Life is Strange: Before the Storm je epizodickou adventúrou zapĺňajúcou prázdne miesto, ktoré vzniklo po jeho predchodcovi od štúdia Dontnod Entertainment. Čo sa dialo v Arcadia Bay pred búrkou a kto je vlastne Rachel Amber? Dokázali noví tvorcovia z Deck Nine ponúknuť vytúžené odpovede a zmysluplne uzavrieť svoje snaženie, ktoré úspešne načali prvou epizódou?

Život je občas naozaj čudný. Prináša krásne chvíle, no aj momenty kedy je človeku najhoršie a klesol na samotné dno. Dá sa povedať, že do podobnej situácie sa dostala aj Chloe Price. Štrnásťročnej tínejdžerke sa v momente zrútil celý svet, keď jej otec umiera pri autonehode. Dovtedy skvelá žiačka, milovaná dcéra, šťastná rodina, všetko v momente fuč. Akoby toho nebolo málo, jej najlepšia priateľka Max Caulfield sa odsťahuje na druhý koniec Ameriky.

Chloe sa uzatvára pred svetom a bojuje s nepochopením okolia a rodiny, samotou, smútkom aj hnevom zároveň. To vyústi do jej totálnej transformácie z milého dievčaťa na flegmatického výstredného rebela, ktorý má potrebu nenávidieť celý svet. Skúša cestu ľahkých drôg, jej záujem o všetko čo doteraz pre ňu malo cenu opadáva a jej charakter zvádza silný vnútorný boj. Dostáva sa na okraj spoločnosti rovesníkov. Konflikty s matkou a jej novým priateľom, ani problémy v škole na seba nenechajú dlho čakať.

Tvorcovia si na mušku berú aj otázku sexuality, sily osudu a existenciu jednotlivca v modernom svete. Práve tieto ťažké životné témy a situácie rieši Life is Strange: Before the Storm a pomáha tak dotvárať jednu z najzaujímavejších herných postáv posledných rokov.

Life is Strange: Before the Storm je prequelom Life is Strange z roku 2015. Odohráva sa 3 roky pred udalosťami prvej hry a preberáme postavu Chloe Price v čase keď ma už 16 rokov. Ak ste príbeh Life is Strange absolvovali celý, určite to vo vás zanechalo stopy, po ktorých sa možno dívate na svet trocha inak. Mnoho hráčov si túto hru doslova zamilovalo a vznikla okolo nej silná komunita fanúšikov, ktorá stále produkuje nové teórie, či videá.

Čo sa týka samotnej hrateľnosť, tá sa ani tentokrát výrazne nezmenila a evokuje modernejšiu Telltale tvorbu typu The Walking Dead. Aj keď sa tieto hry oficiálne klasifikujú ako adventúry, pravdou je, že s pôvodnými adventúrami 90. rokov majú spoločného len veľmi málo. Ich základom je skúmať jednotlivé prostredia a v dialógoch rozvíjať vzťahy medzi postavami a tým sa posúvať v príbehu. Práve o tom je tento projekt. Ak čakáte tony prázdnych nábojníc, nejaké náročnejšie hádanky, alebo rýchlu akciu, tak rovno utečte. Na druhej strane, ak hľadáte zaujímavý príbeh s dôrazom na postavy a veľmi voľné až oddychové tempo hrania, toto je hra určená pre vás.

Vývoj titulu bol tentokrát poznačený štrajkom herných dabérov. Pre hru to znamenalo, že ikonická Ashley Burch bola automaticky mimo projektu. Hlavnú úlohou tak po nej zdedila speváčka a herečka Rhianna DeVries, ktorá sa zhodou okolností podieľala aj na motion capture. Ani na príbehu nepracoval pôvodný tandem spisovateľov. Kartami nepochybne zamiešala aj informácia o tom, že dej bude rozložený len do 3 epizód. Isté obavy tak boli logicky na mieste. Noví vývojári z Deck Nine však v tejto neľahkej situácii kľučkovali bravúrne a po prvom veľmi kvalitnom traileri sa tieto obavy rozplynuli.

Na návrat do Arcadie Bay som sa úprimne tešil. Rhiannin/Chloin hlas je minimálne rovnako skvelý ako ten pôvodný a miestami som mal dokonca dojem, že ho i prekonáva. Jeho farba hlasu je každopádne veľmi podobná a voice acting mi prišiel úplne prirodzený od prvej vety. Čo nás dostáva k charakterom a postavám, na ktorých celá hra stojí. Kým minule Chloe hrala druhé husle ako Maxin sidekick  – a treba povedať, že všetky scény si s obrovským prehľadom kradla pre seba – teraz dostáva úlohu vedľajšej postavy Rachel Amber, ktorá je hnacím motorom príbehu predošlej hry.

