Prvá PlayStation priniesla hráčom mnoho nezabudnuteľných titulov, pričom medzi tieto sa zaraďuje aj PaRappa the Rapper. Áno, v našich končinách väčšina hráčov trávila svoje herné chvíle s inými hrami, no v zahraničí bol PaRappa veľmi obľúbený, čo mu zabezpečilo legendárny status. Zároveň išlo o jednu z prvých hudobných hier určených pre masy, takže sa úspechu nemožno čudovať. Odpoveďou na PaRappovu popularitu bol aj spin-off UmJammer Lammy a priame pokračovanie PaRappa the Rapper 2. Funguje však recept poplatný svojej dobe aj dnes?

Na úvod sa musím priznať, že som sa s PaRappa the Rapper stretol už v čase jeho vydania, i keď plnú hru som nikdy nevlastnil. Rozumiem tomu, prečo bol z hry hit a objavuje sa v rebríčkoch najlepších hier prvej PlayStation. Nie nadarmo nájdete pri pôvodnej verzii hodnotenie 92% na metacritic. Už menej však rozumiem tomu, z akého dôvodu dostal práve tento titul možnosť zabojovať o priazeň moderného publika.

I Need to Become A Hero!

Ak ste si mysleli, že PaRappa the Rapper je hra bez zápletky (veď kto by ju aj pri hudobnej hre čakal), tak sa mýlite. Ústredným motívom je získať srdce šumnej dievky, ktorú v tomto prípade zosobňuje kvetina Sunny Funny. Že vám nejde dohromady kombinácia pes a kvetina? To vôbec nevadí, keďže táto hra má byť riadne uletená a v tomto smere funguje rovnako dobre, ako pred dvadsiatimi rokmi. Aby PaRappa získal srdce svojej vysnívanej, musí sa najskôr stať lepší ako Joe Chin, čo je povedzme hlavný PaRappov nepriateľ. Aby sa tak mohlo stať, musíte si prejsť cez niekoľko úloh a naučiť sa napríklad bojové umenie, šoférovať, piecť a pod.. Znie to bizarne, to áno, no keď sa nad tým zamyslíte, spolu s PaRappom zažívate veci, ktoré aj v bežnom živote. Piesne, ktoré tomuto úletu vytvárajú kulisu sú stále chytľavé a zábavné a za ostatnú dobu vôbec nezostarli. Keby mi to niekto tvrdil v roku 1997, asi sa s chuťou zasmejem.

“Kick! Punch!”

Nakoľko ide o rytmickú hudobnú hru, vašou úlohou bude v správny moment stláčať tlačidlá, ktoré uvidíte na obrazovke. Dnes už nič podobné v hrách bežne nenájdete, a preto si myslím, že PaRappa the Rapper Remastered nedokáže modernému hráčovi ponúknuť niečo lákavé. Sú tu zábavné a strelené skladby, no tie si možno pustiť aj na YouTube. Škoda, že autori v tomto smere neskúsili niečo nové, určite by to hre prospelo. Na druhej strane treba uznať, že náročnosť niektorých úrovní dá zabrať aj skúsenejším z vás, takže kto má rád výzvy, môže o hre pouvažovať.

Osobne by som dokázal zastaranosť odpustiť, veď ide o remaster a nie remake, no celý čas som mal pocit, akoby hra mala problém s odozvou a zaregistrovala môj pokyn oneskorene. Moje domnienky sa navyše potvrdili, keď som skúsil tréning, kde som sa dozvedel, že tlačidlá je nutné stláčať neskôr, než by ste pôvodne mysleli. Je to zvláštne a hre to zbytočne škodí. Hoci som už vravel, že skladby sú stále chytľavé, no ak jeden úsek musíte po sebe počúvať stále dookola, omrzí sa to veľmi rýchlo.

Remastered iba na pol plynu

Možno si poviete, čo na tejto hre mohli autori remastrovať, no samotné úrovne sú zmodernizované naozaj detailne. Všetko je krásne ostré, užijete si každý jeden detail, ktorý sa na starých CRT televízoroch s nízkym rozlíšením strácal. Väčšina vecí je síce iba plochá, no napriek tomu sa na PaRappove životné lekcie pozerá veľmi dobre. Zvolená štylizácia sa k takto strelenému námetu jednoducho hodí a pasuje sem ako pozadie na nočník. Horšie je to medzi jednotlivými úrovňami, keď sa pozeráte na príbehové animácie. Tie totiž zostali v pôvodnom rozlíšení a nikto sa ich nedotkol. Je to vcelku veľký šok a autorom to body ku cti rozhodne nepridáva. Ako približne to vyzerá si môžete pozrieť na nasledovnom obrázku.

Try Again?

Obrazovku “Try Again!!” uvidíte pomerne často, najmä ak si zvolíte vysokú obtiažnosť, alebo nemáte dostatočne šikovné prsty. Štvrtá úroveň Cheap Cheap The Cooking Chicken’s Rap bola, je a bude peklom už navždy. Hoci to hernú dobu dokáže natiahnuť, nezamaskuje to skutočnosť, že v hre je iba šesť úrovní. Či už bude vaša úspešnosť vysoká, alebo aj nie, na koniec hry sa musíte dostať za hodinu až hodinu a pol. Kedysi to možno bolo v poriadku, dnešného hráča táto skutočnosť dozaista od kúpy odradí. Je veľká škoda, že remaster neobsahuje aj druhý diel, ktorý síce podobnú slávu ako jednotka nezažil, no v tomto prípade by to bolo veľmi vítané. Narástol by počet úrovní, hráči by si mohli vychutnať aj ďalšie strelené skladby a celý PaRappov návrat by dostal omnoho väčší význam.

“Final Party!”

PaRappa the Rapper Remastered je počin, ktorý je iba pre veľmi malú skupinu hráčov. Moderné publikum nad rapujúcim psom ohrnie nos a po hre siahnu väčšinou iba nostalgici. Je to škoda, pretože skladby, ktoré tu nájdete sú aj aj dnes veľmi zábavné, no oprášenie starého klenotu už dnes skrátka nestačí. Ako sa hovorí, starého psa novým kúskom nenaučíš, a to je veľká škoda. Stačilo trochu vylepšiť ovládanie, prepracovať animované sekvencie medzi úrovňami, pridať do remastru aj druhý diel a situácia by bola omnoho veselšia. Takto je PaRappa the Rapper Remastered iba mierne nadpriemerný počin, ktorý nedokážu zachrániť ani ružové okuliare nostalgie. Pokiaľ však patríte medzi hráčov, ktorí tohto netradičného rapera zbožňovali pred dvadsiatimi rokmi, budete ho mať radi aj dnes.

sony-logo

PaRappa the Rapper Remastered - Raper za zenitom...
Legenda z 90. rokov sa pokúsila o comeback a nedopadlo to úplne najlepšie. Hra je vďaka výborným skladbám stále zábavná, no videohry sa za ostatnú dobu posunuli ďalej. Škoda, že autori nezmodernizovali zastarané prvky, pretože v takom prípade by sa PaRappa the Rapper vrátil na výslnie.
  • Zábavné a správne uletené
  • Chytľavé skladby
  • Detailne zremastrovaná grafika v jednotlivých úrovniach