Register

A password will be e-mailed to you.

Pre štúdio Creative Assembly je značka Total War už akýmsi synonymom. Po opustení historických období našej epochy sa vydali cestou fantasy sveta Warhammer. Total War: Warhammer patril k najkvalitneším stratégiam roka 2016 a preto sa na jazyk derie otázka – dokázal Total War: Warhammer II zopakovať úspešný recept?

Recenzovaná verzia: PC

Mnoho fanúšikov série Total War bolo zaskočených po oznámení dielu Total War: Warhammer. Pravdou však je, že Creative Assembly už nemali veľmi kam smerovať a preto padla voľba na fantasy svet. Snáď každý pravý fanúšik fantasy má slzu na krajíčku pri pohľade na epické boje v Pánovi Prsteňov, kde svet pred hordami ohyzdných nepriateľov bránia Legolas, Aragorn, či Gandalf s jeho ničivými kúzlami. Avšak priznajme si, že Pán Prsteňov je už trocha prevarená značka na poli rozprávok pre dospelých. Zato Warhammer je trochu inou piesňou, no nemenej epickou.

Total War: Warhammer II prináša podobné scenérie ako Pán Prsteňov, pričom medzi oboma fantasy svetmi existuje určitá analógia. Nájdete tu elfov, kúzla, ohyzdných nepriateľov, epické boje, hrdinov a nielen to. Každopádne, Creative Assembly už pri vstupe do neznámych vôd avizovalo vznik trilógie. A nakoľko je toto štúdio notoricky známe tým, že si väčšinou drží vysoký kvalitatívny štandard, od začiatku nebol prehnaný dôvod na obavy.

Všetko sa začalo odvíjať pred mnohými miléniami, keď svet Warhammeru navštívili Prastarí. Tí ho zmenili k obrazu svojmu a stvorili rasu jašterov za účelom bojovať proti silám Chaosu. Príbeh vás privádza k ostrovnému kontinentu Ulthuan, domovu elfov. Práve ten utrpel mnoho jaziev pod vládou démonov Chaosu. Mágovia elfov a jašterov sa spojili a vytvorili Veľký Vír, ktorý mal pohltiť všetku mágiu, tak aj Chaos. Tento plán však vyšiel len sčasti. Chaos je síce pohlcovaný Vírom, no svoje sily stíha neustále dopĺňať. A s tým mágovia veľmi nepočítali. Vír, ktorý vytvorili, ich tak uväznil a aby nepohltil celý svet, musia využívať mágiu na zachovanie rovnováhy. Warhammer II začína v momente preletu kométy nad svetom, ktorá narušila túto rovnováhu. Štyri rasy začínajú svoj boj o svoje ambície. Na jednej strane stoja jaštery a vysokí elfovia. Proti ním sa stavajú skaveni a temní elfovia.

Creative Assembly vlastne tentokrát neprišli s ničim novým a iba pokračujú v tom, čo im ide najlepšie. Zostáva teda dobre známe rozdelenie na dva hlavné celky. Ťahová stratégia, kde spravujete svoju ríšu, mestá a armády a taktické boje v reálnom čase, keď sa dve či viac strán stretávajú na bojisku. Ani jeden neprináša nič prevratné, skôr šperkuje detaily v každom smere. Mestá rozširujete o strategické budovy, ktoré odomykajú nové jednotky, zlepšujú výzbroj, či inak zvýhodňujú vašu stranu. Oproti starším dielom sa táto súčasť výrazne zjednodušila, no nie je to vôbec na škodu veci. Vojakov tak verbujú generáli a tých môžete posúvať po mape, dobíjať nepriateľské mestá a ich armády. V oblasti výskumu je k dispozícii technologický strom, kde sa behom hry vylepšujú rôzne aspekty ríše.

Na taktickej mape priamo velíte svojej armáde. Určujete formácie pre jednotky a rozmiestňujete ich v závislosti od toho, či vediete útok alebo obranu. Séria Warhammer ponúka oproti jeho historickým bratom novinku v podobe prítomnosti hrdinu na bojovom poli. Jedná sa o samostatnú postavu, ktorá je spravidla veľmi silná a disponuje magickými schopnosťami. Kúzliť dokážu aj viaceré bežné jednotky. Jedná sa o zaujímavé spestrenie, ktoré prináša nový takticky element, no nestavia klasické boje armád do úzadia. Ničivé meteory, ktorými spláchnete nepriateľa z bojiska, teda nečakajte, čo je však možno aj trochu škoda. Postupom času sa hrdinovia navyše ďalej rozvíjajú a zlepšujú svoje schopnosti.

Pokiaľ poznáte staršie diely série Total War možno vás prekvapí prítomnosť iba štyroch rás a ôsmich frakcií. Neznie to ako veľa, no treba brať do úvahy, že žiadna rasa nie je reskinom inej. Každá ponúka diametrálne odlišnú hrateľnosť, čo sa týka strategického aj taktického hľadiska. Temní elfovia napríklad využívajú ako menu otrokov. Časom sa ich počty znižujú, čo má nepriaznivý vplyv na verejný poriadok. Otrokov si každopádne môžu dopĺňať plienením miest a porážaním svojich nepriateľov, čím sú nepriamo nútení do neustáleho postupu a agresivity. Behom bojov sa zase sústredenie jednotiek zvyšuje v závislosti od toho, čím viac nepriateľov pobijú.

