Register

A password will be e-mailed to you.

Zrejme každý pozná fenomén menom Half-Life. Mnoho hráčov a fanúšikov čaká na pokračovanie tejto slávnej značky, ktoré neprichádza a zrejme sa ho nedočkáme ani tento rok. Kedy by sme si teda mohli zahrať Half-Life 3?     

Keď sa Gaba Newella opýtate na dátum oznámenia Half-Life 3, najskôr vám odpovie klasickou frázou: “keď to bude hotové”. Mnoho hráčov už na tretí diel zanevrelo a panuje názor, že pokračovanie s poradovým číslom 3 nikdy nebude vydané. Internetom koluje taktiež mnoho žartov na tému “Half-Life 3 confirmed”. A je nutné dodať, že oprávnene. Ide o jednu z najdlhšie vyvíjaných hier v histórií – veď vo vývoji je už viac ako 10 rokov.  Aby sme trocha lepšie pochopili, aký je súčasný stav tejto série, nahliadnime trochu do histórie.

Prvý diel bol vydaný v roku 1998. Šlo o totálnu hernú bombu, ktorá vyzbierala nespočetné množstvo ocenení hry roka a dlhé roky kraľovala rebríčku množstva predaných kópií. Po tomto úspechu, samozrejme, nezostal vo Valve kameň na kameni a štúdio pod svoje krídla pribralo nové projekty a ľudí. Okrem svojej vlajkovej lode nemalú úlohu zohralo aj veľké trio Counter-Strike, Day of Defeat a Team Fortres. Všetky tieto značky pritom začínali ako modifikácie pre Half-Life, ktoré si potom samotné štúdio privlastnilo. Každý lepší talent chcel pracovať v tomto štúdiu. Ľudia si pochvaľovali firemný prístup a celkovú vnútornú politiku voľnosti. Zázrak menom Half-Life prekonalo až samotné Valve s priamym pokračovaním – Half-Life 2.

Half-Life 2 bol rovnako ako jeho predchodca vynikajúcou hrou, ktorá vyzbierala ešte viac ocenení a ešte výraznejšie lámala čísla predajnosti. To sa písal rok 2004 a štúdio Valve sa po vydaní dvojky stalo svetovou jednotkou na trhu. Silným základom pre rozvoj tejto značky bol samozrejme Source Engine, na ktorý sa vytvorili aj Counter-Strike: Source, Day of Defeat: Source a Team Fortress 2. Source engine bol technickou špičkou svojej doby. Bol veľmi plynulý, dobre optimalizovaný, podporoval najnovšie grafické vychytávky. Po tomto úspechu si fanúšikovia, samozrejme, začali pýtať pokračovanie. To prišlo ako menšia náplasť vo forme dvoch Epizód, ktoré rozširovali základnú hru nielen o nové príbehy ale prezentovali novo implementované technické súčasti v Source Engine. Fanúšikom sa to málilo a očakávalo sa plnohodnotné pokračovanie. Padlo viacero oficiálnych aj neoficiálnych potvrdení o tom, že na Half-Life 3 sa pracuje. Potvrdzujú to aj mnohé uniknuté informácie. Na čo teda Valve vlastne čaká? Existuje viacero možných dôvodov.

Prvým by mohol byť zmienený fakt o benevolentnej politike zo strany vedenia. Podľa vyjadrení Valve ako nový člen tímu si môžete sami vybrať projekt, na ktorom budete chcieť pracovať. Jedinou podmienkou je, že pri ňom musí človek vydržať istý čas (zopár mesiacov, aby sa zabránilo pendlovaniu medzi projektami). Avšak vo firme sa podľa výpovedi bývalých členov vytvorila akási hierarchia, kde starší členovia tímu majú majú hlavné slovo pri rozhodovaní smerovania projektov a tí mladší ostávajú v úzadí. Noví ľudia sa buď situácií prispôsobia alebo sú nútení odísť (sú vyštvaní) a nájsť si iný projekt v rámci firmy. To samozrejme často vyústilo aj do celkového odchodu z Valve. Aj to by mohla byť príčina prečo Half-Life 3 ostal zaseknutý niekde v čase. Padli už aj správy o tom, že na projekte pracuje len 10-20 ľudí, čo je na projekt takéhoto kalibru až neuveriteľne málo. Aj preto je progres tak pomalý, že vlastne možno hovoriť o regrese.

Inou príčinou môže byť VR. Valve totiž Half-Life vždy vydávalo na technickom míľniku. V roku 1997 malo súťažiť o technické prvenstvo s Quake II, ktorý prišiel s OpenGL a špičkovou grafikou. Pri dvojke v roku 2004 sa technická stránka hier zdokonalila ešte viac a veľký boom zažíval fyzikálny model v hrách. Graficky šlo tiež o špicu, veď hrdo stála vedľa gigantov ako Doom, Halo a Far Cry. Valve tiež neočakávane (a relatívne nelogicky) vstúpilo na trh VR a spolu s HTC pracuje na projekte Vive. Preto aj v súvislosti s tretím dielom vyvstáva otázka, či sa nečaká na čas kedy bude VR za fázou prototypu a až potom sa rozhodne prísť s oficiálnym ohlásením vydania. Dosť ľahko si možno predstaviť scenár kedy by sa obe projekty vzájomne podporili napríklad exkluzívnou podporou Vive v Half-Life 3. V takom prípade si asi viete predstaviť, ktorý set virtuálnej reality by doma vlastnilo najviac hráčov. Nebolo by prekvapivé ak by sa “neočakávane” rozbehol vývoj HL3 na plné obrátky práve v dobe finišovania projektu Vive.

