Planétu Gamearth napadli vojaci z vesmíru a vy sa ocitnete v koži malého chlapca menom Rise. Po legendárnom bojovníkovi nápadne pripomínajúcemu Linka zo Zeldy, ste zdedili jeho unikátnu zbraň Shine. Tá vám okrem nekonečného množstva respawnov poskytne aj nekonečné množstvo nábojov a tak je konečne raz aj na vás zachrániť Gamearth. Ako dopadol titul Rise & Shine?

Recenzovaná verzia: Xbox One

Dvojrozmerné plošinovky majú svoje miesto v hernej histórii. Aj keď sa väčšina z nich momentálne nachádza na mobilných platformách, občas sa nájde klasická 2D hra, ktorá svojím výtvarným štýlom prekvapí a prinesie vlnu nostalgie. Pri Rise & Shine, ktorá navyše stavia i na jemne arkádovej hrateľnosti, to platí dvojnásobne. Hra vás totiž nebude vodiť za ručičku a aj na normálnej obtiažnosti sa dosť zapotíte. Hra vám skrátka neodpustí žiadne prešľapy. Keď zomriete napríklad pri súboji s bossom, začínate súboj od začiatku, nech ste boli akokoľvek blízko výhre.

RAS

Hra vám okrem logických rébusov pripraví sekcie, ktoré otestujú váš postreh, mierenie a vytrvalosť. Nápovedu dostanete iba vo forme návodu na použitie rôznych módov vašej zbrane. Na mechaniku jednotlivých rébusov musíte prísť sami. Niekedy je riešenie očividné a niekedy musíte premýšľať a riadiť sa podľa farby jednotlivých elementov na scéne. Pokiaľ nejaký objekt svieti na modro, alebo má na sebe obrázok blesku, budete musieť použiť elektrické náboje. Okrem nabíjania rôznych generátorov budete musieť stláčať rôzne páky, tlačítka, alebo ničiť dronov.

K dispozícii máte klasické a elektrické náboje. Každý pôsobí rôzne na rôzne objekty a nepriateľov. Okrem toho ich môžete použiť v troch rôznych režimoch. Tými sú klasický režim, režim s manuálnou navigáciou a explozívny režim. Manuálna navigácia nábojov je dostupná len v blízkosti vysielačov, ktoré umožňujú túto funkciu . S nábojom sa môžete pohybovať v určitom rádiuse od vysielača a môžete si tam náboj presunúť tak, aby ste ho mohli vystreliť na cieľ mimo váš dosah. Explozívny náboj zase využijete, pokiaľ potrebujete vyvinúť veľkú energiu na zničenie nepriateľa, na naštartovanie alebo zničenie objektu.

1-15-2017_10-19-57_PM

Nemusíte sa báť že by vám náboje niekedy došli, ale naraz ich môžete mať v hlavni len určité množstvo. To môže vyústiť do situácie, že potrebujete prebiť a stratíte tak čas, alebo to využije niektorý z nepriateľov na vašu likvidáciu. Tí disponujú okrem zbraní aj raketami, rôznymi dronmi a dokoca aj zombíkmi. K niektorým dronom nie je vhodné sa priblížiť, pretože z vás urobia len kopu ohoretých kostí, dokonca bez strieľania. Tých tak budete musieť zneškodniť z diaľky. Pri tom môžete využiť úkryt za skalou alebo iným objektom, ale iba ak je dostupný. Samozrejme, kryt funguje len pokiaľ nič nerobíte. Pokiaľ z úkrytu strieľate, nebudete imúnny voči strelám nepriateľov.

Grafická stránka Rise & Shine sa vydarila. Ručne kreslenú grafiku dotvárajú rôzne svetelné a časticové efekty. Po technickej stránke som narazil iba na jednu jedinú chybu, a to pri spustení prestrihovej scény, kedy sa hra zasekla. Faktom však je, že pri 2D hre je chýb mnohonásobne menej než pri klasických 3D tituloch. Hlavne kvôli tomu, že kolízie sa odohrávajú v rovine a nie v priestore.

Rise Shine 1-15-2017_10-20-44_PMAj keď je príbeh menej podstatnou časťou hry, to vôbec neznamená že si ho vôbec neužijete. Tvorcovia nezriedka odkazujú na iné tituly, ktoré boli, samozrejme, kvôli copyrightu upravené a na vtipné dialógy. Pri nich som však mal občas pocit, že sa snažia byť vtipné za každú cenu. Keďže sa dej odohráva na planéte Gamearth, na ktorej spolu žijú všetci hrdinovia počítačových hier, je to logické, že raz za čas sa musia spoločne zapojiť do jej záchrany.

V pozadí rôznych levelov môžete naraziť na rôzne herné postavy. Napríklad medzi kŕdľom vtákom si to nenápadne šinie Flappy Bird, alebo kačica z Duck Hunt. Prestrihové scény sú koncipované ako komiks a môžete nimi prechádzať takou rýchlosťou aká vám vyhovuje. Príbeh obsahuje zradu, lásku a humor. No hlavným lákadlom Rise & Shine určite nie je.

Rise & Shine je peknou 2D plošinovkou, ktorá vám však neodpustí žiadne chyby. Pripravte si tak dávku trpezlivosti. Hra stavia na precíznosti a logickom myslení a darí sa jej to. Nečakajte žiadny hlboký príbeh a dokonca ani výnimočnú hrateľnosť, či dĺžku. Ale za cenu 14.99 € môžem hru vrelo odporučiť, určite vám prirastie k srdcu a prenesie vás do čias, kedy vás hry nevodili za ručičku.

evolve-logo

Rise & Shine - Keď herné postavy potrebujú zachrániť
Náročná a zároveň nádherná arkádovo ladená plošinovka, ktorá potrápi nielen vaše reflexy, ale aj vašu logiku. A to sa v dnešnej dobe počíta.