Chloe je odpadlík spoločnosti a rebel, Rachel je pravý opak. Žiariaca hviezda všade kam príde, každým milovaná, ukážkový študent so skutočne podmanivou osobnosťou, ktorú si je veľmi ľahké zamilovať. Je minimálne rovnako kvalitným charakterom ako hlavná postava, no hráča si získava úplne iným prístupom. Spolu tvoria mimoriadne silné duo, ktoré sa výborne dopĺňa po každej osobnostnej stránke. V momente keď sa spolu objavujú na scéne, budete hltať ich repliky jedna radosť.

Rovnako sa však kladie dôraz aj na reč tela a spolu tento celok výborne rozvíja ich vzťah. Každá scéna keď je táto dvojka spolu, je minimálne o ligu vyššie ako všetky ostatné a dodáva dianiu úplne novú dynamiku aj keď len nečinne sedia. Chloenmu charakteru síce možno vyčítať až prílišnú “hru” na rebelku, hlavne vo vzťahu s matkou a jej priateľom a je pravdou, že chvíľami to pôsobí trocha nútene, no tá hranica je stále tolerovateľná. Naopak Rachel pôsobí úplne autenticky a tým je možno o niečo silnejšou postavou než jej priateľka.

Zo zvyšných charakterov by som akurát mierne vytkol stvárnenie postavy Davida, ktorý naozaj prehnane tlačí na pílu. Zvyšok osadenstva však už perfektne zapadá do nastavenej kvality. Postavám je veľmi ľahké uveriť ich motivácie, pretože netvoria plytké nádoby. Ak ovplývate aspoň trochou empatie, dokonale dokážete pochopiť bolesť Chloe a kúsok vášho srdca vám musí ukradnúť aj Rachel – obe totiž tvoria charakterovo lepšie postavy ako Max.

Na druhej strane, príbeh trocha pokrivkáva, aj keď nie je vyslovene zlý. Absencia autorov prvého príbehu Jean-Luca Cana a Christiana Divina je tu znateľná. Grandióznosť, mystika a pozadie Life is Strange v Before the Storm skrátka nehrá prím, aj keď koniec epizódy Awake naznačuje niečo viac. To tvrdili aj tvorcovia, ktorí chceli hlavne riešiť vzťah medzi hlavnými protagonistkami a vlastne vysvetliť prečo je Rachel Amber v príbehu dôležitou postavou. To ako sa to medzi nimi nakoniec vyvinie, záleží len na hráčových výberoch v dialógoch. Tým je aj motto hry – na vašich rozhodnutiach záleží – a naozaj je možné výrazne ovplyvniť niektoré momenty v príbehu.

Absencia špeciálnych schopností síce neprekáža, ale i tak to mierne zamrzí.  Manipulácia s časom totiž posúvala predošlú hru na trochu inú úroveň a bola zaujímavým spestrením. Ani pôvodný príbeh sa tým pádom, bohužiaľ, neposúva nikam. Zásadnejších odpovedí na otázky nastolené v minulej hre sme sa skrátka nedočkali. To už možno štúdiu vyčítať, pretože sa rozhodne mohlo aspoň pokúsiť vystúpiť z komfortnej zóny a využiť potenciál, ktorý mali v rukách.

Aj keď čas už tentokrát neovplyvňujeme, hlavná postava dostala do vienka aspoň schopnosť “backtalk”. Ide vlastne o vyhovorenie sa z nepríjemných situácií a dosiahnutie cieľa skrz dialógové možnosti. Avšak táto minihra sa dostáva k slovu len veľmi málo. Zamrzí i absencia nejakej väčšej interaktivity. To však nemusí byť nutne chybou, pretože hráča nič nevytrháva z ponorenia do hrania. Každá z 3 epizód vám každá zaberie okolo 3 hodín.