Inou teóriou je, že Valve má obavu z naplnenia očakávania od tejto značky. Ak v rámci Valve skutočne fungujú natoľko autonómne tímy, ktoré pracujú na svojich projektoch, niet divu že od Half-Life ušiel každý kto mohol a zrejme ostali len tí najväčší odvážlivci. Vydať túto hru a znášať prípadnú kritiku, to isto nie je sen žiadneho manažéra či programátora. Práve preto sa vývoj môže umelo spomaľovať.  Obrovské očakávania hráčov zrejme naozaj nie je ani možné naplniť. No ide skôr o nepravdepodobnú teóriu. Alebo možno existuje iná neznáma príčina v interných kruhoch zabraňujúca vývoju. Napríklad perfekcionizmus. Je všeobecne známe, že všetky tituly z tejto tohoto štúdia boli zhmotnením takmer dokonalosti a doterajší stav kvality jednoducho nezodpovedal štandardom.

Veľmi relevantným faktom zostáva aj alokácia zdrojov. Valve má hru rozohranú zrejme na každom fronte a už dávno nejde len o skupinu moderov tvoriacich iba hry. Má na svojich pleciach momentálne gigantickú hernú platformu Steam. Tá sa neustále vyvíja a ide prakticky o žijúci organizmus. Steam zlepšuje svoje súčasti a technickú stránku, infraštruktúru, alebo exponenciálne rastie počet položiek v jeho obchode. To ide ruka v ruke s nákladmi, ktoré rovnako s kvalitou a kvantitou narastajú. Samozrejme, na stole má i mnoho iných projektov. Či už ide o úspešný Left4Dead, Dotu 2 alebo Counter-Strike: Global Offensive či iné menšie projekty. Medzitým Valve začalo laškovať aj s operačnými systémami a hardvérom. SteamOS bol menej úspešný projekt.  Rovnako dopadol aj Steam Machines. Už trocha lepšie je na tom Steam Controller. Najlepšie to však skutočne vyzerá s Vive. No ten si tiež pýta mnoho dolárov. Na Half-Life jednoducho neostáva energia, ani ľudia a momentálne možno ani chuť investovať peniaze.

Gabe Newell za tie roky rovnako neomladol. Možno už stratil entuziazmus pokračovať.  Možno to bol on, kto tlačil tuto značku  do popredia. Rovnako Marc Laidlaw, autor príbehu tohto univerza zavesil písanie na klinec. Spomenuté projekty prinášajú Newellovi a Valve nemalé zisky a na novom Half-Life ich prežitie rozhodne nestojí. Štúdio nie je tlačené ani žiadnym vydavateľom, ktorý by trval na pokračovaní rok čo rok. Treba tiež dodať, že hry z produkcie Valve aj v týchto dňoch predávajú nemalé počty kusov. A nejde len Counter Strike: Global Offensive či Garry’s Mod. Half-Life stále chce  vlastniť mnoho hráčov. A tu treba dodať, že ide o hry, ktoré majú čo ponúknuť aj z dnešného pohľadu. Ide skutočne o vysoko nadčasové tituly.

Čo nám z toho teda vychádza? Dôvodov a príčin prečo pokračovanie série Half-Life neprichádza je mnoho. Avšak otázka nestojí, prečo ho nevydať,  ale skôr takto: “môže si Valve dovoliť značku Half-Life nechať zapadnúť prachom?” Osobne si myslím, že Half-Life 3 sa dočkáme a bude to do 10 rokov. Situácia je však taká, že okolnosti zatiaľ nedospeli do správnej konštelácie. Je to zrejme len otázkou času. Všetkých fanúšikov zamrzí stagnácia tejto hernej série. Nové datadisky, či epizódy by mohli utíšiť smäd hráčov, no z pohľadu Valve asi niesu momentálne prioritou. Malou útechou  sú aspoň  neustále vznikajúce modifikácie ako napríklad veľmi kvalitný mód Black Mesa, ktorý je detailným remakom prvej hry. Obávam sa len jednej veci – tou je obrovská generačná priepasť. Ak Half-Life 3 vyjde napríklad o 20 rokov, mladším hráčom už názov či obsah tejto hry veľa nenapovie a potom ten komerčný prepadák skutočne môže prísť. Rovnako tak vývoj hier nebude lacnejší. No minimálne na marketingu Valve určite ušetrí.

 

Komentuj!