Séria Sniper Elite od britských vývojárov zo štúdia Rebellion je už väčšine z vás známa. Predchádzajúce diely nastolili pomerne úspešný koncept boja elitného západného agenta proti nemeckej armáde. Najnovšie pokračovanie tento koncept prináša opäť a vylepšuje ho.

V štvrtej iterácii série sa opäť prevtelíme do Karla Fairburna, agenta OSS. Afrike z predchádzajúceho dielu odzvonilo, a tentokrát sa vyberieme na výlet do Talianska roku 1943. Úloha znie jasne: Prekaziť najnovšie nemecké plány s nebezpečnými navádzanými raketami a popri tom pomôcť miestnym partizánom. Zlyhanie nie je prípustné, pripravovaná spojenecká invázia je totiž závislá na úspechu sabotáže. Takže si čo najrýchlejšie zbaľte výstroj a vyrážame zažehnúť iskru revolúcie!

Od elitného agenta sa očakáva samostatná práca v tyle nepriateľa a inak tomu nebude ani teraz. Spoľahnúť sa môžete jedine na vlastné schopnosti, a pri odhalení na dobre mierenú strelu do hlavy. Hlavným príbehom si prejdete v ôsmich úrovniach, ktoré na seba nadväzujú. Takmer pred každou misiou vás čaká príprava, kedy si pohovoríte s viacerými postavami a každá vám oznámi cieľ. Niektoré sú pochopiteľne hlavné, iné voliteľné. Niekedy tak budete likvidovať protitankové delá pre armádu, inokedy odstránite talianskeho zradcu, ktorý v minulosti zapredal partizánov. Účel svätí prostriedky, a preto sa pustíte aj do spolupráce s miestnou mafiou, ktorá sa ukáže ako cenný spojenec.

Bohužiaľ, samotný príbeh na tom nie je príliš slávne. Spočiatku ho ani príliš nevnímate, pretože sa odohráva mimo misií v krátkych rozhovoroch. Za ten čas si k postavám iba ťažko vybudujete nejaký vzťah a hlavný hrdina tiež veľa charizmy nepobral. Najlepšie preto urobíte, ak sa do postavy naozaj vžijete a stane sa z vás dokonalý stroj na zabíjanie.

Hra ponúka pomerne rozmanité možnosti, ako sa so situáciou vysporiadať. Vďaka výzbroji sa môžete kradmým postupom bez zabitia prešmyknúť až do chránenej oblasti. V tom vám pomôže napríklad možnosť hádzať skaly a odlákať tak stráž, prípadne opozíciu vyradiť nožom alebo tichou pištoľou Welrod. Inokedy nájdete využitie pre vaše míny a múdrym spôsobom tak vyradíte z boja aj niekoľko nepriateľov naraz. To však často vzbudí alarm a zbytok Nemcov tak môžete s rozvahou pozabíjať puškou. Ak sa situácia naozaj zvrtne, pomôže starý dobrý Thompson alebo taktika “Uteč, kto môžeš”. Jednoducho máte k dispozícií veľa možností, ako pristúpiť k rôznym situáciám, a práve to bude hlavnou hnacou silou, ktorá vás pri hre udrží.

Aby mohla pestrá herná náplň vyniknúť, je potrebné pridať prepracované mapy. V tomto smere vývojári naozaj trafili klinec po hlavičke a ponúknuté úrovne sú dostatočne komplexné. Vďaka tomu vás bude baviť odhaľovanie všetkých kútov a plnenie rôznych dodatočných výziev. Spolu s veľkým množstvom vedľajších úloh tak dostávame recept, ktorý zaručuje zábavu aj pri opakovanom hraní. Keď prihliadneme na fakt, že hlavná kampaň trvá iba nejakých 12 hodín, je to naozaj vítané.

Minulému dielu bola vytýkaná jednotvárnosť prostredia. O Taliansku to našťastie nemôžem povedať. V štvrtom dieli sa najprv vypravíte na slnečné stredomorské pobrežie, aby ste sa vzápätí presunuli do idylickej starej dedinky. Než sa nazdáte, pod rúškou noci sa zakrádate priľahlými lesmi a skončíte v zasnežených horách. V rámci mantinelov spôsobených zasadením si preto myslím, že autori zabezpečili dostatočnú rozmanitosť.

