Jeseň sa každoročne nesie v znamení hojného počtu atraktívnych herných titulov. V dlhom zástupe rôznych žánrov nechýba ani šport, a teda ani futbal. Akou kvalitou oplýva dvadsiaty piaty ročník série s názvom FIFA 18?

Sériu FIFA mnoho ľudí miluje, no iní ju zatracujú, ak nie rovno ignorujú. Už niekoľko rokov zvádza táto séria súboj o svojho fanúšika s konkurenciou Pro Evolution Soccer, známou aj pod skratkou PES. Obe mieria na mierne odlišného hráča. Kým Pro Evolution Soccer je skôr vernou futbalovou simuláciou, FIFA kladie dôraz na arkádovejší smer a plynulejší zážitok. Pro Evolution Soccer však mierne zaostáva v pozlátku – licenciách a prezentácii, kde FIFA jasne dominuje. Lenže priamo na ihrisku je už situácia iná a tam je to už skôr o tom, čo kto preferuje. Ak patríte k úplným nováčikom na poli herného futbalu, rozhodovanie môže byť naozaj ťažké.

Aj keď sa fanúšikovia konkurencie tejto sérii vysmievajú za jej arkádovosť a plytkosť, nenechajte sa zmiasť. Pôsobí tak len na povrchu. Ak máte skúsenosti z minulého ročníka, FIFA 18 vás, aspoň čo sa týka diania mimo trávnika, ničím výrazne neprekvapí. Štvorcové prehľadné menu je veľmi podobné tomu z FIFA 17. Rovnako tak ponuka herných režimov je rovnaká. Rýchlu hru zrejme rýchlo obídete. Ostatné režimy totiž majú hlboké vrecko ponuky.

Vracia sa singleplayerový mód The Journey s poditulom Hunter Returns v hlavnej úlohe s Alexom Hunterom. Ten bol v minulom roku hlavnou príčinou prechodu série na Frostbite engine. FIFA 18 vás spolu s Alexom privíta v zemi Ronalda, Neymara a Roberta Carlosa – Brazílii. Vyberáte si z jednoduchej ponuky konverzácií, čo ovplyvní Alexovú osobnosť a to kam jeho kariéru nasmerujete. Nahliadnete do zákulisia futbalovej hviezdy, tréningom budete vylepšovať Alexove herné atribúty. Budete skórovať, no aj prihrávať na góly. Pri postupe kariérou vám budú pomáhať i niektoré veľké futbalové mená ako Muller alebo Griezman, ktorých herecký výkon je však žalostný. The Journey vám môže pomôcť s predstavením herných mechaník a z tohto pohľadu plní svoju hlavnú úlohu. No osobne ma veľmi nebavil, a na príbehový režim napríklad z NFL 18 sa nechytá už vôbec.

Ďalšou zaujímavou možnosťou je prevzatie manažérskych oprát, kde si vyberiete ľubovoľný tím a budete ho viesť k úspechom. Hra proti umelej inteligencii je lepšia ako v minulom roku a podstatne lepšia ako v starších ročníkoch v zmysle, že pôsobí omnoho vernejšie. Menej podvádza a veľkým menám vyniká osobnosť –  sebecký hráč menej prihráva, naopak taký Mesut Özil rozdáva parádne prihrávky. Niektorí hráči majú aj svoje typické poznávacie pohyby. Ronaldov šprint si nepomýlite s iným hráčom. Počítač v útoku použije občas kľučku len tak pre parádu, občas pokazí prihrávku a mierne prispôsobuje taktiku vášmu štýlu. Stále však pôsobí umelo, čo je príhodné aj pre kariérny režim manažéra. Ak však chcete v prvom rade manažovať futbalový klub, potom radšej siahnite po sérii Football Manager, na ktorý sa FIFA v oblasti riadenia klubu iba smutne pozerá.

Druhá strana mince

Autor: Martin Kubeš

Verzia: PlayStation 4 Pro

Je FIFA ten najlepší virtuálny futbal? Táto otázka sa za posledné roky vynoruje čoraz častejšie, pretože konkurenčný Pro Evolution Soccer po skvelých ročníkoch v minulom desaťročí začal trochu stagnovať. FIFA tak mala dostatok priestoru na to, aby sa chopila príležitosti a zabojovala o priazeň. Musím povedať, že v minulosti som vždy preferoval PES, keďže bol futbalovejší a uveriteľnejší. Už minulý rok som však dal prednosť futbalu od EA, keďže mal viac-menej všetko. Skvelý engine, zábavnú hrateľnosť, bonus v podobe The Journey a pre mnohých to najdôležitejšie – FUT alias FIFA Ultimate Team. Hre som nakoniec v recenzii udelil veľmi pekné hodnotenie a bol som zvedavý, s čím hra príde o rok. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše a rovno vám poviem, že hoci aktuálny ročník doznal niektoré zmeny a vylepšenia, FIFA 17 na mňa urobila lepší dojem. To však neznamená, že by FIFA 18 nebola dobrou hrou.

