Milovníci kvalitných RPG titulov sa posledné roky musia cítiť ako malí chlapci, ktorí si rozbaľujú svoje vianočné darčeky. S kvalitnými titulmi tohto žánru sa totiž akoby roztrhlo vrece a ak chce niekto tvrdiť, že najlepšie RPG kúsky starej školy sú už nenávratne preč, tak sa mýli. Posledné roky nás bombardujú RPG hry zo sérií The Elder Scrolls, Fallout či Witcher, no zanietený fanúšik si pod pojmom skutočný rpg titul predstaví skôr izometrické tituly typu Baldur’s Gate, či Planescape Torment. Hry ako Shadowrun, Returns, Pillars of Eternity, či Tyranny môžu medzi sebou privítať ďalšieho zástupcu s názvom Torment: Tides of Numenera.

Ak bol niekto herným vydavateľom v deväťdesiatych rokoch a rozhodol sa tvoriť klasické RPGčka, nemal to na ružiach ustlané. Prečo tomu tak bolo? Latka bola v tých časoch nastavená poriadne vysoko a obdobných titulov vychádzalo neúrekom. Tieto hry spoločne so strategickými titulmi poznal a hrával takmer každý. Možno aj vďaka tomu svet získal mnoho kvalitných herných titulov, ktoré sa uchytia ešte aj dnes. Na svoju dobu boli výnimočné, pretože disponovali prepracovaným prostredím a takmer otvoreným svetom. Napriek tomu, že ich vizuálna stránka nepredstavovala veľké nároky na hardware, hry boli o to viac prepracované svojimi možnosťami.

V dnešných RPG hrách má hráč možnosť zvoliť si vlastnú obtiažnosť, prispôsobiť si hru svojím možnostiam a schopnostiam, zvoliť si jednoduchšiu cestu postupu a k tomu prirátajme i možnosť ukladať na každom rohu. Kedysi však tomu takto nebolo. RPG hry boli vhodné iba pre istú menšinu s vycibreným vkusom. Boli určené pre tých, čo mali radi výzvy, disponovali nervami ako zo železa a cítili potrebu hru rozlúsknuť ako orech. Ako keď vyšetrovateľ Columbo vyšetruje svoj ďalší prípad, aj oni sa museli hre dostať pod kožu.

Presne takouto hrou je aj Torment: Tides of Numenera, ktorá v kampani vyhlásenej na serveri Kickstarter získala potrebnú podporu na to, aby mohla zazrieť svetlo sveta. A to celé vďaka štúdiu inXile Entertainment vedeným legendárnym Brianom Fargom, kedysi pôsobiacom v štúdiu Interplay Productions. Len vďaka nemu uzreli svetlo sveta skvosty ako Wasteland, či  omnoho známejší Fallout. Práve vďaka inXile Entertainment sme si mohli v roku 2014 zahrať aj pokračovanie kultového Wastelandu a Brian Fargo sa tentokrát rozhodol oživiť ďalšiu známu značku, pod ktorou bola podpísaná práve pobočka Interplay, známa ako Black Isle Studios. Konkrétne sa bavíme o vynikajúcom RPG Planescape Torment z roku 1999, ktorý sa vďaka Fargovej snahe dočkal duchového nasledovníka. Tým nie je nik iný ako Torment: Tides of Numenera. Milé dámy, vážení páni, po dlhých 17 rokoch sme sa konečne dočkali.

Už v pôvodnom Planetscape: Torment sa hráč potýkal s veľmi zaujímavou no neobvyklou zápletkou, ktorá sa točila okolo smrti. Zobudili ste sa v nej v márnici, čo je už samo o sebe zarážajúce, no vám sa navyše podarilo doslova vstať z mŕtvych. Spomienky na predošlý život vám chýbali a naviac ste zistili, že v skutočnosti nemôžete naozaj zomrieť. Tam niekde započala vaša cesta za hľadaním vlastnej identity. Podobne začína aj Torment: Tides of Numenera. Hneď v úvode sa ocitáte v neznámom svete a neznámom tele. Neviete kto ste a prvá emócia, čo zažívate je panika. Akoby ste na niečo zabudli, na niečo dôležité. Zažili ste ohromný pád zo stratosféry do sveta, o ktorom nič neviete, no tento pád ste prežili. Všade je čiernočierna tma a tento priestor sa ironicky nazýva terminál.

