchodníka. Mocne sa oprel o stĺp a ten poď ťarchou jeho váhy tresol na zem. Z dlaní nášho hrdinu vytiahol hrubé drevené klince. Vyhnanec bol voľný a do určitej miery aj slobodný. Conan mu totiž prezradil, že náramok na jeho ruke mu zakazuje opustiť túto krajinu. Kým ho má na ruke, tak je majetkom tohto sveta. Následne opúšťa vyhnanca a opäť sa stráca v hmle púšte. No a vyhnanec sa pre zmenu vydáva na svoju vlastnú cestu, ktorá mu bude buď spásou alebo záhubou.

Hneď na úvod si teda môžete vytvoriť svoj vlastný unikátny charakter. Sprvoti máte na výber medzi mužským a ženským pohlavím a následne príde klasický výber vlasov, farba pokožky, výška, hrúbka hlasu, úpravy tváre a tak ďalej. Vašou prvou úlohou bude dostať sa do mesta. Autori vám, prostredníctvom neďalekých diárov, naznačia, že všetky cesty vedú do blízkeho mesta a preto by bolo dobré nasledovať kamenný chodníček. Už úvod prezrádza, že pôjde o drsnú záležitosť. Všade navôkol môžete vidieť zmasakrované telá, ukrižované kostry, napoly rozožratých ľudí alebo aj obrovské supy. Ešte depresívnejší podtón všetkému dodávajú aj diáre mŕtvych vyhnancov. Rád by som spomenul najmä jeden, v ktorom sa muž lúči so svojimi blízkymi a zároveň želá šťastie nálezcovi diáru a čutory pohodenej vedľa jeho tela. Po niekoľkých minútach sa konečne dostávate do mestečka, pričom spolu s týmto príchodom začína aj ten pravý survival režim.

Začiatky bývajú ťažké

Tak ako aj v každom inom survival titule, ani tu nebudú vaše začiatky jednoduché. Vstúpite do oázy, keď si zrazu všimnete, že ste vysmädli. To ešte nie je problém, keďže veľmi blízko je menšie jazero a tak sa z neho napijete. V tom si však všimnete, že na vás číha veľký korytnačku pripomínajúci tvor. Očividne ste vydesili jeho malých synov a preto na vás reflexívne zaútočí. Vy začnete utekať, prebrodíte sa riekou a dostanete sa do akejsi dedinky. Tlejúce fakle, honosnejšie obydlia a množstvo keramických váz prezrádza, že ste vstúpili do civilizácie.  Vzduchom preletí šíp a zasiahne vaše telo. Autochtónnym obyvateľom ste sa očividne znepáčili a už aj na vás berú oštepy, sekery a meče. Opäť sa dáte na útek, preleziete menší skalný útes a vaše oči konečne uzrú nenápadne sa tváriacu zelenú rastlinku. Vytrhnete ju aj s koreňmi zo zeme a s radosťou zistíte, že si z nej môžete vyrobiť prvé látkové oblečenie. Pozbierate ešte zopár bielych konárikov a vyrobíte si aj krompáč a primitívnu sekeru. Zrazu ste ošatený a pripravený ťažiť. Približne takto sa zoznamujete s hrateľnosťou a jej mechanikami. Priamo v teréne, bez nejakých zbytočných tutoriálov. Aj keď je začiatok značne chaotický, rozhodne by vás nemal odradiť. Do všetkého postupom času vkĺznete a spolu s vašou postavou sa adaptujete prostrediu a naučíte sa v ňom prežívať. I keď, samozrejme, platí, že cesta to bude tŕnistá a plná útrap.