Späť je Alex Hunter a jeho cesta, pričom autori zobrali kritiku do úvahy a zapracovali na tom, že tu máme viac príbehových sekvencií. Nechýba ani zopár (herných) prekvapení, o ktorých radšej hovoriť nebudem, no príbeh je stále podobne naivný, ako tomu bolo minule. Je pravdou, že mi to nevadilo a tohtoročnú cestu som si užil, zabavil sa pri nej, no nabudúce by to chcelo aj trochu lepší scenár.

Hlavným režimom je FUT, ktorému sa dostatočne venuje Jozef, takže by bolo zbytočné robiť to isté. Poviem len toľko, že čo sa režimov týka, nájdete tu všetko, čo od série FIFA očakávate.

Noviniek pribudlo aj do gameplayu, prepracované bolo bránenie, ktoré je trochu obtiažnejšie a vyžaduje viac trpezlivosť. Krok správnym smerom, chválim. Taktiež si musíte dávať lepší pozor pri prihrávkach do behu, nakoľko už umelá inteligencia nie je tak benevolentná, ako kedysi. Trochu mi vadí, že FIFA až prehnane vsádza na hru telom, no to neberiem ako nedostatok, keďže to je normálne aj v skutočnosti. Musím však spomenúť aj problém, ktorý hru sprevádzal pri vydaní. Tou boli brankári, ktorí boli extrémne nešikovné polená. Opravný patch našťastie situáciu zlepšil a je jediné šťastie, že sme neobdržali ešte pred vydaním, inak by výsledné hodnotenie tak veselé nebolo.

Už v úvode môjho textu som spomínal PES, ku ktorému sa teraz chcem vrátiť. Ani Konami už nespí na vavrínoch a snaží sa svoje podanie virtuálneho futbalu zlepšovať. Hoci im chýbajú licencie, nemajú tak bombastickú prezentáciu a v online logicky nenájdete toľko ľudí, herne sú na tom lepšie. A obzvlášť tento rok. PES 2018 sa totiž hrá výborne, zo zápasov som mal lepší pocit, padali uveriteľnejšie góly a navyše sú modely samotných futbalistov o čosi lepšie, ako vo FIFE. Na druhej strane, FIFA 18 má lepšie spracovanú hernú plochu, štadióny a podobne. Aby som to však zbytočne nanaťahoval, za mňa je skrátka PES 2018 lepším fubalom ako FIFA 18. Chýba mu síce pozlátko okolo, no to najpodstatnejšie – samotná hra na trávniku je lepšia. Aby sme sa nepochopili zle, FIFA 18 je taktiež výborná, no tento rok ťahá za ten kratší koniec.

Režimom, ktorý mňa osobne baví najviac a poskytuje aj dostatočné množstvo obsahu, je FIFA Ultimate Team (FUT). Tento rok konečne vypršalo exkluzívne právo Microsoftu na legendárnych hráčov iba na konzolách Xbox a tak ich konečne môžeme vidieť aj na iných platformách. Aj keď si zrejme k nim len tak ľahko neprivoniate bez poriadnej dávky šťastia alebo obchodného ducha. Inak platí to čo po minulé roky a teda zbierate hráčov a budujete svoj tím snov, s ktorým potom nastúpite proti iným skutočným hráčom alebo umelej inteligencii. Ak by vás omrzeli skutoční hráči v lige, či víkendová liga alebo draft, môžete plniť aj rôzne denné, týždenné či zberateľské úlohy, za ktoré vás samozrejme neminú odmeny. V princípe každopádne platí, že ak nie ste úplné futbalové FIFA drevo, vystačíte si aj bez dotovania svojho klubu reálnymi peniazmi. Áno, FIFA 18 obsahuje nepopulárne miktrotransakcie. Za mince v hre si viete postaviť veľmi silné mužstvo, ktoré zrejme nebude patriť medzi úplnú špičku, no môžete jej pokojne konkurovať.

