Od vydania titulu SpellForce 2 ubehlo už jedenásť rokov. JoWood spolu zo štúdiom Phenomic spoločne vytvorili druhé pokračovanie tejto série spájajúcej prvky žánrov RTS a RPG. Ak by však dnes hľadali tieto štúdia, mali by ste to márne. Pomyselnú štafetu tak prebrali do svojich rúk vývojári zo spoločnosti THQ Nordic v spolupráci s menej známymi Grimlore Games. Práve vďaka ich spolupráci si môžeme dnes vychutnávať už tretie pokračovanie tejto série.

SpellForce 3 predstavuje titul, na ktorý čakal nejeden fanúšik RTS hier. Ak chcete vytvoriť kvalitnú kombináciu prvkov RTS a RPG, tak musieť vedieť čo robíte a ako to robíte, inak len pôjdete hlavou proti múru. Aký je teda výsledok tohto koláča? Všetko potrebné si povieme nižšie.

Príbeh nesklame

Príbeh vás vezme do dávnych čias, ktoré sa odohrávali viac ako päťsto rokov pred udalosťami prvého dielu. Takmer rozprávkový svet Eo čelí ťažkým časom. Môže za to občianska vojna, ktorá pohltila celé univerzum. Zlovoľný mág známy ako Isam Tahar vedie povstanie štyroch šľachtických rodov proti právoplatnej kráľovnej Ayelith. Ani silné vojenské jednotky povstalcov neboli dostačujúce a onedlho došlo k porážke povstalcov. Tieto udalosti si vyžiadali vysoké straty na oboch stranách frontu. Nikto vtedy neoslavoval víťazstvo, kedže konflikt oslabil všetkých zúčastnených. Tento fakt sa negatívne podpísal na fungovaní celej ríše.

V tejto neľahkej situácií sa ujímate vedenia malej špeciálnej jednotky. Do boja týchto hrdinov vedie známy Sentzen Norim, ktorý dostal od koruny jasný cieľ – nájsť tajomné artefakty a zabiť všetkých zradcov, ktorí unikajú pred spravodlivosťou.

Krátko po úvode do hry sa ocitnete vo výprave, počas ktorej odhalíte tajný rituál. Avšak na scénu prichádzate neskoro a mág Isam Tahar obetuje skoro všetkých účastníkov. Zachrániť sa vám podarí len jedného. Táto osoba kľačí na zemi a na hlave má ľanové vrece. Predtým ako Sentzen Norim zloží vrece s tváre tejto postavy, máte možnosť zvoliť si jej krstné meno, vzhľad, základné štatistiky a tri so šiestich bojových špecializácií.

V momente, keď dokončíte úpravu vašej hlavnej postavy, SpellForce 3 vás vyšle do sveta plného zabíjania, mágie, náboženských nepokojov, politických machinácií a mnohého ďalšieho. Svoju cestu začínate v hlavnom meste ríše, kde dostanete od svojho mentora úlohu, v rámci ktorej musíte viesť vyšetrovanie zamerané na novú smrtiacu chorobu, ktorá sa začala postupne šíriť v celom kráľovstve.

Dejová línia je spracovaná pomerne slušne. Rozprávanie má dynamiku, hrdinovia počas cesty spolu aktívne komunikujú, čo dodáva realistickejší pocit z hrania. Kampaň je rozdelená do viacerých odlišne veľkých lokalít, ktoré vám ponúknu dostatok priestoru na niekoľko hodín hrania. Podľa môjho názoru budú spokojní hlavne nadšenci klasických RPG, kedže v hre sa väčšinou objavujete v bojových situáciách, ktorú tvorí skupina hrdinov. Nečakajte veľkolepé bitky o stovkách jednotiek.

Postavy zaujmú

Pozitívnou stránkou hry sú, okrem iného, aj hlavné postavy a ich možnosti úpravy. Ak sa pozrieme bližšie na osobnosť jednotlivých postáv, zistíme, že majú slušne navrhnuté vlastnosti a celkovú osobnosť, ktorú dotvára dobre spracovaný dabing. Za ten sa vývojári naozaj nemusia hanbiť. Zaujímavosťou je fakt, že hlas jednému z protagonistov SpellForce 3 prepožičal Doug Cockle, ktorého budú poznať fanúšikovia RPG série Zaklínač ako Geralta z Rivie.

Počas hry budeme mať možnosť ovládať až štyroch hrdinov, ktorých môžete ľubovolne meniť len počas prechodu z mapy na miesto vašej misie. Skupina reaguje na váš povel myši – na nepriateľa môžete pravým tlačítkom zaútočiť, alebo si môžete otvoriť menu, v ktorom môžete spustiť celý rad akcií. Každý z hrdinov disponuje unikátnym stromom schopností, ktoré sa značne prejavujú počas bojov.

