Iba nedávno sme tu mali titul Fe, ktorý spadal pod hlavičku EA Originals. Teraz tu máme ďalšieho zástupcu, ktorý sa už od oznámenia javil ambicióznejším dojmom. Hoci stále ide o menší titul, keďže na ňom pracovalo iba niečo málo cez desať ľudí, navonok pôsobí v porovnaní s Unravel a Fe ako titul od väčšieho štúdia. Jedna vec je však dojem, druhý výsledok.

O existencii A Way Out sme sa dozvedeli iba minulý rok na akcii EA Play. Zaujímavá kooperatívna akcia o úteku z väzenia zaujala azda každého. Samotný koncept úteku možno nie je veľmi originálny, no dôraz na kooperáciu, nemožnosť hrať bez druhého hráča, či to, že dvojici stačí vlastniť iba jednu kópiu hry urobili svoje. Ani nie rok od oznámenia hra dorazila do predaja a nás zajímalo, či sa ambiciózny projekt podarilo dotiahnuť do úspešného konca. No a tu je odpoveď…

Dráma za mrežami?

Hoci sa titul prezentuje ako útek z väzenia, nie je tomu celkom tak. Samozrejme, uniknúť spoza mreží je nutné, no ide skôr o marginálnu časť hry. Tu sa zoznámite s ovládaním, čo hra ponúka a naučíte sa, ako spolupracovať. Hra však svoju pravú “krásu” ukáže až potom. Netvrdím, že pobyt za mrežami nemá svoje čaro, avšak počin A Way Out začne byť zaujímavejší až po úniku z väznice. Udalosti naberú spád, tempo je omnoho lepšie a hráč má čoraz väčší pocit, že malé vývojárske štúdio dokázalo vytvoriť niečo omnoho zaujímavejšie, než početná časť AAA produkcie. Nechcem vám zbytočne kaziť zážitok, pretože je najlepšie, ak o hre budete vedieť čo najmenej. Dobrodružstvo trestancov Lea Carusa a Vincenta Morettiho sa vám jednoducho bude páčiť a získa si vás.

Okrem príbehu súčasnosti je však celkom dôležitá aj minulosť, ktorú obaja hlavní protagonisti časom odhaľujú. Vďaka tomu zistíte, čo sa v ich životoch udialo, lepšie pochopíte ich motiváciu a vytvoríte si k obom určitý vzťah. Tento aspekt sa Hazelight Studios skutočne vydaril, obzvlášť ak zoberiem do úvahy, koľko osôb v tomto maličkom štúdiu pracuje. A to nie je všetko. Okrem výbornej práce s postavami je nutné pochváliť aj skvelú prácu hlavného režiséra hry, Josefa Faresa. Ten svoj potenciál ukázal už pri Brothers: A Tale of Two Sons a teraz potvrdzuje, že nešlo iba o náhodu. Hra mnohokrát pripomína dobre zrežírovaný film. Tu máme záber na Lea, hneď na to na Vincenta, rozdelenie obrazovky sa zväčšuje a zmenšuje podľa toho, ktorá akcia je v daný moment dôležitejšia, vyzerá to jednoducho veľmi efektne.

Ešte sa však musím vrátiť k príbehu, dobrý storytelling si totiž vyberá svoju daň – hra je extrémne lineárna. Občas ponúkne menšiu voľnosť, no cesta vpred je jednoducho presne daná. Ja som na toto pravidlo pristúpil a dobre sa po celý čas bavil, no práve kvôli tomuto prvku mám obavu, že po prvom, prípadne druhom, priechode hru väčšina hráčov odloží na veľmi, veľmi dlhú dobu. Ak nie natrvalo.

Je nevyhnutná kooperácia dobrý nápad?

Musím povedať, pri oznámení hry som bol trochu na pochybách. Hrať hru s kamarátom je síce fajn, no všetko musí fungovať ako švajčiarske hodinky, aby to bol skutočná zábava a nie utrpenie. Našťastie sa autorom podarilo moje pochybnosti zahnať. Beriem, je trochu škoda, že hru nemožno nijakým spôsobom hrať sám v spolupráci s umelou inteligenciou, no niektoré úkony by boli v praxi neuskutočniteľné. Umelá inteligencia dokáže pomôcť otvoriť dvere, podržať oceľovú tyč vo ventilátore, aby hráč mohol preliezť na druhú stranu, no náročnejšie veci by nepôsobili bez do oči bijúceho skriptu dobre. Prípadne by sa muselo zasahovať do celého konceptu, no to by sme sa potom bavili o inej hre. Je teda správnym rozhodnutím, že A Way Out je čisto multiplayerový titul.

