Táto dlho očakávaná novinka z dielne známeho štúdia Ubisoft vznikla pod taktovkou Ubisoft Paris  a bola takmer predurčená k úspechu. Prečo začínam tak zhurta a súdim hneď v prvej vete? Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands je skutočne zaujímavým titulom, ktorý funguje ako celok a plne ťaží z integrovaného kooperačného multiplayeru. A to ma baví…

Recenzovaná verzia: Xbox One

Biely prášok, ktorý vládne svetu

Nie nie, nie je to tak, ako si myslíte. V Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands sa nebudete hrať na pekára , ktorý potrebuje zohnať do svojej prominentnej pekárničky čo najviac práškového cukru. To možno však vyčítať aj z titulnej fotografie, ktorú nájdete buď ako ikonu vo svojom lokálnom e-shope, alebo na fyzickej kópii na poličkách svojho obľúbeného kamenného obchodu. Chlapík s pištoľou na titulke skutočne nie je kuchár. V tomto titule od Ubisoftu budete bojovať za niečo oveľa väčšie.

Hra sa odohráva v Bolívii drogám zasľúbenej zemi. Píše sa júl 2019 a svetu drog vládne kokaín. A presne o ten tu ide. Krajina sa stáva postupne nestabilnou, nakoľko sa Santa Blanca, pred tým len menší lokálny drogový kartel, dostáva ku vplyvu rýchlejšie, ako by bolo slušné. Kartelu rastie sila v rámci celej krajiny, a tak sa z Bolívie stáva takzvaný “narco-state”. Po čase sa vplyv tohto kartelu dostáva za hranice samotnej Bolívie, čo by v konečnom dôsledku mohlo zaujímať napríklad USA. Pohár trpezlivosti pretiekol v dobe, kedy kartel zasiahol bombovým atentátom sídlo americkej ambasády v La Paz. Pri útoku bol unesený aj agent Ricardo Sandoval z DEA (protidrogová jednotka). Agent bol mučený a neskôr aj popravený. Na základe týchto udalostí vláda spojených štátov organizuje akciu s názvom Operation Kingslayer, ktorá zjednocuje sily rôznych ozbrojených zložiek/agentúr, ktoré operujú v USA (CIA, DEA, JSOC). Ako už isto tušíte, akonáhle sú v hre drogy, zbrane a kartel, o zábavu je postarané.

Prvý Ghost Recon v otvorenom svete

Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands by som žánrovo zaradil medzi taktické strieľačky v otvorenom svete. Ako hráč sa ocitáte v Bolívii, kde sa stretnete zo zvyškom svojho elitného tímu vyslaného až samotnou vládou USA. Po zvyšok hry pokračujete v zostave štyroch ľudí, ktorých bude sprvoti riadiť umelá inteligencia. Vaši virtuálni kolegovia vám budú pomáhať rozličnými spôsobmi, najčastejšie ich však určite použijete na skenovanie terénu, poprípade ako návnadu. Načo by ste predsa nechali zabiť seba, keď na často istú smrť môžete poslať kolegu z inej vládnej agentúry? Trojicu spoločníkov ovládate za pomoci príkazov, čo ihneď naznačuje taktický rozmer celej akcie. Asi to znie ako divná kombinácia (ani sa vám nečudujem), pretože pojem taktická strieľačka v otvorenom svete vyvoláva zmiešané pocity. Toto predsa nemôže fungovať? Predstavte si, fungovať to môže a dokonca skvelo.

Aby som sa však vrátil k definícii sveta, v ktorom sa bude hráč pohybovať. Je veľký, skutočne veľký. Ak patríte k tým, čo sa nevedia nabažiť otvoreného sveta a dostávate sa do siedmeho neba pri preskúmavaní naozaj rozsiahlych herných máp, Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands bude pre vás to pravé orechové. V podstate sa môžete na celý kokaínový problém vykašlať a voziť sa na autách ako v GTA, ak vám po tom srdce piští. Od Ubisoftu sme si už ale zvykli na veľké otvorené herné svety. Aký je teda tento v porovnaní s povedzme GTA V? Pocitovo určite väčší, ako v prípade GTA V. Neberte to tak, že robím priame porovnanie, alebo že som si dal prácu s tým, aby som pomeral každý prejdený meter naprieč mapou, no mapa je skutočne pocitovo väčšia v každom smere.

Veľká mapa však nie je nič, čo by mohlo hre nejako pridať na kvalite. Osobne si skôr myslím, že je to presne opačne. Čím má svet väčšiu mapu, tým to majú vývojári ťažšie, nakoľko prázdny svet asi nikoho nechytí za srdce. Našťastie môžem v tomto prípade skonštatovať, že sa Ubisoftu podarilo dosiahnuť pekný balans medzi veľkou mapou a obsahom v nej. Mapa pôsobí živo, nechýba prirodzený denný cyklus, rôzna flóra či fauna. Dobrá práca!

