Register

A password will be e-mailed to you.

Skvelú ťahovú stratégiu XCOM 2, ktorá vznikla pod taktovkou vývojárskeho štúdia Firaxis Games sme už nás recenzovali. XCOM2 totiž pôvodne zavítal iba na PC, no konzolisti si museli na túto hru počkať.

Recenzovaná verzia: Xbox One

Hneď na úvod dodám, že konzolová verzia sa od PC verzie nijak zásadne nelíši, snáď s výnimkou ovládania, ktoré sa dočkalo určitých vylepšení. Ovládanie je na konzolách plne natívne a hráč má k dispozícii všetky dostupné ovládacie prvky svojho ovládača. Zvyknete si naň teda takmer hneď. Nakoľko sa na našej stránke už nachádza jedna recenzia na XCOM2, vzhľadom k minimu zmien by som v podstate mohol napísať to isté, čo jej autor. A vlastne, prečo nie.

xcom-2-evac-allPríbeh sa odohráva 20 rokov po udalostiach v predošlom dieli. Zem sa už dlho vzmáha pod nadvládou mimozemských vojsk, ktoré si ju v XCOM: Enemy Within podmanili inváziou. Odpor obyvateľov Zeme proti mimozemšťanoch začína narastať, pričom úlohou Commandera, teda vás, je vrátiť planétu nazad do pôvodného vlastníctva. To ale nebude ľahká úloha, preto vám sa v rámci recenzie budem snažiť dať zopár tipov, ako sa na oslobodzovanie Zeme dôkladnejšie pripraviť.

Ako Commander máte na starosti velenie na lodi Avenger, ktorá predtým slúžila nepriateľským mimozemšťanom. Aktivity XCOM a hnutie odporu treba rozšíriť po všetkých kútoch sveta, takže si s Avengerom po mape do sýta zalietate. Tak ako v minulých dieloch, na základni je nutné stavať miestnosti s potrebným vybavením, a tiež venovať čas a zásoby na výskum a zbrojenie.

Času je v hre pramálo! Alieni totiž nezaháľajú a budujú takzvaný Avatar Project, ktorý má nenávratne nechať Zem pod ich nadvládou. Akonáhle Avatar Project dokončia, hra sa pre vás končí. Týmto novým prvkom sa násobí náročnosť na správne rozhodnutia a stres z nej plynúci. Ak ste boli v minulých XCOM-och zvyknutí na pomalšie tempo, misie s oddýchnutými jednotkami a na robenie menej podstatných výskumov, XCOM 2 bude výzvou pre vaše nervy.

xcom2promoKým v prvej hre, ktorá tiež nie je prechádzka ružovou záhradou, boli taktické boje pomerne náročné, XCOM 2 vynáša obtiažnosť na úplne novú úroveň. Po asi 10 hodinách hry na Normal obtiažnosti som musel prehltnúť horkú pilulku hanby a hru rozohrať znova na Easy, keďže z každého boja sa mi vracala zhruba polovica tímu, a aj to nie v zrovna najlepšej kondícii.

Frustráciu a chaos v XCOM jednotkách spôsobujú aj nové druhy nepriateľov. Vipers k sebe dokážu pritiahnuť vojakov zo zákrytu svojimi dlhými, zmutovanými jazykmi, nevinní civilisti sú premieňaní na Faceless monštrá s ničivým útokom z blízka, Stun Lancers sa dokážu na jeden ťah premiestniť cez štvrtinu mapy a prítomnosť deštruktívnych Sectopodov automaticky znamená zvýšené riziko pre každého člena tímu.

Na boj s touto naštvanou partičkou má hráč pri zostavovaní tímu prístup k širokej škále tried a druhov schopností svojich vojakov. Ranger je zameraný na boj z blízka a pohyb po mape, Specialist zasa využíva drony na útoky, liečenie a hackovanie, Granadier je expert na explózie a Sniper prirodzene preferuje vyvýšené rozhľady s odstupom od nepriateľov. Novinkou sú takzvaní Psionic vojaci, pomocou ktorých je možné napríklad ovládať nepriateľov cez Mind control. Keďže v jednotke je možné mať iba od 4 do 6 vojakov, “zlanárenie” nepriateľa počas boja na svoju stranu je extrémne efektívne. Každá z tried získava so skúsenosťami nové povýšenia, pričom po každom povýšení si môžete vybrať z 2 schopností pre konkrétneho vojaka. Týmto spôsobom je možné mať v tíme aj 10 unikátnych bojovníkov a kombinovať ich v závislosti od povahy misie.

XCOM-2-Preview-2Hra ponúka skvelé možnosti customizácie vojakov, od mena, cez národnosť, farbu pleti, štýl vlasov, povahu, až po dizajn a farbu brnenia. Rozhodne odporúčam sa na konkrétnych vojačikov príliš psychicky neupínať. V opačnom prípade budete často plakať, keďže ich životnosť je vo všeobecnosti naozaj krátka, pokiaľ si nedopomáhate počas misií cez load/save. Vojakov je výhodné pomenovať napríklad po učiteľke, ktorú ste nemali radi, prípadne po premiérovi krajiny – potom tá strata bolí menej.

