Register

A password will be e-mailed to you.

Pred takmer dvadsiatimi rokmi nám Blizzard priniesol hru, ktorá sa stala začiatkom najlepšie predávanej RTS značky na trhu. Vynaliezaví terrani, hmyzí zergovia a vyspelí protossovia položili jeden zo základných kameňov moderného eSportu. Nastal čas vrátiť sa do Koprulu sektoru a zopakovať si bitky z nášho detsva v StarCraft: Remastered.

Recenzovaná verzia: PC

Pre tých, čo nehrali pôvodný StarCraft: jedná sa o klasickú stratégiu odohrávajúcu sa v reálnom čase. K tomu patrí ťažba surovín, stavba budov, vytváranie jednotiek a ich posielanie do boja proti armáde súpera, ktorý sa snaží približne o to isté čo vy. Každá z troch rás má na výber z niekoľkých jednotiek, ktoré plnia v armáde rôzne roly a sú vhodné pre iné situácie. Filozofiou StarCraftu pritom je, že každá jednotka by mala mať nájsť využitie behom niektorej fázy hry. Nebudete tak masovo vymieňať jednotky z nižšej technologickej úrovne za tie lepšie, ale skôr ich budete nimi dopĺňať.

StarCraft: Remastered

Každá rasa ponúka trochu iný herný zážitok. Všetky síce potrebujú na fungovanie 2 základné suroviny, minerály a plyn známy pod menom vespene, tým však všetky podobnosti končia. Zatiaľ čo zergovia sa spoliehajú na veľké množstvo malých jednotiek a snažia sa poraziť nepriateľa skrz čísla, protossovia vyťahujú individuálne silné, no drahé jednotky, často schopné výrazným spôsobom manipulovať s bojiskom. Vyhnanci zo Zeme, terrani, zase ukazujú svoju dômyselnosť s množstvom otvorených technologických ciest. Rasy sa však nelíšia len kompozíciami armád. Rôzne je riešená i tvorba jednotiek, miesta, kde môžu stavať budovy, ako aj ich forma ‘ubytovania’ jednotiek.

Táto asymetria je dôvodom, prečo sa hráči často zameriavajú len na jednu z troch rás. Plne chápať všetkému, čoho je schopná každá rasa a ešte ju aj čo najefektívnejšie ovládať, nie je vôbec jednoduchá úloha. StarCraft je známy aj ako jedna z mechanicky najnáročnejších hier, obzvlášť pri snahe zažiariť na kompetitívnej scéne. Je to kombinácia dôsledkov žánra, ako aj zvláštností v ovládaní hry.

Čistokrvné RTS

V prvom rade je nutné pochopiť, že StarCraft je čistokrvné RTS. Real-time ako aj strategická zložka sú obe veľmi dôležité a navzájom sa ovplyvňujú. Stratégia prináša taktické rozhodnutia: akú armádu postaviť? Kde zaútočiť a s čím? Ako využiť získané suroviny a ako ich získať viac? Real-time k tomu pridáva urgenciu a nutnosť odpovedať na tieto otázky čo najefektívnejšie v čo najkratšom čase. V kombinácii s obmedzeniami mechaník vzniká nesplniteľná úloha – urobiť všetko najlepším možným spôsobom.

Možno to znie ako nežiadúca vlastnosť, ktorú žiadni vývojári nechcú mať vo svojej hre. Tento nedosiahnuteľný vrchol je však svätým grálom pre súťažne naladených hráčov. Umožňuje každému vyvinúť si vlastný štýl a smerovanie. Ponúka priestor učiť sa a experimentovať s ovládaním svojich jednotiek na každej úrovni hry. Špecialitou jedného hráča môže byť budovanie silnej ekonomiky a využívanie všetkých svojich prostriedkov, inému môže viac vyhovovať smerovať jeho pozornosť na detailnejšiu kontrolu armády s útokmi na viacerých frontoch. Každý si tak vytvára svoj osobný príbeh generála na medziplanetárnom bojisku.

Mechanická náročnosť zostáva

Mechaniky pôvodnej hry zostali plne zachované a bez moderných vylepšení. Stále je možné zvoliť najviac 12 jednotiek alebo 1 budovu. Pracovné jednotky nezačnú ťažbu automaticky po vytvorení a pohyb armády cez úzke priestory je treba bližšie strážiť. Toto, hoci môže pôsobiť otravne, je dôležité pre bod, ktorý som spomenul vyššie. Bez týchto obmedzení by sa znížil nedosiahnuteľný strop schopností a zmazali by sa rozdiely medzi hráčskymi štýlmi. Vzniká tak však zaujímavá možnosť návratu do hry. Hráč s menším počtom jeho posluhovačov má menej práce s ich ovládaním a môže zvrátiť priebeh hry aj s ohľadom na väčšiu silu súpera.

