Písal sa rok 2011, keď štúdio Team Bondi vydalo detektívnu adventúru L.A. Noire. Tá pridala do kuchárskej knihy videohier niečo úplne nové a ponúkla hráčom pohľad na skutočnú detektívnu prácu v povojnovom Los Angeles. Avšak napriek tomu, že L.A. Noire disponoval nespornými kvalitami, dole ho tiahle slabšie predaje. Rockstar Games a Team Bondi však po šiestich rokoch dostáli možnosť na menší reparát v podobe remasterovanej verzie.

Keď som si prvýkrát prečítal informáciu o tom, že L.A. Noire má dostať vylepšenú verziu, úprimne som sa potešil. Hru som si mal možnosť zahrať už v roku 2011, keď vyšla prvýkrát, no nemal som možnosť ju dokončiť. Preto som druhú šancu na vyskúšanie tejto skvelej detektívky iba privítal. Stojí vylepšená verzia za to?

L.A. Noire je detektívka s akčnými prvkami, ktorá sa odohráva v známom americkom meste Los Angeles a je zasadená do roku 1947. Sleduje príbeh policajného príslušníka Colea Phelpsa, ktorý má rozhodne vyššie ciele a ambície, než robiť strážnika v tomto nebezpečnom meste plného kriminálnikov. Dvere k práci skutočného detektíva sa mu znenazdajky otvoria, keď sa jeden večer spolu s kolegom nachádza v okolí miesta, kde sa odohral trestný čin. Cole sa spolu so svojim kolegom rozhodne vziať spravodlivosť do vlastných rúk a keďže je úspešný, povýšenie na seba nenechá dlho čakať.

Samozrejme, nezostane len pri jednom povýšení a postupne budete postupovať v hierarchii vyššie a vyššie. K tomu však budete musieť úspešne riešiť rôzne prípady.  Práve tie sú v hre stredobodom pozornosti. Celkovo je ich 26 a vy budete riešiť rôzne zmiznutia, krádeže, či vraždy. Na začiatku každého prípadu vás nadriadený klasicky oboznámi so základnými informáciami. Ďalej nasleduje návšteva miesta činu, kde musíte dôkladne prezrieť okolie a nájsť stopy, ktoré vás posunú vo vyšetrovaní. Táto fáza je mimoriadne dôležitá a každá indiácia môže byť kľúčom k vyriešeniu prípadu. Nechýba, samozrejme, ani vypočúvanie svedkov a jednanie na základe týchto indícií.

V rozhovoroch máte vždy tri možnosti, ako reagovať na vypočúvaného svedka. “Good Cop” je založený na priateľskom rozhovore bez zvýšenia tónu, či podozrenia. Táto možnosť sa väčšinou používa, keď svedkovi veríte. “Bad Cop” používate vtedy, ak naberiete podozrenie, že vám dotyčná osoba klame, alebo niečo tají, no nemôžete jej to priamo dokázať. Vtedy sa Cole nezdráha ani zvyšovať hlas. Treťou možnosťou je “Accuse”. Ak narazíte v rozhovore na informáciu, ktorá je vyložene v rozpore s tým, čo viete, môžete sa pokúsiť svedka priamo konfrontovať. Háčik je v tom, že to musíte priamo podporiť správne použitým dôkazom, čo nie je vždy až tak jednoduché.

Ako sa však dopracovať k priznaniu a ako zistiť kedy svedok klame a kedy hovorí pravdu? Vývojári z Team Bondi vypomohli technológiou MotionScan a vďaka skvele zapracovanému motion capture každej postavy tak môžete priamo pri výsluchu sledovať reč tela každého vypočúvaného. Mimika a často nenápadné gestá vás totiž vedia nezriedka naviesť na správnu cestu, nakoľko je často vidieť, či je vypočúvaný pokojný alebo nervózny. Možno to znie ako detail, avšak pre takú hru ako L.A. Noire je veľmi dôležitý. Nechcete predsa skončiť ako zlý policajt a obviniť nevinného.

L.A. Noire vám v niektorých prípadoch dokonca priamo ponúkne možnosť usvedčiť správne vinníka spomedzi viacerých podozrivých. Práve preto je zbieranie čo najväčšieho množstva stôp, informácii a indícii tak dôležité. Pokiaľ si nie ste istý, môžete sa na názor spýtať svojho kolegu, ktorý vám povie, čo si myslí on. Možnosti ako si dať veci do súvislosti tu tak je vcelku dosť. Pri samotnom výsluchu vám môže pomôcť aj “nápoveda”. Tú si odomknete vždy, ak usvedčíte svedka správne v každej jednej otázke. Následne si už len zvolíte bonus – odstrániť jednu z troch možností, alebo sa opýtať komunity, kde sa percentuálne ukážu pravdepodobnosti jednotlivých možností. Toto hodnotím ako veľké plus, môže vás to nejedenkrát dostať zo situácie, kde si nie ste úplne istí.

