Register

A password will be e-mailed to you.

Counter-Strike je tu s nami už dve dekády. Takmer každý už musel s touto značkou chtiac-nechctiac prísť do kontaktu. Zvolený názov môže pôsobiť kontroverzne, preto si to poďme rozobrať bližšie. Prečo si myslíme, že Counter-Strike je najlepšou online akciou a prečo to tak ešte nejaký ten čas ostane? 

Counter-Strike vyšiel v roku 2000 ako modifikácia pre úspešný titul Half-Life. Netrvalo dlho a mód nabral na obrovskej popularite, čo vyústilo do jeho separácie v samostatnú hru. Valve si ju potom vzal pod svojú správu a značku vlastní dodnes. Counter-Strike sa aj po takej dlhej dobe, akou v hernom priemysle 18 rokov nesporne je, teší nesmiernej obľube. Na Steame stále patrí medzi najhranejšie hry, často patrí medzi špičku na Twitchi. Všetku tú popularitu zastrešuje progaming. Čo však stojí za úspechom tejto hry a prečo je taká populárna?

Counter-Strike už od doby vzniku patrí medzi tituly, ktoré patria do kategórie “easy to learn, hard to master”. V praxi to znamená, že sa ju veľmi ľahko naučíte hrať a pochopíte jej pravidlá, no stať sa úplným majstrom potrvá pokojne aj roky. Základným princípom hry sú dve bojujúce strany, ktoré sa snažia splniť jednoduchú úlohu či naopak zabrániť protivníkovi v jej splnení. Veľmi ľahko pochopiteľný koncept, ktorý však stojí na drobných detailoch ako ekonomika, mapa, stranu za ktorú hráte, vaše silné či slabé stránky.

Progamingová evolúcia vyústila do stavu, akým sa dnes Counter-Strike hrá na profesionálnej úrovni. Najpopulárnejším je scenár s bombou na takzvanej DE mape, kde proti sebe stoja tímy poskladané z 5 hráčov na oboch stranách. Každý z hráčov má rôzne úlohy či pozície – ostreľovač, taktik, podpora a podobne.

Aké sú teda hlavné plusy série Counter-Strike a čo stojí za tým, že zatiaľ posledný diel Counter-Strike: Global Offensive dokáže plnohodnotne konkurovať aj najnovším online akciám?

1) Má výborne navrhnuté mapy – teda bojiska, či prostredia kde sa celá hra odohráva. Každej časti mapy bolo venované veľa úsilia aby sa docielilo správne vyváženie a atraktivita. Každý schod, každá prekážka má svoje opodstatnené miesto. Mapy majú  za sebou roky “testovania” aby sa vyvinuli do podoby v akej ich poznáme dnes, čím sa dokáže pochváliť máloktorá hra. Dajú sa ľahko naučiť a rozpoznať, čo je veľké plus pre začínajúcich hráčov, no skrývajú mnohé detaily, ktoré skúsený hráči vedia využiť vo svoj prospech. Možno tak povedať, že sú dotiahnuté takmer k dokonalosti a len málokedy nájdete medzi oficiálnymi mapami také, ktoré by vyslovene nadržiavali jednej strane, boli neprehľadné, či primalé alebo priveľké. Valve tieto mapy postupne vylepšuje a upravuje.

2) Skvelý zbraňový arzenál – Counter-Strike má všetky zbrane vychádzajúce so skutočných predlôh. Každý si radšej vystrelí z AK-47 ako vymyslenej zbrane. Chybou mnohých titulov je tiež to, že majú jasne určené najsilnejšie a najslabšie zbrane. Iné hry sa boja nerovnováhy a tak je v podstate jedno akú zbraň držíte v rukách. Pri Counter-Strike má každá zbraň sebe vlastné charakteristiky – cenu, silu, presnosť, penetráciu, rýchlosť s akou sa hýbe postava ak ju má v rukách a podobne. Mnoho zbraní je tiež založených na vysokej schopnosti hráča danú zbraň ovládať. Vo výsledku to znamená, že aj hráč vyzbrojený pištoľou môže poraziť súpera so samopalom. Lepšie vyzbrojený hráč  nemusí automatický vyhrať. Global Offensive okrem iného spopularizoval celú svoju paletu zbraní, ktoré boli v minulosti opomínané. Takže sa len málokedy stane aby ste videli top 5-6 najobľúbenejších zbraní v hre dominovať.

