Štúdio Bungie bolo až do roku 2014 známe najmä vďaka sérii Halo. Samozrejme, v portfóliu mali aj iné tituly, ako napríklad Oni, Marathon, či Myth, avšak ani jedna značka nebola pre štúdio tak zásadná, ako spomínané Halo. Časom sa však vývojári svojho dieťaťa prejedli a rozhodli sa vypraviť novým smerom. A tak vzniklo Destiny.

Prvý diel Destiny zavítal v už spomínanom roku 2014 na konzoly PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One a Xbox 360, pričom hra zaznamenala medzi hráčmi masívny úspech. Recenzie až tak nadšené neboli, no kvality hre rozhodne upierané neboli. Najväčším problémom bolo pomenej obsahu, čo časom napravili rozšírenia. Samozrejme, výhrad mali hráči viacero. Bungie však nestrčili hlavu do piesku a snažili sa načúvať prianiam svojej hernej komunity. Po troch rokoch tu teda máme regulérne pokračovanie, ktoré by malo byť väčšie, lepšie a vyladenejšie. Je tomu skutočne tak?

Pozor, ľudstvo v ohrození!

Destiny 2 v porovnaní so svojim predchodcom prichádza s plnohodnotnou príbehovou kampaňou, ktorá vám zaberie 10-12 hodín. Tá v prvom rade funguje ako tutoriál, ktorý vás má pripraviť na end-game obsah, keďže to je gro Destiny. Príbeh hry inak nie je zlý, dobre vysvetľuje situáciu, oboznamuje hráča s postavami, nechýba mu spád, humor, klišé, skrátka poctivý blockbuster. V tomto smere ide o slušný pokrok oproti predchodcovi, no v porovnaní s inými hrami je to taký lepší štandard. Jednotlivé misie sú fajn, i keď ich náplň vás originalitou neohromí. Celkom fajn mi prišiel veliteľ Cabalov – Ghaul, hlavná záporná postava. Dozviete sa o ňom viac a nie je to iba plochá postava kopajúca za ten druhý tím. Okrem samotného hrania na vás čakajú pekné prestrihové animácie, ktoré sa skutočne vydarili. Ja osobne som sa pri hraní príbehovej kampane bavil dobre, avšak ak si plánujete kúpiť Destiny 2 iba kvôli príbehovej kampani, tak kúpu skutočne neodporúčam. A ešte jedna vec, kampaň je akosi priveľmi jednoduchá.

Stará známa skvadra.

Čo fanúšika Destiny neprekvapí je výber triedy, za ktorú sa v úvode rozhodnete hrať. Nenájdete tu totiž nič nové. Čakajú na vás triedy Titan, Hunter a Warlock. Každá trieda má tri podtriedy, pričom dve sú staré a jedná je úplne nová. Titan tak má k dispozícii podtriedy Sentinel, Striker a Sunbreaker. U Huntera si budete môcť zvoliť medzi Arcstriderom, Gunslingerom a Nightstalkerom. Posledná trieda, a teda Warlock ponúka podtriedy Dawnblade, Voidwalker a Stormcaller. Som rád, že tvorcovia iba nerecyklovali a pridali aj niečo nové. Užijete si tak nové schopnosti, ktoré dané podtriedy ponúkajú a budete mať dôvod pre objavovanie a ovládnutie niečoho nového. Hoci by úplné nová postava bola vítanejšia, no keď neprší, aspoň kvapká.

Zbrane…

Veteráni, ktorí v predchodcovi odohrali stovky, či desiatky hodín si určite povšimnú zmien, ktoré sa odohrali medzi zbraňami. Najdôležitejšia zmena sa udiala v samotnej klasifikácii, ktorá je rozdelená na tri triedy. Prvou je Kinetic, kde sa nachádzajú primárne zbrane. Druhá trieda – Energy, sú viac-menej rovnaké zbrane, ibaže s elementom. Trieda Power bude pre mnoho hráčov tým pravým orechovým, keďže tu nájdete kúsky, ktoré narobia tú najväčšiu paseku. Granátomet, raketomet, tie v tejto kategórii neprekvapia nikoho, avšak po novom tu nájdete aj brokovnicu, pušku, či ostreľovačku. Táto zmena dozaista prospela ako PvP, tak i PvE zložke. V PvP sa obmedzilo kempovanie, čo je výborná správa, nakoľko to vie pekne pokaziť zážitok z hrania. V PvE je výhodou, že do týchto zbraní nájdete omnoho viac munície a máte tak možnosť využívať svoje obľúbené kúsky častejšie. A aby som nezabudol, gunplay je opäť výborný, no to asi neprekvapí nikoho.