Nevyhnutnou súčasťou prežívania sú aj súboje. Tu hrá prvé husle stamina, čiže výdrž. Na tú si musíte vždy dávať pozor, nakoľko keď vám dôjde, tak niekoľko sekúnd nemôžete vykonávať žiaden útok a ani brániť sa. Ostáva vám len čakať, pokiaľ sa celá nenabije a až potom môžete opätovať útoky. Prehnane útočnú stratégiu vám však neodporúčam, keďže vám väčšinou prinesie iba smrť. Skôr by ste na to mali ísť logicky a striedať ofenzívnu taktiku s defenzívnou. Na protivníka môžete zaútočiť s niekoľkými ľahkými, a jedným poriadne ťažkým útokom, čo bude mať za následok sled surových rán, ktoré vytvoria unikátny útočný pohyb. Následne sa môžete stiahnuť a protivník medzitým vykoná svoje útoky, ktorým sa musíte uhnúť, alebo ich vykryť za pomoci štítu. Stamina sa nenabíja príliš dlho a preto už o pár sekúnd môžete na vášho soka znova zoslať smršť surových úderov a takto to vlastne opakujete, až kým nie ste jasným víťazom. Súboje sú pomerne kontaktné a máte pocit, že skutočne bojujete, pretože nepriateľov len tak ľahko nerozsekáte. A je úplne jedno, či ide o protivníkov ovládaných umelou inteligenciou alebo skutočných živých hráčov. Vďaka tomu si zrejme vždy dobre rozmyslíte, či vyplienite danú lokalitu alebo radšej nájdete nejakú skrytú cestičku a súboju sa tak vyhnete. Mimochodom, hrateľnosť pôsobí omnoho prirodzenejšie z pohľadu z tretej osoby. Čo je menším paradoxom, vzhľadom k faktu, že autori svoj titul prezentujú viac-menej ako first person titul. Z môjho osobného pohľadu je však first person režim skôr zbytočnosťou, než nejakou výhodou.

Mapa je pomerne rozsiahla a rôznorodá. Pokiaľ by ste ju chceli len zbežne preskúmať, tak vám to zaberie slušných pár hodín. Keby ste si náhodou zaumienili, že do detailu prehľadáte každý jeden kút krajiny vyhnancov, tak sa bavíme už o niekoľkých desiatkach hodín. Každú oblasť sprevádza unikátna fauna. V púštnych kútoch sveta sa proti vám postavia odpudivé prerastené pavúky, v pralesoch alebo zasnežených horách sa vás pokúsia zadupať mamuty a, samozrejme, v rôznych dedinách nájdete divochov, ktorí rozumejú iba chladným zbraniam a svoje statky si veľmi dobre strážia. Každá jedna časť mapy vám dokáže ponúknuť unikátny zážitok, pričom v každej musíte k prežívaniu pristupovať inak.

V jednej časti je vody dostatok, v druhej zasa nie. Niekde máte vyhriate teplé podnebie, no v horách je zasa bod mrazu a každý kúsok tepla si musíte zaslúžiť. Vďaka tomuto faktu vás hra neomrzí ani po niekoľkých hodinách. Že už máte všetko postavené a neviete čo robiť ďalej? Stačí prejsť do inej oblasti a razom sa všetko zmení. Zároveň si myslím, že objavovanie unikátnej fauny a jej následné pokorenie je dostatočne atraktívne a vyzývavé. No a pokiaľ si myslíte, že už ste naozaj neporaziteľný, tak môžete začať dobývať okolité statky ostatných hráčov. Tu však musím spomenúť, že hra disponuje dvoma módmi. V jednom hráči môžu na seba útočiť a v druhom si majú len pomáhať. Osobne som veľmi rád, že autori takýmto spôsobom mysleli aj na začiatočníkov a teda nechcú, aby im znepríjemňovali ich hranie hráči, ktorí do Conan Exiles investovali veľké množstvo hodín a ich jedinou zábavou je terorizovanie nováčikov.

Crafting neobmedzených možností a najsilnejší Bohovia.

Najdôležitejším prvkov hrateľnosti je systém craftovania. Možnosti stavania sú v tomto prípade takmer neobmedzené. Začínate s primitívnymi drevenými domčekmi, neskôr prídu kamenné, železné. Z domčekov sa stanú obrovské sídla, postavíte výťahy alebo gigantické brány. V tomto prípade môžeme povedať, že kreativite sa medze nekladú. V podstate rovnako je to aj s vybavením. Sprvu máte látkovú zbroj, drevený štít a kamenný meč.  Neskôr premeníte toto jednoduché vybavenie na platinové brnenia, obrovský kovový meč, ktorý porciuje mäso s väčšiu ľahkosťou než Uma Thurman v slávnej snímke Kill Bill. A nakoniec nesmieme zabudnúť ani na oceľové štíty. Vo väčšine survival titulov to býva tak, že na takéto predmety potrebujete najskôr nájsť nákresy, aby ste sa ich naučili vyrábať. Tu je to však vyriešené omnoho šikovnejšie. Za rôzne aktivity získavate skúsenostné body, ktorými si môžete vylepšovať napríklad atribúty svojej postavy. Tým jej napríklad zvyšujete odolnosť, či silu. Prostredníctvom týchto bodov si však môžete odomykať aj spomínané nákresy. Mne osobne to sadlo omnoho viac, nakoľko v iných tituloch je takéto hľadanie skôr o náhode, avšak tu presne viete čo dostanete a navyše sa sami rozhodujete, kedy to dostanete.

