Sú hry, ktoré si zahráte raz a stopa po nich vo vás ostane navždy. Takéto hry ponúkajúce hlbší umelecký zážitok sa neobjavujú často. V dobe, kedy sme hry hrali na CRT televíziách bolo takýchto “skvostov” dostatok, no o kvalitách väčšiny z nich by sme radšej pomlčali. Ōkami je však úplne odlišný prípad.

Ōkami je predposlednou hrou štúdia Clover, ktoré bolo po rozpačito prijatom titule God Hand nútené zatvoriť svoje brány nadobro. Toto dcérske štúdio Capcomu stalo za viacerými úspešnými titulmi, známymi najmä svojim špecifickým vizuálnym spracovaním. Grafická odlišnosť bola v ich prípade dvojsečnou zbraňou. Na jednej strane táto unikátnosť dokázala publikum zaujať. Hrám sedela a skvele dotvárala ich atmosféru. Na druhej strane však nedokázala pritiahnuť dostatočné veľké publikum na to, aby sa štúdio uživilo.

Vyššie spomínané vlastnosti do bodky platia aj pre titul Ōkami. Táto maľovaná záležitosť vyšla prvýkrát na PS2 v roku 2006. Zbierala vysoko nadpriemerné hodnotenia a medzi jej hlavné plusy patrila vtedy neopozeraná cell-shadová grafika. Napriek svojim kvalitám bol titul komerčne neúspešný. Nepomohli ani následne porty na Nintendo Wii, ani na PlayStation 3. Keďže momentálne žijeme v dobe remakov, remasterov, či rebootov, tak si niekto vysoko postavený vymyslel, že by si aj tento dvanásťročný titul zaslúžil nový vylepšený 4K kabátik. My sme však len radi, lebo tak kvalitných a pamätných titulov ako Ōkami je málo. Hra sa navyše tentokrát dostala aj na ostatné platformy a po prvýkrát si ju môžu užiť aj majitelia PC a Xboxov.

Dôvodov, prečo sa Ōkami viedlo inak u recenzentov než v predajoch je hneď niekoľko.  Jedinečná štylizácia, zasadenie titulu a v konečnom dôsledku ani herné mechaniky neboli ideálnymi ingredienciami pre masový úspech tohto vtedy neznámeho titulu. Neberte ma zle, svet Ōkami je nádherný, hýri farbami a jeho objavovanie vás baví. Je však nad slnko jasné, že ani zďaleka nemôže sadnúť každému.

Dej hry sa odohráva vo svete inšpirovanom japonskou históriou a mytológiou. Prítomnosť japonského folklóru je cítiť všade a grafika ako maľovaná iba napomáha vášmu podvedomiu vcítiť sa do tejto atmosféry. Štylizované hry často starnú lepšie a tak „jednoduchý“ upgrade do 4K dokáže starý titul oživiť do takej miery, že máte pocit ako by ste hrali čerstvo vydanú novinku. Zhrnuté a podčiarknuté – grafika zreje ako víno, je plynulá a pre nováčikov sveta Ōkami dokáže ponúknuť aj po celej dekáde nevídaný zážitok.

Avšak vráťme sa k samotnej  hre a pozrime sa bližšie na príbeh. Ako inak, pôjde o záchranu sveta, no jej priebeh bude značne iný ako pri ostatných hrách. Už len hlavná postava je úplne iná ako by ste čakali. Ocitnete sa totižto v koži bohyne slnka Amaterasu, ktorá na seba zobrala podobu bielej vlčice. Vašu takmer šesťdesiathodinovú púť nádherným svetom teda budete prechádzať na štyroch nohách.

Samozrejme, ako každý správny hrdina musíte mať aj svojho kamaráta na cesty a tým je Issun. Nakoľko vlci nevedia rozprávať, vašimi ústami bude v tomto prípade vyššie spomínaný partner, ktorého by ste sa však najradšej zbavili pri pri najbližšej možnej príležitosti. Issun, aj keď sem-tam vypustí nejakú vtipnú hlášku, patrí, aspoň z môjho pohľadu, medzi jednu z najotravnejších postáv vo videohernej histórii. Má neustálu potrebu niečo hovoriť a komentovať, čo vedie k nekonečným rozhovorom.

Využijem tento oslí mostík, ktorý ma navádza k jednému z najväčších problémov hry. Hra totiž obsahuje enormné množstvo textu, čo môže byť problém aj pre tých tých, ktorí majú bežne radi podobne “ukecané” RPG. Tomu úplne nepomáha ani fakt, že postavy nie sú nadabované, aspoň nie v pravom slova zmysle, a vydávajú iba akési nezmyselné zvuky. Ak sa však cez tento „dabing“ prenesiete, čakajú vás dlhé hodiny zaujímavého a atmosférického príbehu, kde sa poväčšine budete usmievať vďaka vtipným a milých situáciám odohrávajúcim sa na obrazovke. Samozrejme, pri takto epickom príbehu dôjde aj k pochmúrnejším situáciám a možno vyroníte aj nejakú tú slzu.