Príjemná sólo akcia, no hra vyniká najmä v multiplayeri

To, že dnes sú herné štúdia tlačené do čoraz väčšej integrácie multiplayeru pre akýkoľvek titul už nie je nič zvláštne. Dokonca sme sa dostali do extrémneho stavu, v ktorom sa viaceré herné štúdia rozhodli úplne vynechávať single player mód, no toto nie je ten prípad. Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands totiž ponúka možnosť fungovať vo “virtuálnom multiplayeri”. Na druhej strane, ak by ste chceli okúsiť totálnu samotu, jednoducho máte smolu. Trojica elitných bojovníkov vám bude okupovať chrbtovú časť tela neustále a nespravíte s tým vôbec nič. Môžete ich však plne ignorovať a ak im nebudete dávať konkrétne príkazy, kolegovia vás občas pokryjú, občas odhalia polohu nepriateľa mimo vášho zorného poľa, no neurobia nič, čo by hráča typu osamelý vlk mohlo vyrušovať.

To pravé orechové však prichádza až v partii  s 2 – 4 ľuďmi. Za kritické považujem v tomto kooperačnom režime možnosť komunikácie. Ak sa s hráčmi nespojíte cez voice chat (Teamspeak, Skype, integrované služby hlasovej komunikácie pre PlayStation a Xbox), budete sa iba ťažko dohadovať o postupe a plnení ďalších misií. A práve v tomto podľa môjho názoru tkvie základ zábavy a kvalitného gameplayu. Hra je jednoducho tak zábavná, ako si ju spravíte. Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands vám ponúkne skutočne dobrý základ na vymýšľanie v kooperačnom móde, a tak si ju budete môcť so svojou partiou poriadne užiť.

Čo sa týka systému vylepšovania postavy, prítomné sú známe mechaniky, ktoré už dávno poznáme z iných titulov od Ubisoftu. Zbieranie (respektíve označovanie) zásob hráč využije pri vylepšovaní svojho drona, ktorý je neodmysliteľným spoločníkom pri plnení akejkoľvek úlohy. Okrem toho si však hráč môže vylepšiť mnoho iných vlastností, a to od stability mierenia v pokoji, cez veľmi potrebný padák, až po rôzne vylepšenia, ktoré vám budú pomáhať pri stealth prístupe v akcii. K dispozícii sú ďalej vylepšenia zbraní, rôznych predmetov, fyzickej zdatnosti, vylepšenia tímu, no a v neposlednom rade zaujímavá podpora rebelov. Lokálny odpor nie je v prípade drogami obsadených krajín nič neobvyklé, a tak sa vývojári rozhodli pridať do Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands aj podporu miestnych rebelov. Nie je teda problém po odomknutí týchto upgradov zavolať na pomoc partičku naštvaných rebelov, poprípade pekne z diaľky pokropiť nejakú oblasť mínometmi.

Kúpiť/nekúpiť? Pre koho vlastne Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands je?

V závere by som rád bez zbytočných spoilerov zhrnul, pre koho bude Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands zaujímavým titulom a pre koho zasa nie. Ak máte radi hry, ktoré sa venujú drogovej problematike, kartelom, zapeklitej politicko – globálnej situácii v rámci konkrétnej krajiny, a zároveň nemáte problém s hernými mechanizmami, ktoré Ubisoft rokmi používa a ponúka ich v rámci svojich herných titulov v minimálnych obmenách, Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands bude pre vás správna voľba. Ako čerešničku dostanete naozaj bezproblémový, rýchly a dobre fungujúci kooperačný multiplayer.

Ak sú vám hry, respektíve herné mechanizmy, ktoré Ubisoft často využíva proti srsti, dovolím si tvrdiť, že tento titul nie je určený pre vás. V Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands totiž nájdete zmes všetkého, čo Ubisoft bežne ponúka.

Celkovo mi hra veľmi pripomína známy titul Just Cause 3, akurát že v tomto prípade sa jedná podstatne serióznejšiu a realistickejšiu záležitosť. Rovnako ma zaujala variabilita hernej mapy, ktorá sa ešte stále nedá považovať za samozrejmosť.

Na základe všetkých pre a proti  musím udeliť hodnotenie, ktoré vidíte pod textom. Prítomný je zaujímavý gameplay, obrovský svet a skutočne obrovské možnosti vzájomnej kooperácie. Na druhú stranu hra nejde o nič revolučné, výrazne ťaží zo svojich žánrovo, možno nie až tak podobných predchodcov (či už je to Tom Clancy’s The Division alebo WATCH_DOGS 2), no a v neposlednom rade výrazne pripomína Just Cause 3. Či je to dobré alebo zlé, nechám však na vás.

Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands - Bolívia má problém...
Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands je zaujímavý titul, rozhodne však nesadne každému. Pokiaľ máte chuť na kooperáciu s priateľmi, určite ide o dobrú voľbu, no ak chcete hrať osamote, radšej sa poobzerajte niekde inde. Bez spolubojovníkov to nie je ono...
  • Variabilita herného prostredia
  • Zábavná kooperácia, bohaté možnosti úprav
  • Audiovizuálna stránka