StarCraft: Remastered

Zjednodušenie by mohlo spôsobiť aj vlažnú reakciu od dlhodobých fanúšikov a existujúcej eSport komunity. Vo výsledku to robí zo StarCraftu mechanicky veľmi náročnú hru, avšak zároveň aj jednu z najviac odmeňujúcich. Keď sa podarí krásny koordinovaný útok na viacerých frontoch so stovkou jednotiek, je to úžasný pocit. Nakoniec, pre tých, ktorým sa toto, možno zastaralé ovládanie nepáči je tu predsa len StarCraft 2 s modernými vylepšeniami a iným prístupom k stropu schopností.

Pre tých, čo nemajú záujem merať si svoje schopnosti voči iným hráčom sú tu aj iné možnosti. Kampaň ponúka 6 príbehov, 3 z pôvodnej hry a 3 z expanzie Brood War, kde si zahráte za každú z rás. Spolu tu je 58 misií, ktoré vás prevedú od základov ovládania až po epické bitky. Príbeh má temný nádych – zrady, manipulácie a občasná genocída tu a tam. Kvalita príbehu, minimálne čo sa týka strategických hier, je nadštandard. Rozprávanie prebieha formou brífingov pred misiami, no občasná konverzácia sa vyskytne aj behom hry. Atmosféru dopĺňajú krátke cutscény a príjemne komiksovo spracované ukážky.

Čo je nové

Teraz však nastal čas zodpovedať tú najdôležitejšiu otázku zo všetkých. Čo nové prináša remasterovaná verzia oproti tej pôvodnej? Koniec-koncov, pred polrokom Blizzard zverejnil StarCraft: Anthology so skoro identickým obsahom úplne zadarmo a ani teraz nie je problém si ho kedykoľvek stiahnuť a zahrať.

Tou najviditeľnejšou zmenou je, samozrejme, grafika. Originál fungoval na rozlíšení 640×480 pixelov, čo je dnes už naozaj veľmi zastaralé. Vývojárom sa podarilo vytvoriť novú detailnú grafiku vernú tej pôvodnej a výsledok vyzerá tak ako má – rovnako ako v spomienkach z mladosti. Jednotky vyzerajú parádne a úroveň detailov azda až prekvapí, keď zistíte, že zerglingovia majú pár rúk na svojom inak zvieracom tele. Pridaná bola možnosť zoomu, ktorá sa využije najmä v móde sledovania hier medzi inými hráčmi a ponúkne nový pohľad na bojisko. Ponuka širokouhlého rozlíšenia je už len čerešničkou na torte.

Mojou najobľúbenejšou funkciou v remasteri je však možnosť kedykoľvek zmeniť grafiku medzi novou a tou pôvodnou. Jednoduchým stlačením klávesy F5 kedykoľvek behom hry, či už behom zápasu, v menu, alebo v brífingu, sa celé rozhranie rozpixeluje a vrátite sa tak v čase späť do 1998. Zmena je plynulá a funguje bez problémov oboma smermi. Keď vás teda niekto uvidí hrať a otvorí konverzáciu poznámkou: “veď to vyzerá ako originál,” jednoduchým stlačením tlačidla mu môžete dokázať opak.

Táto funkcia každopádne naznačuje jednu vec. Tou je krížová kompatibilita s pôvodnou hrou. Môžete sa tak kedykoľvek pustiť, či už do LAN alebo online bitiek proti hráčom vlastniacim len voľnú verziu StarCraftu, čo je nepochybne pozitívum.

StarCraft: Remastered

Automatizovaný matchmaking a vlastné klávesové skratky

Automatizovaný online matchmaking a rebríček hráčov sú ďalšou významnou novinkou. Nájsť tak hru so seberovným je už výrazne jednoduchšie. Spolu s touto funkciou prišli aj rôzne štatistiky dostupné v profile hráča, ako aj systém líg. Rating je plne transparentný, narozdiel od viacerých kompetitívnych titulov. Vždy tak viete, čo si hra myslí o vašich schopnostiach a je už len na vás ju prinútiť k tomu, aby toto číslo rástlo.

