Register

A password will be e-mailed to you.

Pýtate sa, čo je Tekken zač? Ak vám v hlave vŕta takáto otázka, pravdepodobne ste posledných približne 20 rokov žili mimo našej planéty. Táto séria je tu s nami už dlhých 23 rokov, pričom za ostatnú dobu vyšlo deväť hier. Zatiaľ posledný, označený číslovkou sedem vyšiel nedávno a ja som sa rozhodol zistiť, či má turnaj kráľa železnej päste stále čo ponúknuť.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4 Pro

Príchod Tekkenu 7 na domáce konzoly a PC (po prvý krát v histórii značky) trval pomerne dlho. Hra pôvodne vyšla v roku 2015 na herné automaty, no tešiť sa z nej mohli iba hráči v Japonsku. Hoci tomu tak bolo vždy, doba pokročila a bolo by fajn dostať hru hneď. Ostatne, s týmto čakaním sa spája aj negatívum, ktoré si však priblížime neskôr. Ja som sa so sériou zoznámil vďaka Tekkenu 2, s ktorým som trávil pred dvadsiatimi rokmi pomerne dosť času. Spätne som sa vrátil aj k prvému dielu, no to prve orechové prišlo až v roku 1998, kedy som si domov priniesol Tekken 3. Dodnes tento diel rád hrávam a vôbec mi nevadí, že graficky hra zostarla. Jej súbojový systém a celková hrateľnosť je stále na vysokej úrovni a nie nadarmo patrí medzi najlepšie bojovky všetkých čias. Neskôr to so sériou bolo ako na horskej dráhe. Nikdy sme našťastie nedostali zlý titul, no nie vždy to dopadlo podľa očakávaní. Sám som bol zvedavý, či Tekken 7 dokáže konečne zosadiť svojho starého predchodcu z trónu. Podarilo sa?

V boji je dôležité iba to, kto na konci zostane stáť.

Začneme príbehom. Áno, mnoho hráčov stále tvrdí, že príbeh v bojových hrách je zbytočný asi ako vo filmoch pre dospelé publikum, no ja s tým nesúhlasím. Určite to nie je dôvod, prečo si bojovú hru kupovať, no prečo by nemohol byť príbehový režim plnohodnotnou súčasťou? Či už nové časti Mortal Kombatu, alebo Injustice, v oboch prípadoch bol príbehový režim vydarený. Hráč si osvojil ovládanie viacerých postáv, vychutnal si dejovú zápletku a fungovalo to bez problémov. Bohužiaľ, Tekken 7 v tomto smere výrazne zaostáva.

Hoci tu máme príbeh nazvaný „The Mishima Saga“, autorom to úplne nevyšlo. Je skvelé, že sa konečne rozhodli uzatvoriť rodinný spor Kazuyu a Heihachiho Mishimu, no prevedenie je slabé. Miesto toho, aby sa autori venovali jadru problému, sledujeme príbeh akéhosi reportéra, ktorý zastáva úlohu rozprávača. Osobne som si príbehové pozadie okolo celého sporu rád pozrel, avšak chýba tomu hĺbka a povedzme, pocit zadosťučinenia. Otec so synom sa nenávidia, bojujú spolu už dve dekády, a to veľké finále, ktoré vás má odrovnať skrátka vyšumí do prázdna. Prestrihové scény sú často prerušované zbytočnými súbojmi, kedy sa vám postaví jeden bezmenný vojak za druhým. Klasické súboje proti regulérnym postavám sú v poriadku, obzvlášť ak zapadajú do deja, no zvyšok na mňa pôsobil dojmom „natiahnime hernú dobu“. Ak sa autori pokúšali o pomrknutie na režim Tekken Force z tretieho dielu, tak to vôbec nevyšlo.

Inak je príbeh taký japonský. Strelený, šialený a častokrát pritiahnutý za vlasy, no to mi k Tekkenu a hrám z Japonska jednoducho pasuje. Už od oznámenia hry sa hovorilo o uzatvorení príbehu, ktorý sa zaoberá nenávisťou Kazuyu a Heihachiho, no azda každému bolo jasné, že toto nie je posledný Tekken. Ako to s týmito dvoma postavami dopadne, každopádne musíte zistiť sami. Možno vás prevedenie sklame, ale to jadro príbehu a pozadie prekliatia rodiny Mishima zlé nie je. Nebolo by zlé, ak by sa do budúcna autori nechali inšpirovať napríklad sériou Injustice, ktorá zvláda podať dobrý príbeh a navyše v kvalitnej forme.

Keď som už pri príbehu, spomeniem ešte jednu vec, ktorá ma prekvapila. Negatívne. V tomto režime totiž počas súbojov dostávate možnosť stlačiť L1 na ovládači a vykonať náročné kombo iba opakovaným stláčaním jediného tlačidla. Je pravdou, že náročnosť súbojov je v príbehovom režime veľmi kolísavá, no i tak mi to prišlo zbytočné. V inom režime tento „cheat“ aj tak použiť nemôžete, tak načo to je potom dobré, no nie?