Pri prvom pohľade na hru sa vás môžu zmocniť zmiešané pocity. Prostredie zložené z akýchsi kociek či pixelov, v ktorom sa postupne vynára cesta ďalšieho postupu. Nedajte sa však zmiasť, je to len vstupná brána do sveta, kde má prebývať vaša nová telesná schránka. Postava nazvaná Last Castoff je vlastne hlavnou postavou celej hry. Pri obrovskom zrkadle si ju však dokážete mierne upraviť a tvorba postavy je prepracovaná, ako to už v RPG hrách starej školy býva zvykom. Najprv si budete voliť si váš charakterový typ. Prvou možnosťou je Glaive – čo je elitný vojak disponujúci slušnou výbavou v podobe brnenia. Druhá možnosťou je Jack, čo je vlastne cestovatel a dobrodruh, niečo ako stalker. No a treťou možnosťou je Nano – a teda novodobá podoba mága, čo ovláda naozaj veľké množstvo kúziel. Ďalej si môžete voliť preferované útoky, rozmiestniť si body pre jednotlive atribúty, zvoliť si naše prieskumné možnosti, medzi ktoré patria napríklad anamnéza, vytrvalosť, zastrašovanie, ozdravovanie, prehováranie či klamstvo a potom sa už môžete vrhnúť do hry.

Po vytvorení postavy sa ocitáte v galaktickej miestnosti a zisťujete, že takých ako ste vy, teda tí, čo sa vracajú späť do sveta živých, je viac. V tejto miestnosti, ktorá slúži na hibernáciu pred vstupom do sveta živých, však nastane panika. Do portálu vstúpi akési monštrum a poškodí rezonančnú komoru, pričom tú je potrebné znova aktivovať. Už asi teda tušíte, čo bude vašou prvou úlohou. Po prechode na svet sa ocitáte aj so svojimi prvými spolubojovníkmi v okrúhlej miestnosti spolu so zničeným kryštalickým zariadením. V hre si ich užijete deväť, no cestovať s vami môžu maximálne traja. Miesto prechodu na Zem sa nazýva Reef. Je to zdanlivo bezpečný prístav, no skrýva mnoho nástrah. Civilizácia kráča po vojnou poznačenom svete, no nie každý v pustatine vie, že vojna skončila. Preto sa v nej nedá nikomu veriť a prvý preživší ktorého stretnete je Qorro. Tento vodca bandy vás síce víta s úsmevom, no v očiach je mu vidieť, že už pri prvom otočení chrbtom je schopný vraziť vám dýku do chrbta. Presne na takýto typ ľudí je potrebné si dávať v hre pozor.

Torment je zasadený do sveta vytvoreného dizajnérom doskových hier Monte Cookom, ktorý nesie názov Numenera. Jedná sa v podstate o deviaty svet, teda deviatu civilizáciu budúcnosti, ktorá je od nášho sveta vzdialená asi miliardu rokov. Počas tých rokov mnoho civilizácii povstalo a odohralo sa mnoho vojen, pričom niektoré civilizácie aj zanikli. Po nich tu ostali Numenery, čo sú vlastne pozostatky dávnej technológie, rôzne technické stroje a zariadenia. V tomto svete nie je nič na prvý pohľad jasné, je to svet plný otázok a záhad. Získať na všetky otázky odpovede a zistiť príčinu súčasnej podoby sveta je možné iba bádaním a snažením sa a o prinavrátenie zabudnutých spomienok.

Grafická stránka Tormentu na prvý pohľad nikomu nevyrazí dych. Ako som však spomínal, netreba hneď hádzať flintu do žita, pretože keď sa prvýkrát dostanete do tajuplného sveta, zistíte že to v ňom skutočne žije. Preplnené námestia hýria farbami a okrem krásnych vzdušných miest tu nájdete aj zelené pláne či lúky no aj skalnaté údolia a podzemné mestá. Celkovo však hra pôsobí mierne okresaným dojmom a človek má pocit, že aj vizuálna stránka sa nechala inšpirovať hrami starej školy. Aby som však nebol prehnane kritický, grafika každopádne neurazí a plne dostačuje.