V remasteri sme sa dočkali ešte jednej funkcie. Tou sú kustomizovateľné klávesové skratky. Tá je síce dostupná aj v najnovších patchoch pre voľnú verziu, no je tak významná, že by bolo chybou ju nezmieniť. Klávesové skratky sú veľmi dôležitou formou ovládania pre každú strategickú hru. Umožňujú rýchlejšie, precíznejšie a efektívnejšie vykonávanie príkazov.

StarCraft mal po takmer celú dobu svojej existencie statické rozloženie týchto skratiek, ktoré sa nedalo meniť a nebolo práve ideálne. Útok na A, postavenie pracovníka na P a výsledkom je akési klávesnicové kung-fu a nábeh na syndróm karpálneho tunela. Možnosť zmeny kláves adresuje tieto problémy a v prehľadnom menu sa dajú upraviť podľa ľubovôle. Velenie armády tak, podobne ako napísanie slova “StarCraft”, už nebude pre jednu ruku problém, zatiaľ čo druhá zostane pevne na myši.

Azda jediný problém, ktorý súvisí s funkciou vlastných klávesových skratiek je, že ich nastavovanie nefunguje behom hry a na ich úpravu je potrebné ísť do hlavného menu. Keď však už raz nastavíte klávesy tak, aby vám vyhovovali, nemáte veľký dôvod sa tam znova vracať.

StarCraft: Remastered rozchodíte aj na starších systémoch

Nie je zrejme žiadnym prekvapením, že StarCraft: Remastered funguje na moderných systémoch bez problémov i na slabšom hardvéri. Predsa len sa jedná o takmer 20 rokov starú hru s rovnakým enginom, akurát graficky vynovenú. Nechýbajú ani moderné možnosti ako tri módy zobrazenia, nastavenie rýchlosti myši, či vertikálnej synchronizácie. Pokiaľ máte staršiu grafickú kartu, budete sa musieť akurát zmieriť s vypnutím renderovania tieňov v reálnom čase, na ktorú je treba aspoň 2,2 GB grafickej pamäte. Pre nostalgikov sú tu možnosti zapnúť pomer obrazovky 4:3 alebo pôvodnú kampaň (týka sa to najmä spracovania zvukovej stránky).

StarCraft: Remastered

So StarCraft: Remastered Blizzard splnil dosiahol presne to, o čo sa snažil. A to je vytvoriť modernizovanú verziu pôvodnej hry s nezmenenou hrateľnosťou. Je tu vidieť a cítiť množstvo práce a snahy ostať verný tomu, čo hra predstavuje. Priniesť ju do modernej doby a predĺžiť tak jej životnosť možno aj o ďalších dvadsať rokov. Ovládanie je s výnimkou klávesových skratiek nedotknuté, čo určite nemusí vyhovovať každému. To však ani nebolo cieľom vývojárov. Hra aj po rokoch ponúka náročnú výzvu, no zároveň sa jedná aj o veľmi odmeňujúcu skúsenosť.

Pokiaľ vás zachvátila vlna nostalgie za touto kultovou stratégiou a chcete si na ňu zaspomínať, máte na to ideálnu možnosť. Ak vás od vrhnutia sa do kolotoča neutíchajúcich bojov zergov, protossov a terranov držala zastaralá grafika, teraz sa už nemáte na čo vyhovárať. A ak si náhodou nie ste istí, či sa vám hra bude páčiť, StarCraft: Anthology, pôvodná verzia hry, je dostupná plne zadarmo. Pokiaľ však nie ste fanúšikom pôvodných mechaník, ktoré môžu pôsobiť zastaralo, StarCraft Remastered nie je určený pre vás a odporúčam sa poobzerať inde. StarCraft 2 je v tomto ohľade určite o niečo prívetivejší.

StarCraft: Remastered – Kráľ sa vracia
StarCraft Remastered je produkt, z ktorého je cítiť, že na ňom vývojárom záleží. Zachovali v ňom všetko, čo dlhodobí fanúšikovia považovali za dôležité a vylepšili všetko ostatné. Ak dokážete prehltnúť takmer 20 rokov staré mechaniky, StarCraft dokáže byť aj dnes veľmi odmeňujúci.
Pozitíva
  • Detailná grafika a cutscény popri zachovaní pôvodného štýlu
  • Online matchmaking a množstvo štatistík
  • Možnosť meniť medzi novou a pôvodnou grafikou za behu
Negatíva
  • Klávesové skratky sa nedajú meniť behom hry
  • Ovládanie pôvodného StarCraftu nemusí vyhovovať každému
95%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (1 Hlas)
100%

Komentuj!