Môžete sa rozhodnúť či vaši hrdinovia budú klasickými bojovníkmi, lukostrelcami, alebo mágmi rôznych druhov. Ak budete chcieť využiť napríklad kúzlo, váš hrdina musí disponovať dostatkom many, ktorá sa obnovuje postupne, tak ako aj zdravie postavy.

Svoju nezastupiteľnú úlohu má rovnako aj vaše vybavenie, ktoré môžete nájsť v truhliciach,  v troskách vypálených miest a, samozrejme, aj ako korisť po mŕtvych nepriateľoch. Existujú pomerne silné artefakty, ktoré môže použiť len postava spĺňajúca potrebné štatistiky postavy, napríklad sila, obratnosť, sila vôle a podobne.

Každá zbraň, alebo vybavenie v sebe ukrýva rôzne úrovne výnimočnosti a napríklad legendárna verzia vybavenia so sebou prináša naozaj zaujímavé bonusy. Je naozaj dôležité akú zostavu hrdinov si so sebou vezmete do misie. Štandardná schéma by mala obsahovať: lukostrelec, bojovník, mág a liečiteľ, avšak nič vám nebráni v tom, aby ste experimentovali a skúšali nové zaujímavé kombinácie.

Menej stratégie, viac RPG

V prípade ak počas hry nestíhate adekvátne reagovať, alebo si len chcete vychutnať daný okamih, hru si môžete spomaliť, alebo ju úplne zastaviť. Osobne mi v SpellForce 3 trochu chýbal väčší strategický nádych. V predošlých dvoch sériach hry sme sa mohli do sýtosti nabažiť strategických prvkov hry, no teraz tomu už tak nie je.

V prvej polovici príbehu sa budovanie základne a výroba jednotiek dostávajú k slovu len veľmi zriedkavo. Pokiaľ aj budete mať túto možnosť, rátajte s tým, že bude oklieštená. Ak vám to hra dovolí, budete môcť prostredníctvom strategického menu vytvárať drevorubačov, lovcov a tak ďalej. Aby ste mohli zväčšiť svoju armádu, budete musieť na určitých miestach dobývať a obsadzovať sektory. Tento mechanizmus hry je pre sériu SpellForce novinkou. Výstavba je často obmedzená len na produkciu toho čo je potrebné pre vytvorenie určitého množstva jednotiek.

Neskôr sa k slovu dostane aj dôležitosť vašej základne, no ,bohužiaľ, v rozsahu na ktorý sme boli zvyknutí z predošlých dieloch to nebude. Pre mňa je tento fakt trochu sklamaním, kedže z minulosti som si obľúbil túto jedinečnú kombináciu RPG a RTS. V treťom pokračovaní je jasne vidieť, že autori sa sústredili na RPG aspekty hry a tie strategické dali mierne do úzadia.

Multiplayer neabsentuje

Myslím si, že ak úspešne absolvujete celý príbeh na strednej, alebo vyššej obtiažnosti, budete zrejme ovládať väčšinu herných strán. Nič vám teda nebude brániť v tom, aby ste si zmerali svoje sily aj v multiplayeri. Ten využíva šesť rôzne koncipovaných máp, ktoré sú pripravené pre dvoch až šiestich hráčov. Okrem bežného režimu si môžete zvoliť aj takzvaný kooperačný mód, v ktorom sa s vašim kamarátom staráte o jeden celok. To v praxi znamená, že napríklad jeden hráč ma na starosti hrdinov a ekonomiku a druhý zabezpečuje produkciu jednotiek a bežných bojovníkov. Ak nepatríte k fanúšikom klasického multiplayeru, môžete si spomínané lokality vyskúšať zahrať proti umelej inteligencii, ktorá je vcelku slušná.

Bojové nasadenie

Vybrať si budete môcť z troch frakcií. O vašu pozornosť sa budú uchádzať šľachetní ľudia, zbesilí orkovia a sofistikovaní elfovia. Ako to už býva zvykom, každý jeden národ vám poskytne rôzne koncipovanú paletu jednotiek, hrdinov a budov. Kedže hra neobsahuje siahodlhé typy jednotiek, vývojári mali jedinečnú možnosť vytvoriť prirodzenú rovnováhu medzi skupinami vojakov. To sa im podľa môjho názoru podarilo pomerne dobre.

