Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

PlatinumGames sú dozaista šikovné štúdio, ktoré to už stihlo potvrdiť titulmi ako Metal Gear Rising: Revengence, či sériou Bayonetta. Zatiaľčo sa PlatinumGames venovali svojim projektom, vznikla séria Drakengard pozostávajúca z troch častí. K tejto sérii vznikol roku 2010 spin-off NieR, ktorý nadväzoval na piaty koniec prvého Drakengardu. No a na štvrtý koniec tohto spin-offu nadväzuje pokračovanie nazvané NieR: Automata.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4 Pro

Hoci je história tejto značky pomerne členitá a na prvý pohľad z dejového hľadiska aj komplikovaná (tá hra nadväzuje na ten, či onen koniec inej hry), nemusí vás to vôbec trápiť. Fanúšikovia série sa síce dočkajú niekoľkých „žmurknutí“, no ak sa k sérii dostávate úplne po prvý krát (podobne ako aj ja), nebude mať z hry o nič horší zážitok.

Kde bolo, tam bolo…

NieR: Automata sa odohráva vo vzdialenej budúcnosti, kedy sa ľudstvo opäť zas raz dostalo do problémov. Planétu napadli mimozemšťania za pomoci robotickej armády, ktorá ľudstvo donútila ujsť a nájsť si útočisko na Mesiaci, kde si postavili základňu nazvanú Bunker. Ľudstvo sa však nevzdáva a plánuje protiútok, veď predsa len si svoju planétu nedá vziať bez boja. Necvičia sa však armády vojakov, do boja sa posielajú jednotky androidov. Tieto jednotky dostali názov YoRHa, pričom hlavná hrdinka sa volá YoRHa No. 2 Model B, inak nazývaná aj 2B. Pri plnení misií však nebude sama, keďže ju sprevádza spoločník pomenovaný 9S. Hoci by tieto androidie jednotky nemali mať emócie, určite povahové rysy u nich nájsť môžeme bez problémov. 2B je veľmi striktná, prvoradý je pre ňu cieľ misie, no keď jej spoločníka zraní prvý boss hry (možné vidieť aj v demoverzii), nie je jej to úplne jedno. Možno sa to zdá byť ako banalita, no pre celkový príbeh sú tieto povahové črty postáv veľmi dôležité.

Od samotného príbehu som sa pomerne odklonil, no ubezpečujem vás, že je to pre vaše dobro. Základnú kostru príbehu som vám nastolil a to vám musí stačiť. Príbeh je totiž naozaj vynikajúci a hoci na prvý pohľad pôsobí obyčajne, niektoré zvraty vás nechajú iba v nemom úžase a čím dlhšie hru budete hrať, tým viac vás bude rozprávanie príbehu prekvapovať. Autori kládli na príbeh veľký dôraz a ja som skutočne rád, že sme nedostali iba ďalšie hlúpe hack and slash RPG. Jediné, čo vám ešte prezradím je, že na vás čaká niekoľko (cez 20!) rozdielnych zakončení, takže budete mať čo robiť, ak zatúžite po odhalení všetkých, pričom každý priechod je v niečom odlišný od toho predchádzajúceho. A aby som nezabudol, prvé dohranie vám zaberie približne 15-16 hodín (ak patríte medzi šikovnejších hráčov), čo je za mňa slušné číslo.

Graficky hra neoslní, soundtrack je však iná káva…

Ako je možné vidieť z videí a screenshotov, NieR: Automata nie je žiaden benchmark pre grafiku súčasných hier. Niektoré textúry sú veľmi slabé, chýba im detailnosť a napriek tomu, že som titul hral na PlayStation 4 Pro, ani framerate nie je úplne bezproblémový. Áno, zachraňuje to štylizácia a atmosféra post-apokalyptického sveta, no bohužiaľ, technická stránka nie je oblasť, ktorou by NieR: Automata mohla zaujať. Možno je to nefér porovnanie, no iba nedávno som hral Horizon Zero Dawn, ktorý bežal úplne bez problémov a graficky je na tom niekoľkonásobne lepšie.

Aby sme však preladili na veselšiu nótu, prejdem k soundtracku. Ten je naozaj vynikajúci a pre mňa patrí k tomu najlepšiemu, čo som v hrách doposiaľ počul. Dozaista nemusí sadnúť každému, no vrelo vám ho odporúčam, obsahuje množstvo skvelých motívov, ktoré vám budú v hlave rezonovať ešte dlho po ich skončení.

Mixujeme nápady…

NieR: Automata je na prvý pohľad iba akčné RPG, no zdanie môže niekedy klamať. U tejto hry to platí bez akýchkoľvek pochýb. Väčšinu času strávite v klasickom pohľade tretej osoby a budete pobehovať po hernom svete, no z času na čas sa hra zmení na hru Galaxian v modernejšom spracovaní, niekedy sa hra zmení na 2,5D skákačku, potom príde top-down pohľad, skrátka autori hru veľmi dobre osviežujú. Možno to na prvý pohľad pôsobí zmätočne, no v praxi to funguje výborne a tieto zmeny hru povyšujú na niečo viac, než obyčajné akčné RPG, ktorých je na trhu dostatok.

