Na úvod budu muset využít citát Karla Gotta: “Toto jsem opravdu nečekal”. Samotný Princess Maker Refine od japonského studia CFK CO., Ltd. je povedený simulátor života, ve kterém se staráte o svoji vlastní holčičku až do doby, kdy z ní vyroste dospělá dívka a vybere si povolání podle toho, jak je vychována. Víc se dozvíte v naší recenzi.

Do vašeho života se vám dostane dívenka. Té ještě před začátkem samotného příběhu dáte jméno, vyberete jí krevní skupinu, přičemž následně zvolíte den, měsíc a rok narození. O vzhled se vůbec nemusíte starat, jelikož ten je předem nastaven samotnou hrou. A mimochodem je vždycky stejný. Hned po pár minutách je vám pomocí cutscény představen příběh, který vás rovnou vhodí do samotného světa hry. Nebudu konkrétně říkat, jaká je zápletka, ale prozradím, že vám na úvod bude vysvětlena otázka, proč se máte o dívenku starat. Hned po ukázce se přesouváte k hlavní premise hry – vyučovat mladé děvče, které teprve začíná dospívat.

Na začátku můžete být dost zmatení, jelikož nevíte, jak hru ovládat, na co máte správně kliknout myší a jestli je k něčemu dobré vidět vzhled dívenky. Sám osobně jsem zprvu neměl tušení, co jaký symbol, na který se dá kliknout, vyznačuje. Princess Maker je totiž dost komplexní záležitost, která dost spoléhá na vaše rozhodovací schopnosti. Vy sami totiž můžete ovlivnit osud celé hry. Děvčátko se v den, kdy dospěje do 18 let stane zástupcem určitého povolání. To je vám z mnoha různých možností náhodně vybráno podle toho, jak byly rozvíjeny dívčí atributy.

Osud holky může být jakýkoliv. Může se z ní stát například vdova, princezna, lovec lidí nebo kouzelník. V mém případě se moje holčička stala prostitutkou. Princess Maker dohromady nabízí 29 různých zakončení, přičemž 21 konců je tajných. Za jedno jednotlivé zakončení můžete dostat achievement na Steamu, jestliže se podaří splnit jeden z tajných konců, dostanete speciální achievement, u kterého není udaný postup, co k jeho získání máte provést. Velké množství konců je rozhodně dobré, jelikož díky tomu budete chtít hru znovu zapnout po prvním hraní a opět ji dohrát až do konce. Touhu opětovného dohrání zvyšují tajné achievementy, které jsou dost těžké získat. Vy tím pádem máte možnost si hru užít i na další desítky hodin, což je jenom pozitivní.

Nyní se přesuneme na popis herních mechanik. Hru ovládáte čistě pomocí klikání myší. Ušetříte si tedy čas, který byste jinak strávili u nastavování ovládání. Na vaší obrazovce máte kromě těla dívky i kalendář, jenž se nachází v levém horním rohu. Ten vám ukazuje konkrétní rok s dnem, přičemž je také napsáno, o jaký konkrétní den v týdnu se jedná. Hned vedle následně máte štítek, ve kterém je název jednoho z ročních období od jara až do zimy. Tento štítek je dost důležitý, jelikož během hraní si musíte měnit oblečení. Každé oblečení z nabídky je určené pro jedno jednotlivé období.

Jak se obleky mění, si řekneme za chvíli. Předtím si vysvětleme, co dalšího hra může nabídnout. Pokud se ihned podíváte do pravého horního rohu, uvidíme štítek s dívčím jménem, které dáte vaší postavě na začátku hry. Pod jménem je napsaná úroveň charakteru, který můžete zvyšovat pomocí různých typů tréninku. Pod úrovní vidíte životy, které jsou důležité pro jednu z možných zaměstnání pro dívenku. Následně máte na pravé straně ukázán počet zlaťáků – měny, za které si následně můžete kupovat různé předměty v obchodě na náměstí.

Nyní se přesouváme do dolní části, kde najdete tři ikony s nápisem Equip. Pokud si chcete “equipnout” vybavení, musíte přejít do nabídky, která je označená obrázkem se srdcem a mečem. Tam vám ihned vyskočí rovnou tři možnosti nasazení vybavení. Nasadit si můžete zbraň, helmu nebo brnění. To všechno se dá koupit za vaše peníze na náměstí, do kterého můžete libovolně zajít. Pod ikonami Equip zde následně máme modré tlačítko Schedule. To si necháme až na konec. Předtím si ještě popíšeme pětici specialních ikon.

Tyhle ikony vám umožní větší interakci se samotným světem, který hra nabízí. První zde máte obrázek krále. Po kliknutí budete mít možnost jít za jeho veličenstvem starající se o město, ve kterém žijete. Samozřejmě, k vládci se nedostanete tak snadno, jelikož pro přístup do království budete potřebovat dostatečné vzdělání a velkou schopnost slušného chování. Pokud nebudete úspěšní ani u jednoho z těchto bodů, přístup nedostanete. Následně je zde modrý obraz vyjadřující komunikaci. Jestliže na něj kliknete, budete si moct jít vyslyšet názory na vaši osobu od lidí z ulic. Jako třetí zde máme již zmíněný obrázek, na kterém můžete vidět meč se srdcem. Po kliknutí se vám ukážou komplexní statistiky, které jsou ukázány prostřednictvím dvou různých tabulek, přičemž všechny statistiky jsou zaměřeny na samotnou holčičku. První tabulka vám ukazuje, kolik vaše holčička má roků, jaký má druh krevní skupiny, jak velkou má váhu a výšku, kdy se narodila, jak velké množství peněz má a jaké má znamení zvěrokruhu. Druhá tabulka zkráceně ukazuje všechny různé vlastnosti, které může mladá holka na sobě postupem času zlepšovat.