V súčastnosti nájdete v radoch ľudskej rasy pestré spektrum pechotnej armády, ktoré je skoro vo všetkých ohľadoch nadpriemerné. V posledných misiách hry  vám SpellForce 3 ponúkne plošne orientovaných mágov, zbojov ovešaných šampiónov a zaujímavých paladinov, ktorý sa po ich skonaní môžu vrátiť do boja.

Ak vám vyhovuje viac ofenzíva, tak odporúčam využiť služby Elfov. Ich jednotky sa predovšetkým skladajú z agilných lukostrelcov a ďalekonosných vojnových strojov, ktoré sú schopné zabíjať nepriateľov na väčšiu vzdialenosť. V neskorých etapách vám táto armáda poskytne zimných mágov, druidov a elitných lesných bojovníkov, ktorých pred útokmi bráni ich viera v prírodu.

Pre hráčov, ktorí milujú agresívnejšiu bojovú taktiku pripravili vývojári brutálnych orkov, ktorých nie je ľahké zastaviť. Ich odolná kontaktná pechota v kombinácií s bojovou jazdou môžu zapríčiniť veľké straty na strane nepriateľov. Tesne pred koncom hry SpellForce 3 dáva týmto zeleným stvoreniam prístup k dvom druhom vojnových trollov, šamanovi a ohyzdnému bubeníkovi, ktorý dokáže svojim bubnovaním poriadne naladiť svojich bratov. Odporúčam si zvoliť orkov v prípade ak sa nebojíte divokejších akcií, v ktorých ľahko môžte stratiť prehľad.

Grafické spracovanie

Vývojári prijali výzvu dnešnej doby, ktorá čoraz viac kladie vyššie nároky na požiadavky vášho počítača. SpellForce 3 je pomerne kvalitne optimalizovaná hra, ktorú môžete nastaviť aj na tie najvyššie detaily a plynulosť tým výrazne netrpí. V priebehu hry som prakticky neznamenal FPS poklesy. Vzhľadom na príjemný vizuál som skrátka čakal určité problémy, ale tie sa, našťastie, nedostavili. Rovnako ako grafické prevedenie hry ma potešila aj úroveň ozvučenia. Väčšinu času som bol milo prekvapený z hudby, ktorá sa menila v závislosti na situácií a dodávala tak povestnú čerešničku na torte na celom hernom zážitku.

Jeden bug?

V porovnaní s grafickým spracovaním sa tím vývojárov zatiaľ veľmi dobre nevysporiadal s prítomnosťou bugov, ktorých je v hre stále pomerne dosť. Aj preto sa pravidelne snažia hru dopĺňať novými updatmi, aby minimalizovali prítomnosť chýb, ktoré vám môžu znepríjemňovať jej priebeh. Častým zdrojom problémov sú napríklad aj hlavné postavy. Môže sa stať napríklad aj to, že vediete rozhovor a hlavní protagonisti vám neodpovedajú, v dôsledku čoho nemôžete pokračovať ďalej. Jediným efektívnym riešením bol u mňa reštart celej misie. A to môže nejedného hráča poriadne “potešiť”. Je mi jasné, že tento problém bude s prichádzajúcimi aktualizáciami odstránený, no v aktuálnom stave to dokáže pokaziť radosť z hrania.

Vydarený návrat legendy?

Nový projekt z dielne Grimlore Games a THQ Nordic rozhodne nemožno považovať za klasickú stratégiu, kedže v ňom väčšinou prevládajú prvky RPG. Minimálne milovníci klasických RTS hier nenájdu v SpellForce 3 to pravé orechové.

Špecificky nezacieleným hráčom však hra môže ponúknuť nevšednú hrateľnosť, rozsiahly herný svet, príjemný vizuál a celkom dobre zvládnutú technickú stránku. Trochu zamrzí nie maximálne využitý potenciál, no ten bude podľa môjho názoru možné zúročiť aj dodatočne. No hoci chýba aj väčší počet frakcií, či rozsiahlejšie možnosti v oblasti budovania vašej základne, SpellForce 3 i napriek tomu odporúčam všetkým, ktorí nedajú dopustiť na kvalitnú kombináciu RPG a RTS hier.

SpellForce 3 - Dôstojný návrat legendy?
SpellForce 3 je slušným nástupcom svojho vydareného predchodcu a hoci niektoré prvky ustúpili do pozadia, stále sa jedná o kvalitný počin. Pokiaľ máte chuť na RPG skombinované s RTS, potom nešliapnete vedľa.
  • Grafické spracovanie, slušná optimalizácia
  • Kvalitný dabing a ozvučenie
  • Zaujímavý príbeh, kooperačný režim v multiplayeri