Čo sa stane, keď zoberiete tucty ľudí a vhodíte ich do uzavretej arény bez zásob, či zbraní s premisou: prežiť môže len jeden? Dostanete recept pre Battle Royale. Japonský román, kde sa autoritatívny režim snaží udržať ľudí pod kontrolou práve takouto zvrátenou hrou. Toto dielo, z ktorého vzišla aj filmová verzia požičiava svoje meno aj pomerne mladému hernému žánru, ktorý sa tieto hektické súboje snaží priniesť do interaktívnej podoby. Behom posledného roka sa zo žánra stal celosvetový fenomén s desiatkami miliónov hráčov po celom svete. A to najmä vďaka PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS.

Celý koncept Battle Royale bude mnohým zrejme známy aj pod menom Hunger Games. Populárny román pre tínedžerov od americkej autorky Susie Collins, ktorý výrazne čerpá z pôvodného japonského diela. Je to práve Hunger Games, vďaka ktorému sa začali objavovať prvé Battle Royale hry okolo roku 2011, vtedy ešte ako módy pre sandboxovku Minecraft. Už vtedy som si hovoril, že tento koncept by sa skvelo hodil do samostatnej hry. Na moje prekvapenie sa však nič takéto dlho neobjavilo s výnimkou občasného Early Access počinu. Z nich za zmienku stojí napríklad Culling. Prišiel však 2017 a s ním prišiel PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS.

Brendand “PlayerUnknown” Greene začal pracovať na prvej verzii svojej Battle Royale hry ešte v roku 2013, vtedy ešte ako módy pre ArmA II resp. neskôr ArmA 3. Tu si ho všimla kórejská spoločnosť stojaca za MMORPG TERA, ktorá mu dala priestor pre vytvorenie dedikovanej Battle Royale hry a vyčlenila za týmto účelom novú divíziu PUBG Corp. Ako to dopadlo?

V PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS sa proti sebe postaví až 100 hráčov, či už osamote alebo v tímoch. Tí sú vysadení na opustený ostrov úplne bez výzbroje. Ich cieľom je vyrabovať čo sa dá, získať zbrane, brnenie a muníciu a nakoniec zostať posledným žijúcim na ostrove. Aby sa nestalo, že ostanú poslední dvaja hráči a budú sa po celom ostrove hľadať, funguje tu mechanika bezpečnej zóny. Tá sa časom viac a viac zmenšuje. Mimo tejto zóny sú postavy postupne zraňované a nemôžu tu prežiť dlho. V každej hre sa táto oblasť zmenšuje iným spôsobom, nikdy sa tak teda nestane, že by ste mali dve podobné hry.

Mapy sú celkovo dve, pričom druhá bola pridaná spolu s plným vydaním hry v decembri. Sú akurát dostatočne veľké, aby sa 100 hráčov na začiatku dobre rozprestrelo. Zmenšujúca sa bezpečná zóna zaisťuje správne tempo celkového zážitku. Dostať mapu do krvi zaberie nejaký čas, no i pre začiatočníka bude zrejme jasné, že najlepší loot bude v oblastiach ako vojenská základňa, či mesto. Je potom len na hráčovi, či chce zariskovať a ísť na podobné miesto, kde sa zrejme vysadí väčšie množstvo hráčov, alebo si vyberie odľahlejšiu a pokojnejšiu lokáciu, no bude riskovať horšiu výbavu.

Podobných rozhodnutí, kde sa balansujú riziko a odmena je v hre dosť. Motorové vozidlo je skvelým spôsobom ako prekonať veľké vzdialenosti. Je však i fantastickým alarmom upozorňujúcim všetkých okolo na vašu prítomnosť. Rabovanie mŕtveho tela je skvelým spôsobom ako si zlepšiť svoju výbavu, no ak je na blízku iný hráč, môžete byť vo veľmi zraniteľnej pozícii. Tento aspekt, podľa môjho názoru, PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS zvláda skvelo a zaisťuje prísun adrenalínu.

Zbrane sú dôležitou súčasťou každej strieľačky a táto nie je výnimkou. PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS ponúka plejádu nástrojov smrti od pištolí, cez brokovnice až po automatické útočné pušky. Každá zbraň potrebuje špecifický typ nábojov a ponúka hneď niekoľko slotov pre vylepšenie, ktoré sa taktiež dajú nájsť v náhodne generovanom loote. Medzi tieto patrí napríklad tlmič, rozšírený zásobník, alebo mieridlá s rôznou úrovňou priblíženia. Je tak možné takto zlepšiť svoje šance na prežitie a otvárajú sa aj nové možnosti taktizovania, kde pre rôzne situácie môže byť lepšie rôzne mieridlo a podobne.

