Ak nás sledujete pravidelne, určite neuniklo vašej pozornosti, že Farming Simulator 17 sme už recenzovali. Hra neobstála zle, no na najvyššie méty rozhodne nesiahala. Na trh sa nedávno dostala platinová edícia najpopulárnejšieho farmárskeho simulátora, a tak sme hre dali druhú šancu. Čo nového prináša táto edícia sa dočítate v nasledovných riadkoch.

Začnem trochu netradične. Musím sa priznať, že moje prvé dojmy z hry neboli veľmi pozitívne. Hra mi totiž pripadala pomerne nezáživná, a to mám rád podobné žánrové záležitosti. Dal som jej však šancu a po pár hodinách hrania sa na virtuálneho farmára prišla prudká zmena názoru.

Denná rutina farmára, hor sa do práce

Keďže hra ponúka na výber medzi farmárom a farmárkom, rozhodol som sa staviť na kariéru farmárky.  Pred domom ma čakal poškriabaný pick-up, ktorým som sa mohol prepravovať po mape a za domom boli polia, na ktorých bolo možné orať, sadiť, kosiť, jednoducho všetko, čo sa dá vykonávať na poli. Samozrejme, mal som k tomu aj vlastnú agrotechniku v podobe kombajna a traktora, ku ktorému patrilo príslušenstvo vo forme pluhu alebo sejačky.

Kedže úroda už bola pripravená na žatvu, nasadol som do kombajnu, pripojil žaciu lištu a začal zbierať plody ťažkej práce. Pri kosení sa nedeje všetko automaticky, a preto je potrebné sledovať napríklad zásobník pšenice. Pri plnom zásobníku je nutné pristaviť traktor s vlečkou. Na kombajne vysuniete rameno a začnete pokosenú pšenicu presúvať do vlečky. V informačnom menu si odsledujete cenu pšenice a zistíte, na ktorom mieste je najvýhodnejší výkup. Aby robota nestála, prenajal som si roľníka, ktorý dokončil začatú prácu. Ja som tak mohol zaniesť pšenicu na silo, kde som dostal peniaze, ktorými som zaplatil môjho zamestnanca. Pravdou je, že takýto opis farmárskej rutiny nemusí znieť nijak zvlášť zábavne, no ak hľadáte presne tento typ hry, budete sa baviť. A niekedy doslova kráľovsky.

Možno si pýtate, čo urobiť so slamou, ktorá zostala po žatve? Kedže hra obsahuje obrovskú plejádu agrotechniky, v ponuke nechýba ani balíkovač. Možností ako ho získať sú dve – buď si ho prenajmete alebo zakúpite. Ja som zvolil možnosť prenájmu a cez menu ponuky strojov som zvolil balíkovač. Ten ma už čakal pripravený pred obchodom. Naštartoval som traktor zašiel do mesta, pripojil som k nemu prenajatý stroj a vrátil som sa na pole, kde bolo potrebné urobiť balíky slamy. Tie opäť možno následne predať, alebo ak chcete, môžete ich uskladniť na farme. Aj takto môže vyzerať váš deň na farme. Farming Simulator 17 je z tohto pohľadu naozaj komplexnou hrou a vy sa budete musieť starať o veci, ktoré sú pre skutočných farmárov každodennou rutinou.

Taktiež sa môžete zamerať aj na drevorubačstvo a obchodovať s drevom. V miestnom obchode si určite nájdete tú správnu motorovú pílu, či agrotechniku na prácu a prepravu.

Obrábať a spracovávať plodiny pritom nemusíte len na svojich poliach. Na mapách sa nachádzajú aj polia vašich susedov, kde nájdete rôzne úlohy. Za ich splnenie do určitého času získavate finančné ohodnotenie. Ak sa rozhodnete privyrobiť si takouto formou nejaké to Euro a dostane napríklad za úlohu pokosiť pšenicu na poli o rozlohe 12 hektárov, čas ktorý strávite v kombajne si môžete spríjemniť počúvaním rádia. K dispozícii sú rádiové stanice v znamení elektronickej hudby, country, popu, alebo klasického rocku. Čo sa týka máp, tie sú dostatočne veľké a pokiaľ sa chcete dostať z jednej strany mapy na druhú, trvá to aj niekoľko minút.

Pokiaľ sa so sériou Farming Simulator stretávate po prvý raz a neviete sa v hre orientovať, všetko podstatné vás naučí užitočný tutorial, v ktorom sa začínajúci farmár naučí prácu s kultivátorom, sejačkami, balíkovačom, a taktiež aj prácu s drevom a podobne. Skrátka, nemusíte sa báť, že vás hra hodí do vody a nevysvetlí vám potrebné základy.