Zvuková kulisa takisto nie je žiadnym ťahúňom a dalo by sa povedať, že je v hre len do počtu. Počas prvých chvíľ strávených v hre som si takmer nevšimol dabing a zvuky. O hudbe ani nehovoriac, no hráč to až tak veľmi nemusí vnímať, nakoľko je zaneprázdnený čítaním textu. Pri textoch však chvíľku ostaneme, pretože tých je tu naozaj požehnane. Ako tomu bolo aj v hrách Pillars of Eternity či Tyranny, aj tu sa hráč musí popasovať s tisíckami slov a každá postava je nesmierne ukecaná. V tomto prípade sú texty prehľadné a nemôže sa vám stať, že by ste sa niekde stratili. Každá úloha, či už hlavná alebo vedľajšia je dopodrobna vysvetlená a vo svojom denníku si môžete kedykoľvek ozrejmiť nie celkom jasnú informáciu. Rozhovory s postavami sú prepracované do detailov. O každej môžete zistiť takmer všetko a záleží i na vašom postoji v konkrétnom rozhovore. Či už sa budete baviť s charaktermi pohŕdavým spôsobom, alebo prejavovať záujem a empatiu, odzrkadlí sa to na vašom pohľade obyvateľstva na vašu osobu.

Niekedy má človek pocit, že na samotné súboje, ktoré sú vo väčšine RPG titulov také dôležité, v Torment: Tides of Numenera ani nemusí dôjsť. Jednoducho nie sú také časté ako v iných hrách a  ak už aj na nejaký ten súboj dôjde, je možné sa mu vyhnúť, respektíve z neho vykľučkovať. Je len a len na vás, či budete za frajera , ktorý si potrebuje vydobiť rešpekt za pomoci pästí, alebo pôjdete na všetko s rozvahou a rozumom. Každopádne, súbojový režim je prebieha vo forme ťahov, kedy raz zaútočí jednotka nepriateľa a po určitej dobe prichádza rad na vás a útoky vašej družiny. V hre je možnosť  využívať okrem klasických útokov aj takzvané šifry, s ktorými však musíte zaobchádzať so zvýšenou opatrnosťou. Inak by sa vám mohli vypomstiť a zabiť vás, a aj vašu družinu.

Okrem príbehových misií, plníte, samozrejme, aj množstvo vedľajších úloh. Tie dostávate od náhodných zadávateľov, respektíve obyvateľov sveta. Vo svete Numenera je množstvo frakcií a rás, ktoré majú svoje vlastné záujmy, a oplatí sa komunikovať s nimi. Žijú tu napríklad strieborné siroty, memorialisti či členovia kultu Changing God. Je príjemné odpútať sa z času na čas od príbehovej linky a pomôcť napríklad Felinde, mladej predavačke kníh. Za vášho minulého života ste si u nej totiž zapožičali veľmi vzácnu knihu, no nevrátili ste ju. Je tak len a len na vás zistiť, čo sa s knihou stalo a priniesť ju späť. Riešiť bežné problémy obyvateľov umožňuje postave vytvárať si sociálny status a dozvedieť sa čosi viac o vlastnej osobe. Je veľmi zaujímavé sledovať spor medzi mladým Finzinom a jeho posluhovačom Levym. Pri riešení tejto otázky sa hráč stretne so zaujímavým zistením a sprístupní sa mu aj nová lokalita na mape. Takýchto rôznorodých úloh je v tomto titule, samozrejme, veľa a hranie vám preto zaberie nejaký ten čas.

Celkový dojem z Torment: Tides of Numenera je nakoniec pomerne pozitívny a to aj napriek rozporuplným pocitom, ktoré sa môžu minimálne spočiatku zmocniť hráčov, ktorí neskúšali pôvodný Planescape: Torment. Každému však musí byť už počas prvých desiatok minút strávených v hre jasné, že má dočinenia s prepracovaným RPG titulom. Vďaka neobvyklej zápletke môže naviac zaujať aj tých tých, ktorí obvykle tento žáner nevyhľadávajú. Príbeh totiž nie je vonkoncom tak čitateľný ako inde a práve preto môže motivovať hráčov v tom, aby mu postupne prichádzali na koreň. A už len kvôli tomuto sa oplatí dať Tormentu šancu.

