Séria The Sims je tu s nami už dlhých sedemnásť rokov. Zatiaľ najnovší diel s poradovým číslom štyri vyšiel už pred troma rokmi, no iba na PC. Nedávno sa však hráči konečne dočkali aj verzie pre herné konzoly. To ako sa hre darí a či vôbec hru je možné hrať aj bez pomoci komba klávesnica a myš, sa dozviete v dnešnej recenzii.

Sériu The Sims vám určite nemusíme predstavovať. Väčšina hráčov sa určite s touto značkou nepochybne stretla. Takže len v skratke – The Sims je simulátor života, ktorý si riadi sám hráč a určuje si osud svojich simíkov. Poďme si teda spoločne zahrať virtuálny život.

Čo nás čaká a neminie?

Po zhliadnutí úvodného videa a uplynutí dlhšieho loadingu, sa môžete pustiť do vytvárania postavy, poprípade celej rodiny. My sme pri výbere pohlavia zvolili to mužské a pustili sa do jednotlivých úprav, ako si možno pozrieť aj v priloženom gameplay videu. Znalcov série asi nečaká žiadne prekvapenie, no skutočne nie je problém vytvoriť si postavičku presne podľa svojho gusta.

Po vytvorení simíka vyberiete krajinu, ktorú bude obývať. Na výber sú v základnej verzii hry tri, a to Willow Creek, Oasis Springs a New Crest. Následne si vyberiete pozemok, kde mu môžete postaviť dom podľa vašich predstáv. Samozrejme, v rámci obmedzeného finančného rozpočtu. Nakoľko v hre nie je žiaden príbeh a je možné ju hrať v podstate donekonečna, len v krátkosti sa pozrieme na to, ako to asi funguje v praxi.

Každodenná rutina

Po zabývaní na novej adrese vás začnú okamžite navštevovať susedia a ak nezamkete dvere, tak vám bez problémov začnú behať po dome a správať sa podľa hesla “cíť sa ako doma”. Začnú si robiť niečo pod zub, zapnú si TV, usadia sa za počítač a tak podobne. Ak by to brali z pohľadu reality, nepôsobí to veľmi uveriteľne, no k sérii The Sims už tento prvok akosi patrí. Po zoznámení sa s nimi si môžete nájsť prácu, do ktorej budete chodiť pravidelne od pondelka do piatka. Počas dovolenky a voľných dní máte zase možnosť navštevovať fitnes centrum, či si zájsť do múzea. Popritom však nesmiete zabúdať ani na každodenné potreby ako je správna životospráva, alebo hygiena, skrátka aby sa váš simík cítil stále čistý a svieži.

Samozrejme, nemali by ste zabúdať ani na sociálny život, takže si cez chat, prípadne niekde v spoločnosti nájdete priateľov, aby vášmu simíkovi nebolo smutno a neprepadal depresiám. S priateľmi môžete robiť rôzne párty, pretože zábava musí byť, no nie? Činností ako tráviť voľný čas je, pochopiteľne, viacero. Môžete chytať ryby, doma pri počítači zdokonalovať svoje zručnosti v programovaní, čo môže napomáhať v práci a neskôr poviesť i k povýšeniu. Takto nejak vyzerá život v sérii The Sims. Zveľaďujete svoj majetok, učíte sa nové veci, trávite čas s priateľmi, rodinou a snažíte sa žiť plnohodnotne.

Stať sa milionárom a nechodiť pritom do práce?

Znalcom série The Sims určite nie je cudzí výraz “motherlode”. Ide o cheat, ktorý vám pridá 50 000 Simoleonov a funguje aj v konzolovej verzii hry. Skôr, ako si však povolíte cheaty, hra upozorní, že po ich aktivácii nebudete dostávať žiadne trofeje, poprípade achievementy. Je síce škoda kaziť si hru týmto spôsobom, no keď nechcete riešiť každodennú rutinu a trochu sa odreagovať, respektíve odviazať, je tu i taká možnosť.