Streľba zo zbraní pôsobí zábavne a na efektnosti pridáva zvukové spracovanie. Detekcia zásahov je už menej slávna. Hlavným problémom je, že detekcia prebieha na strane klienta. V praxi to znamená, keď sa stretnú dvaja hráči s výrazným rozdielom v latencii, pokiaľ jeden z nich vidí na obrazovke druhého v momente keď vystrelí, hoci na obrazovke druhého sa zdá, že je už v bezpečí, hra to zaregistruje ako platný zásah. Táto limitácia je dôsledkom zahlteného serveru a neoptimalizovaného net-kódu. Tickrate servera kolíše medzi už tak veľmi nízkymi hodnotami okolo 5-20 Hz.  Detekcia zásahov na strane užívateľa teda existuje práve na odľahčenie servera.

Pre porovnanie kompetitívny Counter Strike: Global Offensive má tickrate na úrovni 64 Hz. Mnoho hráčov by ho pritom radšej videlo ešte vyššie.

Tieto problémy sa znásobujú tým, že hráči nie sú geograficky obmedzení len na svoj región. PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS je veľmi populárne najmä v Číne a tak nie je výnimkou, že sa ázijskí hráči objavujú aj mimo svojich serverov, čo zhoršuje spomínané problémy s latenciou. Našťastie až tak veľa hier to neovplyvní, no je to niečo, čo dokáže pokaziť náladu, keď sa to stane.

Tímové hry ponúkajú hru 4 hráčov v jednom družstve, pričom je možné mať predstavanú partiu, ako aj ísť s náhodnými ľuďmi práve hrajúcich hru. Druhú možnosť by som však neodporúčal, keďže opäť, neexistujú tu žiadne geografické bariéry a šanca je, že skončíte v tíme s hráčmi, s ktorými nebudete mať ako komunikovať skrz jazykovú bariéru. Zahrať si však so známymi je iná káva a otvára sa výrazne taktickejšia hra, než je tomu v prípade solo zápasov. Držať kľúčové body, krížová paľba, či snaha o obídenie nepriateľa ponúkajú to pravé orechové.

Samotný zápas trvá zväčša okolo 30 minút, čo mi príde ako akurátna dĺžka pre hru podobného typu. Vďaka zmenšujúcej sa bezpečnej zóne a potrebe rabovať je vždy čo robiť a tempo hry sa udržiava behom celého zápasu. K tomuto pridáva aj istá náhodnosť. Nikdy neviete, ako sa zóna zmenší v ďalšom kroku, prípadne môže začať baráž artilérie na náhodnom úseku mapy a budete musieť rýchlo evakuovať.

Pri svojom vzniku bola PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS známa svojimi problémami aj na vysokorozpočtových zostavách. No časom prišli optimalizačné patche a hra je už pomerne decentne hrateľná aj na bežnom hardvéri. Stále to možno nie je ideálne, no zďaleka nie tak zlé ako mnohí na internete zvyknú tvrdiť. Technickej stránke však rozhodne neprospieva vyššie spomenutá horšia serverová stránka hry a problémy s detekciou zásahov.

Napriek svojim problémom dokáže byť PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS veľmi zábavnou hrou. Ponúka skúsenosť, ktorá sa nedá nájsť len tak hocikde. Obzvlášť nie v takej kvalite – nie je náhodou, že zrovna táto hra prerazila ľady žánra Battle Royale. Dôraz na hráčove rozhodnutia a taktické možnosti obzvlášť v tímovej hre robia výhru v zápase veľmi odmeňujúcou. Pokiaľ teda hľadáte niečo v takomto štýle, PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS minimálne stojí za vyskúšanie.

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS - Najnovšia herná pandémia
PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS je náznakom dozretia žánra Battle Royale. Chytľavá a odmeňujúca hrateľnosť prilákala obrovské publikum. I keď nie je bez chýb, jedná sa o zaujímavé rozšírenie hernej zbierky.
  • Dobrý gunplay a zvukový dizajn
  • Správne tempo zápasu
  • Odmeňujúci pocit z výhry