Register

A password will be e-mailed to you.

Na minuloročnej E3 došlo na tlačovej konferencii Microsoftu k oznámeniu novej konzoly Xbox s pracovným označením Project Scorpio, i keď o samotnom zariadení sme sa dozvedeli iba dve veci. Prvou bolo vydanie, ktoré je mierené na “Holiday 2017” a že nový Xbox bude dosahovať výkon 6 TFLOPS. Odvtedy sme sa však nedozvedeli žiadne nové podrobnosti. Teda až do včera…

Digital Foundry patriaci pod Eurogamer už pred niekoľkými dňami lákali, že budú mať exkluzívne odhalenie Projectu Scorpio. Celá hráčska obec bola samozrejme v napätí, keďže sme si pod týmto oznámením mohli predstaviť čokoľvek. Odhalia technické špecifikácie? Cenu? Vzhľad konzoly? Nové tituly? Nikto presne nevedel, i keď vzhľadom k tomu, že Digital Foundry sa zameriavajú na technické podrobnosti, my v redakcii sme tipovali, že dôjde k odhaleniu hardwarových špecifikácií konzoly. A tak sa aj stalo.

V prvom rade si prejdime veci, ktoré nevieme ani po včerajšku. Prvou je cena, ktorá zostáva tajomstvom, i keď Digital Foundry tipujú, že cena konzoly bude 499$. Taktiež stále nevieme, ako bude konzola vyzerať a pod akým názvom dorazí na trh. Tieto veci si pravdepodobne Microsoft necháva na tohtoročnú E3 a špecialistom z Digital Foundry ponúkli iba to, čo ich zaujíma najviac.

Tým sú technické špecifikácie, ktoré po sčítaní dávajú dokopy “magických” 6 TFLOPS. Najskôr sa pozrime na procesor, ktorý bude mať osem jadier taktovaných na 2,3 GHz. Ak ste dúfali, že nový procesor bude postavený na Ryzen technológii, je potrebné krotiť svoje nadšenie, ide o x86 jadrá postavené na Jaguar technológii, ktorú využíva ako pôvodný Xbox One, tak i PlayStation 4 a PlayStation 4 Pro.

Finálna základná doska Xboxu s pracovným označením Project Scorpio

Omnoho zaujímavejšia je však grafika, ktorá v sebe ukrýva 40 výpočtových jednotiek o takte 1172 MHz (PlayStation 4 Pro ich má 36 s taktom 911 MHz). Nezaostáva ani operačná pamäť, ktorej hodnota sa navýšila o 4 GB. Nepôjde však o kombináciu DDR3 a ESRAM, ako tomu bolo u Xboxu One, Project Scorpio ponúke 12 GB GDDR5 RAM s priepustnosťou až 326 GB/s (8 GB pre hry, 4 GB pre operačný systém). V základnom balení by Scorpio malo obsahovať 1 TB HDD, ktorý však taktiež bude rýchlejší (vraj o 50%), čo bude veľmi dôležité, najmä pri zohľadnení toho, že konzola mieri na 4K rozlíšenie.

Zaujme aj podpora Dolby Atmos, takže audio nadšenci s kvalitnou zostavou si budú môcť vychutnať v súčasnosti najkvalitnejší zvuk. Prítomnosť UHD Blu-ray mechaniky asi neprekvapí nikoho, nakoľko ju má zabudovanú aj Xbox One S. O chladenie konzoly sa postará tzv. vapour-chamber, ktorá sa pravdepodobne vôbec po prvý krát použije v mainstreamovom zariadení. Zatiaľ túto technológiu používajú high-endové grafické karty GTX 1080 a GTX 1080 Ti. Ide o niečo ako parnú komoru v podobe medenj nádoby, v ktorej sa nachádza ionizovaná destilovaná voda. Vzniknuté teplo sa bude vstrebávať do vody, kde sa bude meniť na paru a následne odvádzať preč. Tento systém chladenie je veľmi účinný, no dôležité bude aj ďalšie vetranie, pretože systém axiálnych vetrákov použitý v Xboxe One nebude podľa Digital Foundry stačiť.

