Herná séria Yakuza patrí medzi to najlepšie, čo dokázala spoločnosť Sega vyprodukovať. Je pravdou, že u nás nie je až tak veľmi populárna, nakoľko tunajšie herné publikum má voči japonským hrám predsudky. V zahraničí je však situácia diametrálne odlišná, čo jasne dokazujú milióny predaných kópií a fanúšikovia, ktorí netrpezlivo očakávajú každý jeden nový diel. A hoci japonskí hráči si mohli vychutnať Yakuzu 6: The Song of Life už v decembri roku 2016, zvyšok sveta si na vydanie ešte musí počkať do apríla 2018. Nám to však nebráni v tom, aby sme si v predstihu povedali, či sa hlavný hrdina doterajších dielov, Kazuma Kiryu, rozlúčil s fanúšikmi so cťou.

Ak sa obávate, že som vám prezradil spoiler ohľadom hlavného hrdinu hneď v úvode, nie je tomu tak. Avizovanú rozlúčku oznámila samotná Sega už dávno. Sedem titulov skrátka ponúka dostatok priestoru na to, aby ste vyrozprávali všetko, čo potrebujete. Mnohým síce bude charizmatický Kazuma Kiryu chýbať, no aspoň dostanú tvorcovia priestor pre ďalšie budovanie série Yakuza. Svoj kúsok slávy chce aj Ichiban Kasuga, ktorý Kazumu vystrieda v ďalšom pokračovaní značky. Späť však k Yakuza 6: The Song of Life, ktorá, nebudem to naťahovať, uzatvára príbeh Kiryu-sana dôstojne a so cťou.

Čo ťa trápi, Kiryu-san?

Príbeh hry nadväzuje na udalosti v predošlej hre, no ak ste ju nehrali, nie je to veľký problém. Samozrejme, pre lepšie pochopenie všetkých súvislostí je to lepšie. V menu však nájdete rekapituláciu predošlých dielov (chýba však Yakuza 0), ktorá vám orientáciu v dejových súvislostiach uľahčí. Aby si však hru užili i nováčikovia, autori urobili racionálne rozhodnutie a Yakuzu 6 oddelili od päťky trojročným pobytom Kazumu vo väzení. Ten chce zahodiť svoju kriminálnu minulosť za hlavu, a tak sa tomu vôbec nebránil. Po prepustení na slobodu a návrate k sirotám, o ktoré sa Kiryu staral už v predošlých hrách však zisťuje, že Haruka odišla a už dlho o nej nikto nič nevie. Situácia ho nenecháva chladným, a tak sa rozhodne zistiť, čo sa s dievčaťom stalo. Ako vysvitne, Haruka bola dlhšiu dobu neznámo kde a akonáhle sa objavila, niekto ju zrazil a leží v nemocnici v kóme. O to väčšie prekvapenie je, že Haruka má dieťa, chlapca menom Haruto. Kiryu sa rozhodne o chlapca postarať a zistiť, čo stojí za zmiznutím a následným zranením Haruky.

Ako tomu bolo i v prípade predošlých titulov zo série Yakuza, príbeh je veľmi dôležitým prvkom hry. Je výborne napísaný, plný dialógov a prekvapení. Nie je vôbec nezvyčajné, ak budete sledovať desaťminútový, či dlhší rozhovor, s tým je potrebné počítať. Taká Yakuza bola a aj je. Ak máte skúsenosť s predošlými časťami, v určitom smere došlo v najnovšej časti k okresaniu. V minulosti bolo zvykom hrať za niekoľko ďalších postáv okrem Kazumu, no tu si zahráte iba za neho. Je to logické, nakoľko má ísť o uzatvorenie jeho príbehu a bolo by zbytočné upierať pozornosť na niekoho iného. S tým súvisí aj druhá skutočnosť, samotný príbeh vám zaberie menej hodín, než tomu bolo v minulosti. Oproti povedzme piatej časti je dĺžka polovičná. Stále sa však bavíme o približne dvadsiatich hodinách, a to nerátam vedľajšie úlohy a aktivity.

Toto nie je ďalšie Grand Theft Auto…

Možno to na prvý pohľad nemusí byť zrejmé, no Yakuza 6: The Song of Life nie je žiadna open-world mestská akcia. Odohráva sa síce v meste, no v jasne ohraničených štvrtiach. Akcia tu je taktiež, no v prvom rade je to príbehová záležitosť. To však neznamená, že okrem hlavných misií nebude mať Kazuma Kiryu čo na práci. Okrem množstva vedľajších misií s vlastným príbehom tu nájdete rôzne viac, či menej bizarné činnosti ako napríklad flirtovací live chat, spev, lovenie rýb, kŕmenie zvierat, a tak ďalej. Keďže je v súčasnosti veľmi populárne fotiť selfie fotky, i tento prvok autori zapracovali do hry, ako môžete vidieť na obrázku vyššie. Ak si chcete radšej trochu zašportovať, môžete navštíviť posilňovňu, prípadne okúsiť kúzlo bejzbalu. A to zďaleka nie je všetko.

Pre znalcov portfólia hier spoločnosti Sega je v hre pripravená herňa Club Sega, v ktorej nájdete automaty s hrami ako Out Run, Fantasy Zone, Super Hang-On, Space Harrier, Puyo Puyo, či dokonca vynikajúcu bojovku Virtua Fighter 5: Final Showdown. Aby toho nebolo málo, posledné dve menované ponúkajú aj režim pre dvoch hráčov. Verte mi, je tu toho skutočne veľa.

Celkom mi to pristane, no nie?