Mapy sú obývané množstvom nacistov. Tí majú samozrejme rôzne hodnosti a od toho sa odzrkadľuje aj ich správanie. Okrem zraku používajú aj uši a v skupinkách sú schopní elementárnej spolupráce. Po čase si však uvedomíte, aká je umelá inteligencia vlastne jednoduchá. To je však obecný problém stealth hier. Ten je prítomný aj tu, pretože už po pár chvíľach od vyhlásenia poplachu sa stráže pokojne vrátia na svoje stanoviská a na svojho mŕtveho kolegu v húští proste zabudnú. Taktiež majú zrak dôchodcov a občas im trvá peknú chvíľu, kým vás spozorujú. Preto vám odporúčam rozohrať hru na ťažkej obtiažnosti, pretože na normálnej je až príliš jednoduchá.

Zatiaľ som spomínal iba príbehovú kampaň, to je však len špička ľadovca. Hra ponúka hneď viacero dodatočných módov. Nájdeme tu napríklad strelnicu, kde si môžete natrénovať mušku, prípadne režim Survival. Ten je možné hrať ako osamelý vlk alebo s pomocou ostatných cez internet. Kamarát vám môže taktiež pomôcť v samotnej príbehovej kampani, ktorá je celá dostupná aj v kooperácii.

Online ponúka aj viacero kompetitívnych módov. Nájdeme tu klasickú ponuku, ktorú poznáme aj z iných hier. Celkovo online hra zapadá presne do škatuľky “priemer”. Na pár hodín vás určite zabaví, ale dlhodobo zrejme nevydržíte. To sa odráža aj na veľkosti komunity, ktorá je na PC aj krátko po vydaní dosť malá. Aj tu však môžete uplatniť rôzne prístupy k boju. Ostrieľaní harcovníci sa skryjú niekam do rohu a odtiaľ trpezlivo čakajú na nič netušiacu obeť, ktorú z diaľky bezstarostne zlikvidujú. Potom sú tu podobné drevá ako ja, ktoré sa radšej poriadne spotia pobehovaním so samopalom v ruke. Ja som sa v podobných situáciách rozhodol slúžiť ako osobný strážca. Špekulanti sa totiž často snažia dostať do obsadenej budovy a tam zhrabnúť odmenu v podobe ľahkého zabitia nič netušiaceho snipera. Ochrana vchodov je tak pravý údel pre menej presných strelcov, pretože samopal má nábojov dosť.

Graficky hra zapadne do väčšiny dnešnej videohernej produkcie. Neurazí, ale ani vyložene nenadchne. PC verzia obsahuje viaceré možnosti grafických nastavení, čo už dnes tiež nie je pravidlom. Navyše hra obsahuje príjemnú funkciu – okrem automatických checkpointov vám umožní aj manuálne ukladať pozíciu, a to na všetkých platformách.

Zvuky patria taktiež k priemeru. Kým soundtrack je ešte prijateľný, zo zvukov zbraní som bol dokonca mierne sklamaný. Celý zvukový prejav hry je fádny a nezaujímavý.

Sniper Elite 4 sa nepokúša o revolúciu. Ide v šľapajách svojho predchodcu a k tomu postupne zlepšuje zaužívané mechanizmy. Ponúka viacero možností ako vyriešiť dané situácie a vďaka ich kombinovaniu vás bude titul baviť počas celej kampane. Znovuhrateľnosť spolu s ostatnými módmi zabezpečia pekných pár hodín naviac, ale po čase sa tento koncept môže i tak začať trochu zajedať. Veľké mapy sú rozhodne plusom, škoda len hlúpej umelej inteligencie a nevýrazného príbehu. Aspoň majú autori čo zlepšovať v ďalšom pokračovaní…

Sniper Elite 4 - Talianske ihrisko plné nacistov
Sniper Elite 4 je vydarená hra, v ktorej nájdu uplatnenie rozvážni aj horkokrvní hráči. Znovuhrateľnosť a dodatočné módy zabezpečia zábavu navyše, po čase však odhalíte chyby v umelej inteligencii a hra sa vám môže začať i trochu zajedať.
  • Veľké otvorené úrovne
  • Viaceré možnosti hrania
  • Možnosť hrať kampaň aj v kooperácii