O titule Xenia ste pravdepodobne nepočuli. Ide o menší titul, ktorý bol vyvíjaný len jedným autorom. Tým je Dimitrios Floros, ktorý na ňom pracoval počas doby ôsmich mesiacov a vytvoril fantasy titul spadajúci do žánra Metroidvania. Ten bol populárny najmä v 80. a 90. rokoch minulého storočia. Metroid a Castlevania stáli pri jeho vzniku, z čoho pochádza aj jeho názov. Dokáže Xenia zaujať aj modernú generáciu hráčov, alebo je naopak určená len pre nostalgikov?

Na začiatok by bolo dobré podotknúť, že zlatá éra Metroidvanie ma úplne obišla a na hru sa pozerám pohľadom moderného hráča. Myslím si však, že Xenia má čo ponúknuť aj dnešnej generácii hráčov. Ponúka zábavnú, ako aj vyzývavú hrateľnosť. Napriek tomu ju sužujú určité problémy, pričom ten najväčší tkvie v jej technických problémoch.

Príbehové pozadie hry nie je vôbec zložité. Dej sa odohráva sa počas 12. storočia pred našim letopočtom. Kráľovná Xenia práve vyslala posledné zvyšky svojej armády na pomoc kráľovi Achillovi v Trójskej vojne. Zlý mág Skotos však okamžite využil momentálnu zraniteľnosť kráľovnej a uniesol ju na svoj hrad. Jeho cieľom je získať jej kráľovskú krv, aby sa stal najmocnejšou bytosťou na Zemi. Blízko hradu však prebýva kováč menom Ardas. Ten si rozhodne ukovať si vlastnú zbroj, meč a dokonca aj štít a vydať sa na ďalekú cestu za záchranou kráľovnej. Podarí sa mu to?

Príbeh sa rozvíja len prostredníctvom textových dialógov, takže hra neobsahuje žiadny dabing. V tomto prípade by však bol akýkoľvek dabing zbytočný nakoľko hra disponuje len niekoľkými dialógmi a to zvyčajne pred súbojmi s bossmi. Soundtrack je taktiež minimalistický. Jedná sa o jednoduché piesne, ktoré príjemne dotvárajú atmosféru antického Grécka. Opäť sa nejedná o nič svetoborné, ale hráča to neruší a nepôsobí to ani otravne.

Ako ste už mohli usúdiť z obrázkov, tak hra spadá medzi skrolovacie záležitosti. Aj keď sa pohybujeme v žánri Metroidvania, počas celej hry prechádzate až koridorovo pôsobiacmi levelmi. Cesta vpred je totižto vždy jasne daná a to bez výrazných vedľajších odbočiek. Malou výnimkou sú len skryté miestnosti, na ktorých konci sa nachádza odmena v podobe zlata. V leveloch sa pritom môžete pohybovať klasicky všetkými smermi a vracať sa aj na už navštívené miesta. Hra vás v tomto smere nijako neobmedzuje. Xenia taktiež obsahuje niekoľko druhov nepriateľov. Tí nedokážu skákať len sa pohybovať z jednej strany plošiny na ktorej sa nachádzajú na druhú. Nájdete tu menších nepriateľov, ktorých dokážete zahubiť jediným sekom vášho meča. V neskorších úrovniach však narazíte na väčších nepriateľov, ktorým musíte uštedriť viac rán. Ďalej vám hra servíruje i lietajúcich nepriateľov, ktorí na vás útočia zhora a mágov, ktorí na vás môžu útočiť z diaľky ich magickými bleskami. Nepriatelia na vás pritom často útočia z viacerých smerov a vy sa tak musíte rýchlo uhýbať útokom a zároveň zabíjať protivníkov čo môže byť miestami naozaj náročné.

Neodmysliteľnou súčasťou tohto žánra sú aj pasáže v ktorých musíte skákať. Tie taktiež disponujú vražednou náročnosťou. Musíte si ich totiž bezchybne načasovať, nakoľko aj najmenšia chybička sa trestá vašou smrťou. Niektoré skoky si však v hre nesmiete plánovať príliš dlho, nakoľko sa pod vami nachádza padacia plošina, na ktorej môžete stáť len určitú dobu. Musíte tak rýchlo preskákať sériu priepastí, čo dokáže rýchlo zvýšiť vašu tepovú frekvenciu. Autor si dal na týchto aspektoch naozaj záležať a vytvoril tak z jednoduchého konceptu naozaj náročnú záležitosť.