Vapour-chamber zapezpečí chladenie Projectu Scorpio

Digital Foundry zatiaľ nemali možnosť vidieť v pohybe žiadnu jestvujúcu, prípadne pripravovanú hru. Predvedené im bolo iba technologické demo ForzaTech postavené na engine titulu Forza Motorsport 6. To na Scorpiu bežalo v rozlíšení 4K pri 60 snímkov, pričom konzola bola vyťažená na 60 až 70 %. Pozapínané boli všetky efekty, na trati bol maximálny počet áut a nechýbalo ani dynamické počasie. Lepšiu predstavu si môžete urobiť po rozliknutí nižšie uvedeného obrázku. Detailov je skutočne požehnane, i keď nedokonalosti sa pri podrobnom skúmaní samozrejme nájdu (napríklad chýbajúci AA, pohľad do diaľky a pod.), no treba brať do úvahy, že skutočne ide iba o technologické demo, ktoré navyše pracuje s enginom dva roky starej hry a vôbec nezaťažuje konzolu na maximum.

Zaujíma vás, ako to bude s hrami? Keď sa pozrieme na staršie hry, či už tie z Xboxu One, alebo Xboxu 360, tak tie by mali na Scorpiu bežať lepšie, aj keď nedostanú patch od vývojárov (niečo podobné ako je Boost mód na PlayStation 4 Pro). Nepočítajte s tým, že každá staršia hra, ktorá bežala v 30 fps zrazu pôjde v 60 fps, iba tých 30 fps bude stabilných ako skala. Iné to bude s hrami, ktoré autori na výkon Scorpia pripravia.

Všetky nové hry by mali hráčom ponúknuť voľbu, či uprednostňujú 4K rozlíšenie, prípadne vyšší framerate, alebo kombináciu 1080p a najvyšších možných detailov. Chýbať by nemal ani veľmi populárny supersampling, ktorý hojne využívajú PC hráči. Ak náhodou neviete o čo ide, tak hra sa na TV / monitory s FullHD rozlíšením síce bude renderovať v rozlíšení 4K, no konzola toto rozlíšenie “zmenší” na 1080p a ponúkne tak lepšie detaily, kvalitnejšie vyhladzovanie a pod.. Pokiaľ radi nahrávate svoje hranie, určite príde vhod podpora ukladať video v rozlíšení 4K pri 60 fps.

Zatiaľ to vyzerá veľmi sľubne a bude zaujímavé sledovať, čo ponúkne samotný Microsoft. Tohtoročná E3 sa neúprosne blíži a tlačová konferencia Microsoftu určite ponúkne odpovede na ďalšie otázky. Najdôležitejšie však bude, aké hry sa na konzolu chystajú. Bez kvalitných hier to bude mať Microsoft a ich Project Scorpio ťažké, najmä teda u hráčov, ktorých 4K zatiaľ veľmi neláka. Na záver ešte pripájame tabuľku s porovnaním špecifikácií Projectu Scorpio, Xboxu One a PlayStationu 4 Pro. Zaujímalo by nás, aký dojem na vás zatiaľ Scorpio urobilo, takže sa neváhajte podeliť o svoj názor v diskusii.

Project ScorpioXbox OnePlayStation 4 Pro
CPU8 x86 jadier taktovaných na 2.3GHz8 Jaguar jadier taktovaných na 1.75GHz8 Jaguar jadier taktovaných na 2.1GHz
GPU40 výpočtových jednotiek taktovaných na 1172MHz12 výpočtových jednotiek taktovaných na 853MHz (Xbox One S: 914MHz)36 výpočtových jednotiek taktovaných na 911MHz
RAM12GB GDDR58GB DDR3 / 32MB ESRAM8GB GDDR5
Priepustnosť pamäte326GB/sDDR3: 68GB/s, ESRAM at max 204GB/s (Xbox One S: 219GB/s)218GB/s
HDD1TB (2.5″)500GB / 1TB / 2TB (2.5″)1TB (2.5″)
Optická mechanika4K UHD Blu-rayBlu-ray (Xbox One S: 4K UHD)Blu-ray

Zdroj: Eurogamer

Komentuj!