Yakuza 6: The Song of Life je v porovnaní s predošlými hrami série vytvorená primárne pre PlayStation 4, čo sa odrazilo na kvalite grafického spracovania. Hoci Yakuza 0, ktorá u nás vyšla minulý rok vyzerala dobre, no bolo poznať, že vznikala aj pre PlayStation 3. Tu však už autori nemuseli brať ohľad na starší hardware a je to poznať. Výborné sú modely postáv, prostredia sú plné života, farieb a rôznych detailov. Samozrejme, nejde o grafický benchmark, to v prípade tejto značky nebolo nikdy cieľom. Autorom ide skôr o celkový dojem, aby na vás prostredia dýchali tým správnym “kúzlom”. A tento prvok majú  v Sege zvládnutý na jednotku. Mesto v noci má neopakovateľnú atmosféru, vďaka čomu sa neraz budete len tak prechádzať po uliciach a vychutnávať si jeho čaro. Poteší i stabilný framerate, keďže je tu dostatok bojových scén. A tam by si prepady snímkovania neželal nik. O zvukovej stránke nie je potrebné pochybovať, je na špičkovej úrovni. Dabing postáv je skvelý, zvuky prostredí taktiež, tu nemožno mať výhrady.

Chceš si pomerať sily?

V sérii Yakuza boli od jej počiatku dôležité kontaktné súboje. Tu sa skrátka veci riešia ručne-stručne, strelné zbrane sú pre zbabelcov. Inak tomu nie je ani v novinke. Samozrejme,  prítomné sú aj strelné zbrane,  no na hromadné prestrelky zabudnite. Súboje sú (ak chcete) pomerne časté, takže si na nich autori dali záležať. Môžete to riešiť náhodným stláčaním tlačidiel, i to je funkčný spôsob, no ak nechcete dookola robiť to isté, budete musieť trochu trénovať a učiť Kiryua nové veci.

Vylepšovanie štatistík, či odomykanie nových schopností je pomerne jednoduché. Stačí nazbierať dostatok bodov, vybrať si z položiek niečo zaujímavé a voilá, je hotovo. Jednoduché, funkčné a najmä prehľadné. Žiaden komplikovaný strom schopností s miliónom odbočiek, prehľadný zoznam položiek je v tomto smere správnou voľbou.

Aby som sa však vrátil k samotným súbojom, tie sú skvelé. Nezáleží na tom, či sa postavíte iba obyčajným vandalom z ulice, alebo niekomu náročnejšiemu, vždy je súboj zábavný. Je iba na vás, či využijete iba vaše schopnosti, prípadne si pomôžete s predmetmi, ktoré sa povaľujú vo vašom okolí. Samozrejme, využiť môžete aj samotné budovy, a to tak, že protivníkovi proste obúchate hlavu o stenu. Máte radi cyklistiku? Je tu dostatok bicyklov, ktoré však nevyužijete na ich pravý účel, ale ako slušne účinnú zbraň. Potom tu máte rôzne kužele, pútače, tehly, a podobne. Možností je mnoho. To, ako ste si už asi všimli z doterajšieho textu, platí pre celú hru.

Zakopnutia?

Nebudeme si zbytočne mazať med okolo úst, i Yakuza 6: The Song of Life má svoje problémy. Našťastie však žiadne závažné. Občas narazíte na menej kvalitné textúry, prípadne zahapruje kolízny model, fyzika vyvedie husársky kúsok, nejde však o nič, čo by vám pokazilo zážitok. Za ostatné roky autori vychytali najdôležitejšie muchy, a tak nám v prípade rozlúčky Kiryu-sana naservírovali výborný počin, v ktorom je správny pomer všetkých ingrediencií. Všetko je na svojom mieste, zohráva správne svoju úlohu a nič nepôsobí dojmom obyčajnej výplne.

Na druhej strane, znalcom série môže čo-to prekážať. Nový engine si vybral svoju daň, takže autori museli, pravdepodobne, niektoré prvky veci vypustiť, prípadne im na ne nezostal čas. A tak tu nájdeme napríklad iba jeden bojový štýl. Taktiež takzvané heat actions (povedzme efektné údery počas súbojov) sú menej rozmanité, než tomu bolo v minulosti. Mne to nevadilo, no ako sa k tomu postavíte vy je otázne. Napriek tomu platí to, čo som napísal v časti o súbojoch.

Dovidenia Kazuma Kiryu…

Niečo sa končí, niečo zase začína. To platí aj o príbehu Kazumu Kiryu. Možno sa s ním nevidíme naposledy, no nabudúce už dostane hlavné slovo spomínaný Ichiban Kasuga. Teraz je však dôležité povedať, že Yakuza 6: The Song of Life je titul, ktorý by ste nemali minúť. Ponúkne vám desiatky hodín skvelej zábavy a s najväčšou pravdepodobnosťou vo vás vyvolá chuť zahrať si i ostatné hry zo série. Mne nezostáva nič iné, ako dať veľký palec nahor a hru vám odporučiť.

Yakuza 6: The Song of Life - Dôstojná rozlúčka Kiryu-sana?
Yakuza 6: The Song of Life je výborná a dôstojná rozlúčka Kazumu Kiryu s fanúšikmi. Nájdete tu všetko, čo je pre sériu charakteristické a navyše v skvelej forme. Jeden z najlepších dielov v sérii a zároveň adept na hru roku 2018.
  • Skvelý príbeh, množstvo zaujímavých nových postáv, dôstojné rozlúčenie s Kazumom Kiryu
  • Audiovizuálne spracovanie
  • Kvantum vedľajších aktivít, herná doba