3) Neortodoxné prvky – Oživenie oproti klasickým online FPS hrám predstavuje interná ekonomika. Konkurencia ponúka v drvivej väčšine celú škálu zbraní na výber bez obmedzenia. V podstate si tak vyberiete svoju obľúbenú zbraň s ktorou hráte počas celej hry, alebo mapy. V Counter-Strike za herné úspechy ako plnenie úloh, či elimináciu protivníka získavate peniaze, za ktoré si nakupujete výbavu. Ak prehráte prvé kolo, do druhého idete s horšou výzbrojou ako súper a naopak. V tomto dôsledku vás hra núti meniť zbrane počas hrania oveľa častejšie. Aj toto je faktor vďaka ktorému hra naberá dynamiku a má veľký vplyv na vývoj zápasu. Global Offensive ekonomický model upravil oproti starším dielom, takže hra je viac vyvážená a divácky atraktívna. Ďalší zaujímavý prvok, je časové obmedzenie herných kôl, a tzv. “objectives”, ktoré nútia hráčov ku akcii. Kola majú približne 2 minúty a cieľom jedného tímu je uložiť bombu na jedno z dvoch miest na mape. Takže vďaka tomuto systému hra prakticky neobsahuje hluché miesta a neustála akcia je na sekundovom poriadku. Counter-Strike ako jedna z prvých hier spopularizovala úplnú smrť hráča vrámci jedného kola, takže musíte počkať maximálne 2 minúty aby ste mohli znova hrať – samozrejme začnete bez výbavy.

4) Ide o čistú akciu – Counter-Strike sa vyčíta absencia mnohých moderných prvkov FPS ako napríklad “iron sighty” – teda mierenie zbraňou od oka, vykláňanie, plazenie, 3rd person kamera, špeciálne animácie či prvky, ktoré by narúšali túto “čistotu”. Mnoho týchto prvkov nesie so sebou rôzne úskalia, keď ich pomocou možno získavať výhody či vo výsledku spôsobujú problémy. Napríklad ležiacu postavu si možno zmýliť s mŕtvym oponentom, 3rd person kamera umožňuje pozeranie za rohy, výklon hráča nemusí mať správne nastavené hitboxy. Istú chvíľu sa uvažovalo aj o pridaní psov do hry, čo si teda nevieme presne predstaviť ako by fungovalo. Zničiteľné múry by mohli narúšať vyrovnanosť mapy. Ovplyvňovanie mapy už v minulosti ukázalo, rôzne úskalia. Napríklad súčasťou verzie CS:Source bola aj fyzika objektov. Tá sa veľmi rýchlo stala nepopulárnou, pretože sa často stávalo, že vám napríklad sudy zatarasili cestu, alebo zavadzali, čo často zasahovalo do akcie. Iron sighty môžu niektoré zbrane spopularizovať a iným poškodiť len preto, že nimi zle mieri. V momentálnych verziách hry nič také nenájdete (okrem Aug, a Sigu) a preto sa ani nemožno na nič vyhovárať. Ste to len vy a váš protivník.

5) Technické spracovanie –  V tomto aspekte séria nebola vždy bezchybná. Dnes funguje viac-menej na 100% – granáty sa správne odrážajú a už nepôsobia poškodenie aj cez steny ako kedysi, či oslepovacie granáty vás neoslepia ak ste za prekážkou. Hitboxy sa oproti Counter-Strike: Source dočkali výrazného zlepšenia, netcode je ukážkový a s lagmi sa nestretnete ani pri priemernom pripojení. V neposlednom rade túto hru spustíte na takmer ľubovoľnej konfigurácii. Aj keď tieto veci sa môžu zdať ako úplná samozrejmosť, nie vždy to tak bolo. Aj dnes majú mnohé hry problém s týmito neduhmi. Nie je nič horšie ako dostať lag v najnevhodnejšej chvíli, či server, ktorý nezaznamenáva zásahy. Je pravdou, že Valve poskytuje len 64 tickové servery, no mnoho tretích strán má vo svojej výbave už 128 ticky (update informácií medzi klientom a serverom – čiže servery Valve aktualizujú informácie o 50% menej často). Ak ste však zvyknutý na “polovičný výkon”, rozdiel si ani nevšimnete. So zásahmi to tiež občas býva sporné, no rozhodne pamätníci starších verzií by vám vedeli povedať svoje.  Ak si pamätáte verziu 1.6 a ručné nastavovanie “rejtov” cez vašu konzolu, tak neviete čo znamená strieľať “duchov”.