Ďalšou frakciou sú skaveni – rasa podzemných potkanov. Stavajú hlavne na extrémnych počtoch, no slabých jedincoch. Tento neduh vyvažujú silné jednotky, ktorých je naopak málo. Narozdiel od elfov je ich hlavnou surovinou jedlo. Jeho množstvo si musia strážiť strážiť, no zároveň je možné ho využiť na rýchle vylepšenie novo-dobitých miest. Aj táto frakcia je tak nepriamo nútená do expanzie a agresivity. Jaštery na druhej strane preferujú pomalšie tempo a svoje mestá zlepšujú iba pomaly. Ich najvyššie úrovne im však poskytujú veľmi silné bonusy a jednotky. Na bojisku sa následne prezentujú aj dravými dinosaurami, nad ktorými však môžu pokojne stratiť kontrolu, keď ich prepadne krvilačnosť. Jedine Vysokí elfovia plnia úlohu klasickej frakcie, kde nie ste do ničoho tlačení a môžete si tak zvoliť vlastné tempo postupu.

Vašich generálov a mestá zvelebujete na mape štyroch kontinentov. Tá je o niečo väčšia než v prípade prvého dielu. Váš priebeh hrou je spojený nielen s budovaním ríše, ale aj s politikou a diplomaciou. Tie sú menším tŕňom v päte Creative Assembly a akýmsi sprievodným znakom Total War série. Umelá inteligencia totiž nie je úplne ideálna a len ťažko sa s ňou hľadá spoločná diplomatická reč. Spojenecké frakcie sa občas splašia a v tom najhoršom momente sa proti vám obrátia. Total War: Warhammer II, našťastie, prináša určité zlepšenie. Tvorcovia celkovo stavajú na jednoduchosti a AI sa snaží hrať aktívne. Napadá vás, tu a tam využije špeciálnu schopnosť, či kúzlo. Vyložené zázraky síce čakať nemôžete, ale po menších fiaskách Napoleon: Total War a Total War: Rome II aspoň počítač nerobí prehnané kiksy a najhlúpejšie taktické rozhodnutia v histórii vojen. Premyslené výpady a obchádzky teda stále nehrozia, ale ak náhodou máte slabšiu armádu a AI zacíti slabosť, okamžite vám pôjde po krku.

Obligátnym problémom, ktorým trpí séria Total War odjakživa, je koncový obsah. Úvod býva spravidla náročný na rozbeh. Lenže ak ho prežijete a roztočíte ekonomické kolesá a vojnovú mašinériu naplno, tak v istom bode hry prelomíte pomyselný najvyšší bod odporu ostatných frakcií a už si idete po svojom bez reálnej opozície. Tomu sa Creative Assembly vždy snažilo zabrániť umelými spôsobmi – napríklad spájaním všetkých proti vám ako v prípade Total War: Shogun 2. Tu sú však všetci motivovaní Vírmi, čo koniec hry predlžuje a zatraktívňuje ho.

V mutiplayeri môžete využiť všetky frakcie v bojových stretnutiach. Na rovinu sa však priznám, že multiplayer ma nikdy veľmi nechytil. Hráči prehnane taktizujú a zábava sa mení na šachy a posúvanie radov vojakov o metre bližšie a mimo dostrel nepriateľov. Hlavnou náplňou je sledovanie pochodu vašich jednotiek v snahe obísť armádu protivníka. Ak máte kamaráta, môžete ho zapojiť do vašej kampane a spolu si tak spríjemniť zážitok. Lenže čo sa týka online kampaní, tie nikdy reálne nefungovali tak ako asi tvorcovia zamýšľali.

Po audiovizuálnej stránke hre nie je čo vytknúť. Nechýbajú epické boje plné mravcov, ktorí sa ničia po desiatkach až stovkách. Efekty kúzel sú rovnako veľmi vydarené, rovnako tak aj modely jednotlivých vojakov, ale na to sú už priaznivci tejto série zvyknutí. Je radosť sledovať boje na poliach, či na hradbách pri útoku alebo obrane mesta. Jediné, čo mi strašne chýba sú zakončovacie animácie pri súboji dvoch postáv. Mapa sveta takisto pôsobí veľmi prepracovane a je sa načo pozerať. Ak si hru pustíte na poriadnej audio sústave, susedov poľahky presvedčíte o blížiacej sa vojnovej apokalypse.

Menšou výtkou, ktorú avizujem dopredu, je príchod voľne dostupných, ale aj spoplatnených DLC, ktorých kvalita, cena a obsah je diskutabilný. Stále však ide o jedinečnú záležitosť plnú epických bojov, ktoré zrejme nik iný tak skoro nespracuje v podobnej kvalite. Ak však máte chuť iba na strategickú kampaň, potom radšej siahnite radšej po značke Civilization. Tá vás v tomto smere zabaví podstatne lepšie a epochu ľudstva mapuje veľmi dobre. No ak vaše srde plesá po epických taktických bojoch s nádychom fantasy, niet lepšej voľby ako Total War: Warhammer II.

 

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Total War: Warhammer II - Jedinečná stratégia
Total War: Warhammer II stále patrí medzi špčku vo svojom odbore. Creative Assembly ani tentokrát neponechali nič náhode a priniesli skvelé spojenie ťahovej stratégie a epických realtime taktických bojov.
Pozitíva
  • Total War
  • Fantasy svet a jeho prevedenie
  • Každá stránka hry
Negatíva
  • Prichádzajúce DLC
  • Chronické chyby tejto značky
  • Diplomacia
90%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!