Vývoj Get Even bol pomerne dlhý a a poľskí vývojári zo štúdia Farm 51 nás dlho nechávali na pochybách, o aký typ hry vlastne pôjde. Strieľačka z pohľadu prvej osoby? Hororový walking simulátor? Minulý rok dokonca padlo vyjadrenie o detektívnom adventúrnom príbehu a častých logických hádankách. Dokázali poľskí vývojári skĺbiť viacero rôznorodých žánrov do jedného celku a stojí Get Even za vašu pozornosť? To sa pokúsime zodpovedať v našej recenzii.

Ako Cole Black sa hneď na začiatku objavíte na mieste, kde máte za úlohu zachrániť bombami opásané dievča, priviazané na stoličke. Pokus o jej vyslobodenie síce končí tragickým výbuchom, ale hneď na to je váš hlavný hrdina znova živý a zdravý. Bola to vízia budúcnosti, alebo minulosti? Čoskoro však dostávate prvé vodítko – na váš smartfón vám prichádza správa od záhadnej osoby, s ktorou sa máte stretnúť na vybranom mieste. Tam síce zisťujete, že muž menom Red s vami bude komunikovať iba cez všadeprítomné obrazovky, na druhej strane sa však môžete spoľahnúť na to, že vás bude  po zvyšok hry neustále navádzať a vysvetľovať, o čo vlastne ide.

Red vám okrem iného vysvetlí aj to, že na hlave máte zariadenie s virtuálnou realitou, a preto vám nebolo jasné, čo je skutočnosť a čo nie. Každopádne, pre vás ako hráča však bude reálne všetko, čo sa odohráva vôkol vás. Postupne navyše začnete nadobúdať dojem, že Blackove vízie sa zrejme nelíšia od jeho skutočných zážitkov. Všetko sa pritom zväčša odohráva v opustenom sanatóriu – avšak opustenom iba zdanlivo. Okrem toho, že v ňom budete potýkať s rôznymi nepriateľmi, v zatvorených celách taktiež nájdete ďalších ľudí, ktorí stratili pamäť. Aj tí sú uzavretí vo virtuálnej realite, ktorá im má dopomôcť k rekonštrukcii udalostí, čo im spôsobili amnéziu. Ani vám nakoniec nezostáva nič iné, len sa ponoriť do jednotlivých spomienok a týmto spôsobom si osviežiť pamäť, či aspoň nabudiť podvedomie.

Keď som už v úvode spomenul smartfón, tak vedzte, že ten je v Get Even hlavnou vašou výbavou. Nespravíte bez neho nič. Toto v súčasnosti tak veľmi populárne zariadenie nás sprevádzalo napríklad aj v titule Condemned: Criminal Origins. Jeho využitie je pritom pomerne široké.  Hru totiž nemôžete len tak prejsť s nočným videním a vlastne je na ňom postavená celá hrateľnosť. Nielenže vám dokáže zobraziť minimapu so zvýraznenými nepriateľmi, no nechýba ani UV svetlo, ktoré odhalí voľným okom neviditeľné stopy a k dispozícii je i termokamera, ktorá zvýrazní všetky živé objekty vo vašom blízkom okolí. Tu iba treba dodať, že početné puzzle sa riešia práve cez tieto funkcie. No a keďže ide o smartfón, taktiež dokáže i prijímať SMS, cez ktoré sa postupne dozvedáte viac zo samotného príbehu. Bohaté využite smartfónu završuje kombinácia zabudovaného fotoaparátu a špeciálneho vyhľadávača.