Na konci niektorých úrovní nájdete voliteľné boss súboje. Vždy si môžete vybrať, či chcete nejakého bossa zabiť. V prípade, že áno, budete musieť čeliť krvilačnému monštru, ktoré na vás pošle Skotos. Čaká na vás aj vyššie spomínaný príbehový dialóg a po zdolaní monštra aj veľké množstvo zlata. Druhá možnosť, “Nebezpečenstvo” pre vás pripraví solídny zástup nepriateľov a taktiež pascí, ktoré majú za úlohu vašu cestu čo najviac znepríjemniť. Pochopiteľne, po prejdení tejto cesty na vás nečaká žiadne zlato a ani príbehový dialóg. Súboje s bossmi nie sú síce zlé, ale sú paradoxne jednoduchšie ako druhá možnosť.

Získané zlato následne využívate na vylepšovanie hlavného hrdinu. Vylepšenia si kupujete z obchodu, ktorý môžete navštíviť vždy pred začiatkom levelu. V tomto prípade sa však u vás môže dostaviť menšie sklamanie. Nečakajte žiadne nové zbrane, alebo rozšírenejší RPG prvok. V obchode môžete zakúpiť 5 predmetov. Jeden nápoj vám umožní zvýšiť si maximálne zdravie, druhý stať sa počas krátkej doby nezraniteľným. Ďalší vám zase predĺži tento efekt a k tomu môžete kúpiť i nápoj, ktorý vám umožní vystreľovať po nepriateľoch blesky. Táto schopnosť sa však musí pred použitím nabíjať a s ňou teda súvisí posledné vylepšenie, ktoré skracuje dobu nabíjania. Jediné, čo však skutočne stojí za vylepšenie, je zvyšovanie vášho maximálneho zdravia. To však dokážete vylepšiť na maximum približne v polovici celej hry. Strácate tak motiváciu zbierať zlato, čo je určite škoda.

Grafické spracovanie je ladené do retro štýlu. Nečakajte teda žiadne 3D objekty alebo postavy, ako to v dnešných hrách tohto typu býva. Prostredie pôsobí akoby bolo ručne kreslené, čím autor príjemne dotvára atmosféru. Záťaž na hardvér by každopádne nemala byť priveľká, avšak niekoľko krát som bol svedkom aj päť sekundového záseku obrazovky. Stáva sa to najmä počas skákania z jednej plošiny na druhú. Pochopiteľne, v takomto prípade sa vám skok nepodarí a vy tak zbytočne zomierate.

Postup v leveloch sa ukladá vždy pri chráme, ktorý slúži ako miesto znovuobjavenia po vašej smrti. Vo vyšších úrovniach som sa však stretol s tým, že postava sa po smrti zasekla a záchytný bod sa nenačítal. Prinútilo ma to tak opakovať celý level od začiatku. Osobne však za najväčší problém považujem neukladanie obsahu. Môže sa vám totižto stať, že prejdete niekoľkými levelmi no po vypnutý hry sa vám postup jednoducho neuloží a vy tak musíte znova prechádzať už rovnakými levelmi. Je iba pochopiteľné, že to trochu kazí výsledný dojem.

Xenia nie je sklamaním ale ani žiadnym zázrakom. Na jednej strane ponúka solídnu porciu náročnej zábavy, v ktorej po hrateľnostnej stránke funguje všetko ako má. Jej najväčší problém sú však technické problémy, ktoré kazia výsledný dojem z inak zábavnej záležitosti. Dá sa to síce pochopiť, keďže celá hra bola vyvíjaná len jednou osobou, ale v momentálnom stave sa budete musieť občas prekonávať aby ste ju dohrali až do konca. Ostáva len dúfať, že autor tieto neduhy časom opraví.

Xenia - Cesta za záchranou gréckej kráľovnej
Ak dokážete prekonať rôzne neduhy súvisiace s technickou stránkou hry, tak vám Xenia ponúkne solídnu výzvu, ktorá určite stojí za vyskúšanie. Teda za predpokladu, že vám výzva neprekáža.
  • Klasická Metroidvania hrateľnosť