Značka FlatOut má v našich končinách veľmi dobrú základňu fanúšikov, a to napriek tomu, že tretí diel nestál za nič. Nakoniec, nestálo za ním štúdio Bugbear Entertainment, ktoré túto značku priviedlo na svetlo sveta, ale Team6 Game Studios. Hoci sa podarilo značke klesnúť na úplne dno, majitelia práv to nevzdávajú a po šiestich rokoch od vydania FlatOut 3: Chaos & Destruction prinieslo hráčom nové pokračovanie. Ako dopadlo?

Nové pokračovanie nazvané FlatOut 4: Total Insanity však nedostalo na starosť  Team6 Game Studios, ale francúzske štúdio Kylotonn, mimo iné aktuálny tvorcovia oficiálneho videohrerného spracovanie WRC. Zatiaľ posledný diel WRC 6 sme recenzovali, pričom sme mohli skonštatovať, že i keď tento pokus nedopadol na jednotku, bolo badať posun vpred. Dokázali však posunúť vpred aj FlatOut, ktorý to po predošlom fiasku potreboval ako kuchár soľ?

Kariérny režim zaujme dĺžkou…

Začneme pozitívnou správou, ktorá sa spája s režimom kariéry. Pokiaľ máte radi skutočne dlhú kariéru, ktorá môže vydržať aj dvadsať hodín, ste na správnej adrese. Je tu približne 50 turnajov, v ktorých je viac ako stovka pretekov, čo je veľmi slušná porcia obsahu. Hodiny, ktoré strávite s kariérnych režimom samozrejme závisia od toho, ako veľmi si budete zakladať na čo najlepšom umiestnený v pretekoch. Pokiaľ budete chcieť vyhrať každý jeden pretek, v tom prípade sa pripravte na 18 až 20 hodín a veľmi časté opakovanie. Nie však kvôli náročnosti pretekov, bude to kvôli celkom niečomu inému, no k tomu sa vrátim neskôr.

Druhou dobrou správou je množstvo typov “pretekov”, ktoré na vás čakajú. Áno, gro tvorí samotné pretekanie proti súperom, no pripravte sa aj na golf, kolky, curling , deštrukčné derby a pod.. V tomto smere sa autorom podarilo zaujať, no na druhej strane neprinášajú nič, čo by sme v sérii nevideli už v minulosti. Hoci je kariéra viac než dlhá, trpí zásadným problémom, ktorý sa nazýva stereotyp. Ten sa dostaví už po niekoľkých pretekoch a neho sa už FlatOut 4 nedokáže vyhrabať. Možno sa trate striedajú, keďže ste raz na púšti, inokedy v lese, potom zase v továrenskej zóne či na zasneženej hore, no pretekaniu chýbajú grády. Pokiaľ sa niečo neprihodí, väčšinou jazdíte neskoršie kolá už iba sami a naháňate sa za najlepším časom. Ak by sa to stávalo občas, nič by sa nedialo, no ak toho budete svedkami pretek za pretekom, hra vás veľmi rýchlo prestane baviť. Najhoršie na tom však je, že stačí iba jedna hlúpa náhoda na cieľovej rovinke a hneď ste na posledných priečkach.

Jazdný a kolízny model…

FlatOut odjakživa patril medzi arkádovo ladené pretekárske tituly. Nie je tomu inak ani pri najnovšom pokračovaní, ktoré v tejto tradícii pokračuje. Správanie áut má od reality pomerne ďaleko, prím tu hrá “driftovanie”. Autá sa v zákrutách okamžite dostávajú do šmyku a treba povedať, že v tomto smere je hra celkom zábavná. Ide tu najmä o zbesilú jazdu a búranie, ktoré by s realistickým jazdným modelom stratilo časť zo svojho čara. Jazdný model je teda z môjho pohľadu na arkádové pomery fajn, no kameňom úrazu je model kolízií.

Ten je jedným slovom pekelný. Idete si po rovine, na ceste je malý kamienok, vy po ňom prejdete a auto začne robiť také kúsky, o ktorých sa vám ani nesnívalo. Mnohokrát vás úplne otočí, inokedy začnete robiť kotrmelce, skrátka v tomto smere to autori pokazili. Už skôr som spomenul, že často bude nutné preteky opakovať, a práve kolízny model je dôvodom. Neviem, čo autorov viedlo k niečomu podobnému, no ide o ten najväčší nedostatok ťahajúci hru smerom do vôd priemeru.

