Každému fanúšikovi RTS musí byť pojem Halo Wars známy. Táto real-time strategy sa medzi konzolovými hráčmi stala viac – menej legendou. Vzhľadom na to, že je v projekte silno zakomponovaný samotný Microsoft, nebude prekvapením, že aj tentokrát sa jedná o platformovú exkluzivitu. Nakoľko však Microsoft tlačí svoj „Xbox Play Anywhere“ program dopredu, bolo už od uvedenia jasné, že Halo Wars 2 sa bez problému bude dať hrať aj na PC. Táto stratégia je však od prvotného návrhu jednoznačne robená pre konzolových hráčov, čo vyplýva nielen zo samotnej nie príliš hlasnej propagácie pre PC verziu, ale aj herného štýlu.

Recenzovaná verzia: Xbox One

Na Halo Wars 2 pracovalo štúdio Creative Assembly, tvorcovia série Total War. Podarilo sa novému hernému štúdiu nasledovať úspech predchodcu?

Dejová línia stojí za to!

Pri sérii Halo sme zvyknutý na silnú dejovú líniu a inak tomu nie je ani v prípade Halo Wars 2. Príbeh je zasadený presne ku koncu Halo 5: Guardians. Posádka lode Spirit of Fire sa prebúdza z kryogenického spánku v úplne neznámej časti vesmíru. No a čo sa nestalo? Samozrejme sa aj v tejto časti vesmíru nájde niekto, kto bude páchať zlobu. Jeho meno je Atriox a tento pán, vytvorený čisto pre potreby tohto dielu hernej série Halo, vás bude sprevádzať vašou vesmírnou cestou.

Čo sa týka predostrenia príbehu, ten sa obmedzuje na dostupné cut-scény, ktoré sú plne animované a vyzerajú absolútne výborne. Niet sa čomu čudovať, tejto úlohy sa aj tento krát chytilo štúdio Blur, ktoré animovalo cut-scény aj pre Halo 5: Guardians. Nakoľko tento diel pokryje vykonštruovaný príbeh a či mu bude nasadená finálna korunka už v Halo Wars 2 vám však už neprezradím. Stojí to však určite za to.

Páčilo sa vám Halo Wars? Halo Wars 2 je v tom prípade povinnosť!

Halo Wars 2 vychádza koncepčne zo svojho mladšieho predchodcu s názvom Halo Wars. Osobne nemám nič proti, inovovať sa inovovalo, avšak na miestach, ktoré to možno ani nepotrebovali. Nový vývojár = nové pravidlá + vízia. I napriek tomu je v Halo Wars 2 cítiť silný podpis prvého dielu. Misie sú ideovo koncipované zo začiatku tak, ako sme pri RTS zvyknutý. Prvé misie možno nazvať tutoriálom, ktorý však nepôsobí tak strojene a menej skúsený hráč si ani nemusí uvedomiť, že sa v tomto prípade nasleduje starý dobrý vzor známy z RTS, a to „každú misiu sa predstaví jedna/dve jednotky, následne hráča naučíme čo ta jednotka robí, aké sú jej slabé a silné stránky, no a nakoniec to celé zaobalíme do ukončenia misie za pomoci novo nadobudnutej jednotky/schopnosti.”

Vzhľadom na to, akým štýlom sú misie servírované, mi to však vôbec nevadilo a misie som aj vďaka pútavým cut-scénam dohral pomerne rýchlo a zo singleplayerovou kampaňou som bol spokojný. Ak by ste potrebovali k niečomu prirovnať to, ako približne single player kampaň vyzerá, predstavte si mierne zjednodušený StarCraft 2. Staviate si základňu, budovy, jednotky a snažíte sa plniť zadané úlohy. Možno to neznie najzábavnejšie, no v rámci RTS ide o zaužívaný model, ktorý zabezpečí, že ak si hráč zahrá a prejde celú kampaň, bude schopný takmer ihneď nastúpiť do multiplayeru, kde okúsi pravú stránku hry. Tou sú samozrejme dynamické, elektrizujúce, napínavé a hlavne taktické boje proti ďalším hráčom.

Za zaujímavé považujem možnosť zahrať si kampaň aj v co-op móde, čo otvára ďalšie taktické možnosti riešenia predložených úloh. Za trocha nešťastné považujem, že sa celá kampaň hrateľne sústredí len na ľudí, pretože za Covenant si zahráte až v rámci multiplayeru. V kampani bude táto frakcia pôsobiť čisto ako úhlavný nepriateľ. Nebojte sa však, neprichádzate tým takmer o nič, jednotky sú pre obe frakcie takmer „rovnaké“. To rovnaké píšem naschvál v uvodzovkách, pretože to nie je tak úplne pravda. Jednotky sú graficky úplne odlišné, ich úlohy/vlastnosti/schopnosti na bojisku sú však „rovnaké“/podobné. Na tento fakt sa môžeme pozerať dvoma pohľadmi.

