Deus Ex: Mankind Divided to nemal vonkoncom jednoduché. Po tom, čo sa vývojárom z Eidos Montreal podarilo v roku 2011 dôstojne nadviazať na legendárny Deus Ex, očakávania boli nemalé. A nanešťastie sa ich nepodarilo úplne naplniť. I napriek stále vysokým kvalitám bol Human Revolution prijatý o poznanie lepšie a čo je podstatné, lepšie si viedol aj po finančnej stránke. Momentálne to teda vyzerá skôr tak, že značka si dá na istý čas oddych. Mankind Divided sme už v minulosti recenzovali a tentokrát sa spolu pozrime na dodatočný príbehový obsah, súhrnne pomenovaný ako Jensen Stories.

Narozdiel od prechádzajúceho Deus Ex: Human Revolution sa príbehové rozšírenia nesprístupňujú v rámci hry, ale nájdete ich v záložke v menu. Ide o logický kompromis, nakoľko hráči, ktorý titul dokončili, ho asi nebudú chcieť rozohrávať znova kvôli novým DLC. Ideálne riešenie to, samozrejme, nie je a väčší zmysel by to dávalo, ak by sa jednotlivé príbehy odohrávali v odlišných obdobiach a my sme s v nich dozvedeli viac o samotnom Adamovi. Toto však v podstate platí iba o jednom z nich a i ten je istým spôsobom naviazaný na pôvodnú hru. Avšak nepredbiehajme.

Prvým rozšírením je DLC nazvané Desperate Meassures. Ide o pomerne krátku záležitosť, ktorá však plnohodnotne doplňa hlavný príbeh. Adam v ňom po návrate z Golem City pátra po tom, kto stojí za bombovým útokom na stanicu metra Růžička a vyšetrovanie ho zavedie až do pražskej pobočky Tarvos Security Servis. Niekto vnútri totiž pozmenil kamerové záznamy z osudného dňa a je len na Adamovi, aby tomu prišiel na koreň. Dej sa s výnimkou úvodných a výhradne dialógových scén, odohráva práve v spomínanej pobočke bezpečnostnej agentúry a i na krátkej ploche dokáže zaujať. Dokončenie vám skutočne nezaberie veľa času, odhadom tak maximálne hodinu a pol ak sa nebudete nikam ponáhľať, ale úplne to stačí. Je naozaj na škodu, že toto menšie vyšetrovanie nebolo priamo súčasťou kratšieho hlavného príbehu a miesto toho bolo od začiatku prístupné samostatne iba pre tých, čo si hru predobjednali. Akoby si sami tvorcovia neskôr uvedomili nezmyselnosť tohto rozhodnutia a začiatkom januára ho sprístupnili zadarmo pre všetkým. No znova opakujem – Desperate Meassures jednoznačne mali byť obsiahnuté v kampani Mankind Divided.

Druhým a už plateným DLC je System Rift, ktorému sme sa venovali i v recenzii Mankind Divided. Ako už viete, Adam v ňom znova spojil sily s Francisom Pritchardom z Human Revolution, aby prenikol do Palisade Bank, jednej z najlepšie strážených pražských databánk. Príbeh je zasadený niekde medzi úvodný bombový útok na stanicu metra a úplný záver, no s hlavnými udalosťami súvisí viac-menej okrajovo. Odohráva sa v úplne novej pražskej oblasti a hrateľnosť v podstate obohacuje iba o dva nové prvky. Tým prvým sú senzory schopné identifikovať vás na základe tepelnej stopy, takže vám nepomôže ani krátkodobé zneviditeľnenie sa. Tento prvok však nie je využitý do takej miery, akoby mohol a je skôr iba naťuknutý. Druhý prvok priamo súvisí s návštevou kyberpriestoru, hoci nejde o vyloženú novinku. Niečo podobné ste ste si totiž mohli vyskúšať už v rámci Mankind Divided, no tentokrát ide o priame intro k hernému módu Breach. Samotný Breach si po novom dokonca môžete zahrať zadarmo, nezávisle od toho, či vlastníte nový Deus Ex alebo nie. System Rift je každopádne fajn a ak vás bavil pôvodný titul, tu to nebude inak. Poteší aj úvodné odkazovanie na román Black Light, ktorý sa dočkal aj českého prekladu.