Technická stránka neohúri, no ani nenahnevá

Vizuálne spracovanie je v zásade fajn. Tým nechcem tvrdiť, že by grafika bola zlá, no tu sa hrá skôr na štylizáciu. Pokiaľ na to pristúpite, nebudete sklamaní. Pekné spracované sú tiene, zvláštne sú odlesky vody v bazéne, a tak dookola. Je to taký štandard, ktorý neurazí, no ani nenadchne. Značka The Sims však nikdy nebola primárne o grafických orgiách, takže z tohto pohľadu nejde o žiadny problém.

Technický stav hry nie je vôbec zlý, ale menším prekvapením je, že pri zapnutej nápovede dokáže miestami rapídne klesať fps. Akonáhle ju však vypnete, hra by už mala bežať stabilne. Samotná nápoveda pritom nie je nijak zvlášť potrebná a to aj za predpokladu, že ste k  tejto sérii nejakým zázrakom dostali prvýkrát. Ďaleko viac zamrzí fakt, že konzolová verzia hry nemá českú lokalizáciu. O to viac, ak si uvedomíme nemilú skutočnosť, že tri toky stará PC verziu ju má.

Čo sa týka ovládania pomocou gamepadu, to je, našťastie, užívateľsky prívetivé a dá sa na neho zvyknúť v podstate ihneď. Spomeniem len niektoré prvky, nakoľko celú schému nájdete na nasledovnom obrázku. Tlačidlami L1 a R1 ovládate posuvník času (pauza, normal, zrýchlenie), Touchpad slúži na prepínanie medzi kurzorom a ukazovateľom, kde si následne jednotlivé položky prehadzujete šípkami na D-Pade. Šípkami hore a dole si môžete prepínať medzi poschodiami, poprípade šípkami doprava a doľava meníte priehľadnosť stien, respektíve ich úplné zmiznutie.

Je to stále zábava?

Každý máme svoje radosti a  starosti, tak prečo nedať bokom svoj reálny život a skúsiť si ten virtuálny? Hraním Sims 4 môžete stráviť naozaj veľa času a to platí špeciálne vtedy, ak sa rozhodnete ju rozšíriť o rôzne doplnky alebo expanzie. Tie si však, pochopiteľne, musíte zakúpiť a nie práve za malý peniaz. Jediným bezplatným stiahnuteľným doplnkom je vlastne iba Holiday Celebration Pack, ktorý je tematicky spätý s blížiacimi sa Vianocami. Zatiaľ je však pre konzolové verzie k dispozícii omnoho menej doplnkov ako v prípade PC verzie, čo je rozhodne škoda. Po troch rokoch od prvého vydania totiž nič nebránilo vzniku edície, ktorá by zahŕňala všetky doposiaľ vydané expanzie. Že tomu tak nie je, však asi nikoho neprekvapí a je viac než jasné, že EA chce týmto spôsobom ťahať z hráčov ďalšie peniaze. Čo je trochu smutné, ale u tohto giganta je to už dlhšiu dobu zvykom.

Dojmy z konzolovej verzie štvrtého dielu série The Sims sú trochu zmiešané. Hra pritom v základe vôbec nie je zlá a i keď som sa obával ovládania na DualShocku, tie sa, našťastie, rozplynuli takmer okamžite. Jej najväčším nedostatkom je to, že i napriek existencii množstva DLC a menších rozšírení, znova dostanete iba základnú verziu a čokoľvek navyše si musíte zaobstarať dodatočne. Ak sa s tým dokážete stotožniť, potom mi nerobí problém vám The Sims 4 odporučiť. Titul má totiž svoje nepopierateľné kvality, len toho obsahu skrátka malo byť viac.

The Sims 4 - Simulátor života dorazil na konzoly
The Sims 4 dorazili s trojročným meškaním aj na herné konzoly, no, bohužiaľ, nepriniesli nič nové, čo by toto oneskorenie ospravedlnilo. Hra je to však stále rovnako zábavná, akurát po obsahovej stránke skrátka mohla byť bohatšia.
  • Dobré ovládanie na Dualshocku
  • Slušná technická stránka
  • I keď je koncept hry mierne obohraný, stále je to dobrá zábava