Autori dokázali, že keď sa do projektu vloží srdce a vášeň, výsledok môže bez problémov fungovať, i keď nemáte niekoľkomiliónový rozpočet a tím čítajúci cez dvesto ľudí. Kooperácia funguje skvelo počas celej hry a nikdy mi neprišlo, že hráč by sa zaobišiel bez pomoci toho druhého. Čo je však najdôležitejšie, väčšinou titul pôsobí uveriteľným dojmom, aspoň teda v rámci hernej či filmovej tvorby. Samozrejme, nechýba klasické klišé, no všetko je v únosnej miere.

Skvelou správou je, ako som už spomenul v úvode, že k hraniu s kamarátom vám bude stačiť iba jedna kópia hry. A to platí aj v prípade, ak chcete hrať cez internet. Jedinou podmienkou je, že si druhý hráč musí stiahnuť trial verziu. Potom už len počkať na pozvanie od toho, kto hru vlastní a ide sa na vec.

Kamera, akcia, ideme…

Hra pôsobí filmovým dojmom, to som už písal. Zmienku si však zaslúži aj grafický kabátik hry, ktorý sa jednoducho vydaril. Hra vyzerá výborne na PlayStation 4 Pro, taktiež sa nemá za čo hanbiť na štandardnej PlayStation 4, a to musíte brať do úvahy, že hra beží v split-screene takmer celú dobu. A na PC, prípadne Xbox One X to určite bude ešte o niečo lepšie. Svoju zásluhu na tom má Unreal Engine 4, ktorý odvádza výbornú prácu. Či už prostredie za väzenskými múrmi, alebo neskoršie lokality, graficky ide o veľmi dobre zvládnutý počin. Hoci niekedy bolo vidieť kompromisy, ktoré kvôli rozdelenej obrazovke autori museli urobiť, nejde o nič, za čo by sa museli v Hazelight Studios hanbiť. Potešil ma aj stabilný framerate, pretože o ten som mal pred spustením azda najväčšie obavy. Ako už u mňa býva zvykom, pár slov si neodpustím ani k zvukovej stránke. Tá je skrátka vydarená. Dabing postáv je kvalitný, hudba adekvátna, autori nezanedbali ani tento prvok.

Koniec dobrý, všetko dobré…

A Way Out bol v určitom smere riskom, no ten sa štúdiu Hazelight oplatil. Výsledný produkt je naozaj skvelý a celá, zhruba sedem až osem hodín trvajúca jazda chytí a nepustí. Spočiatku som mal obavy, či si vývojári predsa len nezobrali na svoje plecia až príliš veľké sústo, no výsledný produkt zahnal všetky obavy. Ak máte chuť na niečo naozaj unikátne, potom do A Way Out smelo choďte. Je to hra, ktorá je skvelá, zábavná, vytvorená s láskou a čas strávený v jej spoločnosti nebudete ľutovať. Dokonca sa jej darí posúvať kooperatívne hranie zase o kúsok vpred. Jedinou väčšou výhradou je minimálna znovuhrateľnosť, keďže je táto akčná jazda veľmi lineárna. I napriek tomu si titul zaslúži vašu pozornosť a podporu. Už teraz som zvedavý, aké ďalšie zaujímavé projekty program EA Originals prinesie, pretože prvé tri hry dokázali, že je o čo stáť.

A Way Out - Čas na útek z väzenia
A Way Out je veľmi špeciálny počin, ktorý aktuálne nemá na trhu konkurenciu. Napriek tomu, že ide o menší titul, jeho produkčné hodnoty smelo môžu konkurovať AAA hrám. Je trochu škoda, že autori viac nezapracovali na znovuhrateľnosti, no napriek tomu sa dá novinka od Hazelight Studios vrelo odporučiť, ide o naozaj výborný titul.
  • Skvelý pocit z kooperácie, split-screen prezentácia
  • Príbeh, prekreslenie postáv, dojem "filmovosti"
  • Audovizuálne spracovanie, stabilný framerate