Popri riešení prípadov môžete v L.A Noire vykonávať aj vedľajšie aktivity. Medzi ne patrí hľadanie novín, ktoré vám cez nenápadne odkrývajú ďalšie časti príbehovej mozaiky, či riešenie menších trestných činov odohrávajúcich sa po celom meste. To prebieha tak, že vám dispečer oznámi okolnosti a je už len na vás, či túto výzvu prijmete, alebo ju odmietnete. Mne osobne sa tieto menšie prípady páčili a taktiež ma zaujal aj príbeh z tlače, o ktorom je však lepšie veľa neprezrádzať. Ak sa rozhodnete hru zahrať a chcete si ju vychutnať naplno, určite sa posnažte plniť aj tieto vedľajšie úlohy.

Mapa je v L.A. Noire pomerne veľká a hra sa vás v jednotlivých prípadoch nebojí posielať z jedného konca na druhý. Počas cesty mestom si môžete taktiež pozrieť rôzne pamiatky a známe budovy. Okrem vyšetrovania vás tu teda čaká aj množstvo jazdenia, ktoré sa však dá väčšinou preskočiť. Teda, s výnimkou automobilových naháňačiek a kondíciu si raz za čas precvičíte aj mimo auta, keď sa vám nejaký podozrivý rozhodne ujsť priamo pred nosom. V niektorých momentoch sa navyše nevyhnete ani prestrelkám. Tie sú spracované o niečo realistickejšie, ako v sérii Grand Theft Auto a i keď ich nie je až tak veľa, v hre majú nepochybne svoje miesto. Postupne získate prístup k pištoli, brokovnici, puške, alebo automatickým zbraniam v podobe samopalov. Prítomné su dokonca aj pästné súboje, ktoré sú spracované veľmi kvalitne. L.A. Noire vám tak skrátka ponúkne z každého rožku trošku.

Na konci každého prípadu vás čaká okienko s informáciami a hodnotením. Koľko stôp ste našli, koľko otázok ste správne vyhodnotili a podobne. Vidieť môžete aj to, akú škodu ste spôsobili na verejnom majetku. Možno je to drobnosť, no nakoľko aj toto to ovplyvňuje záverečnú známku, môže vás to donútiť hrať hru o niečo opatrnejšie, ako klasické mestské akcie.

Keďže sa jedná o vylepšenú verziu, medzi hlavné novinky patrí nový grafický kabátik. Ten ma však osobne trochu sklamal. nakoľko som nepostrehol žiadne zásadné rozdiely oproti pôvodnej verzii. Vývojári pritom sľubovali lepšie nasvietenie či ostrejšie textúry, no v realite to nijak výrazne nepocítite. Hra inak po novom, samozrejme, beží v rozlíšení 1080p a drží si stabilný počet snímkov za sekundu (30 fps), avšak dosť ma sklamalo vykresľovanie do diaľky. Aj s týmto sa autori určite mohli pohrať viac.

Medzi negatíva možno zaradiť aj viac-menej prázdne mesto. Áut je na cestách málo a to isté platí aj o chodcoch. Možno sa to zdá ako nepodstatná drobnosť, ale osobne si myslím, že nová generácia konzol by pokojne zvládla živšie mesto. Na druhej strane však treba pochváliť interiéry budov a výbornú zvukovú stránku. Samotný zvuk je kvalitný a čistý a dabing je vyložene vynikajúci.

Menším kameňom úrazu môže byť pre niektorých hráčov neprítomnosť českej lokalizácie. L.A. Noire totiž vyložene stavia na rozhovoroch a dialógoch a bez dobrej znalosti angličtiny si len veľmi ťažko dáte do súvislosti rôzne detaily, vďaka ktorým vám dá všetko zmysel Ak ju teda neovládate na pokročilej úrovni, určite si ku hre zaobstarajte pero, papier a slovník. Na jej priechod si inak vyhraďte minimálne 20 hodín, avšak počítajte s tým, že toto číslo sa môže podstatne navýšiť aj veďľajšími aktivitami.

Každopádne, hoci vylepšená verzia L.A. Noire neprináša žiadne zásadné novinky, na vysokých kvalitách samotnej hry to nič neuberá. Takže ak ste sa jej v minulosti nejakým zázrakom vyhli, tentoraz by ste už nemali pohrdnúť možnosťou nazrieť do slnečnej Kalifornie obklopenej čiernymi mrakmi zločinu. Stojí to za to.

L.A. Noire - Cesta za spravodlivosťou
L.A. Noire je naozaj skvelá dobová záležitosť, v ktorej si môžete vyskúšať prácu detektíva v povojnovom Los Angeles. Ak ste ju náhodou ešte nehrali, tak zbytočne neváhajte - ide o jedinečnú záležitosť, ktorá bez problémov obstojí aj v konkurencii modernejších hier.
  • Skvelo zachytená detektívna rutina
  • Vynikajúce herecké výkony
  • Kvalitný príbeh doplnený skvelou atmosférou