Talianske štúdio Milestone nám každoročne stihne naservírovať niekoľko hier. Hoci máme iba marec, tento rok už stihli vydať dve novinky. Prvou bol Monster Energy Supercross, čiže MXGP preskinované do trochu iného kabátiku, no a druhou hrou je práve Gravel. Síce je už dávno známe, že tituly od tohto štúdia majú kolísavú kvalitu, na Gravel som sa celkom tešil. Ako sa však ukázalo, výsledok až tak radostný nebol.

Dôvod, prečo ma Gravel pred vydaním celkom zaujal, je jednoduchý. Dodnes mám v pamäti zarytý skvelý Motorstorm pre PlayStation 3 a kvalitná off-roadová arkáda mi celkom chýbala. Nečakal som, že sa hry k sebe kvalitatívne priblížia, no je predsa len lepšie niečo, ako nič. Už prvé metre v talianskej novinke mi však ukázali, že niekoľko rokov stará séria od dnes už neexistujúcich Evolution Studios je stále na kilometre vpred. Kde sa stala chyba?

Vitajte v Gravel Channel!

Hlavná pozornosť hry sa upiera na kariérny režim zvaný Off-road Masters, ktorý sa prezentuje ako veľkolepá televízna show. Podľa toho, ako sa vám bude dariť, bude napredovať aj vaša cesta vpred. Je však zvláštne rozhodnutie, že si nemôžete odomykať nové autá, či preteky podľa svojej vôle. Všetko je vopred dané a vy sa iba prizeráte. Prečo tu nie je na výber z dajme tomu štyroch vozidiel zhruba rovnakého výkonu? Autori si povedali, že budete jazdiť v Lancii, tak budete jazdiť v Lancii. Je tu snaha o akúsi šou, keďže ďalšie preteky sú odprezentované hranými filmami, no skôr sa na nich budete smiať, než by vás mali namotivovať. Keď už som spomenul tie vozidlá, majú síce papierovo odlišný výkon, no v samotnom preteku to nehrá žiaden význam. Áno, nikto tak nemá výhodu, ale načo sú tu potom výkonnostné kategórie? Celkovo je kariéra zvláštna. Chvíľu sa hráč baví, chvíľu je otrávený, no najhoršie na tom je, že mi tu chýbala motivácia venovať kariére viac času. Na druhej strane, aspoň sú tu pomerne rozmanité preteky. Raz tu máme štandardný pretek, potom duel, časovku, a tak ďalej. V tomto smere zase nemožno uprieť snahu autorov. Tak či onak, jeden z najdôležitejších režimov vo mne zanechal veľmi zmiešané pocity.

Ani ryba, ani rak…

Od Gravel som očakával čistokrvnú arkádu, avšak mak som dojem, akoby sa autori nevedeli rozhodnúť, čo vlastne chcú. Občas sa autá správajú ako v arkáde, potom sa dojem blíži čiastočnej simulácii a následne pocit z jazdy preskočí na úplne niečo odlišné. Neviem, či som iba náročný, ale skutočne mi nepríde správne, ak sa autá správajú ako lode. Vozidlá plávajú po povrchu, a to úplne ničí dojem z jazdného modelu.

Kvantita, alebo kvalita?

Milestone sa pri tvorbe hry zamerali na to, aby v hre bolo dostatok tratí a vozidiel. To je síce pravda, no kvalita tratí je diskutabilná. Niektoré sú veľmi pekné a je radosť na nich pretekať. Bohužiaľ, väčšina pôsobí ako vata. Radšej si mohli dať vývojári snahu s menším počtom tratí, ktoré by stáli za to. Asi nikoho nebaví jazdiť po tratiach, ktoré pôsobia strohým a nezaujímavým dojmom. Tu je palma, tu kameň, tam dva kamene, a to je všetko. Čo tak nejaké jaskyne, tunely, rôzne padacie mosty, polorozpadnuté budovy, chatrče, a podobne? Je skutočne tak ťažké zapojiť fantáziu, alebo sa aspoň poobzerať u konkurencie? I keď pri tempe, ktorým Milestone produkujú nové hry na to asi nie je čas.

Oceniť treba aspoň vozový park, ktorý je veľmi slušný a ponúka ako dostatok značiek, tak i rôzne kategórie. Nechýba azda nič, po čom by mohlo túžiť vaše pretekárske srdce. Nečakajte však nádielku 500 vozidiel, toto nie je ani Forza a ani Gran Turismo.

Unreal engine nepomohol…

Milestone pomaly, ale isto migrujú z ich interného enginu na Unreal Engine 4. Prvým titulom na novom engine bolo minuloročné MXGP 3, ďalším je práve Gravel. Je mi záhadou, či talianske štúdio nevie využiť potenciál, ktorý engine poskytuje, alebo sa o to ani nesnaží. Je pravdou, že občas hra dokáže vyčarovať peknú scenériu, no väčšinu času vyzerá jednoducho priemerne. A nezakryje to ani motion blur, ktorý má evokovať lepší dojem z rýchlosti, prípadne zakryť nedokonalosti. Konzolová verzia navyše beží v 30fps, čo síce v globále nie je z môjho pohľadu problém, no na trhu sú omnoho krajšie pretekárske hry, ktoré dokážu bežať v 60fps. A to už je problém. Dobre nepôsobia ani detaily ako rozčerená hladina vody po prejazde vozidlom, pričom takéto efekty boli bežné už na minulej generácii konzol. Na druhej strane, poteší aspoň slušný model poškodenia, obstojný soundtrack a celkové ozvučenie vozidiel.

Nuda sem, nuda tam…

Gravel ponúka pomerne obsiahly kariérny režim, niekoľko herných módov, pričom nechýba ani multiplayer. No všetko sa veľmi rýchlo obohrá. Multiplayer navyše obsahuje iba rýchle preteky a nič viac. To je v dnešnej dobe, kedy sa hra pre viacerých hráčov, stáva kľúčovou zložkou, veľmi smutné. Dáte si niekoľko pretekov a končíte, nie je dôvod sa vracať.

Defekt v polovici preteku…

Gravel mohol byť skvelým off-roadovým príspevkom do žánru pretekárskych hier, no Milestone to tentokrát nezvládli. Výsledný produkt nie je vyslovene prepadákom, no v konkurencii napríklad Forzy Horizon nemá čím zaujať. Ak nie ste vyložene fanúšikmi talianskeho štúdia, Gravel pokojne vynechajte, prípadne sa po hre obzrite až vo výraznejšej zľave. Za plnú cenu tento titul, bohužiaľ, nestojí.

Gravel - Off-roadové besnenie
Gravel je ľahko nadpriemerná arkáda, ktorá akoby nevedela, kam presne sa chce zaradiť. Milestone by asi mali zvoľniť tempo a miesto kvantity sa pokúšať o kvalitu. Aspoň v rámci svojich možností...
  • Slušný model poškodenia