Fyzika je taktiež veľmi vtipná. Či už ide o odlietavajúce predmety, alebo autá, ktoré sa pri robení kotrmelcov správajú úplne bizarne. Predstavte si škatuľu, do ktorej kopnete. Jej nasledovné pohyby budú kostrbaté, nepravidelné, no a podobne sa správajú aj autá vo FlatOut 4: Total Insanity.

Vozový park…

Pokiaľ sa tešíte na stovky rozličných áut, musím vás sklamať. Sú tu iba tri triedy, pričom každá z nich zahŕňa deväť vozidiel. V podstate je jedno, ktorým autom v danej kategórii jazdíte, pretože ich parametre sú skrátka nastavené tak, aby jedno bolo konkurentom toho druhého. Rozdiel sa dostaví až pri zmene kategórie, ktorá je povedzme pomalšia, ale autá sú na druhej strane odolnejšie. Tretia trieda je akýmsi kompromisom medzi odolnosťou a rýchlosťou. Prvé vozidlá, ktoré budete mať k dispozícii sú obúchané staré “šroty”, s ktorými by ste neurobili dojem na žiadnu slečnu.

Audiovizuál vás na zadok neposadí…

Už priložené obrázky (i keď s kompresiou) vám dávajú dobrú predstavu o tom, ako si hra počína v oblasti grafiky. Za seba hovorím, že grafika je prinajlepšom priemerná a nemá čím zaujať. Detaily vozidiel sú priemerné, nechýba mnoho hrán, no aspoň prostredie dokáže ponúknuť pekné scenérie. Veľmi výrazné je aj rozmazanie pri použití zrýchlenia, kedy sa hra stáva takmer “nečitateľná”. Neviem, či hra nejakým spôsobom podporuje PlayStation 4 Pro, no dobrou správou je, že rozlíšenie 1080p a 60fps si užijete na každej platforme. Napriek tomu na mňa hra niekedy pôsobila zvláštne, najmä pri náraze som mal pocit akoby trhnutia.

Zvuková stránka je na tom o niečo lepšie, i keď zázraky sa nekonajú. Autá vydávajú zvuky, aké by hráč očakával, no zvuky nárazov sú pomerne zlé. Človek má pocit, akoby do seba narazili dve kartónové škatule a nie viac ako tonu vážiace “tátoše”. Aspoň soundtrack je fajn, no nečakajte žiadne superhviezdy. Počuť budete napríklad skupiny Twin Atlantic, Twelve Foot Ninja, The Creepshow atď.. Ide o rockovú hudbu, ktorá sa k hre podobného razenia hodí.

Náraz v cieľovej rovinke…

Zmŕtvychvstanie značky FlatOut budí zmiešané pocity. Hoci FlatOut 4: Total Insanity nie je zlou hrou, od výbornej má veľmi ďaleko. Najväčším problémom je model kolízií, ktorý považujem za hlúpy a nepodarený vtip, no veľmi tomu nepomáha ani priemerná grafika a stereotyp, ktorý sa v kariérnom režime dostaví pomerne rýchlo. Kto tipoval, že to tentokrát dopadne lepšie, ako pri FlatOut 3: Chaos & Destruction tak mal pravdu. Lenže spomienka na prvé časti od fínskeho Bugbearu je stále pomerne silná a štvrtý diel sa im nedokáže vyrovnať ani omylom. Ak túžite po podobnej pretekárskej hre, potom nemusí ísť o zlú voľbu. V zľave určite nie, no osobne vám odporúčam počkať si kým Bugbear tento rok nevydá nástupcu FlatOutu s názvom Wreckfest.

FlatOut 4: Total Insanity - Návrat na výslnie?
FlatOut 4: Total Insanity síce napravuje to, čo predošlý diel pokazil, avšak na návrat na výslnie to stále nestačí. Ak je najväčším problémom hry, v ktorej ide o búračky práve model kolízií, tak to nie je vôbec dobre. Pokiaľ sa cez to dokáže preniesť, možno vás hra osloví. Počkajte však radšej na zľavu, za plnú cenu to nestojí.
  • Slušná rozmanitosť tratí, dlhý kariérny režim, množstvo režimov
  • Zničiteľnosť prostredí a mnoho cestičiek na výber
  • Slušný soundtrack