Malé zmeny, ktoré však potešia.

Zmeny doznalo aj cestovanie, ktoré je vďaka vylepšenej mape prehľadnejšie. Každá oblasť je po novom zmapovaná, čo je oproti prvej hre posun vpred. Čo sa týka rýchleho cestovanie, v Destiny 2 už nemusíte vyletieť na orbitu a odtiaľ cestovať na požadované miesto. Teraz si skrátka vyberie, kam pôjdete a hotovo. Malá zmena, no skvelá. V porovnaní s predchodcom sú preč aj bounty misie, ktoré nahradili denné a týždenné výzvy. Osobne mi príde tento systém lepší, no či bude vyhovovať aj vám, to nechám na vaše posúdenie. Hoci to znie hlúpo, no až na niekoľko výnimiek veľa výrazných zmien v hre nenájdete. Bungie sa snažili vybalansovať koncept nastolený predchodcom. I keď prevažne ide o maličké zmeny, dopad na hru je cítiť. Všetko je akési príjemnejšie, zábavnejšie a vyladenejšie.

Multiplayer, podstata Destiny.

Ako som už naznačil, práve hra s viacerými hráčmi je dôvodom, prečo si Destiny kúpiť. Crucible, a teda PvP časť Destiny prešla veľmi významnou zmenou. Po novom už neprebiehajú súboje 6 vs. 6 hráčov, tentokrát je to 4 vs. 4. Súboje sú omnoho taktickejšie a dôležitejšia je aj súhra a spolupráca celého tímu. Jednotlivé hry majú lepšie tempo, sú zábavnejšie, takže v tomto smere možno zmenu hodnotiť ako pozitívnu.

Samotná PvP časť je rozdelená na režimy Quickplay a Competitive. V prvom zmienenom na vás čakajú Supremacy, Clash a Control. Tieto módy sa striedajú a sú určené najmä hráčom bažiacich po rýchlej multiplayerovej hre. Narazil som však aj na problém, ktorého vyriešenie by uvítal. Každý hráč má rád niečo iné, takže jednému môže vyhovovať Supremacy, inému zase Clash a ďalšiemu Control. Bohužiaľ, hra neumožňuje si vybrať. Nemôžete si zvoliť, že chcete hrať iba jeden z módov. Možno je to hlúposť, no ja by som voľbu bral všetkými desiatimi.

V režime Competitive nájdete Survival a Countdown módy. Countdown, s ktorým sa hráči mohli zoznámiť v beta teste je akousi variáciou na starý známy Counter Strike. Jeden tím musí položiť bombu na stanovište a následne ju brániť, no a úlohu protihráčov asi ie je potrebné popisovať. Je to rokmi overený koncept, ktorý však stále skvelo funguje a ani prítomnosť v Destiny 2 nie je výnimkou. Pokiaľ budete mať dobrých spoluhráčov, strávite v tomto režime mnoho hodín kvalitnej zábavy.

Pomyselným vrcholom PvP časti sú Trials of the Nine, turnajová časť nahrádzajúca Trials of the Osiris. Novinka funguje podobne ako v minulosti, no je trochu náročnejšie dopracovať sa k bezchybnej karte. Prečo je odpustenie jednej prehry, takže ak budete chcieť získať tie najlepšie odmeny, budete sa musieť poriadne snažiť. Získať loot z trialov však môžu aj menej zdatní hráči, keďže za jednotlivé zápasy získavate tokeny, vďaka ktorým môžete u vendora levelovať.

Bohužiaľ, nemožno iba chváliť. Problém tento raz netkvie v hernej náplni, ale v lagoch, ktoré som počas hrania zaznamenal. Nešlo síce o časté a výrazné situácie, no i napriek tomu je lagovanie nepríjemné. V minulosti to síce bolo horšie, no s týmto neduhom by konečne mohli Bungie urobiť rázny proces.

Raid zvaný Leviathan.

