V roku 2015 sa na poli indie hernej scény objavilo spracovanie úteku z väzenia pod názvom The Escapists. Štúdio Mouldy Toof Studios dokázalo svojim počinom zaujať hráčov natoľko, že sa hra mohla po dvoch rokoch dočkať pokračovania. Prvý diel však nebol bezchybný a preto mali vývojári dostatok priestoru na zlepšenie. Podarilo sa im to, alebo nám naservírovali po druhý raz to isté?

Hoci som v pri hre The Escapists nestrávil dostatok hodín na to, aby som sa mohol považovať za znalca, chvíle späté s plánovaním úteku z väzenia ma bavili. Po niekoľkých hodinách ma však hra pomaly, ale isto prestávala baviť, a tak som sa presunul na niečo ďalšie. Po oznámení pokračovania s jednoduchým názvom The Escapists 2 som sa však rozhodol, že to opäť skúsim a zahrám sa na Sylvestera Stalloneho z filmu Plán úteku. Realita bola síce trochu inde, no o tom si povieme viac v nasledovných riadkoch.

Únik z väzenia nie je prechádzka ružovou záhradou.

Asi nie je potrebné bližšie rozoberať, čo je hlavnou hernou náplňou The Escapists 2. Vašim cieľom bude ujsť z prísne stráženého väzenia. Možno to na prvý pohľad znie jednoducho, veď americké filmy nejeden raz ukázali, že stačí v jedálni ukradnúť lyžičku a následne vedľa postele vykopať tunel, no tu sa budete musieť snažiť omnoho viac. A tu sa hneď musím zastaviť a upozorniť vás na jednu vec. The Escapists 2 je náročný titul, ktorý vám nič nedaruje zadarmo. Pripravte sa na to, že budete musieť dodržiavať denný režim vo väzení, naučiť sa, ako sa správajú stráže a čo kedy robia, plniť rôzne úlohy pre spoluväzňov, a to vonkoncom nie je všetko. V tomto smere je potrebné autorov pochváliť za to, že skutočne mysleli na množstvo detailov a zakomponovali ich do hry. Samotný únik si budete musieť dobre pripraviť, nazbierať potrebné suroviny a nástroje, o ktoré však môžete veľmi ľahko prísť vďaka kontrolám, takže budete musieť skutočne myslieť na mnoho vecí zároveň. Ak ste tento titul vďaka roztomilému vzhľadu prirovnávali k mnou už spomenutému filmu ladenému skôr na humornejšiu nôtu, potom vás musím varovať, toto nie je hra pre vás.

Osobne mi náročnejšie tituly vôbec neprekážajú, avšak pri hraní The Escapists 2 som sa mnohokrát nedokázal ubrániť pocitu frustrácie. Všetko si perfektne naplánujete, už sa vidíte za múrmi väzenia, no pritrafí sa jediná malá chybička a zbúra váš plán nadobro.

Útek z vesmíru? Nie je problém.

Aby autori ozvláštnili utekanie zo zajatia, pripravili si niekoľko rôznorodých máp. Pokiaľ vás omrzí únik z obyčajného zariadenia, prečo neskúsiť utiecť z vesmírnej stanice, no nie? Je vám to málo? A čo tak ujsť z idúceho vlaku na Divokom západe? Stále málo? Potom by vás mohla uspokojiť Area 51. Všetky tieto alternatívne úniky dokážu príjemne spestriť hranie. Tieto “špeciálne” misie sa spravidla odohrávajú na menšej ploche, takže je samotný útek o niečo akčnejší a v prvom rade rýchlejší. Dizajn jednotlivých väzení sa mi páčil a v tomto smere nemám voči hre žiadne výhrady.

Druhá strana mince

Autor: Michal Valúch

The Escapists 2 aj napriek roztomilej grafike, ktorá môže niekoho zmiasť, nie je hra zameraná na najmladších hráčov. Únik z väzenia, ktorý je hlavným cieľom hry, je totiž celkovo pomerne komplexnou záležitosťou. Hra vás nebude vodiť za ručičku a možností ako uniknúť je naozaj veľa. To všetko znie veľmi lákavo a moje očakávania boli veľké. Realita sa však nestretla s očakávaniami a predpokladanú zábavu postupne nahradila frustrácia.

V čom je teda problém? Nápad vyzerá na papieri fantasticky a jednoduchý grafický kabát taktiež nehodnotím negatívne. Prvý level hry a s ním spojené prvé väzenie tu funguje ako tutoriál. Krok po kroku vedie hráča k jeho prvému úniku. Ponúka však len jednu cestu na únik a zopakovať takýto postup v inom leveli už nemusí byť realizovateľné. Mojim najväčším prekvapením v hre bolo až nepríjemne rýchle plynutie času. Aj napriek tomu, že únik z prvého väzenia trval okolo piatich minút, herne prešli asi tri dni. Rozumiem, že je to rozhodnutie autorov, ale nerozumiem prečo prejsť z cely do neďalekej jedálne musí zabrať pol hodiny herného času? Pobyt vo väznici je totiž neúprosne spojený s pravidelnými rituálmi. Ráno začína nástupom, raňajkami, voľnom, obedom, cvičením, prácou a tak ďalej. Všetko sa však strieda rýchlo a na nejaké skúšanie postupov úniku je minimálny priestor. Čakal by som, že čas je práve to, čo pobytom vo väznici dostanete ako jediné. Alebo sa mýlim? Tu to, žiaľ, neplatí.