Je toho skrátka pomerne dosť a práve toto všetko prispieva k tomu, že hrateľnosť ani raz nespadne do stereotypu. A aby to nestačilo, autori do hry zakomponovali aj strelné zbrane. Už  úvode som spomenul, že od začiatku mi nebolo jasné či je Get Even strielačka, walking simulátor, alebo adventúra. Autorov však treba pochváliť, lebo zdanlivo nezlučiteľné prvky sa im podarilo zakomponovať do funkčného celku s veľkým citom. Okrem klasickej pištole s tlmičom bude inak vašou hlavnou zbraňou takzvaná Corner Gun, čo je puška schopná strieľať i za roh. Corner Gun sa skladá z dvoch častí. Jedna je pevná ale druhá sa dokáže otočiť o deväťdesiat stupňov. Tu ste však znova odkázaní na displej smartfónu, ktorý je umiestnený na pevnej časti. Pomocou spomínanej termokamery sa tak môžete bezpečne pozrieť za roh a bez obáv zlikvidovať nič netušiacich nepriateľov.

Čo sa týka celkového spracovania, tak Get Even najviac pripomína už spomínaný titul Condemned: Criminal Origins. Aj v ňom ste vyšetrovali, skenovali a hľadali stopy cez displej mobilu a dianiu dominovali interiéry opustených budov. Get Even však narozdiel od tejto staršej hry využíva poslednú verziu Unreal Enginu, takže je, pochopiteľne, na oveľa vyššej vizuálnej úrovni. Vyšší rozpočet možno pomohlo navýšiť i angažovanie známeho a silného distribútora Bandai Namco Entertainment. Get Even tak mohol vyjsť načas a ako hotový produkt bez technických problémov, ktoré tak často sprevádzajú hry nielen od menších vývojárov.

Pozadie vývoja Get Even pritom rozhodne stojí za zmienku. Vývojári zo štúdia Farm 51 mali už od začiatku vysoké ambície. Podľa pôvodného konceptu z roku 2014 mal byť Get Even klasickou hororovou FPS s fotorealistickou grafikou. Postupom času však vývojári na tento koncept nabaľovali čoraz viac prvkov, rozpočet rástol a hra sa údajne dostala do existenčných problémov. Herným konceptom a hlavne príbehom však získali podporu významnej japonskej spoločnosti Namco. Ako možno viete, hra mala vyjsť už v máji, ale v tom čase došlo k teroristickému útoku na koncerte v Manchestri, pri ktorom zahynulo aj niekoľko mladých dievčat. Údajne hotová hra sa tak dočkala odkladu, pričom týkalo sa to hlavne skutočnosti, že aj v Get Even zachytáva hneď jedna z hlavných scén výbuch bomby, po ktorom zahynie mladé dievča. Práve tým autori, snažiaci sa vzdať hold obetiam útoku, okamžite vzbudili podozrenie, že iba využili túto situáciu, aby získali ďalší mesiac na doladenie hry. Či už oprávenene, alebo nie, hra sa celý čas správala veľmi stabilne a obsahovala len minimum málo podstatných bugov. Navyše, osobne si myslím, že výraznejšie technické problémy by nestihli vychytať za necelý mesiac.

Moje hodnotenie bude každopádne pozitívne a to, že hra sa vyvíjala dlhší čas, jej rozhodne neuškodilo. Hoci Get Even využíva viacero známych konceptov, snaží sa k ním pristupovať pomerne sviežo a inovatívne. Možno sa vám počas hrania vybavia tituly ako Outlast, Condemned, Gone Home, DreadOut, základ  je však vlastný a dostatočne kvalitný. Tento netradičný mix rôznych žánrov tak môžem bez problémov odporučiť aj širšiemu publiku, nakoľko vďaka vizuálnemu spracovaniu, kvalitnému zvuku a netradične poňatému príbehu patrí k tomu kvalitnejšiemu, čo sa tento rok urodilo.

Get Even – Poľský hit roka?
Get Even je svojrázny žánrový mix, ktorý vyniká nielen technickým spracovaním ale i množstvom sviežich nápadov. Detektívne a logické prvky sú v kombinácii s kvalitnou akciou zárukou, že nudiť sa skrátka nebudete.
  • Atmosféra a príbeh
  • Vydarený mix žánrov
  • Technické spracovanie