Na koniec dlhého príbehu vás hra dovedie naozaj zábavnými a variabilnými cestičkami. Ōkami je v podstate akčnejšie ladenou adventúrou, kde sa v príbehu posúvate postupným odomykaním nových vzorov pre váš štetec. Áno čítate správne, stredobodom príbehu je čarovný štetec, Celestial Brush. Kontext takéhoto predmetu do maľovaného sveta sedí naozaj dobre a jeho využitie má opodstatnenie nie len ako prvok hrateľnosti, ale vo veľkej miere sa mu venuje aj príbehová stránka.

Poďme však pekne poporiadku. Ōkami funguje na princípe hier zo série The Legend of Zelda, kde je kľúčom k vyriešeniu väčšiny problémov v danom dungeone jedinečný predmet, ktorého vlastnosti vám pomôžu v ďalšom postupe. Túto funkciu v Ōkami plnia vzory, ktoré ručne kreslíte na špeciálne plátno. To môžete vyvolať kedykoľvek počas hry stlačením príslušného tlačidla. Vzorov je dokopy trinásť a získavate ich po porazení bossov v dungeonoch. Vami nakreslená bomba má využitie ako v súbojoch tak aj v objavovaní sveta. Nakreslíte horizontálnu čiaru počas súboja – vášho nepriateľa to zraní viac ako len bežný útok. Štetcom budete môcť taktiež dokresľovať mosty, vďaka ktorým sa dostanete do dovtedy nedostupných oblastí. Aj keď to na prvý pohľad môže pôsobiť zvláštne, manuálne kreslenie vás ani po tak dlhom dobrodružstve ako je Ōkami neomrzí.

Oblasťou kde však hra mierne zaostáva, je zvuková stránka. Ako som spomínal vyššie, zvuky, ktoré postavy vydávajú, budú zrejme pre masového hráča len veľmi ťažko počúvateľné. Väčšinu času som s tým nemal výraznejšie problémy, no párkrát som si už aj ja povedal, že by bolo lepšie, ak by sa celá hra zaobišla aj bez tohto zvláštneho dabingu. Je nespočetne veľa diskusií na rôznych fórach, kde sa fanúšikovia sťažujú práve na tento aspekt a tak sa očakávalo, že možnosť stíšiť tieto zvuky bude v najnovšej verzii prítomná. Nanešťastie, opak je pravdou.

Hudobná stránka je na tom podstatne lepšie. Soundtrack je príjemný a dokonale dotvára atmosféru starovekého Japonska. Nepatrí síce medzi to najlepšie čo ste kedy počuli a určite si ho nebudete púšťať stále dookola, ale rozhodne neurazí. K hre sedí, atmosféru dotvára vynikajúco a čo je podstatné, neopočúva sa počas celej hernej doby.

Ōkami HD je pre mňa i napriek popísaným záporom veľmi príjemným návratom do minulosti. Je to jedna z hier ktorá má dušu a isté čaro. Spočiatku ma napadali myšlienky, že výnimočnosť titulu a jej pomyselné špeciálne miesto v mojej hernej sieni slávy je spôsobené najmä časom a nostalgiou. Nakoniec však môžem s istotou vyhlásiť, že Ōkami je jedinečné a ojedinelé umelecké dielo s vyšperkovanou hrateľnosťou, a to aj po viac ako desiatich rokoch.

Nenechajte si teda tento úžasný skvost znechutiť maličkosťami a prinúťte sa dostať cez počiatočnú polhodinu, ktorá je vyložene nabitá textom.  Čakajú vás totiž hodiny zábavy a dovolím si tvrdiť, že ide najvydarenejší klon série Legend of Zelda, aký zatiaľ vyšiel. Sám som sa pri hraní niekoľkokrát prichytil pritom ako sa usmievam nad situáciou prebiehajúcou na obrazovke. Ak ste teda Ōkami z nejakého dôvodu doteraz nedali šancu, HD remaster tohto titulu vám ponúka jedinečnú príležitosť napraviť tento nedostatok.

Ōkami HD - Čarovné dobrodružstvo
Okami HD je nádherné dobrodružstvo, ktoré si zaslúži podstatne viac pozornosti ako sa mu zrejme dostane. Pre fanúšikov netradičných herných zážitkov a hrateľnosti podobnej sérii The Legend of Zelda ide o jasnú povinnosť.
  • Nádherná a nestarnúca grafika tentokrát v 4K
  • Nadčasová a zábavná hrateľnosť
  • Hra srší optimizmom na každom kroku