Miestami budete môcť vyvolávať tých najmocnejších a najhrozivejších Bohov. Giganti majú rôzne podoby, takže môžete vyvolať takmer všetko od chiméry či obrovitánskeho hada, až po zimného kráľa alebo vládkyňu lesov. Každý jeden z nich disponuje unikátnymi útokmi, ktoré nielenže majú devastačné následky, ale svojou efektnosťou a rozličnosťou zaujmú oko každého hráča a to bez výnimky. Pokiaľ chcete nejakého nesmrteľného giganta, tak úplne, pochopiteľne, najprv potrebujete nejakú obetu. Tá môže zahŕňať všetko od bežnejších predmetov až po srdcia vytrhnuté z hrudí vašich protivníkov. Následne keď na príslušnom oltári umiestnite vašu obetu, tak sa zjaví najmocnejší z najmocnejších a vy sa na pár minút vžijete do jeho kože. Bude tak čisto na vás, kam nasmerujete svoju ničivú bezhraničnú silu, no vedzte, že z vašich útokov sa budú otriasať základy akejkoľvek nepriateľskej pevnosti. Najmä preto tieto nadpozemské bytosti využívate výhradne pri masívnom obliehaní nepriateľskej civilizácie, nakoľko v inom prípade by zostala devastačná sila Boha značne nevyužitá. Rozhodne zaujímavá herná mechanika, ktorá Conana výborne odlišuje od nemalého množstva konkurencie.

Žiadna hra nie je bez chýb a ani Conan Exiles rozhodne nie je výnimkou potvrdzujúcou toto pravidlo. Počas hrania som sa stretol hneď s niekoľkými problémami, ktoré mi značne znepríjemňovali moje prežívanie. Hovoríme tu aj o menších chybách, kde napríklad zmizne označenie miest, v ktorých ste skonali a vy sa tak nemôžete vrátiť po svoje vybavenie, ktoré pripadne šťastnému nálezcovi. V horších prípadoch sa však stáva, že sa zaseknete na niektorých objektoch a určitú dobu sa jednoducho nemôžete pohnúť. Niekedy sa vám zase podarí zaseknúť protivníka o určitý objekt a súboj je razom o niečo jednoduchší. Ďalej vás určite postretnú problémy so zvukom a na optimalizácii by sa malo určite ešte zapracovať. Pravdepodobne sa jedná o neduhy, ktoré budú opravené prostredníctvom budúcich patchov, no zatiaľ hranie trochu narúšajú.

Conan: Exiles je v súčasnosti každopádne jedným z najzaujímavejších survival titulov, ktorý má pred sebou bezpochyby sľubnú budúcnosť. Autori majú s hrou veľké plány, nakoľko nedávno oznámili, že mapa bude ešte obohatená o nové lokality. Ďalej vraj môžeme očakávať, že si budeme môcť ochočiť dravú faunu a využívať ju na cestovanie medzi jednotlivými oblasťami. Nebudem prekvapený, keď sa tieto zvery stanú plnohodnotnou súčasťou súbojov, pričom budú po vašom boku trhať nepriateľov na kusy. No aj odhliadnuc od vecí, ktoré ešte len prídu, tak Conan Exiles má skutočne čo ponúknuť. Jednako je prívetivý voči nováčikom a umožňuje im pohodlne sa adaptovať prostrediu, čo mnohé tituly nedovoľujú. Taktiež však dokáže zabaviť aj hráčov, ktorí už hrajú nejaký ten piatok. Osobne si myslím, že pri súčasnej konkurencii je Conan: Exiles tým najlepším survival titulom, ku ktorému sa môžete dostať. Pokiaľ ste fanúšikmi tohto žánru, alebo vás láka vyskúšať si  prežívanie v barbarskom svete plnom nebezpečenstiev, ale aj pamätihodných dobrodružstiev, tak vám môžem tento titul vrelo odporučiť.

evolve-logo

Conan: Exiles - Barbarské prežívanie
Conan: Exiles je aj napriek drobným technickým problémom zrejme najzaujímavejším survival titulom súčasnosti. Pokiaľ hľadáte originálny survival so zábavnou hrateľnosťou, ktorá neomrzí ani po dlhšej dobe, tak ste práve vyhrali jackpot.
  • Kontaktnosť súbojov a ich náročnosť
  • Rozsiahlosť mapy
  • Možnosti craftingu