6) Counter-Strike je poskytovaná služba – Nie každý si to uvedomuje, no zavedenie zbraňových skinov zmenilo Counter-Strike na službu. Dá sa povedať, že Counter-Strike službou bolo aj do tohto momentu, no od zavedenia je to cítiť viac. A Valve je jej poskytovateľom. Poznáte to, konkurencia (Activision) vydáva každoročne nový diel a vy si ho musíte kúpiť, aby ste držali tempo s dobou. To so sebou nesie rôzne riziká, ako napríklad zmeny niektorých mechaník alebo rôzne potenciálne bugy. Counter-Strike Global Offensive to po zavedení “skin updatu” najbližšie roky určite nečaká, takže sa nebudete musieť učiť hrať novú hru ani mať obavu o svoje drahé skiny. Nehovoriac o možnosti obchodovania snimi. Valve hru oživuje aj takzvanými operáciami, kedy do hry prináša nove skiny a komunitné mapy. Mnoho fanúšikov tento fakt síce nepríjma s nadšením, treba si však uvedomiť, že poskytovanie serverov, updatov, anticheatu a podobne stojí firmu nemalé peniaze.

7) Progaming – V neposlednom rade má tento fenomén obrovské zastúpenie na progamingovej scéne. Každá známejšia značka má pod svojimi krídlami Counter-Strike divíziu a svoje hviezdne persóny. Mnoho veľkých osobností profesionálnej scény si tu vybudovalo svoj zástup fanúšikov, ktorý neskôr preniesli aj do osobného života, či streamovania. Odporúčame náš článok o progamingu pre viac informácií. Aj táto súčasť generuje obrovské množstvo nových hráčov.

Záverom, Counter-Strike má mnoho pozitívnych stránok, no rozhodne nie je bezchybnou hrou. Obrovský problém predstavuje cheatovanie (viac v našom článku: Cheaty a hranie hier). Rovnako aj na profesionálnej scéne otriaslo zopár škandálov touto hrou. Valve by tiež mohlo zainvestovať do 128 tickových serverov – je však otázne koľko percent hráčov by odpadlo vďaka ich náročnosti. A ani komunita nepatrí medzi výberovú spoločnosť. Niekomu môže prekážať fakt, že mnohé moderné prvky FPS hier sa v tejto hre nenachádzajú a zrejme sa tu tak skoro ani neobjavia.

Vyzerá to, že značka Counter-Strike sa zatiaľ na večný oddych ešte nechystá. Je tu snami už takmer okrúhlych 20 rokov, čo je na hernej scéne neskutočne dlhý čas. Mnoho hráčov, ktorý pri tejto hre trávili svoje tínedžerské roky dnes trávi svoj voľný čas na hernom “dôchodku”. Nech už ste fanúšikom, alebo zarytým odporcom, isté kvality musíte chtiac-nechtiac uznať. Kým ostatné hry prešli veľkou evolúciou a mnohé kompletne zmenili štýl a základy – pričom na to potrebovali hneď niekoľko dielov,  Counter-Strike si počas celej svojej existencie vystačil s len so štyroma hlavnými verziami. Tými boli Counter-Strike 1.5 (a predošlé “menšie” verzie) – mnohými považovaný za vrchol tejto značky. Counter-Strike 1.6 – ktorá dlhú dobu vládla sérií. Counter-Strike: Source – tá bola považovaná za akési nutné zlo, čo je aj trochu pravda, pretože z veľkej časti propagovala Source Engine. A nakoniec Counter-Strike: Global Offensive – ktorý momentálne vládne svetu progamingu a priniesol so sebou aj istý návrat po hernej stránke k starším dielom, bol veľmi dobre prijatý. Dá sa však povedať že gro hry ostalo vždy rovnaké a menili sa len detaily.

Komentuj!