Pôvodný Neverwinter Nights vyšiel ešte v roku 2002, čo je už vskutku dlhá doba. Najmä vďaka šikovnému Aurora Toolsetu a ešte šikovnejšej komunite však tento titul žil prakticky dodnes. V dobe svojho vydania bol pritom viacerými skalnými fanúšikmi považovaný skôr za sklamanie. Nádherný 2D engine Infinity bol definitívne preč a nový pôsobil značne genericky. Celá hra bola vlastne podriadená komunitnému obsahu a hneď na začiatku musím potvrdiť, že u Enhanced edície to nie je iné. Stojí teda Neverwinter Nights Enhanced Edition za pozornosť?

Ako som už spomenul v úvode, z dobových reakcií a recenzií viem, že pre viacerých fanúšikov D&D titulov, odohrávajúcich sa vo svete Faerunu, bol Neverwinter Nights aj napriek celkovo pozitívnym reakciám nepríjemnou sprchou. Okrem razantných vizuálnych zmien, ktoré spôsobil prechod na nový 3D engine, prišlo aj k výrazným zmenám v hrateľnosti. Namiesto zohranej skupinky so silnými charaktermi tu bola odrazu jediná postava maximálne s jedným pomocníkom, ktorému spočiatku nešlo ani pozrieť do inventára. Všade sa často nezmyselne vyskytovali kvantá debničiek a sudov, v ktorých hráč na 99% nenašiel vôbec nič vôbec nič užitočné, pretože predmety v nich sa náhodne generovali. NPC postavy, postávajúce v niektorých lokalitách a najmä v hospode, boli síce pripravené sa s vami podeliť o svoje starosti, avšak už príliš okato začali spadať do dnes už tak známej klasickej “Bioware šablóny”. Takže len kúskovane a po kapitolách vám odkrývali svoju vlastnú, osobnú telenovelu. Jednoducho ste boli limitovaní hranicou danej kapitoly.

Zhodou okolností som práve minulú jeseň naplno rozohral pôvodnú hru aj s expanziami netušiac, že sa chystá Enhanced verzia. Beamdogu sa totiž vskutku dokonale podarilo utajiť vydanie a tak oznámenie o vydaní novej verzie prišlo ako blesk z čistého neba. Po sklamaní z vyhlásenia, že Icewind Dale II nikdy nebude, sa pritom dlhšie špekulovalo, akým smerom sa vydá táto firma, nakoľko jej meno bolo spájané prakticky iba s vydaniami Enhanced edícií Infinity hier. Každopádne, nakoľko som bol v čase vydania novej verzie už v záverečnej oblasti druhej expanzie, veľkým plusom bol pre mňa fakt, že Enhanced edícia bez problémov podporuje uložené savy z pôvodnej hry. A to dokonca aj v prípade, že pôvodný Neverwinter Nights máte plný rôznych pluginov, ktorých sa za tie dlhé roky vyrojilo celé stovky.  Takže som mohol jednoducho pokračovať v hraní už v tejto novej edícii a ak ste na tom náhodou podobne ako ja, rozhodne sa nemusíte báť rozohrávania nanovo.

Čo sa týka samotného príbehu, ku ktorému sa teda môžem po dohraní vyjadriť vcelku zasvätene, hneď na úvod by som rád zdôraznil jednu vec – je vcelku cítiť, že v tej dobe boli Bioware na vrchole síl. Avšak toto zistenie si musíte zaslúžiť. Ak totiž prehryznete zastaralý výzor hry, ktorému vôbec nesvedčí generický vzhľad, tak dostanete okrem klasickej RPG šablóny aj veľké množstvo nádherných a nezabudnuteľných lokácií. Mesto Neverwinter (v českých prekladoch kníh aj hier nazvané Letohrad) je skutočne vykreslené tak, že doslova cítite, že čelí zániku. Zničené, oddelené mestské štvrte trpiace záhadnou nákazou, všade pohodené stovky mŕtvol na kopách, banditi a iná háveď v uliciach. To sa tvorcom skutočne vydarilo na jednotku s hviezdičkou.

Žiadne iné RPG od Bioware neponúka také depresívne a temné prostredie. Keď sa navyše dostanete za pomerne nezáživnú oblasť v okolí mesta Port Last, čakajú vás lokácie, ktoré vám pokojne môžu vyraziť dych. Spomeniem napríklad úžasný minisvet v snehovej guli, prekliatu dedinu duchov pod hradom, ktorého majiteľ sa túži stať lichom aj za tú najvyššiu cenu, či veršujúceho trpaslíka vo svete Ducha lesa. Nedá mi nespomenúť ani skvele napísanú oblasť drakov a obrov, kde máte možnosť spáchať nezabudnuteľný podvod, narafičený na neporaziteľného červeného draka Klautha. Návrat do Letohradu v ďalších kapitolách je navyše ešte depresívnejší. Po tom čo sa vám totiž horko-ťažko podarí vyriešiť morovú nákazu, odhaliť zradcu, tak na mesto zaútočí armáda susedného mesta Luskan a ulice sú zase pre zmenu plné bojovej vravy a výkrikov umierajúcich. Temnota a zmar – to sú slová, dominujúce celej hre.

