Battalion 1944 – Prvé dojmy z Early Access Miroslav Slemenský 4. apríla 2018 Preview a Dojmy Ak sa pozrieme do nedávnej minulosti, uvidíme tam nádejnú hru, ktorá sa predstavila na Kickstarteri pod názvom Battalion 1944. Všetci boli plní očakávaní, čo všetko so sebou prinesie tento vojnovo ladený počin a zrejme ani samotní vývojári z mladej britskej firmy Bulkhead Interactive nečakali, že sa im podarí vyzbierať ako než tristodesať percent z očakávanej sumy. Momentálne je projekt vo fáze Early Access, môžeme teda očakávať rôzne bugy a nedokonalosti. Poďme sa spoločne pozrieť do čias druhej svetovej vojny, v ktorej sa tento titul odohráva. Minulý rok sa znova roztrhlo vrece s FPS titulmi zasadenými do obdobia druhej svetovej vojny. Tam sa odohrával aj posledný diel vysoko rozpočtovej série s názvom Call of Duty: WWII. Battalion 1944 má byť old-schoolovou strieľačkou, ktorá má čerpať inšpiráciu nielen zo starších dielov tejto značky, ale aj zo sérií ako Medal of Honor, Wolfenstein, či Red Orchestra. Skrátka čistokrvná akcia plná zabíjania a úmrtí. Otázka znie, bude to v tejto dobe stačiť? Strieľanie, granáty a smrť Momentálne si môžete vybrať z viacerých máp. Tieto ponúkajú rôzne prostredia, ktoré sa navzájom líšia ako štruktúrou, tak aj veľkosťou. Od miest sa dostanete až na pláž plnú bunkrov, diel a inej vojenskej techniky. Hra sa snaží o historickú vernosť, takže k dispozícii máte dve známe armády a je len na vás, či si zvolíte nemeckú stranu alebo Američanov. Okrem výzoru vašej postavy, či zbraní sa však toho veľa nemení. Na úvod dostanete na výber zo siedmych tried postáv, s ktorými sa môžete pustiť do likvidovania nepriateľov. Samozrejme, každá trieda sa líši najmä primárnou zbraňou. Váš arzenál môže obsahovať napríklad klasickú brokovnicu, M1 Garand, MP 44 a ďalšie históriou a filmami preslávené zbrane, používané počas ukrutných bojov druhej svetovej vojny. Každú zbraň dostávate do ruky ako keby práve vyšla z továrne, to znamená, že je pekne čistá a nablýskaná. Odhliadnuc od tohto faktu je ich spracovanie pomerne slušné. Teda až na zvuk samotnej streľby, ktorá občas pripomína skôr plechové zvuky ako poriadne výstrely. Akonáhle si zvolíte triedu, dostávate sa priamo do hry. Váš tím sa skladá maximálne z piatich až ôsmych hráčov a to v závislosti od zvoleného herného režimu. Mapy sú pre tieto počty hráčov slušne prispôsobené, hoci na začiatok sa na nich budete musieť trochu zorientovať. Čo všetko hra ponúka Batallion 1944 ponúka klasické herné módy ako sú Team Deathmatch, Capture the Flag, Free For All, alebo aj známy Domination. Novinkou je tu však mód hry s názvom Wartide, ktorý poteší nejedného hráča Counter-Strike. Ten je postavený na jednoduchej myšlienke – položiť a zaistiť bombu. Vývojari sa však rozhodli Wartide trochu okoreniť a počas hrania môžete zbierať žetóny od mŕtvych vojakov. Akonáhle zomriete, na zemi po vás zostáva žetón. Ak ho spoluhráči zoberú, doplní sa pre tím počet respawnov v danej hernej triede. Samozrejme, ak tento počet klesne na nulu, znamená to koniec. Hra je veľmi dynamická a častokrát pripomína práve spomínaný Counter-Strike, aj napriek slovám vývojárov, ktorí v minulosti povedali, že chcú priniesť do herného sveta viac realistickosti. Krátky čas respawnu priamo úmerne znižuje váš strach zo smrti a to a navzdory tomu, že vaša postava toho veľa nevydrží Stačí uchopiť zbraň a nájsť v sebe kúsok odvahy. Nemusíte byť taktikom, ktorý bude chodiť potichu a šetriť muníciou. V praxi je však výhradne na vás, aký štýl boja zvolíte. Jednoducho sa ocitnete so zbraňou v ruke na mape a budete tam až dovtedy, kým jedna zo strán nevyhrá. Zásadnou komoditou hry je samotná streľba. Ak patríte k fanúšikom realistických hardcore titulov, Battalion 1944 vás môže trochu sklamať. Nie je tu prakticky žiadny spätný ráz, balistika projektilu je priamočiara a neovplyvňuje ju ani vzdialenosť, ani prostredie. Jednoducho povedané, kam namierite, tam projektil dopadne. Pre zábavný pocit a rýchlu hrateľnosť je to však skôr pozitívom ako negatívom. Jednoducho budete strieľať, až kým vám