Na veselšiu nôtu.

Hoci sa príbehový režim veľmi nepodaril, hrateľnosť a samotné ovládanie musím pochváliť. Súbojový systém je rovnako skvelý, ako bol aj pred rokmi. Do hry môže jednoducho naskočiť ako nováčik, tak i veterán. Kto z akéhokoľvek dôvodu vynechal niekoľko dielov a rozhodne sa dať šancu práve Tekkenu 7, bude sa cítiť ako doma. Všetko je na svojom mieste, hra sa ovláda veľmi podobne, čo je skvelá správa. Kto už niekedy Tekken hral tak vie, že každá končatina sa ovláda jedným tlačidlom. Platí to aj v novinke a ja som rád, že sa autori v tomto smere nesnažili o zmeny. Samozrejme, aj tu platí staré známe “Easy to Learn, Hard to Master”, avšak s tým treba pri bojovkách jednoducho rátať. Náročné kombá dajú poriadne zabrať a pokiaľ to s hraním hier z tohto žánru myslíte vážne, mali by pouvažovať nad kúpou Arcade Sticku.

Aby však hra neprešľapovala na mieste, do súbojového systému pribudlo niekoľko noviniek. Najvýraznejšou je asi takzvaný Rage Art. Ak ste hrali Mortal Kombat, prípadne Injustice, tak ide o obdobu superútokov. V Tekken 7 môžete tento útok použiť v prípade, ak vás veľmi klesne zdravie. Následne stlačíte jedno tlačidlo a voilá, svojmu nepriateľovi uštedríte poriadnu dávku zranení. Často môžete týmto spôsobom zvrátiť priebeh zápasu na svoju stranu, i keď profesionáli tento útok nepoužívajú. Ďalej tu máme Rage Drive slúžiaci na posilnenie útokov, Power Crush pomáhajúci v pokračovaní komba, i keď vás zasiahol nepriateľ a Screw Attack využijete na zrážanie protivníkov zo vzduchu na zem, kde im naložíte ďalšiu porciu úderov. Ide o ďalší spôsob, ako predĺžiť kombá. Pokiaľ sa naučíte využívať všetky dostupné finty, bude z vás pravý majster.

Plejáda bojovníkov.

K dispozícii máme 36 bojovníkov, čo je skutočne pekné číslo. Paul Phoenix, Ling Xiaou, Yoshimitsu, Marshall Law, Hwoarang, Eddy Gordo, Jack, Bryan Fury, či Panda, tieto dnes už klasické postavy nemôžu chýbať. V každej časti nám autori prinieslo aj niekoľko nováčik a inak tomu nie je ani teraz. Máme tu napríklad Claudia, Katarinu, Gigasa, či Akumu, ktorý prišiel na návštevu zo série Street Fighter a v príbehu zohráva pomerne dôležitú úlohu. Zamrzí, že sa do hry nedostali niektoré klasické postavy, ako napríklad Lei Wulong, no možno sa tak stane časom.

Ostatne, skrz DLC do hry pribudnú nové postavy. Zatiaľ bol ohlásený ďalší hosťujúci bojovník, tentokrát pôjde o postavu zo série Fatal Fury. Nejde o nikoho iného, ako o antagonistu Geesa Howarda. Ak sa do hry dostanú vďaka DLC aj staré postavy zo série Tekken, mali by prísť zadarmo, čo je aspoň menšou útechou. Už spomínaná plejáda bojovníkov si môže pomerať sily v dvanástich arénach, čo síce nie je najvyšší počet, no na druhej strane, vďaka variabilite prostredí tento počet stačí.

Unreal Engine 4 v akcii. Opäť…

Tekken 7 je prvým dielom v sérii, ktorý nevyužíva interný engine. Už v úvode recenzie som spomenul negatívum. To sa spája práve s tým, že hra je na svete už dva roky a nevyzerá úplne najlepšie. Unreal Engine 4 je výborný nástroj, no autori jeho potenciál nevyužili naplno. Na hru sa pozerá dobre, modely postáv sú plné detailov, niektoré scenérie sú pôsobivé, no ak ju porovnám napríklad so spomínaným Injustice 2, je to úplne iná úroveň. Tam prostredia žijú, obsahujú množstvo detailov, no to v prípade Tekkenu 7 povedať nemožno. Pri hraní mi to síce neprekážalo, no hra by si v tomto smere zaslúžila omnoho lepšiu starostlivosť.

Na dostatočne výkonnom PC, prípadne na PlayStation 4 Pro je situácia dobrá, no horšie to je s ostatnými konzolami. Všade hra beží v 60fps, čo je skvelá správa, no rozlíšenie Xbox One verzie je 720p, štandardnej PlayStation 4 zase 864p, a to zamrzí. Opäť musím spomenúť Injustice 2, ktorá na oboch konzolách beží pri rovnakom framerate (60fps), no vo vyššom rozlíšení a hra vyzerá jednoducho lepšie. V tomto ohľade bola odvedená polovičná práca a jednoznačne by to chcelo opravnú aktualizáciu (ktorá však podľa mňa nikdy nebude). Ani nahrávanie nepatrí medzi tie najrýchlejšie, čo je ďalšia vec, ktorú by som hre vytkol.