Táto edícia vychádza najmä z Neverwinter Nights Diamond Edition, takže okrem pôvodnej hry dostanete nielen obe expanzie Shadows of Undrentide a Hordes of the Underdark, ale aj tri prémiové moduly Kingmaker, ShadowGuard a Witch’s Wake. Najmä datadisk Hordes of the Underdark je po mnohých stránkach jedným z najlepších Bioware počinov, avšak nakoľko je až druhý v poradí, dostať sa k nemu zahŕňa takmer stovku hodín hrania. Môžete ho síce hrať okamžite s predvytvorenou postavou, avšak na mieste je varovanie, že jeho hlavná sila je v príbehu a pointe a tie sú bez predchádzajúceho kontextu polovičné. Moduly ako Kingmaker sú len povinným bonusom navyše, pričom ako sklamanie a negatívum vnímam fakt, že pôvodne fanúšikovské pluginy ako Neverwinter Nights: Wyvern Crown of Cormyr, či Pirates of the Sword Coast sú dostupné už iba ako platené DLC. Ich cena síce nie je vôbec vysoká, avšak vzhľadom na to, že celá Enhanced edícia sa príliš nelíši od tej pôvodnej, pôsobí takéto umelé navyšovanie zisku od Beamdogu trošku drzo.

Štúdio Beamdog jednoznačne až príliš stavia na práci druhých, bez toho aby sa pokúsilo o niečo navyše. Tentoraz však stavia nielen na pôvodnej práci Bioware, ale aj na práci fanúšikov. A to nielen na tej minulej, ale aj súčasnej, či dokonca budúcej. Vývojári vyslovene spoliehajú na spoluprácu s komunitou a chvália sa podporou tohto komunitného obsahu. Táto taktika im rozhodne vychádza, keďže na Steam Workshope bola len pár dní po vydaní takmer stovka súborov, obsahujúcich nové textúry, nové questy, či nové príbehy. To nie je samo o sebe negatívum, pretože na rozdiel od iných Infinity engine Enhanced edícií, môže táto žiť vlastným, pomerne bohatým životom ešte dlho a každý si môže nastaviť hru ako chce.  Od Beamdogu to však pôsobí trochu alibisticky.

Ak si teda odmyslíme masívnu podporu komunity, čo nové vlastne prináša Neverwinter Nights: Enhanced Edition? Tak napríklad užívateľské rozhranie (portrét, inventár, bojová lišta…) sa po novom prispôsobuje vášmu zvolenému rozlíšeniu a to vrátane 1080p a 4K. Obraz je vďaka pixel shaders a post-processingu ostrejší a v grafickom nastavení ide po novom nastaviť ľubovolný kontrast, sýtosť a hĺbku ostrosti. Tá je však podľa mňa zbytočná a bola to prvá vec, ktorú som v nastavení okamžite vypol. No a to je tak asi všetko.  Skutočne, žiadne ďalšie zmeny, či vylepšenia tu nenájdete a obnovenie pôvodného multiplayeru neberiem za nič nové.

Takže si to zhrňme. Na rozdiel od predchádzajúcich Enhanced edícií založených na Infinite engine sú zmeny prakticky minimálne. Žiadne nové postavy, nové zbrane, žiadny nový obsah a aj vizuál je len jemne vylepšený. Beamdog proste zvolil inú taktiku, tentoraz výrazne založenú na tvorbe fanúšikov v Aurora Toolsete v rámci Steam Workshopu. Nástroje Aurora Tools sú teraz totiž po novom výrazne podriadené Steamu. Ďalšou dôležitou súčasťou je online Dungeon Master Client, u toho však iba čas ukáže, ako bude žiť. Napriek všetkému si však hru ako celok dovolím odporučiť. Keď sa povznesiete nad absenciu príbehového obsahu a iných noviniek, svet Neverwinter Nights za to jednoznačne stojí a pre tých, ktorí s hrou doteraz neprišli do kontaktu, predstavuje Enhanced edícia ideálny vstup do tejto značky. Čakajú vás stovky hodín temného príbehu, plného nešťastnej lásky a zrady. Je však skutočne len na vás, či váš drahocenný čas obetujete starej hre. Pretože Neverwinter Nights jednoznačne vyžaduje čas na to, aby naplno odkryl svoj potenciál.

Neverwinter Nights: Enhanced Edition - Späť v ťažko skúšanom Letohrade
Hoci nik nečakal, že Neverwinter Nights Enhanced Edition bude plnohodnotným remakom, nakoniec nejde ani o remaster, či HD verziu. Je to len pôvodná hra s kozmetickými zmenami, ktorej hlavným zmyslom je znovuoživenie komunity a online hrania. Jediný dôvod, prečo ju odporučiť, tak tkvie v kvalitách pôvodnej hry.
  • Pôvodná, skvelá atmosféra hry
  • Podpora modulov
  • Žiadny nový obsah