Ak si na internete pozriete zopár gameplay videí, môžete nadobudnúť dojem, že FIFA 18 sa hrá rovnako ako FIFA 17. To je však veľkýý omyl. FIFA 18 je úplne iná a triky, či štýl minulých ročníkov vám bude málo platný. Rýchli hráči sú pritom stále pomerne silní. Ich sila sa však rapídne znížila vďaka niekoľkým faktorom. Za prvé – bránenie stavia na manuálnu obranu. Takže len s X-kovým spamom už nepochodíte. Rovnako obranné zákroky vyžadujú presnejšie načasovanie a to platí dvojnásobne pre sklzy. Vypláca sa naopak trpezlivosť, využitie pomocného obrancu a prekazenie prihrávky súpera.

Ďalšou zmenou je presnejšie zameranie vlastného hráča na trajektóriu vašej prihrávky. To oceníte hlavne pri centroch ale aj pri prihrávke do behu. Kým obranca sa sústredí skôr na útočiaceho hráča, ten skôr na to kam smeruje lopta. Výsledkom sú veľmi vydarené prieniky za obranu prihrávkou a to aj pri pomalších a vyšších hráčoch. Tých tiež oceníte pri centroch, ktoré bývajú často ak nie v pomere 50:50 tak minimálne 60:40 v prospech obrany, kým v predchádzajúcom dieli vás obrana ustavične valcovala natoľko, že centrovanie nemalo zmysel vôbec. Hlavičky s prehľadom končia v sieti a niet ani nad dobrý volej. Vďaka zmene obrany sa tiež dá viac zamerať na držanie lopty a takzvaný “tiki-taka” futbal.

Zmenou prešlo aj brankárske osadenstvo. Spočiatku sa vám brankári môžu zdať ako neskutoční babráci, pretože to čo im občas prejde za chrbát je priam neuveriteľné. Avšak len pri porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi. Ak si uvedomíte ako ste museli skórovať a čo všetko vám gólmani dokázali chytiť pred rokmi, tak Fifa 18 disponuje naozaj reálnejšími zákrokmi. Nakoniec, ani taký Griezman zrejme v skutočnosti nebude mať veľký problém prízemnou strelou k tyči prekonať ľubovoľného brankára z hranice šestnástky.

To platí aj pre silné strely z malej vzdialenosti a pokiaľ vyslovene netrafíte muža v bráne, tak to končí gólom a to aj z veľkého uhla. Na druhej strane, uvidíte menej neskutočných striel do šibenice z tridsiatich a viac metrov. Útočiacim hráčom sa podstatne znížila presnosť. No len do rozumnej miery a nepôsobí to vôbec nútene. To znamená, že aj točená lopta na stranu vie byť stále smrteľná. No neraz sa stane, že útočníci aj z pár metrov odkopnú loptu mimo brány.

Čo sa týka ovládania, oproti predošlému ročníku sa toho veľa nezmenilo. Grafika, zvuková kulisa divákov, či samotná hudba – tu reálne nie je čo vytknúť. Technická stránka s každým novým rokom prináša o kúsok lepšiu kvalitu po každej stránke, no určite nečakajte skok smerom k fotorealistickej grafike. Vyzdvihnúť musím aj divákov, ktorým sa vývojári venovali podstatne viac ako pred rokom.

FIFA 18 je v porovnaní s konkurenciou menej serióznym futbalom. To však neznamená kung-fu futbal, ani že sa ho naučíte hrať za deň. Skutočne zvládnuť každý aspekt hry vám môže zabrať aj niekoľko týždňov. Na druhej strane však ide o dostatočne prístupnú hru, ktorá vás nebude veľmi zaťažovať taktikou a nastavovaním, či štyrmi rôznymi možnosťami prihrávky a strely alebo špecializovanými úlohami jednotlivých postov. Stavia skôr na svižné tempo a prelievanie hry od brány k bráne s príjemnou hudbou a vydareným vizuálnom. Jednoducho vezmete ovládač a zahráte si zápas, proti počítaču, online alebo najlepšie s kamarátmi pri pive. Rozdáte pár pekných gólov, zopár ich inkasujete, trocha si zanadávate a tak dokola. EA Sports so svojím futbalom rozhodne nechce konkurovať sériám Pro Evolution Soccer alebo Football Manager a dáva fanúšikom presne to, čo si žiadajú. FIFA 18 tak znova posunula hranice o zopár krokov ďalej a ak vás táto značka baví, tento rok to zrejme nebude inak.

FIFA 18 - Ten najlepší futbal?
Séria FIFA už vychádza tak dlho, že fanúšikovia približne vedia, čo môžu očakávať od každého nového dielu. V prvom rade je to svižný a atraktívny futbal a z tohto pohľadu by vás ani určite nemala sklamať ani FIFA 18.
  • Zmena herného štýlu
  • FIFA Ultimate Team
  • Rychly, svižný atraktívny futbal