Když jsem poprvé viděl trailer na hru Milkmaid of the Milky Way vyvíjenou Mattisem Folkestadem, říkal jsem si, že by tento kousek nemusel dopadnout špatně. Dle mého je námět rozhodně povedený. Přináší nám příběh o dojičce krav, která má svůj vlastní domek. Stará se o skupinku turů, vyrábí sýr s mlékem, prochází se po krajině, myslí na rodinu. Něco se ale pak pokazí a krávy budou díky neznámé vesmírné lodi uneseny. My jakožto hlavní hrdinka jménem Ruth musíme tyto krávy zachránit a zjistit, proč o ně mimozemské bytosti mají zájem. Co se z toho vyklubalo, se ihned dozvíte.

Hned na začátek musím říci jednu věc. Od adventury většinou očekávám zajímavý příběh s dobrými charaktery, které pokud možno jsou dobře napsané a zároveň mají poslouchatelný hlas, grafiku dokreslující atmosféru ve hře a nakonec klasické adventurní prvky. Tím myslím kupříkladu inventář s předměty, které můžete používat či kombinovat navzájem.

milkmaid ruth

Začnu příběhem. Ten bych rozdělil na dvě části. Během první části jste na farmě, ve druhé ve vesmíru uvnitř vesmírné lodi. První kapitola mi přišla zajímavá a celkem originální. Adventury jako takové nám totiž moc často nepřináší příběh z pohledu farmářky. Část na farmě je dle mého provedená na jedničku. Pak se dostaneme do druhé příběhové pasáže, která je bohužel tak neoriginální, až je to z toho cítit. Milkmaid of the Milky Way se tím pádem z celkem originálního příběhového titulu dostává do klišoidní zápletky, kterou jsme už viděli tisíckrát. Příběhová stránka tím pádem splňuje mé představy pouze z části.

Graficky je hra na celkem dobré úrovni. Nevypadá zle, protože charaktery společně s prostředím jsou pixelové. Záleží jen na vás, jestli se vám tento grafický styl bude líbit nebo ne. Mě osobně se samotný grafický kabátek ke hře hodil. Není to sice nic převratného, ale stále se jedná o dobrou grafiku, která rozhodně nevypadá špatně.

Pro každou adventuru jsou důležité charaktery. S tím musíte souhlasit. Jaké jsou postavy této hry? Máme zde hlavní hrdinku Ruth, jenž se stará o krávy. Jestliže chcete, můžete si přečíst deník samotné hrdinky, který je dostupný v inventáři. Tam si můžete přečíst různé poznámky, díky kterým také zjistíte určité informace z její minulosti. Mezi její oblíbené krávy patří Lykke – kraví stvoření, které má nejdůležitější roli v samotné adventuře. Posléze zde pak jsou různé mimozemské charaktery, ze kterých vás nejvíce zaujme inženýr, jenž díky svým bílým vousům připomíná mrože. Zbytek charakterů není nijak zvláštní. I hlavní záporák vás nezaujme.

milkmaid

Zde se přesouváme k problému, který tkví v nulovém voice actingu postav. Žádný charakter nemá svůj vlastní hlas. Tím pádem během hraní uslyšíte jedině hudbu společně s různými druhy zvuků, což nemusí sedět každému. Dialogy se zobrazují pouze v textové formě. Co musím pochválit jsou dialogy. Ty jsou totiž psány ve verších. A chválím autora za to, že si dal takovou práci na vytvoření rýmů u každého dialogu. Ano, na hře pracoval čistě jeden jediný člověk. Kvůli tomu se proto dá nulový voice acting omluvit.

V herní stránce toho moc nového neočekávejte. Ovládání je stejné jako u jiných adventur. Pomocí kliku na levou část myši se vaše postava posune o pár kroků dopředu, pomocí dvojitého kliknutí se hrdinka dostane na danou oblast rychleji. Vy máte předem danou lokaci k prozkoumávání. Sbíráte do svého inventáře předměty, které později využíváte k interakci s prostředím, pomocí které se posouváte dál v příběhu. Předem upozorňuji, že předměty nemůžete libovolně kombinovat v inventáři. Můžete je pouze použít na jiný objekt. Samotné prvky ovládání si změnit nemůžete. Herní menu vám nabídne pouze nastavení hudby společně s ukládáním nebo informacím od autora.