nedôjdu náboje, alebo nezomriete. Každé poškodenie, ktoré spôsobíte sa vám na kurzore myši zobrazí ako malé biele X – hit, ktoré potvrdzuje priame poškodenie protihráča. Snažil som sa odhaliť, či je prítomný aspoň náznak reálneho správania projektilu v podobe priestrelnosti rôznych predmetov. Zatiaľ sa mi však nepodarilo odhaliť vôbec nič a je to škoda, nakoľko hre by to dodalo oveľa väčší nádych reálnosti. Trošku ma sklamalo i držanie zbrane počas behu, zbraň je totiž pri mierení fixovaná akoby ste ju mali na podstavci a pod sebou vozidlo, ktoré chodí po krásnom rovnom povrchu. Osobne však dúfam, že to vývojári postupne vyladia. Ak by som mal každopádne porovnať Battalion 1944 a posledné vydané Call of Duty, ktoré sa takisto odohráva počas druhej svetovej vojny, Battalion pre mňa vyhráva práve kvôli pocitu zo streľby, celkovému správaniu sa zbraní, či hmatateľnému prostrediu. Grafické spracovanie Vývojari z Bulkhead Interactive použili pri tvorbe titulu známy Unreal Engine 4, prostredníctvom ktorého vymodelovali pomerne slušne vyzerajúce prostredie. Pravdou je, že sa môže niekomu zdať jednoduché a pusté, ale zároveň je veľmi prehľadné a dostačujúce pre tento štýl hry. Z taktického hľadiska poteší hráčov fakt, že niektoré mapy sú viacúrovňové. Nehráte teda na rovnej ploche, ale skoro vždy sa máte kde ukryť, spadnúť alebo utiecť únikovou cestou. Za zmienku stojí aj zaujímavo spracovaná mimika tváre. Keď postava začne strieľať jej výraz tváre sa zmení a naopak, ak je postava pod paľbou, vyzerá akoby chcela zakričať: “chcem ísť preč, domov!” Leť vtáčik, leť… Niekto by mohol povedať, že pri takomto type hry nie je fyzika až tak dôležitá. Práve naopak. Je pravda, že väčšina prostredia je statická, takže môžete strieľať do dverí koľko len chcete a vždy ostanú neporušené. Granáty sa však odrážajú ako ping-pongové loptičky a môže sa vám podariť aj olympijský rekord v hode na diaľku. Nehovoriac o tom, že výbuch narobí peknú neplechu a telo zasiahnutého oponenta si môže poriadne zalietať vzduchom. Keď som používal brokovnicu, nadobudol som zase dojem, že asi musela obsahovať gule z kanóna, kedže mŕtve telo spravilo po zásahu ešte nejaký ten meter rôznym smerom. Zamrzí, že väčšina hráčov stále poskakuje, všade kam sa pohne a pritom strieľa bez problémov pomerne presne. Ak by na tomto aspekte vývojári trochu zapracovali, určite by to nebolo na škodu. Zbrane a arzenál Ako som už spomenul, v hre na vás čaká mnoho zbraní. Konkrétne viac ako 14 typov pripravených na zabíjanie, pričom ich spracovanie pôsobí naozaj vierohodne. Ak by sa vám ich vzhľad úplne nepozdával, môžete si zaobstarať nejaký skin, ktorý z vášho miláčika spraví to pravé orechové. Čo mi však trochu chýba, je možnosť miernej úpravy, ktorou by ste mohli dostať z vašej “krásky” maximum. Nehovorím tom, aby ste si na ňu nainštalovali rovno kvantové delo. Skôr mám na mysli drobné vylepšenia ako vyladenú spúšť, lepšiu optiku, nejaké tie nožičky pre BAR, či pripevnenie bajonetu k vašej puške a tak podobne. No možno sa toho dočkáme neskôr. Záver Nezanedbateľná časť recenzií, ktoré nájdete aj na Steame, je skôr negatívna. To však môže byť odrazom toho, že hráči boli jednoducho vyhodení zo serveru, alebo mali iné technické problémy. Ako bolo spomínané vyššie, hra je stále vo fáze Early Access, takže je úplne prirodzené, že sa môže sem-tam vyskytnúť nejaká chybička krásy. Frekvencia aktualizácií je však pomerne slušná. Je vidieť, že vývojárom záleží na svojom výtvore a snažia sa stále zlepšovať hrateľnosť a postupne pridávať nové prvky do hry. Hra je každopádne veľmi dynamická a vyžaduje od vás nestálu pozornosť. Ak hľadáte strieľačku, ktorá kombinuje štýly Call of Duty a Counter-Strike, v tomto prípade Battalion 1944 určite vyskúšajte. Graficky je na tom obstojne a za par hodín dokážete dostať do krvi jej systém natoľko, že sa z vás stane stroj na zabíjanie nepriateľov. Aj cena je zatiaľ viac ako prijateľná, takže ak stále váhate, smelo do toho. Nám neostáva nič iné len čakať na vydanie plnej verzie. Hru na preview poskytla spoločnosť Komentuj!