Druhá strana mince

Autor: Adam Hambálek

Vývoj Torment: Tides of Numenera som sledoval už dlho. Mal to byť duchovný nástupca legendárnej hry Planescape: Torment, ktorá patrí medzi moje najobľúbenejšie. Tú som naposledy dohral len pred pol rokom, tak ju mám stále v čerstvej pamäti. Preto som sa trochu stále obával, či mi nebude chýbať unikátny svet Sigilu, ktorý je naviazaný na Forgoten Realms a pravidlá Dungeons & Dragons. Tie však majú vo videohrách svoje zlaté časy za sebou a tak vývojári musia tvoriť vlastné, unikátne svety. Ale aj tie len čerpajú zo starých známych svetov Dungeons & Dragons a veľmi podobné je to aj u Torment: Tides of Numenera. Ten sa síce odohráva miliardu rokov v budúcnosti, ale nielen úvod ale aj zápletka sa od pôvodného Tormentu príliš nelíši.

A tak aj tu príbeh aj charaktery silne pripomínajú tie z Planescape, rovnako ako Pillars of Eternity silne pripomína Baldur’s Gate. Len príklad: nesmrteľný Nameless = nesmrteľný vedec, minulé inkarnácie = minulé schránky, nepriateľské tiene = zármutok. Aj samotné vysvetlenie, ako sa hlavný hrdina ocitol v tomto svete je podobné: V jeho prípade ide o použitú telesnú schránku, ktorú predchádzajúci majiteľ už nepotreboval. Ide totiž o takzvaného „Premenlivého boha“, bývalého vedca, ktorý kedysi prišiel na to, ako premiestniť svoju myseľ do novo vytvoreného tela. A podobných zvláštnosti je nový Torment plný. V tomto prípade sa dá súhlasiť, že ide plnohodnotného duchovného nástupcu. Bohužiaľ však, lietajúca lebka Morte je nenahraditeľná…

Aj mechaniky pôvodného Tormentu boli pozmenené. Súboje sú podľa želania fanúšikov riešené ťahovo, ale aj tak odsýpajú pomerne svižne. Hra je v engine, ktorý vytvoril Obsidian pre Pillars of Eternity a pre podobný typ hry je plne dostatočná. Problémom však môžu byť haldy textu, ktoré asi dajú zabrať aj priemernému angličtinárovi. Presne preto mi chvíľu trvalo, kým som sa zorientoval v tomto novom svete, ktorý som nepoznal. Nakoniec som to občas riešil tak, že som prepol do poľského jazyka. Celá hra tak však odrazu dostala “zaklínačský” feeling”, keďže hra je v poľštine aj nadabovaná . Našťastie, pomerne rýchlo som si zvykol.

Po technickej stránke nemám výhrad. Engine má už dva roky (Pillars of Eternity vyšla v marci 2015), takže hardwarová náročnosť je rovnaká a vizuálna stránka je aj pre rok 2017 úplne dostatočná. Fantázia tvorcov bol tiež vysoká. V tomto svete sa dá stretnúť veľa zvláštnych stvorení, rôznych prístrojov, netradičných budov a miest. Vďaka vymyslenému, unikátnemu svetu preto nemusela byť predstavivosť tvorcov ničím obmedzená. Z Tides of Numenera mám celkovo veľmi dobré pocity. Hra bola vytvorená s ohľadom na fanúšikov pôvodnej hry, pretože hlavne oni ju finančne podporili na Kickstarteri. Nebude to málo na úspech? Planescape: Torment tiež kedysi nemal priveľký úspech a status kultovej hry dostal až dodatočne. Skutočné kvality vždy preverí čas a práve čas je aj to, čo musíte venovať a dať tejto hre. Nedá sa u nej kĺzať po povrchu, treba do nej preniknúť a dať sa pohltiť týmto zvláštnym svetom. Skúste to, a možno budete odmenený unikátnym zážitkom. Hru som nestihol dohrať, ale zatiaľ by som ju hodnotil na 85%.

Torment: Tides of Numenera - Keď smrť znamená nový začiatok
Torment: Tides of Numenera je v zásade vydarený duchovný nástupca pôvodného Planescape: Torment, ktorý určite nadchne pamätníkov pôvodných RPG hier starej školy. Jeho legendárny status však určite nedosiahne a taktiež je otázne, či bude mať čo ponúknuť aj dnešným hráčom.
  • Prepracovaný príbeh
  • Dlhé hodiny hrania
  • Trochu ťažkopádny súbojový režim