Jako čtvrtý se zde nachází červený obličej. Po rozkliknutí vám vyjedou dvě možnosti komunikace. Pokud vyberete jednu z možností a vaše holčičí postava bude mluvit špatně, je vysoká pravděpodobnost zvýšení stresu. Jestli bude komunikovat dobře, zvýšení stresu nehrozí. Jako poslední zde pak máme nakreslený košík. Díky košíku se můžete dostat do města na náměstí k obchodníkovi, u kterého můžete kupovat všemožné druhy různorodých předmětů. Zde také můžete nakupovat válečné věci, které se hodí pro sebeobranu vůči nepřátelům, které můžete často potkat.

Konečně je čas si rozebrat zmíněný Schedule. Po kliknutí vám vyjede rámeček se čtyřmi skupinami aktivit, které může vaše postava dělat. První dvě ze spodní části rámečku – Let her rest a Go on vacation jsou aktivity, díky kterým si postava odpočine od práce. Sníží se jí sice stres, jenže postupně bude ztrácet svoje peníze, které potřebuje k nakupování. Zbylé dvě – Let her work a Educate her jsou o něco složitější.

Po jejich otevření totiž dostanete další tabulku, ve které už si musíte vybrat jednu z několika různých možností výběru. Pokud byste chtěli, aby váš charakter byl vzděláván, klikněte na Educate her. Jestli chcete vydělávat peníze, můžete kliknout na Let her work, kde máte velkou volbu různých prací. Na začátku moc prací nemáte, jenom pouhých pět. Postupným dospíváním vaší dívky si ale odemykáte čím dál tím více druhů prací. Díky tomu tak budete mít větší možnost si vydělat velké množství zlaťáků. Pokud chcete, aby děvče udělalo nějakou aktivitu, musíte nastavit aspoň trojici aktivit a odsouhlasit, že chcete, aby tyto aktivity byly úspěšně udělány. Mimochodem, jednu aktivitu můžete dát klidně na všechny tři místa. Vůbec nezáleží na tom, jestli je to odpočinková nebo pracovní činnost.

Jak jste již mohli poznat, jedná se o dost komplikovaný titul, který nemá žádný tutorial, jenž by vysvětlil všechny různé mechaniky. Musíte se spokojit pouze s videi tvůrců, kteří pro hru natočili herní videa. Dost mě to mrzí, jelikož začátečníci, kteří Princess Maker ihned zapnou, se pravděpodobně budou ztrácet. Naštěstí ne nadlouho, jelikož po pár chvílích by už měli jakžtakž vědět, co jaké tlačítko znamená. Tohle by byl jeden z větších mínusů, které můžu najít.

Pokud bych měl mluvit o hudbě, tak ta je výborná. Pamatuji si hromadu různých melodií, které byly pro účely této hry vytvořeny. Jsem za ně jenom rád. Podle mě je to jedna z velmi pozitivních částí celé hry. Teď je na čase se dostat k dabingu. Dabing je zde pouze japonský. Pokud tedy nechcete slyšet japonštinu, máte možnost si v nastavení vypnout hlasy postav a hrát pohodlně bez vyrušování. Jestli bych měl k japonským hlasům něco říci, tak bych asi nic moc neřekl, jelikož hru jsem hrál převážně bez dabingu.

Jak bych nakonec mohl zhodnotit Princess Maker? Rozhodně se jedná o zdařilý titul, který mě osobně bavil. Jestliže jste velcí fanoušci Japonska nebo japonských her, rozhodně si první díl ze série Princess Maker zahrajte. Každopádně, i zde musím vytknout pár chyb. První už jsem zmínil – úvodní komplikovanost, kdy na začátku často nebudete vědět, co jaké tlačítko vyznačuje. Druhý problém je stereotyp, který se u některých hráčů může vyskytnout, zejména u těch, kteří podobným žánrům příliš neholdují. Hra totiž není pro každého a komu nevyhovuje titul, ve kterém pouze klikáte, v podstatě bez grafických efektů, může hru brzy odložit. Pro mě byl Princess Maker žánrovou premiérou a musím říci, že  jsem si život s princeznou užil a žádný stereotyp nepocítil.

Ve zkratce tedy první díl japonského simulátoru života doporučujeme. Jestliže byste chtěli vědět, zda-li bychom doporučili i druhý díl, který byl podobně jako první anglicky lokalizován, přejděte na tento odkaz, kde budou shrnuty dojmy z Princess Maker Refine 2 od mého kolegy Mattyho. Přeji příjemné čtení.

Hru na recenzi poskytli společnosti

pm-logo

Princess Maker Refine - Unikátní cesta životem
Výborné, originální, zábavné. Princess Maker Refine si rozhodně zaslouží tolik pozitivních názorů, jelikož exceluje díky zajímavému nápadu, povedené hudbě a znovuhratelnosti. Každopádně, není to hra pro každého. Pokud vás nebaví hry, kde jediné, co děláte je klikání, může přijít stereotyp a nebudete se tolik bavit.
  • Povedená hudba
  • Obrovská motivace k opětovnému zahrání
  • Samotný nápad a styl hraní