Čo nám ešte ponúkaš?

Okrem spomínaného príbehového režimu nechýba klasický arkádový režim, kde sa cez niekoľko bojovníkov prebojujete k bossovi, a tak dookola. K dispozícii je aj Treasure Battle režim, ktorý je podobný ako arkádový režim, až na niekoľko menších zmien. Najvýraznejšou je, že ide o nekonečné súboje, a tak sa nedostávate k finálnemu bossovi. Raz za niekoľko kôl dôjde na špeciálny zápas, kde si sily zmeriate so silnejším súperom, no potom sa pokračuje ďalej. Za víťazstvá dostávate odmenu v podobe Fight Money a rôzne predmety, ktoré môžete použiť v režime Customization. Tento režim vám umožní prispôsobiť si vzhľad bojovníkov a musím povedať, že jeho možnosti sú skutočne obsiahle. Bojovníkom môžete obliecť rôzne bizarnosti a urobiť z nich doslova klaunov. K dispozícii je viacero slotov, a tak si môžete svoje najlepšie fashion pokusy uložiť a používať aj neskôr. Ďalej tu máme štandardnú ponuku, nechýba online (spočiatku bol veľmi problémový, dnes už je situácia lepšia), režim versus a tréning, no tie predstavovať netreba.

V hlavnom menu zaujmú ešte režimy Jukebox a Gallery. Prvý menovaný vám umožňuje spustiť si hudbu z každého predošlého dielu v sérii, takže ak ste mali radi povedzme hudbu z Tekkenu 5, nie je problém si ju spustiť v najnovšom pokračovaní. Bohužiaľ, túto špecialitu si môžu užívať iba majitelia PlayStation 4 verzie, na ostatných platformách Jukebox dostupný nie je. Režim Gallery je viac-menej to isté, ibaže tu si pre zmenu môžete pozerať videá z predošlých dielov. Je to dobrá vec najmä pre nováčikov, ktorí si tak môžu doplniť príbehové pozadie. Videá si však musíte najskôr odomknúť za Fight Money, takže vás to bude stáť určité úsilie.

Pre majiteľov PlayStation VR je dostupný aj VR režim, ktorý by sa dal nazvať zbytočným. Je to skôr interaktívne divadlo, než plnohodnotný mód. Máme tu klasický súboj dvoch bojovníkov na akejsi nekonečnej planine, no chýbajú ukazovatele života, zjednodušilo sa ovládanie a podobne. Jedinou pridanou hodnotou je, že súboj môžete sledovať z rôznych uhlov, približovať, respektíve odďalovať kameru, no to je v skratke všetko.

Get Ready for the Next Battle!

Napriek výhradám, ktoré k Tekkenu 7 mám, ide o vydarený titul. Ponúka skvelý súbojový systém, výbornú hrateľnosť, bohatú paletu bojovníkov a hodiny kvalitnej zábavy. Škoda horšieho technického spracovania a nevydareného príbehového režimu, tie hre podrážajú nohy. Pre mňa osobne je Tekken 7 lepšou hrou ako Injustice 2, no tá je z objektívneho hľadiska v kvalitatívnom súboji víťazom. Ak hľadáte bojovku a chcete to najlepšie, čo je aktuálne na trhu, potom asi siahnite po počine od NetherRealm Studios. I napriek všetkému je však Tekken 7 výbornou hrou, ktorá si zaslúži pozornosť, obzvlášť ak ste fanúšikom značky. A teraz ma ospravedlňte, idem si dať ešte zopár kôl…

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Tekken 7 - Späť na vrchol?
Tekken je tu s nami už dlhých 23 rokov. Za tú dobu sa dokázal dostať na vrchol, bezcieľne blúdiť medzi konkurenciou, no teraz by sa chcel opäť vrátiť na vrchol. Čiastočne sa mu to i darí, nakoľko prináša prvky, ktoré robili predošlé časti výbornými, avšak zanedbaná technická stránka a slabší príbehový režim brzdia hru v rozlete. I tak ide o vydarený počin, ktorý stojí za vašu pozornosť.
Pozitíva
  • Skvelá hrateľnosť a súbojový systém
  • Množstvo bojovníkov a bojových štýlov
  • Hodiny kvalitnej zábavy, prítomnosť Jukebox a Gallery režimov
Negatíva
  • Slabá technická stránka konzolových verzií
  • Nevyužitý príbehový režim, zbytočný VR režim
  • Chýbajúce režimy Tekken Force a Tekken Bowl (dorazí ako DLC, navyše za poplatok)
80%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!