Spoločnosť Nival patrí medzi nezávislé herné štúdia. Jej začiatky siahajú do roku 1996, kedy ruský herný veterán Sergej Orlovsky položil prvý stavebný kameň tejto úspešnej značky. V súčasnosti už stojí na čele spoločnosti ako generálny riaditeľ. Ak sa rozhodnete navštíviť sídlo Nivalu, budete musieť nazrieť do mesta Limassole, ktoré leží na Cypre, avšak vývojárske tímy pracujú na viacerých miestach v Rusku – Petrohrad a Moskva. Táto spoločnosť stojí za známymi hernými značkami, medzi ktoré patria: Blitzkrieg, Heroes of Might a Magic V, Silent Storm a Etherlords a iné. My sa teraz poďme spoločne pozrieť na ich najnovší Blitzkrieg 3, ktorý nedávno vyšiel aj v deluxe edícii. Príbeh hry vás vtiahne do prebiehajúcich bojov druhej svetovej vojny.

Už na úvodnej obrazovke vás Blitzkrieg 3 postaví do neľahkej voľby. Bez toho aby ste vedeli, čo vás bude čakať, si budete musieť vybrať jednu z troch herných strán. Vývojári vsadili na overenú kombináciu známych veľmocí, ktoré ovplyvňovali vývoj 2. svetovej vojny. Môžete si vybrať Rusko, ktoré využíva početnú výhodu, útočiace Nemecko, no okrem nich tu máme aj americkú frakciu, ktorá sa snaží využívať taktické prednosti. Akonáhle si zvolíte stranu, za ktorú chcete bojovať, smerujete na bojisko. V prípade, že po čase zistíte, že vás daná frakcia nezaujala, môžete ju  bez problémov vymeniť. V porovnaní s inými RTS ide o príjemnú zmenu, keďže niektoré herné tituly vás nútia dokončiť kampaň v určitej postupnosti.

Historické základy

Každý národ má v kampani svoju vlastnú cestu. Napríklad nemecká armáda je podľa očakávania postavená do pozície agresora. Pokiaľ si teda zvolíte túto stranu,  za Nemcov sa budete aj napriek vysokým stratám snažiť udržiavať si svoje postavenie. Príbehová línia je veľmi úzko spätá s reálnou históriou druhej svetovej vojny, čo je však v prípade takejto hry vyložená samozrejmosť.

Väčšina dostupných scenárov, ktoré si budete môcť zahrať, sú založené na reálnych bitkách, v ktorých museli milióny ľudí, od civilistov až po príslušníkov armád, položiť svoje životy. V priebehu ťaženia budete mať možnosť bojovať na viacerých frontoch – Afrika, Nórsko, Poľsko, Francúzsko, Nemecko a samozrejme, obrovské Rusko. Samotné operácie sa dajú rozdeliť na tie hlavné a vedľajšie. Kým tie primárne posúvajú vpred dejovú líniu vojny, vedľajšie sú skôr príjemným spestrením a odmenou za bojové nasadenie sú skúsenosti, ktoré môžete neskôr využívať.

Bojisko

Akonáhle si vyberiete miesto, kde budete bojovať, musíte si zároveň zvoliť aj jednotky z vašich rezerv, ktoré budú nasadené v boji. Samozrejme, každá misia je limitovaná určitým počtom bodov, ktorými sú označené bojové jednotky. Ako príklad uvediem misiu, kde je možné na úvod priviesť jednotky za 200 bodov. Na výber máte dostupné jednotky z vojenských záloh, pričom skupina vojakov s puškami má hodnotu 25 bodov, tank strednej triedy 35 bodov a vyššie. Takže výber osádky budete musieť prispôsobiť na mieru zvolenej misii. Keď už máte vybraných vojakov, potrebujete si ešte zvoliť veliteľa, ktorý ich povedie do boja. Niekedy máte na výber, avšak v prípade hlavných misiách sa veliteľ určí automaticky. Každý veliteľ disponuje bonusovými schopnosťami, z ktorých potom na bojisku profituje celá armáda. Niektoré jednotky sú lacnejšie, prípadne je zvýšená ich bojová efektivita a podobne. Postupne budú vaši velitelia získavať skúsenosti, ktoré im umožňujú zvyšovať ich úroveň, čo v praxi znamená viac jednotiek do boja.

