Konzola PlayStation 3 hráčom naservírovala nejednu skvelú značku. Medzi nimi bola mimo iné aj séria Uncharted od spoločnosti Naughty Dog. Tá sa medzičasom rozrástla o ďalšie pokračovania, pričom zatiaľ posledné, s poradovým číslom 4 vyšlo iba minulý rok. Vedeli sme, že nás čaká ešte príbehové rozšírenie, ktoré by malo byť rozlúčkou Naughty Dog s Uncharted. To vychádza už budúci týždeň pod názvom Uncharted: The Lost Legacy. Podarilo sa autorom rozlúčiť so svojim dieťaťom dôstojne?

Uncharted 4: A Thief’s End predstavoval pre celú značku určitý zlom. Koniec dobrodružstiev Nathana Drakea, omnoho komornejší a osobnejší príbeh, čo však nevyhovovalo každému. Pre mňa práve tento diel predstavoval vrchol série, kedže v ňom séria dospela. Veľmi ma potešilo následné oznámenie prídavku, ktorý nemal byť iba žmýkaním známej tematiky, ale rozšírením príbehu o nový rozmer. Ten spočíva najmä vo výmene hlavného hrdinu.

Nový hrdina, nové problémy.

V The Lost Legacy úlohu hlavného hrdinu, teda skôr hlavnej hrdinky zastáva fanúšikom dobre známa Chloe Frazer, s ktorou sme sa po prvý raz stretli v Uncharted 2: Among Thieves. Štvrtý diel bohužiaľ Chloe z príbehu, až na maličkú zmienku vynechal, a tak prichádza náprava, nakoľko ide medzi fanúšikmi o mimoriadne populárnu postavu. Chloe však na to všetko nie je sama a po jej boku figuruje žoldnierka Nadine Ross. S tou sme sa naopak vo štvrtej časti zoznámili.

Zápletka sa tentokrát točí okolo strateného klu Ganéša. Ten kedysi hľadal aj otec Chloe, takže pre ňu je hľadanie tohto pokladu omnoho osobnejšie, ako pre Nadine, ktorej ide najmä o peniaze. Nakoľko prišla o svoju žoldniersku organizáciu Shoreline, potrebuje objemný balík peňazí aby sa jej opäť zmocnila. Čo sa týka oboch protagonistiek, chémia medzi nimi funguje výborne. Navzájom sa podpichujú, neodpustia si zábavné poznámky a podobne. Samozrejme, obe sa najskôr musia naučiť spolupracovať s tou druhou, keďže sa stretávajú po prvý raz. Postupom času sa príbeh, ktorý je na prvý pohľad jednoduchý, prehĺbi, privedie vám do cesty ďalšie postavy a postaví pred nejeden zvrat. Príbeh je na tom kvalitatívne viac, ako dobre a svojou úrovňou si v ničom nezadá so štvrtým dielom. Ak niekomu vŕtala hlavou otázka, či môže Uncharted fungovať bez Nathana Drakea, Sulliho, či Eleny, tak odpoveď je áno, a dokonca bez najmenších problémov. Dej sa konečne môže sústrediť aj na niečo iné a ja som túto zmenu privítal s otvorenou náručou.

Nie všetko sa zmenilo…

Na Uncharted: The Lost Legacy je jednoznačne vidieť, že hra stojí na základoch, ktoré vybudoval minuloročný diel. To však zákonite nemusí znamenať, že ide o chybu. Hrateľnosť, ktorú ponúkol A Thief’s End je skvelá, takže načo zbytočne meniť to, čo funguje (a nakoniec to očakávať od rozšírenia je naivné). Užijete si tak množstvo výbušnej akcie, humoru a dychberúcich scén. Autori pridali aj jednu novinku, ktorá súvisí práve s novou hlavnou hrdinkou. Keďže ide o zlodejku, tá predsa musí vedieť šperhákom odomykať zámky. Pri odomykaní uzamknutých debien a dverí sa spustí “minihra”, ktorá však nie je náročná a ani zdĺhavá, takže sa zbytočne nenarúša nastolené tempo. Analógovou páčkou budete otáčať a akonáhle ucítite vibrácie, stačí chvíľočku počkať a voilá, je hotovo. Snahu o zavedenie nového mechanizmu ja osobne oceňujem, i keď to na druhej strane nie je nič skutočne prevratné.

Prieskum prostredia, riešenie hádaniek a akčné pasáže tvorcovia dobre vyvážili a hráč sa tak nikdy nenudí, či už má v obľube to, alebo ono. Už v štvrtej časti tvorcovia experimentovali s otvorenejšou lokalitou v podobe Madagaskaru. Dostali ste džíp a mohli ste prostredie preskúmavať trochu voľnejšie. Niečo podobné vás čaká aj v The Lost Legacy. Oblasť Ghátu je totiž presne na štýl Madagaskaru, i keď s niekoľkými obmenami. V prvom rade je tu viac aktivít, prostredie je rozľahlejšie a situované do tropického pralesa. Tvorcovia vám dávajú voľnú ruku v tom, aké poradie zvolíte pri plnení stanovených úloh, takže je iba na vás, kam sa vyberiete.