Škoda, že kvalita epizód je trochu nekonzistentná. Mnoho fanúšikov vyčítalo prvej epizóde pomalší štart avšak o to lepšie je jej zakončenie. Druhá epizóda je kvalitnejšia, hlavne jej posledná tretina a zakončil ju chytľavý cliffhanger. Mal som však pocit,  akoby sa v štúdiu v procese tvorby príbehu po prvej epizóde zľakli veľkého sústa z komplexnosti príbehu. Stavili tak len na rozvoj vzťahu hlavných postáv. Na obrovskú škodu je posledná epizóda s podnázvom Hell is Empty miernym sklamaním. Jej kvalita kolísa a aj keď ponúka odpovede na nastolené otázky v rámci Before the Storm, jej hnací motor je slabší. To je však spôsobené tým, že v tvorcovia museli v podstate napojiť príbeh na pôvodnú hru a príbehový kanón nedovoľoval mnoho vybočení. Paradoxne najlepšie časti ponúkajú až epilógové nehrateľné scény.

Ako je na tom technická stránka? Grafika je naozaj to posledné, na čo sa kládol dôraz. Nepôsobí rušivo, aj keď textúry mohli byť tu a tam ostrejšie a to hlavne na vedľajších postavách a okolí. O nejakých hlbších grafických nastaveniach a vychytávkach tak vlastne už ani nemôže byť reč. Čo mi však už mierne kazilo dojem z hry, sú animácie. Lip sync je na tom síce dobre, no prepadávanie textúr postáv cez iné nepôsobí najlepšie. Úplne najhoršie sú snáď pohyby chôdze, ktorá občas vyzerá ako “moonwalk” a postavy prešmykujú na mieste a tu a tam sa niekedy aj v krátkych momentoch hýbu neprirodzene. To však hre v konečnom dôsledku i tak radi prepáčite.

Navyše, nahor ju ťahá i hudobná zložka a, samozrejme, bezkonkurenčný dabing, ktorý výborne zachytáva emócie postáv. O kvalitnú hudbu sa postarala indie folková skupina Daughter. Samostatné skladby sa počúvajú veľmi dobre, no ak ich spojíte s tým čo hráte – dostávate skvelý mix, ktorý dokonale dotvára atmosféru hrania a poľahky prekonáva aj originál.

Life is Strange: Before the Storm rozhodne nie je dokonalou hrou. Vzhľadom na to, že ide o fanúšikmi vyprosený titul a fakt, že na tejto hre pracovalo málo skúsené štúdio, ide o vydarený celok, ktorý nerobí vôbec hanbu. Dôležité však bude i to, s akými očakávaniami sa budete ponárať do tohto prequelu. Ja som sa tešil hlavne na väčší priestor hlavnej postavy a tu som neostal sklamaný. Originál rozhodne neprekonáva a sú tu vidieť určité rozdiely v kvalite príbehu. O ten však Coloradskemu štúdiu išlo až v druhom rade.

Znateľná je o niečo komornejšia atmosféra a celkovo je cítiť, že ide o stávku na istotu. Lenže súčasne je cítiť aj veľkú pokoru a svedomitosť s akou sa Deck Nine postavili k tomuto projektu. Pretože aj keď vám nevyrazí dych , priestoru na prešľapy bolo mnoho a dodať túto kvalitu nebola samozrejmosť. Ak ste fanúšikom tejto značky, návrat do Arcadie Bay si pravdepodobne zamilujete. Toto mestečko totiž nestratilo nič zo svojho čara ani po dvoch rokoch a jeho atmosféru sa podarilo zachytiť briliantne. Na mňa príbeh pred búrkou pôsobil priam magicky a hranie som si užil. A hoci sa primárne rieši len vzťah medzi hlavnými postavami a okolité dianie je hlboko v úzadí, osobne mi to neprekážalo.

Jediné čo ma veľmi mrzí je, že s Arcadia Bay, Chloe, Max, Rachel či Frankom a ostatnými postavami sa už zrejme nikdy nestretneme. Každopádne, ak hľadáte oddychovú záležitosť s dôrazom na postavy, Life is Strange: Before the Storm je pre vás tou pravou voľbou. Priaznivá je aj cena hry a pre fanúšikov prvého dielu je táto hra “hella ride”.

Posledné zbohom nám však definitívne pripraví až bonusová epizóda Farewell s pôvodnou hereckou zostavou Max a Chloe, ktorá bola odsunutá na rok 2018 bez konkrétneho dátumu vydania. Už teraz sa tešíme a smútime súčasne.

Life is Strange: Before the Storm - Strhujúca hella jazda
Famózne, emocionálne, dojímavé, smutné, radostné, drvivo uveriteľné ...osudové. To je Life is Strange: Before the Storm.
  • Postavy a atmosféra