Sortiment veliacich dôstojníkov sa prirodzene líši od zvolenej frakcie. Ruskú armádu, okrem iných, prezentujú aj slávni velitelia Žukov a Rokossovskij, Američania disponujú známym Eisenhowerom, a keďže pod americkú armádu spadajú aj spojenci, je možné zvoliť aj Montgomeryho. Nemecká strana veliteľov obsahuje presláveného Erwina Rommela a menej známeho Ericha Von Mansteina.

Práve zvučné mená ako: Konstantin Rokossovsky, Erich von Manstein, Bernard Montgomery tvoria bonusovú súčasť Deluxe edície tretieho pokračovania Blitzkrieg. Ako môžete vidieť každá herná frakcia dostala jedného nového generála, ktorý vám svojimi schopnosťami bude pomáhať počas bojov o víťazstvo.

Cenné víťazstvo

Ako je už uvedené vyššie, za každú bitku, ktorú vyhráte získavate odmenu. Tú síce dostávate i za prehru, no v prípade že dokončíte misiu ako víťaz, celková odmena bude vyššia. Preto je dôležité aby ste všetky akcie prešli poctivo a dokázali v nich získať čo najviac bodov. Ak sa rozhodnete niektoré misie len tak preletieť, je možné, že prídete o cenné jednotky, ktoré vám neskôr v boji môžu chýbať.

Postupne sa budete zdokonaľovať a spolu s vami aj vaše jednotky. Vojaci, tanky, lietadla, artiléria a mnohé ďalšie jednotky, ktoré ostanú na konci misie schopné boja, získavajú za svoj výkon skúsenosti. Tieto sa v budúcej akcii prejavia vyššou bojovou efektivitou počas nasadenia. Ako motivačný faktor v tejto časti môže slúžiť aj skutočnosť, že skôr ako sa pustíte zabíjať nepriateľov, uvidíte pri voľbe vašich jednotiek, aká odmena vás čaká po splnení hlavného cieľa.

Reálnosť versus realita

Blitzkrieg 3 v boji zohľadňuje určité faktory, ako napríklad hrúbka pancierovania v prednej časti vozidla, po bokoch, v zadnej časti tanku. Nepovšimnutá nezostala ani balistika, ktorá sa prejavuje odlišnou prieraznosťou a účinnosťou zbraní. V mnohých prípadoch uvidíte, ako sa vystrelené projektily odrážajú od silného pancierovania ťažkého tanku. Samozrejme, správne orientovaná streľba z protitankových zbraní môže vyradiť motor tanku, poškodiť hlavné delo a tak podobne. Čo však považujem za negatívum je fakt, že kategoricky veľmi silný a odolný tank akým je nemecký Tiger, je možné zničiť obyčajnými granátmi pechoty. Samozrejme, bude to trvať určitý čas, no i tak. Niektoré balistické prvky a deštrukcia spôsobená výbuchom sa od reality líši. To by nebol až taký problém, ak by hra nevsádzala na tento prvok.

Rýchle tempo hry

Blitzkrieg 3 predstavuje rýchlejšiu RTS, ktorá vyžaduje pravidelnú aktualizáciu vykonávaných operácií. Platí to predovšetkým v prípade, ak hráte multiplayer a frontová línia sa zväčší. Vtedy môže dôjsť k rýchlym stratám jednotiek. V singleplayeri totiž môžete využiť možnosť pozastavenia hry a tento čas využiť pre dôkladne premyslenie postupnosti vašich krokov. Následne si v pokoji rozdelíte úlohy a príkazy pre vašu armádu.

Globálna mapa.

