Register

A password will be e-mailed to you.

Pomerne náhle uzatvorenie vývojárskeho štúdia Visceral Games a ohlásenie radikálnej zmeny konceptu pôvodne akčnej adventúry zo sveta Star Wars nadnieslo jednu dôležitú otázku. Tá znie, či veľké spoločnosti, ako EA, či Bioware nezačali hrať príliš na istotu a či sa nezačali obávať, že sa im vývoj veľkých, čisto singleplayerových hier nevyplatí.

To tejto aktuálnej debaty nedávno priniesla svoj závažný príspevok aj Shannon Loftisová z Microsoftu, ktorá ma na starosti vydávanie exkluzívnych titulov na konzole Xbox. Shannon Loftisová totiž v rozhovore pre GameSpot vyhlásila, že je presvedčená, že AAA singleplayerové hry už nebudú vychádzať tak často.

Nemyslím si, že singleplayerové hry sú úplne mŕtve. Myslím si ale, že tvorba veľkej hry a rozprávanie rozsiahleho príbehu je už o niečo komplikovanejšie, než tomu bolo ešte v nedávnej minulosti. Hráči chcú neustále väčšiu a väčšiu vierohodnosť a chcú čoraz krajší vizuál a tomu zodpovedajúcu grafiku. Ale v tom prípade je ekonomická životaschopnosť singleplayerových hier komplikovaná. Je to dramatický a neustály vývoj herného trhu“ konštatovala Shannon v rozhovore pre GameSpot. Zároveň však dodala, že podľa jej názoru singleplayerové hry budú vychádzať aj naďalej, len to už nebude tak časté.

Vzhľadom na vysokú pozíciu, aku v Microsofte Shanon zastáva, si musíme uvedomiť, že sa vyjadruje diplomaticky a je potrebné čítať medzi riadkami. Jej slová sa dajú voľne preložiť aj tak, že vývoj hier stojí stále viac a viac peňazí a vývojári museli na tento trend už nejako zareagovať. Prvé lastovičky tohto nového prístupu vidíme už teraz, keď sa čoraz častejšie v singleplayerových AAA hrách objavujú mikrotransakcie. A na to ešte nedávno hráči neboli vôbec zvyknutí. Je jasne viditeľný súčasný nový trend, kedy už takmer všetky nové AAA hry obsahujú sociálne prvky a vydavatelia sa snažia čo možno najviac prepojiť on-line komunitu.

Ešte tvrdšie vyjadrenie k tejto téme priniesol bývalý zamestnanec Bioware Manveer Heir, ktorý pracoval v štúdiu sedem rokov a na takých hrách ako Mass Effect 3 či Mass Effect: Andromeda. “Pre EA sú už singleplayerové hry mŕtve“, takto jednoznačne a bez obalu vyhlásil Manveer Heir v podcaste rádia Waypoint. Na rozdiel od Loftisovej sa síce môže Manveer Heir vyjadrovať oveľa voľnejšie a treba brať do úvahy, že ide o veľmi kontroverznú postavu, ale jeho slová nemožno len tak ignorovať.


Manveer Heir, ktorý odišiel (alebo bol vyhodený?) z Bioware v apríli 2017 za protibelošské rasistické výroky a obrázky navyše nedávno označil súčasné pracovné prostredie v Bioware za “toxické” a nepriamo odhalil aj čoraz silnejšie pretláčanie ľavicovej politickej agendy do Bioware hier.

Pre našu tému sú však dôležité najmä tieto jeho slová: “Musíte pochopiť to obrovské množstvo peňazí, ktoré je s mikrotransakciami v hre. Množstvo peňazí, ktoré sme zarobili iba tými kartovými balíčkami, bolo tak výrazné, že to je hlavný dôvod, prečo má Dragon Age: Inquisition multiplayer. A to je hlavný dôvod, prečo majú tak odrazu aj zvyšné produkty EA multiplayer, aj keď ho predtým nemali. Áno, je to preto, že sme na to jednoducho prišli a zarobili obrovské množstvo peňazí. Je to jednoducho výhodnejší opakovateľný príjem oproti jednorazovému príjmu. Prečo sme pridali kartové balíčky do Mass Effectu 3? Pretože tak prinútite ľudí, aby sa k hre stále vracali a platili, namiesto toho, aby len jednorazovo zaplatili za singleplayerový príbeh. Bolo to dobré rozhodnutie. Videl som ľudí, ktorí za multiplayerové karty Mass Effectu bez mihnutia oka utratili aj 15 tisíc dolárov.”

Za pozornosť určite stojí jeho komentár k pripravovanej hre Anthem od BioWare: „Ten titul, Anthem nevyzerá ako tradičná hra od BioWare, že? Pozrite sa ale na túto hru z pohľadu BioWare, teda štúdia, ktoré vlastní EA a z miesta, kde som pracoval sedem rokov. A pozrite sa na túto hru aj z pozície Visceralu, ktoré sa teraz zatvára a jeho nedokončená práca ide do štúdia vo Vancouveri. Keď sa na to pozriete dobre, uvidíte jasne, že lineárne singleplayerové AAA hry sú pre EA v tejto chvíli už mrtvé.

Bez ohľadu na tieto výroky musíme však konštatovať, že zatiaľ sú singleplayerové hry úspešné. Dôkazom sú aj niektoré pomerne nedávno vydané hry ako PlayStation 4 exkluzivita Horizon: Zero Dawn, Fallout 4 od Bethesdy, alebo Witcher 3: The Wild Hunt od CD Projektu RED. Napríklad aj u onedlho vychádzajúceho Wolfenstein 2: The New Colossus sa štúdio id Software venovalo naplno iba singleplayerovej kampani a multiplayer neobsahuje.

Určite treba uznať, že najmä mnohé licencie sú drahé a Electronic Arts za licenciu Star Wars iste dala poriadny balík peňazí. Vývoj veľkej hry z drahou licenciou určite stojí veľa, ale zároveň si EA zase trochu poškodila povesť, keďže mnoho fanúšikov sa tešilo na klasickú akčnú adventúru z populárneho prostredia Hviezdnych vojen. Zatiaľ však samotná hra nevyšla a tak sa dá stále dúfať, že avizovaná prestavba hry nebude tak radikálna.

Každopádne však vo vzduchu visí aj nepríjemná otázka, či si hráči za to všetko nemôžu aj sami svojou rozsiahlou finančnou podporou on-line mikrotransakcií a iných vecí, ktoré by inak hry nemuseli obsahovať. Veľké spoločnosti ako Microsoft, či EA iba prirodzene reagujú na ponuku a dopyt ako každý správny obchodník. Čo si myslíte o tomto trende vy?

Komentuj!