Hratelnosť, grafika, fyzika, to sa farmára netýka?

Fyzika v hre je na slabšej úrovni. Väčšina prác sa vykonáva na rovinatom povrchu, a tak ju vývojári pravdepodobne odsunuli na vedľajšiu koľaj. Omnoho väčšej starostlivosti sa dočkala grafická stránka. Modely agrotechniky sú skutočne pekné, rovnako ako aj ich interiér, ktorý vyzerá veľmi slušne. To platí aj o plodinách a poliach. Vykresľovanie máp mi niekedy prišlo trochu spomalené, no to záleží aj od mapy, na ktorej práve farmárčite. Omnoho viac mi však prekážalo, že mimo samotné polia je prostredie nezničiteľné. Napríklad, keď kosíte pšenicu a otáčate sa na tráve a nezdvihnete žaciu lištu, nestane sa vôbec nič. Tak isto je to aj pri práci s kultivátorom. Je pravdou, že správny farmár si na tieto veci má dávať pozor, no omnoho lepším riešením by bola určitá forma penalizácie. Predsa len, nezničiteľný trávnik len tak ľahko niekde nenájdete.

Ovládanie strojov na DualShocku 4, a taktiež aj na Nacon Revolution Pro Controller gamepade je veľmi citlivé, hlavne už pri spomínanom pick-upe. Na to sa však dá po pár minútach hrania zvyknúť. Obrovským plusom sú každopádne módy, ktoré sa dajú do hry stiahnuť prostredníctvom menu v samotnej hre. Módy sú vytvárané fanúšikmi a verím, že každý potenciálny farmár si v nich nájde to svoje. Na druhej strane, miesto na ukladanie modov je obmedzené na 900MB, čo je skutočne veľmi obmedzujúce.

Samotná platinum edícia hry obsahuje viacero noviniek v podobe mapy v južnej Amerike, no nájdete tu aj nové plodiny a stroje od značiek ako Case IH, Stara, TT, Randon, FMZ a Gessner Industries. Vďaka týmto prírastkom teraz v hre nájdete cez 280 strojov od 80 rôznych výrobcov. A to už je úctyhodné číslo. Na prepravu materiálu určeného na predaj môžete používať aj vlakovú dopravu, ktorá nebola v predchádzajúcich dieloch. Taktiež je možné obchodovať aj s dobytkom, poprípade si prilepšiť predajom vajec. Ako už bolo spomenuté, Farming Simulator 17 skutočne ponúka dostatok možností, ako farmárčiť.

Posledný zber úrody

Čo teda dodať na záver? Farming Simulator 17 opäť posunul latku o niečo vyššie. Nedávno vydaná platinová edícia príjemne rozširuje už tak bohatý základ a pokiaľ ste fanúšikom tejto série, tak by tento titul nemal chýbať vo vašej zbierke. V roli farmára sa určite nebudete nudiť a je len na vás, akou formou sa pustíte do predaja vašich produktov s cieľom dosiahnuť čo najvyšší zisk. Vidíme sa na poliach…

Farming Simulator 17 Platinum Edition - Smer americký vidiek
Farming Simulator 17 Platinum Edition síce sťahuje nadol niekoľko drobností, ktoré však výrazne nekazia celkový zážitok. A hoci nejde o titul pre každého, fanúšikovia série si prídu určite na svoje.
  • Grafické spracovanie strojov
  • Rozšírenie pomocou modov
  • Dostatočne veľké mapy
  • Citlivé ovládanie, na ktoré sa však dá zvyknúť
  • Ohraničená možnosť deštrukcie mimo polia
Hodnotenie čitateľov: (6 Hlas)
75%

K videohrám som mal pozitívny vzťah už ako 8 ročný chalan, ktorého zaujali TV videohry na žlté cartridge, na ktorých začínalo veľa hráčov. Neskôr som presedlal na PP06 a na 386, pri ktorých som strávil celé dni a hrával známe hry ako Golden Axe, Ugh! a Prehistorik. Tie považujem aj v dnešnej dobe za tie najlepšie. Ku konzolám a najmä k PlayStationu som sa dostal okolo roku 2010, kedy som spoznal Nathana Drakea a jeho príbehy v sérii Uncharted. Medzi moje koníčky patrí hranie videohier, novinky zo sveta IT, fotografovanie a americký futbal. Na prvom mieste je však rodina.