Z nových príbehov však za to jednoznačne stojí hlavne ten záverečný. Tretie rozšírenie nazvané Criminal Past je zasadené medzi udalosti posledných dvoch dielov a popisuje Adamovu prvú misiu v agentúre Task Force 29. Vracia sa aj stará známa psychologička Delara Auzenne, nakoľko práve jej hlavný hrdina po popisuje svoj zážitok a to niekedy po skončení udalostí pôvodnej hry. Adam sa v ňom dostáva do prísne stráženej väznice pre augmentovaných, aby vyhľadal iného agenta v utajení, ktorý by mohol mať informácie o chystajúcej sa teroristickej hrozbe. Aby sa však k nemu dostal, musí predstierať, že je jeden z väzňov. Už jeho privítanie je vcelku nemilé – hneď po vstupe sú mu potlačené všetky jeho augmentované schopnosti. Takmer na začiatku si ich síce môžete nechať čiastočne obnoviť, ale i nemusíte. Voľba je len a len na vás, pričom ak sa rozhodnete odmietnuť lákavú ponuku, užijete si naozaj nefalšovaný Deus Ex zážitok. Nemáte totiž prístup naozaj k ničomu a môžete tak zabudnúť nielen na hackovanie zariadení, ale aj na pacifikovanie nepriateľov zblízka holými rukami. Aby ste prežili v nehostinnom prostredí, musíte naozaj dôkladne skúmať okolité prostredie, vyhýbať sa kamerám a hľadať alternatívne cesty. Obtiažnosť je pritom obzvlášť v závere naozaj vysoká a bez pomoci vašich schopností, to budete mať ešte náročnejšie. O to väčší pocit satisfakcie sa však môže dostaviť, keď toto rozšírenie dokončíte. Jednoducho povedané, Criminal Past za to stojí. Futuristická väznica Penley T. Housefather Correctional Facility disponuje naozaj zaujímavým vizuálnym spracovaním a výborný je i leveldizajn. Po stránke atmosféry a príbehu sa taktiež nedá veľa vytknúť a na menšej ploche odviedli tvorcovia zrejme maximum. Čo sa týka dĺžky, samotné DLC vám zaberie pri dôkladnejšom prieskume približne 4-5 hodín, tak ako aj System Rift. No Criminal Past je určite zaujímavejší.

Zatiaľ čo Desperate Meassures teda získate automaticky, za posledné dva rozšírenia, System Rift a Criminal Past musíte zaplatiť. Kúpiť si ich pritom môžete samostatne, ale aj v rámci Season Passu a v tom prípade získate aj množstvo menších bonusov do samostatnej hry. Je iba na vašom posúdení, či sa vám to vyplatí, nakoľko cena nie je práve najnižšia. Pokiaľ ste však zarytí Deus Ex fanúšikovia, nemali by ste váhať. Minimálne DLC Criminal Past je dostatočne veľkým lákadlom, i keď sa už neodohráva v Prahe a neodpovedá ani na žiadne zásadné otázky. Ale to sa od neho nakoniec ani neočakávalo a túto úlohu by mal plniť až tretí plnohodnotný Deus Ex s Adamom Jensenom v hlavnej úlohe.

Hru na recenziu poskytlo tuzemské zastúpenie internetového obchodu

Deus Ex: Mankind Divided – Jensen Stories - Deus Ex, ako ho poznáme
Jensen Stories sú príbehovými doplnkami, ktoré neponúkajú nič nové, iba sympaticky dopĺňajú Deus Ex: Mankind Divided. Na druhej strane, žiadny skalný fanúšik Adama Jensena a značky Deus Ex by ich nemal minúť.
  • Stále výborná hrateľnosť
  • Mnoho možností postupu
  • Criminal Past ponúka skutočnú kvalitu