A čo súboje?

PlatinumGames sú špecialisti na akčné tituly a v tomto prípade to dokazujú bez najmenšieho zaváhania. Spoločne s príbehom považujem súbojový systém sa jeden z vrcholov celého počinu. Možno tu nenájdete žiadnu revolúciu (predsa len tu máme klasiku v podobe slabých a silných útokov, nechýba však ani uskakovanie), no to ani nie je potrebné. Úplne stačí, že autori dokázali tieto prvky „obrúsiť o hrany“ a naservírovať ich vo vrcholnej forme. Súboje sú vďaka perfektnému odladeniu pastvou pre oči a vy budete radi, keď sa proti vám postaví nová skupina nepriateľov.

Okrem chladných zbraní máte k dispozícii aj streľbu, o ktorú sa stará malý lietajúci droid, ktorý sa neustále pohybuje vo vašej tesnej blízkosti. Toho môžete vylepšovať, no k tomu sa dostaneme v ďalšej časti.

RPG systém…

Ako som už mnohokrát napísal, NieR: Automata je akčné RPG. S tým sa neodmysliteľné spája systém postupného vylepšovania. Na 2B môžete vylepšiť jej vybavenie, zvýšiť jej level, skrátka to, čo od RPG očakávate.

Vylepšovanie hlavnej postavy je rozdelené na päť rôznych skupín, ako napríklad systémové vylepšenie, útočné, obranné a pod.. Postavu vylepšujete prostredníctvom čipov, ktoré môžete do 2B umiestniť. Každý čip však zaberá miesto, a preto musíte dobre zvážiť, ktoré vlastnosti sú pre váš štýl hrania dôležité. Je tu jeden menší vtip od autorov, ktorý vám umožní vybrať aj čip s operačným systémom, no veľmi to neodporúčam.

Okrem 2B môžete vylepšovať aj svojho malého droida. Na začiatku bude mať k dispozícii iba obyčajné strely, no neskôr môžete strelnú zbraň vymeniť za niečo účinnejšie, napríklad laser. Okrem toho sa droid môže “naučiť” hľadať skryté predmety, no či túto možnosť využijete už záleží iba na vás.

Dôležitou poznámkou v tejto časti je, že podobne ako napríklad v Dark Souls, po vašom úmrtí zostane na hernej mape telo. Pokiaľ zomriete, vami zvolené čipy zostávajú umiestnené v mŕtvole, takže si po ne budete musieť dôjsť. Ak po ceste zomriete, ťažko získané čipy budú nenávratne preč.

Otvorený svet nesmie chýbať…

Trendom dnešných hier sú otvorené svety. Ani NieR: Automata nie je v tomto smere výnimkou, takže až na úvodnú lokalitu a centrálny hub sa budete pohybovať po otvorenom svete. Prostredia sú našťastie dostatočne rozmanité, takže sa nebude nudiť. Raz sa ocitnete na púšti, potom zase v zábavnom parku, stredoveký hrad atď.. Tvorcovia sa však nesnažili o čo najväčší otvorený herný svet, dokonca sa nezaradí  ani medzi tie najlepšie, no jeho atmosféra a celkové spracovanie je jedinečné. I z toho dôvodu je objavovanie nových lokalít zábavné a zaujímavé.

Ako dopadla záchranná misia 2B?

V skratke možno povedať, že NieR: Automata je povinnosťou pre fanúšikov akčných RPG hier. Pokiaľ máte averziu na japonsky ladené hry, zahoďte predsudky, pretože PlatinumGames dokázali vytvoriť naozaj podmanivé dobrodružstvo. Príbeh síce najskôr pôsobí jednoducho, no zmení sa na niečo epické a vy budete iba radi, že môžete byť pri tom. Hoci sa to neobišlo bez zbytočných chýb, ktorým kraľuje technická stránka, všetko ostatné je vynikajúce. Na záver môžem povedať iba jediné, choďte do toho, NieR: Automata stojí za to!

P.S. Ten najlepší „vtip“ autorov som si nechal na záver, hra neobsahuje autosave systém.

Hru na recenziu poskytla spoločnosťCenega LOGO

NieR: Automata – Osud ľudstva v ohrození...
NieR: Automata je vynikajúce akčné RPG, ktoré by si nemal nechať ujsť žiaden fanúšik tohto žánru. I napriek horšej technickej stránke ide o vynikajúci herný zážitok, ktorý chytí a len tak ľahko nepustí. Príbeh navyše nie je iba hlúpa zlátanina, zanecháva hlboký dojem a prinúti k zamysleniu. Je to skrátka kráľovská zábava a ja sa divím iba jednej veci, a to na čo ešte čakáte...
Pozitíva
  • Vynikajúci príbeh, rôzne zakončenia
  • Súbojový systém, miešanie rôznych žánrov
  • Soundtrack, atmosféra
Negatíva
  • Slabšia technická stránka
90%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (4 Hlasy)
99%

Komentuj!

komentárov