Prvý vraví, že takýto model zabezpečí skvelo vybalancovanú silu medzi jednotlivými frakciami. Druhý pohľad vraví, že vďaka tomuto modelu prichádza hráč o variabilitu, akú by ponúkla kompletne prepracovaná druhá frakcia plná unikátnych jednotiek. Záver si môžete spraviť aj sami. Čo sa však úplne odlišuje a v hre sa mi extrémne páči, sú takzvané veliteľské schopnosti. Tieto schopnosti sú absolútne unikátne pre každú z dostupných frakcií. A aj vďaka tomu prinášajú na bojisko chaos v reálnom čase. Potrebujete si doliečiť po náročnom boji zranené jednotky? Nie je problém, veliteľská schopnosť to zabezpečí. Potrebovali by ste preskúmať okolie, no nechcete tam posielať jednotky naslepo? Páči sa, veliteľská schopnosť zvolá letku na prieskum mimo vašich jednotiek. Nejedná sa však o nič, čo by sme nevideli napríklad v Command & Conquer sérii.

Multiplayer je najštandardnejší na trhu, vyniká však nový Blitz mód.

Ťažko však za to kritizovať. Ak sa pozrieme na trh, je nám jasné, že RTS je pomay ale isto na ústupe a ročne vychádza čoraz menej hier. Vďaka momentálnej situácii na trhu musíme skutočne oceniť každý jeden schopný počin priniesť do sveta RTS nový titul. Halo Wars 2 nešpekuluje a drží sa najzákladnejšieho modelu RTS, ktorý mne osobne najviac pripomína model známej série Command & Conquer. Máme tu však aj niečo úplne nové s názvom Blitz. Tento mód kombinuje prvky RTS s prvkami moderných kartičiek, ktoré si hráč ťahá z osudia a ich vlastnosti môžu úplne zvrátiť priebeh hry. Samozrejme sa môže stať aj presný opak. Všetko je na náhode, a tak by som si tento mód dovolil označiť za viac zábavný, ako vhodný na profesionálne hranie.

Napriek tomu ho odporučím, nakoľko si myslím, že tento systém môže niektorých hráčov zaujať. Mimo Blitz módu zažijete štandardný multiplayerový model, v tomto prípade v maximálnom počte 3v3. Budete stavať budovy, vyrábať jednotky, no a v prvopočiatku nechýba ťažba a produkcia energie. Surovinu budete potrebovať len jednu, ktorá sa bude automaticky generovať po postavení továrne. Trocha ukrytý, no stále plne dostupný herný mód s názvom Firefight ponúka niečo ako tower defense hru, kde bojujete proti vlnám nepriateľov, ktorých je stále viac a viac a sú silnejší a silnejší. Možno to neznie ako to pravé orechové, no ak ste nikdy neskúsili žiaden tower defense, musím odporučiť aspoň vyskúšanie.

Halo Wars 2 je dobrá hra, inovácia herného štýlu RTS sa však nekoná.

Poďme teda trocha sumarizovať a dať na pravú mieru veci, ktoré treba. Halo Wars 2 patrí nepochybne ku kvalitným RTS, ktoré už majú vďaka prvému dielu nejaké pozadie, víziu a konkrétnu predstavu o tom, ako chce Halo Wars 2 servírovať svoju zábavu hráčom, ktorí sa budú o tento titul zaujímať. Netreba však zabúdať, že sa bavíme o RTS, ktorá je plne hrateľná na konzole, a práve toto považujem za “sell point”. V podstate hráč nemá ani moc na výber, a ak by som momentálne mal odporučiť jednu RTS na trhu, ktorú si zahráte na konzole, Halo Wars 2 je jednoznačný víťaz. Je to však taký „jednooký medzi slepými“. Trochu ma mrzí, že vývojári nezariskovali a okrem módu Blitz a Firefight neponúkli nič naozaj nové. Na druhú stranu, aj vďaka držania sa základnej koncepcie RTS sa podarilo priniesť na trh konzolovú RTS, ktorá funguje a bude ju vedieť hrať každý, kto niekedy v živote hral Command & Conquer: Red Alert, alebo inú notoricky známu RTS.

msft_logo_rgb_c-gray-3b156229

Halo Wars 2 - Strategické Halo je späť!
Halo Wars 2 je dôstojným nasledovníkom svojho predchodcu. Určite dokáže zabaviť na mnoho večerov, avšak titulu chýbajú inovácie na správnych miestach. Pokiaľ si však túžite na konzole zahrať RTS stratégiu, určite ide o dobrú voľbu.
  • Hra sa plne drží pravidiel RTS žánru
  • Skvelo zvládnuté ovládanie na konzolu
  • Rôzne módy (Blitz, Firefight)