Tento priestor zobrazuje mapu sveta počas 2. svetovej vojny. Okrem misií máte možnosť vybrať si aj režim hry proti Borisovi, čo je vlastne AI. Ak vás to omrzí, môžete zvoliť multiplayer, ktorý sa skladá z dvoch módov. Na bojisku sa môžete stretnúť 1 vs. 1, 2 vs. 2 a 3 vs. 3. Buď sa rozhodnete bojovať proti inému hráčovi v bitke o vlajky, alebo zvolíte druhý režim, ktorý ponúka útok na nepriateľskú základňu. V opačnom prípade budete brániť svoju základňu. Každý hráč môže vstúpiť do vlastnej základne, ktorú si pretvorí podľa svojich predstáv. Je len na vás v akom počte a rozmiestnení dokážete pripraviť svoje jednotky, aby dokázali čo najefektívnejšie brániť vašu pevnosť. Ako posledná možnosť je vytvoriť si vlastnú hru, ktorá ponúka základné nastavenia.

Bonusové misie

Okrem spomínaných bonusových veliteľov pre každú hernú frakciu, deluxe edícia Blitzkrieg 3 obsahuje aj špeciálne misie. Každá strana dostala jednu navyše. Ak budete hrať za Nemcov, prídete si na svoje v akcii, kde sa stretnete s obrovským delom s názvom Dora. Z historického hľadiska išlo o jedno z najväčších diel, ktoré nemecká armáda vytvorila. Ak vám niečo hovorí delo s názvom Gustav, tak Dora je niečo ako jeho sestra.  Druhá misia vás zavedie do mapy, v ktorej sa stretnete so slávnou nemeckou raketou V2. Posledným bonusom je misia, kde budete v kontakte s nukleárnou zbraňou. Tieto bonusové misie prinášajú aj jedinečné vozidlá, ako napríklad maskovaný tank ruskej výroby T-34-76. Fanúšikovia spojencov sa potešia tankom M6 a nemecká strana dostala navyše tank Sturner Emil. Ak sa vám základná hra páčila a túžite po ďalšom obsahu, potom vám upgrade na deluxe edíciu pravdepodobne urobí radosť.

Posledný príkaz

Blitzkrieg 3 so sebou nesie jasný odkaz. Túži vytvoriť konkurencieschopný titul, ktorý dokáže spojiť charakteristické prvky celej série spolu s novými trendmi. To si môžete všimnúť hlavne v prepojení multiplayerového režimu hry. Uspokojenie tu nájdu hlavne tí, ktorí si dokázali užiť aj predošlé diely. Ak hľadáte naozaj prepracovanú grafickú stránku hry, potom budete musieť voliť inú hru. Z minulosti vieme, že ani Blitzkrieg 1 a Blitzkrieg 2 nepatrili medzi majstrovské diela, aspoň čo do krásy. Avšak ani novému dielu to neubližuje natoľko, aby si ho skalní fanúšikovia série nedokázali obľúbiť.

Hra celkovo vyniká využívaním taktických prvkov ovládania a nezabúda ani na dynamickú hrateľnosť. Spracovanie pokynov a rozhovorov v príslušných jazykoch pôsobia spolu s intonáciou mimoriadne vierohodne, akoby vedľa stál pravý Rus, alebo Nemec. To sa už nedá povedať o hudbe, ktorá je skôr nevýrazná. Ak ste však hrali predošlé časti zo série Blitzkrieg a obľúbili ste si ich, s tretím dielom chybu neurobíte. Nečakajte tu však žiadnu revolúciu, skôr ide o klasiku prezlečenú do modernejšieho kabátika. A ak sa stále neviete rozhodnúť, či je tento titul určený pre vás, odporúčam vyskúšať demoverziu na Steame, ktorá obsahuje až 38 misií.

Blitzkrieg 3 Deluxe Edition - Druhá svetová vojna hlási návrat
Blitzkrieg 3 je kvalitnou RTS, ktorá v deluxe edícii prináša niekoľko užitočných bonusov. Bohužiaľ, akosi sa zabudlo na to, že hry sa posúvajú vpred. Ak vám však neprekáža, že sa séria s najnovšou časťou príliš neposunula, potom si užijete aj najnovší diel.
  • Veľké spektrum jednotiek, rôznorodosť veliteľov
  • Kampaň založená na historických udalostiach
  • Lokalizácia vo viacerých jazykoch vrátane češtiny, dobre spracované rozhovory a pokyny v cudzom jazyku