Ako som už povedal, hrateľnosť stále funguje bez problémov a hra tak má dobrý spád. Napomáha tomu aj ovládanie, ktoré Naughty Dog za ostatné roky vyladili do detailov. Chloe poslúcha na slovo, responzívne reaguje a za celú dobu sa mi nestalo, že by sa zasekla o nejaký predmet.

A čo negatíva?

Keďže ide o prídavok, musíte rátať s tým, že hra je v podstate veľmi podobá svojmu predchodcovi. Mne to neprekážalo vôbec, no niekomu to nemusí byť zrovna po chuti. Ani dĺžka príbehu nie je závratná, no približne osem hodín na hard obtiažnosť vôbec nie je zlý výsledok. Je pravdou, že som sa zbytočne nenáhlil, ale načo si kaziť zážitok. Pokiaľ sa však zameriate aj na plnenie vedľajších aktivít, herná doba sa podstatne natiahne. Ak sa nad tým zamyslím, tak výrazné slabiny tu skrátka nenájdete. Jediná vec, ktorá občas pohnevá je kamera, aj to však iba v uzavretejších priestoroch, takže sa nejedná o nič zásadné. Je príbeh kratší ako v prípade Uncharted 4: A Thief’s End? Áno je, avšak tam išlo o regulérne pokračovanie a tu ide o rozšírenie. A že tu nie je veľa noviniek? No nie je, ale čo by ste za rok chceli, všakže?

Technická stránka opäť exceluje.

Už minuloročný Uncharted patril medzi tie najkrajšie hry dostupné na konzolu PlayStation 4. Inak tomu nie je ani v prípade The Lost Legacy. Dokonca je vizuál ešte o trochu krajší, no skutočne nejde o markantný posun vpred. Veľmi dôležitá je aj skutočnosť, že sa hra hýbe úplne plynulo a za celú dobu som sa nestretol s poklesom snímkovania. Tvorcovia navyše servírujú jednu pôsobivú lokalitu za druhou a prítomný foto režim , prípadne tlačidlo Share budete využívať viac než často. Skvelý je aj level dizajn, no o tom sa radšej presvedčte sami.

Sťažovať sa nemožno ani na zvukovú stránku, ktorá je výborná, i keď menšiu chybičku som objavil. Či už ide o dabing, streľbu zo zbraní alebo zvuky prostredia, tu ide o poctivo odvedenú prácu. Občas sa však mi zdalo, že sa niektoré zvuky akoby prekrývali, no to do vydania ešte môže opraviť patch.

Príjemným bonusom je, že ak vám robí problém angličtina, podobne ako v prípade predošlej časti si môžete zapnúť CZ titulky. V konzolových tituloch ide o pomerne zriedkavý jav, no v tomto prípade je treba spoločnosť Sony za lokalizáciu pochváliť.

Príbeh by sme mali, a čo potom?

Skvelou správou, najmä pre hráčov čo nevlastnia Uncharted 4: A Thief’s End je, že prídavok so sebou prináša kompletný multiplayerový režim. Rozšírenie The Lost Legacy navyše prináša niektoré novinky (postavy, predmety a podobne). Zahrať si tak môžete proti všetkým, bez ohľadu na to, kto vlastní akú hru. Omnoho zásadnejší je však kooperatívny Survival Arena režim. Ide síce o variáciu na režim hordy z iných hier, kde skrátka bojujete proti čoraz silnejším vlnám nepriateľov, no i tak je tento režim mimoriadne zábavný a vydrží vám na dlhé hodiny. Nejde však iba o zabíjanie nepriateľov, do toho všetkého musíte plniť úlohy, ktoré hranie príjemne spestrujú. Verím, že v tomto režime strávi mnoho hráčov veľmi veľa hodín a budú sa k nemu ochotne vracať, pretože  ide o kráľovskú zábavu.

Uncharted stále žije!

I keď sa Naughty Dog vyslovili, že týmto dielom sa so značkou lúčia, skôr by sa dalo povedať, že týmto počinom štartujú novú éru značky Uncharted. Príbeh Chloe a Nadine nazvaný Uncharted: The Lost Legacy totiž ukázal, že to ide aj bez Nathana Drakea. Bude skvelé, ak si séria dá na nejaký čas odpočinok a načerpá nové sily, no v prípade ak podobný typ hier obľubujete, nemali by ste tento titul minúť. Hoci ide o prídavok, hra ponúka dostatok obsahu, výborný príbeh, skvelú hrateľnosť, charizmatické hlavné postavy a popri tom všetkom ešte aj skvelo vyzerá. Naughty Dog opäť ukázali, že patria medzi špičku hernej scény a vy by ste pri tom nemali chýbať.

Uncharted: The Lost Legacy - Dôstojná rozlúčka?
Uncharted: The Lost Legacy jasne dáva najavo, že to ide i bez Nathana Drakea. Nová ústredná dvojica prináša v tomto smere svieži vietor do plachiet a hoci rozšírenie neprináša zásadné novinky, overené prvky stále fungujú bez chyby. Či už ste fanúšikmi série, alebo iba máte radi akčné adventúry, hru vám môžem vrelo odporučiť.
  • Chloe a Nadine v hlavnej úlohe, fungujúca chémia medzi nimi
  • Audiovizuálne spracovanie, skvelá hrateľnosť, level dizajn
  • Príbeh