Dostávám se k dalšímu mínusu hry. Během obou fází příběhu se nacházíte jenom na dvou různých místech. Prvně na farmě, posléze na vesmírné lodi. Vadilo mi, že jsem neustále musel pobíhat jako hlupák do té doby, než zjistíte, co udělat. To se pak samozřejmě opakuje až do konce hry. Toto je opravdu frustrující věc, která mě během hraní pořád štvala. Možná by neuškodila aspoň malá nápověda. Ale je fakt, že Milkmaid of the MIlky Way je hrou ze staré školy a dříve žádná nápověda nebývala. Takže to beru.

milkmaid 1

Navíc se mi mnohokrát stalo, že jsem nevěděl, jak dál a byl jsem ztracen. Proto jsem musel využít návod na internetu. Bloudil jsem zejména na vesmírné lodi, kde se asi i vy budete ztrácet. A zejména ve chvíli, kdy se budete muset díky vznášedlu dostat na vzdušný ostrůvek. Jestliže můžu něco říci, tak tento puzzle je podle mě jedna z nejhorších hádanek ve hrách, kterou jsem viděl.

Hudba nikterak neurazí. Není převratná, zároveň ale není špatná. Je prostě uklidňující. Nijak nekazí zážitek, taktéž vám dodává pozitivní pocit. Jestliže budeme mluvit o ceně této hry, tak ta vás vyjde na 7,99 Eur, jestliže budete kupovat hru ve službě Steam. Sám nevím, jestli je cena adekvátní pro asi 2-3 hodiny hraní.

Jaký je můj finální názor na Milkmaid of the Milky Way? Není to špatná adventura, každopádně ale nikterak převratná. Za 8 eur dostanete titul, jenž vám přináší první kapitolu originálního příběhu, který kazí druhá klišoidní polovina. Grafika je pro milovníky klasických pixelových her dobrá, hudba není špatná a dialogy jsou prostě povedené zejména díky tomu, jak se rýmují. Ovládání společně s adventurními prvky jsou klasika. Negativa rozhodně vidím v postavách, které nejsou zdaleka rozmanité. Druhá polovina příběhové linie není originální, jelikož nám přináší klasickou zápletku, kterou už jsme viděli nejenom ve hrách, ale i ve filmech. Během plnění úkolů se budete mnohokrát ztrácet a herní doba není nikterak dlouhá.

milkmaid_of_the_milky_way_08

Na to, že jsem čekal kvalitní adventuru jsem dostal průměrnou záležitost. Je mi to líto, ale je to tak. Dle trailerů jsem čekal něco víc. Ať už po stránce kvality, tak po stránce originality. Tohle je jednoduše hra, která jako kdyby nebyla z této doby. Dříve by možná obstála, ale dnes u mě zas tak moc nezabodovala. Bohužel.

Pohled herního veterána:

Milkmaid of the Milky Way není zase až taková tragédie. Z pozice zkušenějšího hráče oceňuji věrnost starým adventurním principům, ovšem mladší hráč může postrádat možnosti nápovědy. I tak ale obtížnost není vysoká a ačkoliv jako akčně zaměřený hráč jsem musel nahlédnout do návodu, hra je vhodná i pro začátečníky. Veršované dialogy určitě zaslouží ocenění, stejně tak jako logické použití předmětů bez divokých či záludných kombinací.

Grafika je z mého pohledu ošklivá a zejména pokud hra zobrazuje hrdinku v detailu, kostičky bijí do očí. Prostředí mohlo být ve hře opravdu více, Puzzle se vznášedlem jsem vyřešil během pár minut, tápal jsem pro změnu já v tunelu větracího systému. Bloumání tam a zpět po lodi v poslední třetině hry bylo opravdu nudné a zdlouhavé, i když Ruth může běžet. Hru bych doporučil spíše té něžnější polovině hráčského publika díky hlavní hrdince, nenásilnému příběhu i dojemnému zakončení. Za mě hodnocení 65%.

logo_machineboy

Milkmaid of the Milky Way - Pixelové dobrodružství ze staré školy
Milkmaid of the Milky Way je hra, která měla vyjít o mnoho let dříve. První polovina hry je originální. Druhá polovina je jednoduše jedno velké klišé. Charaktery mohly být lépe vykreslené, herní doba je krátká, občas se budete ztrácet. Titul aspoň k lepšímu průměru posouvá pixelová grafika společně s dialogy, hudbou a již zmíněnou originální premisou.
Pozitiva
  • Zpočátku originální příběh
  • Grafika a hudba