Opačný, zrýchlený efekt má rpg systém, ktorý hra obsahuje. Hráčov avatar sa môže počas pobytu vo väzení zlepšovať v svojej inteligencii, sile, či výdrži. Vykonáva sa to jednoducho, čítaním kníh a posilňovaním v rámci jednoduchej minihry. Už pár minút čítania – samozrejme niekoľko dní herného času z vás spraví omnoho inteligentnejšieho jedinca. To vám umožňuje craftovať zložitejšie predmety. Vyššia sila, ktorá sa dá nahnať tiež bez problémov a rýchlo, vás zasa zvýhodňuje v boji. Bojom som sa však z dôvodu nepresného mierenia vyhýbal. Lenže konfliktom so strážcami sa mi vyhýbať nedarilo. Vždy sa zázračne dovtípili, že som poklop v prázdnej knižnici odskrutkoval ja a nie niekto iný. Je to pre mňa ďalšie veľké negatívum, pretože hra neurčito vykresľuje dopad vašich činov. Napríklad, aj keď som sa predchádzajúci deň dostavil načas na všetky povinné aktivity a nespôsobil nič závažné, nasledujúce ráno som bol podozrivý. Odrazu začali po väzení pobehovať psy, kde jeden štekal pri mojej posteli nasledujúce dva dni. Pre mňa bolo ťažko pochopiteľné, čo po mne hra vyžaduje, a čo som vlastne vykonal. V kombinácii s rýchlym plynutím času sa u mňa dostavila frustrácia a celková nechuť pokračovať v hre.

The Escapists 2 nie je hra pre každého. Mne osobne hra ako taká nesadla, čo neznamená, že niekto iný v nej nestrávi hodiny zábavy.

S kolegami je útek zábavnejší!

Predchodca ponúkal hráčom iba singleplayer, no tentokrát tu máme aj hru pre viacerých hráčov. V hre je prítomný ako versus režim, tak i kooperácia. Kompetitívny režim mi prišiel lepší, ako kooperácia, no 100 ľudí, 100 chutí. Pri hraní kompetitívneho multiplayeru na vás a vašich protihráčov bude čakať rovnaká úloha – uteč z väzenia za jeden deň. Komu sa to podarí ako prvému, ten vyhráva. Aby bola hra o niečo zjednodušená, v tomto režime nie je prítomný denný režim väznice, nemusíte plniť ani úlohy, a taktiež na vás nebudú číhať ostreľovači. Aby nešlo o Mission: Impossible, všetky predmety máte k dispozícii zadarmo. Ostatné pravidlá však platia, takže aj napriek niekoľkým zjednodušeniam nejde o nič jednoduché.

V kooperácii sa toho oproti hre pre jedného až toľko nemení. Výhodou hrania s kamarátmi je to, že sa dostanete aj na mieste, ktoré sú pre jednotlivca nedostupné. Narazil som však aj na jednu pomerne zásadnú nepríjemnosť, ktorá spočíva v tom, že nadobudnutý postup sa ukladá iba hráčovi, ktorý hru založil. Zvyšok hráčov o svoj postup skrátka príde, čo je veľmi nefér a demotivuje to od ďalšieho hrania. Napriek tomu je hranie s ďalšími spoluhráčmi zábavné. A aby som nezabudol, nechýba ani split-screen.

Aj väzeň môže opeknieť.

Zo screenshotov ste si už určite všimli, že hra zostala verná pixelartovému spracovaniu, ktoré používal aj prvý diel. Napriek tomu je však pokračovanie omnoho krajšie a uhladenejšie. Samozrejme, grafických orgií sa človek v tomto prípade nedočká, no mne tento štýl k The Escapists 2 pasuje. Ku grafickému kabátiku sa pripája aj zvuková stránka, ktorá príjemne dopĺňa atmosféru.

Konečne na slobode.

The Escapists 2 je titul, ktorý buď budete milovať, alebo ho odsúdite k rýchlemu zániku. Nič iné medzi tým nie je. K dobru pre titul hrá skutočnosť, že tu máte množstvo rôznych spôsobov, ako uniknúť z väzenia. Komplexnosť hry je v tomto smere na vysokej úrovni. Aby sa vám hra rýchlo neomrzela, svoju postavičku si môžete rôzne upravovať, zahrať si multiplayer a vyskúšať ujsť z netradičných miest. Zamrzí však občasná frustrácia, ktorej sa jednoducho nevyhnete, keďže i malá chybička dokáže zničiť váš plán behom pár sekúnd. Osobne som si napriek tomu hranie The Escapists 2 užil. Hoci to nie je hra, ktorej sa budem venovať dlhodobo, mnoho z vás tak učiniť môže. Ak vás bavil predchodca, bude vás baviť aj pokračovanie a s kúpou váhať nemusíte. Ostatným odporúčam počkať na zľavu.

The Escapists 2 - Útek z väzenia
The Escapists 2 je podarený titul, ktorý však nie je pre každého. Ak pretrpíte niektoré neduhy, ktoré hra zdedila po svojom predchodcovi, odvďačí sa vám dobrou zábavou. Pokiaľ hľadáte niečo odlišné od bežnej produkcie, mohli by ste tomuto počinu dať šancu.
  • Hra pre viacero hráčov
  • Mnoho variabilných scenárov úteku
  • Oproti predchodcovi vylepšená AI