Pokiaľ si chcete overiť svoje schopnosti, určite tak urobíte prostredníctvom raidu. Ten dostal názov Leviathan a ide o najnáročnejšiu skúšku, ktorú zatiaľ Destiny 2 ponúka. Odporúčaný je power level 260 až 280, no i s touto úrovňou to nebude nič jednoduché. Na to, aby sme sa dostali až k finálnemu bossovi (áno, je tu iba jeden) musíte plniť rôzne výzvy, ktoré spočívajú v riešení hádaniek. Niekoho môžete prekvapiť, že tu je iba jeden boss, no verte mi, je extrémne náročný a bude potrebné, aby ste so svojimi spoluhráčmi (tím v počte šesť hráčov) dali do súboja všetko, inak vás čaká porážka. Čo do rozsiahlosti ide pravdepodobne o najväčší raid, aký sa v Destiny doposiaľ objavil, takže v tomto smere treba autorov pochváliť. Nechýbajú ukryté truhly, ktoré však nedostanete len tak. Na raide je bádať aj menšiu inšpiráciu v Souls hrách. Teraz nemám na mysli obtiažnosť, no skôr razenie cesty vpred. Vždy keď raid zapnete, objavujete sa na jeho začiatku. Ako sa postupne raidom dostávate ďalej a ďalej, odomykáte si rôzne cestičky a skratky, ktoré vám pri ďalšom zapnutí skrátia cestu. Niekomu to nemusí byť úplne po chuti, no mne to neprekážalo. Raid teda môže hodnotiť pozitívne a iba skonštatovať, že si na ňom dali v Bungie záležať. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť, no ak budú aj ďalšie raidy podobne kvalitné, je sa na čo tešiť.

Grafické pozlátko.

Destiny 2 vyzerá dobre, o tom je zbytočné polemizovať. Vývojárom rozviazalo ruky, že už nemuseli brať ohľad na konzoly predošlej generácie, ako tomu bolo v prípade prvého dielu. Hoci novinka neposúva grafický štandard na novú úroveň, hra svojou grafickou kvalitou neurazí. Niektoré scény sú skutočne pôsobivé a oko určite potešia aj niektoré efekty. Niekedy však človek narazí na slabšie textúry, či fádnejšiu lokalitu. Ja osobne som bol s grafickou stránkou spokojný, obzvlášť ak človek prihliadne na rozľahlosť jednotlivých lokalít. Kto však túži po maximálnej kvalite a framerate bez obmedzenia, bude si musieť počkať na PC verziu.

Skvelý je aj soundtrack, na ktorom sa nachádza niekoľko skutočne podarených motívov. K tomu si pripočítajte výborné ozvučenie a dabing, takže po zvukovej stránke nemožno Destiny 2 uprieť kvality.

Napíšte si svoj vlastný osud.

Destiny 2 je evolúciou, nie revolúciou. Túto skutočnosť si musíte uvedomiť hneď na začiatku. Pokiaľ ste si obľúbili prvý diel, potom je pre vás zbytočné čítať recenzie a hru už pravdepodobne máte doma od vydania. Ak však stále váhate, či do Destiny 2 ísť, potom vám snáď riadky uvedené vyššie dali dobrú predstavu o tom, čo vás čaká. Oproti predchodcovi je v hre množstvo obsahu – nechýbajú dungeony Lost Sectors, public eventy, výzvy, raid, Strike misie, Nightfall, dostatok multiplayerových režimov v PvP, skrátka nuda v tomto smere nehrozí. Zamrzí jedine prítomnosť mikrotransakcií, no tento neduh sa do hier dostáva čoraz častejšie. Pokiaľ máte partiu kamarátov, čo do hry pôjdu s vami, potom ďalej neváhajte, užijete si hodiny skvelej zábavy. Je len škoda, že v podobnom stave neprišla už predošlá hra, potom by bol osud Destiny 2 o niečo ružovejší. Tak či onak, ide o skvelú hru, ktorá stojí za pozornosť.

Hru na recenziu poskytli spoločnosti

Destiny 2 – Osud ľudstva v ohrození
Pokiaľ máte radi online strieľačky, potom je Destiny 2 dobrou voľbou. Hoci oproti predchodcovi nejde o žiadnu revolúciu, menšie zmeny a niekoľko noviniek urobili z Destiny 2 titul, ktorý stojí za pozornosť. Autori priniesli dostatok aktivít a end-game obsahu, takže budete mať stále čo robiť. Na záver zostáva povedať jediné, a to - Guardian, hor sa do boja!
  • Dostatok end-game obsahu
  • Výborná hrateľnosť, audiovizuálne spracovanie
  • Solídna príbehová kampaň, dobre napísaný záporák