XCOM 2 je výzva. Hra sa s vami nebude maznať a zasadí vám úder pod pás práve vtedy, keď to budete najmenej čakať. O to viac si treba vážiť, ak sa vám misiu podarí dokončiť bez straty vojaka, prípadne celého tímu. Budete robiť chyby – ale o to práve ide. Zlyhanie nie je v XCOM 2 iba možnosť, ale je nevyhnutnou súčasťou hry. Jedná sa o vzácnu úkaz v hernom priemysle, kedy je hra nie o samotných voľbách, ale skôr o ich následkoch. Hru treba jednoducho hrať, učiť sa a snažiť byť lepším, až potom je možné ju pokoriť na obtiažnosti vyššej ako Easy. Celý proces je vlastne ukážkou zmysluplného zlyhávania, ktoré v offline singleplayer hrách už takmer vôbec nevídame.

Čas v hre plynie neúprosne a to najlepšie, čo môžeme urobiť, je robiť správne rozhodnutia pokým je to možné. XCOM 2 dodáva herným rozhodnutiam váhu a to je to, čo z neho robí neobyčajnú hru. Oslobodenie Zeme je cieľ, ale to je v tomto prípade vedľajšie. XCOM 2 je o úspechoch a pádoch, o zložitej ceste k cieľu aj po mnohých zbabraných pokusoch.

Konzolová verzia, ako si na tom?

XCOM 2 si konečne našiel cestu aj na konzoly. Nie síce hneď po vydaní, ale podstatné je, že na ne vôbec vyšiel. Samotný port si však so sebou preniesol aj niekoľko nedostatkov z PC verzie. Napríklad, keď sa váš vojak niekedy len tak zasekne na mieste počas ťahu, čo vie vo vypätom súboji pekne nahnevať. Alebo keď ihneď nereaguje na váš pokyn a trvá niekoľko sekúnd, kým sa k tomu odhodlá. 

Ovládanie muselo byť samozrejme prispôsobené na mieru konzolám. Jediné, čo môžem skonštatovať je, že sa autorom podarilo. Je náročné prispôsobiť ovládanie navrhnuté pre kombináciu klávesnica a myš pre gamepad, no keď sa chce, tak to ide. Možno spočiatku bude mnoho hráčov tápať, no stačí s hrou stráviť zopár chvíľ a ovládanie sa vám dostane pod kožu. Z môjho pohľadu tvorcovia pri navrhovaní ovládania pre gamepady odviedli dobrú prácu, v opačnom prípade by asi ovládanie gamepadom nebolo dodatočne pridané aj do PC verzie. Bolo by naivné tvrdiť, že hranie s myšou a klávesnicou nie je pohodlnejšie, no autori ukázali, že i stratégie sú na konzolách hrateľné bez najmenších problémov.

Grafická stránka je inak veľmi vydarená. Z času na čas síce narazíte na detaily, ktoré nie sú tak prepracované, ako v PC verzii, no pokiaľ sa na to vyložene nezameriate, pravdeepodobne si to ani nevšimne. Čo sa týka cut-scén, počas nich som spozoroval občasné lagy a poklesy snímkovania. Inak s grafikou problém nie je, no nahrávacie časy už problémom sú. Hru pokojne môžete nainštalovať na SSD disk, ale vôbec vám to nepomôže. Nahrávacie časy však možno považovať za jediný naozaj výrazný nedostatok inak vynikajúcej hry. XCOM 2 totiž prináša naozaj kvalitný zážitok a ostrieľaní hráči si určite prídu na svoje.

XCOM 2 je špičková stratégia, ktorú by si hráči nemali nechať ujsť. Doposiaľ si ju mohli vychutnávať iba hráči na PC, avšak po hlasnom volaní fanúšikov si tento titul našiel cestu aj na PlayStation 4 a Xbox One. V prípade, ak máte aspoň trochu v obľube stratégie a hrávate na konzole, mali by ste po XCOM 2 siahnuť, nič lepšie totiž nezoženiete. Nenechajte sa však odradiť počiatočnou náročnosťou, hra sa vám za to neskôr odvďačí. Misia je jasná, Zem potrebuje vašu pomoc, takže do boja priatelia!

Hru na recenziu poskytla spoločnosťCenega LOGO

XCOM 2 - Najlepšia ťahová stratégia aj pre konzolistov
XCOM 2 nie je vonkoncom jednoduchou hrou, ale disponuje chytľavým konceptom a zábavnou hrateľnosťou, takže vás dokáže chytiť na dlhé hodiny. A svedčí jej to i na konzolách.
Pozitíva
  • Zábavný koncept
  • Customizácia jednotiek
  • Ovládanie prispôsobené pre gamepad
Negatíva
  • Nahrávacie časy
  • Niektoré nedostatky prenesené z PC verzie
  • Pre niekoho pravdepodobne vyššia obtiažnosť
80%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (1 Hlas)
98%

Komentuj!

komentárov